1.8 C
Polska
wtorek, 21 stycznia, 2025

Jak wspierać uzdolnionych uczniów?

Każdy z nas posiada własny, niepowtarzalny zestaw cech i predyspozycji. Różnimy się od siebie możliwościami, uzdolnieniami i zainteresowaniami. Tym, co nas łączy, jest potrzeba rozwoju, samorealizacji i uznania. W jaki sposób, jako nauczyciele, możemy odpowiadać na potrzeby naszych wychowanków, w tym tych ze szczególnymi uzdolnieniami?

Czym są szczególne uzdolnienia?

Trudno jest wrzucić wszystkie uzdolnienia uczniów do przysłowiowego „jednego worka” – tak naprawdę, ilu uczniów, tyle uzdolnień. Przeglądając dostępne opracowania i przyglądając się naszym podopiecznym, uwagę zwraca podstawowa łącząca ich cecha – a jest nią ciekawość, rozumiana jako chęć poznawania otaczającego świata, swoisty pęd do zdobywania wiedzy czy działania, zgłębiania, poszerzania swoich zainteresowań. Zdaniem ekspertów od dzieci zdolnych, Marii Mach i Marcina Brauna, to właśnie ciekawość jest podstawą uzdolnienia. Drugą ważną składową jest odpowiednia sprawność – intelektualna, sportowa czy artystyczna. Zamiłowanie do danej dziedziny czy tematu oraz swoista łatwość w ich eksplorowaniu i uprawianiu stanowią istotne warunki do zaistnienia i rozwijania szczególnego uzdolnienia.

Jak rozpoznawać szczególne uzdolnienia?

Literatura dostarcza nam narzędzi pomocnych w identyfikowaniu szczególnych uzdolnień.  Należą do nich: Test Uzdolnień Wielorakich (W. Poleszak, R.Porzak, G. Kata) i Kwestionariusz Inteligencji Wielorakich (w oparciu o koncepcję Howarda Gardnera). Pozycje te mogą przydać się do skategoryzowania rozpoznawanych uzdolnień, poszerzenia wiedzy nauczyciela o wychowankach (szczególnie pomocne w edukacji wczesnoszkolnej) czy rozwijania autorefleksji u starszych uczniów. Naszym podstawowym nauczycielskim narzędziem może być obserwacja podopiecznych – dzięki niej nie umknie opisane wcześniej uczniowskie zamiłowanie i łatwość w zgłębianiu określonego wycinka wiedzy lub umiejętności. Przytoczeni wcześniej Maria Mach i Marcin Braun w swojej publikacji piszą, że „zdolny wyłoni się sam” i nie musimy koniecznie różnicować uczniów, dzielić ich na mniej lub bardziej zdolnych. Możemy również kreować sytuacje sprzyjające ujawnieniu zainteresowań i uzdolnień uczniów – należą do nich lekcje projektowe, eksperymenty, wycieczki do instytucji kultury.

Uczeń zdolny, czyli jaki?

Wiemy już, że uczeń zdolny cechuje się ciekawością poznawczą i łatwością przyswajania wiedzy i umiejętności z jednej lub wielu dziedzin. Często uczy się szybciej od rówieśników, opanowuje szerszy zakres materiału, jeśli dany temat lub zagadnienie go zainteresuje, pogłębia je, dopytując, korzystając z dodatkowych źródeł informacji. Uczniowie zdolni są dociekliwi, bywają wnikliwymi obserwatorami, prezentują szeroki zakres wiedzy na dany temat, nierzadko posługują się bogatym słownictwem. Niektórzy wcześniej od swoich kolegów opanowali umiejętność czytania i pisania, inni sprawniej niż rówieśnicy radzą sobie z zadaniami matematycznymi, kojarzeniem faktów, wyciąganiem wniosków. Tak jak każdy z nas, uczniowie zdolni różnią się od siebie, posiadają unikatowy zestaw cech – nie wszystkie wyżej przytoczone musimy zaobserwować, by stwierdzić, że mamy do czynienia z uczniem zdolnym. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zamiłowanie, ciekawość, łatwość działania w jednym lub kilku obszarach, które mogą za sobą pociągać osiąganie wysokich wyników.

Jakiego wsparcia potrzebują uczniowie zdolni?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: takiego, jak każdy inny uczeń, czyli – dostosowanego do swoich potrzeb. Dzięki doniesieniom neuronauki wiemy, że mózg najłatwiej uczy się tego, co lubi i co przychodzi mu z łatwością – warto więc opierać proces uczenia się na mocnych stronach, rozwijać je i wzmacniać. Pomocne mogą być w tym zewnętrzne instytucje, specjalizujące się w danej dziedzinie – kulturalnej, sportowej czy naukowej. Istnieje ryzyko, że uczeń uzdolniony w określonym kierunku pominie w swojej edukacji mniej atrakcyjne dla niego przedmioty czy zagadnienia. Warto pokazywać podopiecznemu różne perspektywy, a przede wszystkim ukazywać sens i użyteczność przedstawianej wiedzy, nawet jeśli nie jest ona w stu procentach porywająca.

Presja na wysokie wyniki ze wszystkich przedmiotów może być szkodliwa – warto, aby każdy uczeń rozpoznał, co jest dla niego ważne i ciekawe, skupiając na tym obszarze swoje wysiłki. Niektóre uzdolnienia i łatwość w danej dziedzinie towarzyszą nam przez całe życie, inne zainteresowania zmieniają się – mózg dziecka i nastolatka rozwija się, jest cały czas w budowie; naturalne jest, że to, co było zamiłowaniem jeszcze wczoraj, dziś już nie budzi takiego zachwytu, z kolei wczorajsze trudności w opanowaniu danego materiału dziś nie sprawiają większego problemu. Pamiętajmy również, że wysoki poziom rozwoju intelektualnego nie zawsze idzie w parze z rozwojem społeczno-emocjonalnym, co ma znaczenie zwłaszcza w przypadku młodszych uczniów. Obserwując bystrego, wnikliwego, świetnie wysławiającego się kilkulatka, możemy ulec pokusie traktowania go jak małego dorosłego, niejako „odmawiając mu prawa” do jeszcze dziecięcej impulsywności i emocjonalności.

Zamiast podsumowania

Praca w zróżnicowanym zespole klasowym, w którym znajdują się zarówno uczniowie o szczególnych uzdolnieniach, jak i z trudnościami w uczeniu się, stanowi wyzwanie. Pomocą w sprostaniu mu może być zorganizowanie grup: w jednej uczniowie mniej zainteresowani danym tematem opanowują podstawowe wiadomości, w kolejnej jest przestrzeń na pogłębianie materiału. Ciekawym pomysłem jest również przygotowanie dwóch wersji pytań podczas opracowywania lub sprawdzania materiału: mniej i bardziej złożonej i umożliwienie uczniowi wybranie tego, nad którym chce pracować.

Uzdolnienia stanowią ogromny życiowy potencjał, a jednocześnie pewne zobowiązanie – uczniowie je przejawiający w wielu polskich szkołach znajdują w nauczycielach wsparcie i pomoc w dostrzeżeniu i rozwijaniu swoich zainteresowań. Nauczyciel nie jest osamotniony w tym zadaniu, realizując je w pierwszej kolejności z rodzicami podopiecznego, może również skorzystać z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej i zewnętrznych instytucji, w których talent ucznia może być szlifowany.

Literatura:

  • M. Mach. M. Braun, Zdolne dziecko. Pierwsza pomoc, publikacja dostępna na stronie Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, https://fundusz.org/zdolne-dziecko-pierwsza-pomoc/, dostęp z dnia 12.01.2025
  • M. Mach, M. Braun, Jak pracować ze zdolnymi? Poradnik dla nauczycieli i rodziców, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2012
  • https://samorzad.gov.pl/web/poradnia-pp-hajnowka/jak-rozpoznac-ucznia-zdolnego-w-klasie, dostęp z dnia 11.01.2025
  • https://ore.edu.pl/2015/06/test-uzdolnien-wielorakich-tuw/, dostęp z dnia 12.01.2025
  • https://cloud-2.edupage.org/cloud/TEST-INTELIGENCJI-WIELORAKIEJ.pdf?z%3AYhUNN5QDtLHDpfwuQnXTm1tMbF%2F68qHwmX4UuQz51W34tNMicMaynWHZbfMHkVP9, dostęp z dnia 12.01.2025

Artykuł pt. Jak wspierać uzdolnionych uczniów opracowała: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Sposoby na zimową nudę – twórcze i rozwijające pomysły na ferie

Ferie zimowe to taki czas w roku szkolnym, który pozwala uczniom na chwilę beztroskiego wytchnienia. Dwutygodniowy odpoczynek od obowiązków edukacyjnych – bez wcześniejszego zaplanowania – szybko może jednak wypełnić nuda. Stworzenie atrakcyjnego harmonogramu różnorodnych działań przy niewielkim budżecie wydaje się z kolei nie lada wyzwaniem. Niniejszy artykuł stanowi więc próbę zestawienia twórczych i rozwijających aktywności zarówno w domowym zaciszu, jak i na świeżym powietrzu, które można wykorzystać w ramach konstruowania indywidualnego lub rodzinnego programu tegorocznych ferii zimowych.

Twórcze i rozwijające pomysły na ferie

Specjalne wydarzenia w lokalnych instytucjach kulturalnych

W czasie ferii zimowych instytucje kulturalne na terenie całej Polski organizują wiele aktywności, które mają na celu urozmaicenie wolnego czasu młodzieży szkolnej. Warto więc wcześniej zrobić przegląd stron internetowych lokalnych domów kultury i muzeów, by zapoznać się z ofertami wydarzeń na przełomie stycznia i lutego. Wśród licznych przedsięwzięć zawartych w specjalnie przygotowanych programach można wyróżnić przede wszystkim warsztaty rękodzieła, gry terenowe oraz różnorodne zabawy interaktywne. Wybór najciekawszych propozycji zaleca się uwzględnić w tradycyjnym lub elektronicznym kalendarzu podręcznym.

Karmnik dla ptaków – naturalny i ekologiczny

Tworzenie karmnika dla ptaków może być świetną, twórczą zabawą dla dzieci i dorosłych, przynoszącą ponadto pożytek dla środowiska przyrodniczego. Przy wyborze materiałów do obiektu warto więc postawić na ekologiczne produkty, takie jak… pomarańcze czy jabłka! Wydrążone owoce wypełnione ptasią karmą lub nieprzetworzonym ziarnem doskonale sprawdzą się także w formie funkcjonalnej ozdoby balkonu czy ogrodu.

Przewodnik turystyczny po najbliższej okolicy

Ferie zimowe to idealny czas na poznawanie uroków okolicznych miejsc. Piesze wędrówki zorganizowane na terenie zamieszkania (poprzedzone pozyskiwaniem informacji turystycznych) można atrakcyjnie udokumentować w formie własnoręcznego przewodnika turystycznego, który składałby się z samodzielnie przygotowanych zdjęć i krótkich opisów. Uwaga! Zbieranie kolekcji najciekawszych punktów turystycznych danego obszaru powinno trwać przynajmniej kilka dni. Gotową książeczkę (zaprojektowaną np. w serwisie Canva) warto później wydrukować lub udostępnić znajomym na wybranych portalach społecznościowych.

„Zimowa galeria sztuki” – tematyczny album ze zdjęciami

Tematyczny album ze zdjęciami stanowiący „zimową galerię sztuki” to przedsięwzięcie skierowane przede wszystkim do młodszych uczniów i zależne od warunków atmosferycznych – opadów śniegu. W skład artystycznych aktywności można tu zaliczyć m.in. produkcję śnieżnych rzeźb, obrazków lub mandali, a nawet budowę zimowego miasta z pałacem Królowej Śniegu (każda osoba z grupy powinna w takim przypadku zaprojektować swoją część metropolii). Jeśli zaś ferie upłyną w niemal wiosennej atmosferze, warto pomyśleć o alternatywnych twórczych projektach inspirowanych zimowym klimatem – w tym wariancie jedna z fotografii mogłaby przedstawiać np. opisany wyżej ekokarmnik!

„Zimowe studio animacji” – autorskie produkcje filmowe

Tradycyjne formy teatralnej ekspresji (takie jak teatrzyk kukiełkowy czy teatr cieni) mogą okazać się mało absorbującymi aktywnościami dla współczesnej młodzieży. Inaczej sprawa przedstawia się choćby w przypadku:

  • animacji poklatkowej (stworzonej z serii zdjęć, np. w aplikacji Stop Motion Studio) czy
  • filmiku w serwisie TikTok.

Swoje autorskie interaktywne produkcje tworzyć mogą nawet ci młodsi uczniowie, pod warunkiem, że ich działania będą nadzorowane przez osobę dorosłą. Trzeba zaznaczyć, że jest to aktywność rozwijająca wiele obszarów – zaprezentowanie wymyślonej historii wymaga napisanego wcześniej scenariusza, umiejętności dubbingowych oraz podstaw obróbki technicznej w wymienionych aplikacjach. Co ważne, bohaterami zimowej opowieści mogą być nie tylko ludzie, lecz także postaci z zestawów Lego lub figurki z plasteliny. Gotowe wideo warto pod koniec dnia obejrzeć wraz ze wszystkimi członkami rodziny.

Przed powrotem do szkoły…

Tuż przed powrotem do szkoły należy zadbać o odpowiednie nastawienie. Pomóc w tym może samodzielnie wykonana „tablica motywacji”, której założeniem jest wzmacnianie poczucia własnej wartości podopiecznego. Na zakupionej wcześniej tablicy korkowej przez okres ferii zimowych uczeń ma za zadanie skompletować m.in.:

  • inspirujące cytaty (idoli, postaci bajkowych, najbliższych członków rodziny)
  • pozytywne afirmacje (np. „jestem wyjątkowy”, „z każdym dniem staję się coraz lepszy w tym, co robię”)
  • obrazki symbolizujące marzenia (jeśli dziecko marzy o nauce gry na instrumencie, może dołączyć jego zdjęcie lub portret ulubionego muzyka)
  • listę małych sukcesów (np. nauka kilku nowych słów w języku obcym)
  • listę pozytywnych nawyków (uwzględniającą np. regularne picie wody, odpowiednią liczbę godzin snu itp.)

Netografia:

https://www.bricomarche.pl/porady/pomysl-na-eko-karmnik-dla-ptakow, dostęp: styczeń 2025.


Twórcze i rozwijające pomysły na ferie opracowała: Joanna Pałka

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Wyprawa do Stumilowego Lasu – Dzień Kubusia Puchatka w szkole

18 stycznia, w dniu urodzin Alana Alexandra Milne’a (1882–1956), obchodzone jest międzynarodowe święto jednej z najpopularniejszych postaci literatury dziecięcej – Dzień Kubusia Puchatka. Miś wymyślony przez angielskiego pisarza zdobył serca pokoleń czytelników nie tylko swoją prostotą, serdecznością i rozczulającą niezdarnością, lecz także niezwykłą mądrością wypływającą z codziennych przygód i doświadczeń. Pomysł na stworzenie tak niejednoznacznego bohatera przyszedł do Milne’a wraz objęciem nowej życiowej roli – wtedy, kiedy stał się ojcem.

W 1920 r. na świat przyszedł jedyny potomek A.A. Milne’a i Dorothy „Daphne” De Selincourt – Christopher Robin. Na pierwsze urodziny w 1921 r. ojciec podarował synowi pluszowego misia, który został później nazwany Kubusiem Puchatkiem – to właśnie on stanowił bezpośrednią inspirację do stworzenia opowieści osadzonych w Stumilowym Lesie. Pierwowzorami pozostałych bohaterów (m.in. Prosiaczka, Tygryska i Kłapouchego) były natomiast inne zabawki chłopca, odzwierciedlonego z kolei w postaci książkowego Krzysia.

Powiązana z tworzeniem krótkich historii obserwacja dziecka podczas zabawy miała dla Milne’a wymiar terapeutyczny – stała się formą powrotu do beztroskiego świata, wolnego od wojennych traum.

Powieść pt. „Kubuś Puchatek” (ang. „Winnie the Pooh”) została wydana w 1926 r. w Londynie i natychmiast przyniosła pisarzowi międzynarodową sławę. Dwa lata później ukazała się jej kontynuacja – „Chatka Puchatka”, która utrwaliła pozycję Milne’a wśród klasyków literatury dziecięcej. Kultowy wygląd poszczególnych postaci zapewniły natomiast towarzyszące tekstowi ilustracje Ernesta H. Sheparda.

Opowieści o Misiu Puchatku, przetłumaczone na dziesiątki języków i sprzedane w milionach egzemplarzy, znajdują się obecnie także na liście lektur uzupełniających dla klas IV–VI szkoły podstawowej (zob. https://www.gov.pl/web/edukacja/zmiany-w-kanonie-lektur–rozporzadzenie-podpisane). Warto więc zwrócić uwagę uczniów na tę pozycję w ramach obchodów zbliżającego się Dnia Kubusia Puchatka, który stanowi jednocześnie świetną okazję do wzmacniania szkolnych relacji i nauki poprzez zabawę.

Dzień Kubusia Puchatka – zbiór pomysłów na szkolne obchody tego święta

  • Poranek z Kubusiem Puchatkiem – w ramach pierwszej godziny lekcyjnej (na korytarzu lub w klasach) uczniowie wraz z nauczycielami biorą udział w czytaniu, słuchaniu i oglądaniu fragmentów „Kubusia Puchatka”, między którymi mają miejsce krótkie refleksje i dyskusje na temat życiowych wartości, ulubionych bohaterów itp. Kluczowe są:
  1. wcześniejsze przygotowanie do czytania wybranych uczniów i nauczycieli;
  2. dobór różnorodnych środków przekazu (tradycyjna książka, słuchowisko, elementy audiowizualne);
  3. przerywanie fragmentów w najciekawszych lub kulminacyjnych momentach.
  • Ubiór inspirowany postaciami z „Kubusia Puchatka” – każda klasa wybiera wcześniej jedną z postaci ze Stumilowego Lasu, która będzie inspiracją do przygotowania odpowiedniego ubioru 18 stycznia (inspiracja może obejmować np. elementy kolorystyczne). Najciekawszy pomysł klasowy (zaprezentowany w ramach „parady bohaterów”) powinien zostać nagrodzony drobnymi upominkami (słoiczkami miodu lub tematycznymi zakładkami do książek – można je przygotować samodzielnie, np. w serwisie Canva).
  • Szkolny konkurs wiedzy o „Kubusiu Puchatku” w formie teleturnieju „Jeden z dziesięciu” – chętni uczniowie biorą udział w konkursie wiedzy o lekturze, który przybiera formę znanego teleturnieju pt. „Jeden z dziesięciu”. Pytania powinny nawiązywać do różnych zagadnień, takich jak treść, historia powstania utworu, dane biograficzne autora itp. Zmagania wybranych podopiecznych mogą obserwować inni, np. podczas specjalnie zwołanego apelu. Osoba, która poradzi sobie najlepiej (poprawnie odpowie na najwięcej pytań), zostaje nagrodzona. Uwaga! W razie zbyt dużej liczby zainteresowanych należy przeprowadzić eliminacje w formie pytań wstępnych.
  • Klasowe warsztaty literackie pt. „Nowa przygoda Kubusia Puchatka” – nauczyciel zachęca uczniów do pracy grupowej, polegającej na wymyśleniu i zapisaniu przygód, jakie mogłyby spotkać Puchatka i jego przyjaciół. Krótkie opowiadania zostają później odczytane przez przedstawicieli zespołów przed całą klasą (na końcu lekcji lub na początku kolejnej – w zależności od wspólnej decyzji, jak długo powinna trwać praca nad tekstem). Podczas tworzenia treści przez podopiecznych pedagog udziela uwag warsztatowych i nadzoruje działania grup.
  • „Mądrości postaci ze Stumilowego Lasu” – nauczyciel przygotowuje karteczki z cytatami postaci ze Stumilowego Lasu, które będą losować wszyscy uczniowie w danej klasie. Następnie przewidziane są zapisane poniżej działania:
  1. każdy podopieczny odczytuje swój fragment na forum klasy i krótko go komentuje (udziela informacji, jakie emocje wywołują w nim dane słowa, jak je rozumie, czy mogą być one pomocne w jakiejś trudnej życiowej sytuacji itp.);
  2. uczniowie odnoszą się do cytatów koleżanek i kolegów w formie dyskusji moderowanej przez nauczyciela; klasowy wybór 10 najbardziej wartościowych fragmentów dokonany drogą głosowania zostaje utrwalony na specjalnie przygotowanej tablicy poprzez przywieszenie konkretnych karteczek.
  • Bezpłatne materiały edukacyjne na temat „Kubusia Puchatka” – na stronie Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie zostały zebrane dostępne w Internecie inspiracje, scenariusze, quizy i materiały audiowizualne, które mogą urozmaicić Dzień Kubusia Puchatka w szkole podstawowej. Znajdują się one pod tym linkiem: https://www.pbw.edu.pl/inspiracje-edukacyjne/2380-dzien-kubusia-puchatka-materialy-2024.

Bibliografia i netografia:

https://ciekawostkihistoryczne.pl/2022/09/24/a-a-milne-autor-kubusia-puchatka/, dostęp: grudzień 2024.

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/;3941532, dostęp: grudzień 2024.

https://www.gov.pl/web/edukacja/zmiany-w-kanonie-lektur–rozporzadzenie-podpisane, dostęp: grudzień 2024.

https://www.pbw.edu.pl/inspiracje-edukacyjne/2380-dzien-kubusia-puchatka-materialy-2024, dostęp: grudzień 2024.

Thwaite A., A.A. Milne. Jego życie, t. 1–3, przekł. M. Glasenapp, Warszawa 2009 (Fortuna i Fatum).

Autorka: Joanna Pałka

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Kursy języka angielskiego: klucz do sukcesu w globalnym świecie

W dzisiejszym zglobalizowanym świecie znajomość języka angielskiego stała się nie tylko atutem, ale wręcz koniecznością. Angielski jest językiem międzynarodowym, używanym w biznesie, nauce, technologii i kulturze. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na naukę tego języka, aby zwiększyć swoje szanse na rynku pracy, podróżować bez barier językowych czy po prostu poszerzać horyzonty. Kursy języka angielskiego oferują różnorodne metody nauczania, dostosowane do indywidualnych potrzeb i poziomu zaawansowania uczniów. W tym artykule przyjrzymy się bliżej korzyściom płynącym z indywidualnych kursów języka angielskiego, które stają się coraz bardziej popularne wśród osób pragnących szybko i efektywnie opanować ten język.

Korzyści płynące z indywidualnych kursów języka angielskiego

Indywidualne kursy języka angielskiego oferują wiele zalet, które mogą znacząco przyspieszyć proces nauki i zwiększyć efektywność przyswajania wiedzy. Przede wszystkim, takie kursy są dostosowane do indywidualnych potrzeb ucznia, co oznacza, że program nauczania jest tworzony z myślą o jego celach, poziomie zaawansowania oraz preferencjach dotyczących stylu nauki. Dzięki temu uczniowie mogą skupić się na tych aspektach języka, które są dla nich najważniejsze, czy to gramatyka, słownictwo, czy umiejętności konwersacyjne.

Jednym z głównych atutów indywidualnych kursów języka angielskiego jest elastyczność. Uczniowie mogą ustalać harmonogram zajęć zgodnie ze swoimi potrzebami, co jest szczególnie ważne dla osób pracujących lub studiujących, które mają ograniczony czas na naukę. Ponadto, indywidualne podejście nauczyciela pozwala na bieżąco monitorować postępy ucznia i dostosowywać tempo nauki do jego możliwości.

Warto również podkreślić, że indywidualne kursy języka angielskiego często oferują możliwość nauki z native speakerami, co jest niezwykle cenne dla osób pragnących opanować autentyczną wymowę i intonację. Bezpośredni kontakt z nauczycielem, który posługuje się językiem angielskim jako ojczystym, pozwala uczniom na bieżąco korygować błędy i rozwijać umiejętności komunikacyjne w naturalnym środowisku językowym.

Personalizacja nauki i szybkie postępy

Personalizacja nauki to jeden z kluczowych elementów, który wyróżnia indywidualne kursy języka angielskiego na tle innych form nauczania. Dzięki możliwości dostosowania programu do indywidualnych potrzeb, uczniowie mogą skupić się na tych aspektach języka, które są dla nich najważniejsze. Na przykład, osoby pracujące w międzynarodowych korporacjach mogą skoncentrować się na nauce języka biznesowego, podczas gdy osoby planujące podróże mogą rozwijać umiejętności konwersacyjne.

Indywidualne podejście nauczyciela pozwala również na szybsze postępy w nauce. Nauczyciel może na bieżąco monitorować postępy ucznia, identyfikować jego mocne i słabe strony oraz dostosowywać tempo nauki do jego możliwości. Dzięki temu uczniowie mogą szybciej osiągać zamierzone cele i cieszyć się z efektów swojej pracy.

Warto również zaznaczyć, że indywidualne kursy języka angielskiego często oferują możliwość nauki z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, takich jak platformy e-learningowe czy aplikacje mobilne. Dzięki temu uczniowie mogą uczyć się w dowolnym miejscu i czasie, co dodatkowo zwiększa efektywność nauki.

Podsumowanie

Indywidualne kursy języka angielskiego to doskonałe rozwiązanie dla osób pragnących szybko i efektywnie opanować ten język. Dzięki elastyczności, personalizacji nauki oraz możliwości nauki z native speakerami, uczniowie mogą osiągać zamierzone cele w krótszym czasie. Warto zainwestować w taki kurs, aby zwiększyć swoje szanse na rynku pracy, podróżować bez barier językowych i poszerzać horyzonty. Wybierając indywidualne kursy języka angielskiego, inwestujemy w swoją przyszłość i rozwój osobisty.

Wpis powstał we współpracy z 123way.pl

Ortografia bez tajemnic – pomysły na przyjemną i skuteczną naukę zasad pisowni

Nieodłącznym elementem kształcenia polonistycznego, który często sprawia uczniom trudności, jest ortografia. Świat zasad i reguł nawet dojrzałym użytkownikom języka polskiego jawi się niekiedy jako nieprzystępny, budzący niechęć, a nawet odrazę. Czy pomimo powszechnych negatywnych skojarzeń nauka poprawnej pisowni może być jednocześnie przyjemna i skuteczna? Niewątpliwie tak – kluczowe w tym zakresie wydaje się jednak weryfikowanie utrwalonych, schematycznych praktyk dydaktycznych oraz wprowadzanie takich, które wymagają kreatywności i emocjonalnego zaangażowania podopiecznych.

10 maja 2024 r. Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN uchwaliła zmiany zasad ortografii, które będą obowiązywały od 1 stycznia 2026 r. Warto więc zaplanować wcześniejsze zapoznanie się z nowymi przepisami, zanim zostaną powszechnie wprowadzone do słowników i programów szkolnych (więcej informacji można znaleźć tutaj: https://rjp.pan.pl/zmiany-pisowni).

Jak efektywnie uczyć ortografii?

Sposobów na efektywną naukę zasad pisowni jest wiele – wdrażanie ćwiczeń ortograficznych może odbywać się na kilku różnych poziomach, nie tylko w ramach lekcji poświęconych danemu zagadnieniu, lecz także w formie zadań okazjonalnych czy projektów długoterminowych. W tym zakresie warto mieć w pamięci wyróżnione przez Annę Dyduchową metody ogólnego kształcenia językowego (analizy i twórczego naśladowania wzorów, przekładu intersemiotycznego, praktyki pisarskiej, norm i instrukcji, ćwiczeń okazjonalnych), które zostały uzupełnione przez Ewę Nowak o metodę samooceny.

1. Bezstresowe dyktando? – niestandardowe prace pisemne

Dyktanda powszechnie stosowane są wyłącznie w ramach podsumowania – sprawdzenia wiedzy uczniów na temat wprowadzonych zasad ortograficznych. Warto jednak pamiętać, że mogą one także posłużyć skutecznemu utrwalaniu nowo poznanych treści. W tym celu należy wykorzystywać różne typy dyktand – np. autodyktando, dyktando swobodne (twórcze), dyktando ciągłe z coraz dłuższymi zdaniami, dyktando częściowe z lukami czy dyktando obrazkowe. Sposoby realizacji:

  • dyktando ciągłe z coraz dłuższymi zdaniami – przykładowy tekst Danuty Krzyżyk:

Nadciąga burza.

W oddali słychać już grzmoty.

Niebo zasnuło się się ciemnogranatowymi chmurami.

Gwałtowne podmuchy chłodnego wiatru zrywają liście z drzew.

  • dyktando częściowe z lukami (literowymi lub wyrazowymi) – przykładowy tekst Danuty Krzyżyk:

Ż…łw na space…e

Rano wyszedł ż…łw na kr…tki spacer. Chciał dojść do pobliskiej st…dni. Niestety, w połowie drogi zastał go wiecz…r. Biedny ż…łw m…siał przenocować na ście…ce. Na dr…gi dzień nie dokończył już spaceru. Zmęczony wr…cił do domu dopiero p…źnym wieczorem.

Materiałem dyktanda mogą być najróżniejsze produkcje językowe, takie jak choćby piosenki z bajek Disneya, np. „Mam tę moc” (z bajki „Kraina lodu”), „Naprawdę chcę” (z bajki „Mała Syrenka”), „Ani słowa” (z bajki „Herkules”).

2. Ortograficzna rozrywka – zbiór gier i zabaw

  • autorska prezentacja ze slajdami zawierającymi obrazki lub wyrazy z lukami – ważne jest to, by przedstawiały one produkty, projekcje bądź zjawiska, z którymi uczniowie mogą zetknąć się na co dzień; przykłady: „Rolnik sz_ka żony” (tytuł programu), „K_chenne rewol_cje” (tytuł programu), Kinder B_eno (nazwa batona), ros_ł z makaronem (nazwa potrawy), Wielki W_z (nazwa gwiazdozbioru)
  • kalambury – wybrany uczeń za pomocą gestów przedstawia przedmiot, w którym można zastosować poznaną zasadę ortograficzną; uczeń, któremu uda się odgadnąć hasło, zapisuje je na tablicy i objaśnia regułę zapisu
  • zagadki słowne – przykład: żyje w mrowisku (odpowiedź: mrówka)
  • samodzielna lub grupowa korekta tekstu – przykład: fikcyjne ogłoszenie znalezione na

klatce schodowej:

OGŁOSZENIE

Uprzejmie prosimy o nie palenie [błąd; poprawna wersja: niepalenie] papierosów na klatce schodowej.

Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej

Istnieje możliwość przeprowadzenia całej lekcji w formie ortograficznej zabawy. W takiej sytuacji warto zastosować konsekwentną i utrzymującą w napięciu narrację – przykład: konspekt zajęć na temat zasad pisowni wyrazów z ó i u na podstawie wiersza Jana Brzechwy pt. „Szóstka – oszustka” (narracja: nauczyciel oznajmia uczniom, że tytułowa szóstka poukrywała w utworze zasady pisowni wyrazów z ó i u; podopieczni muszą je sformułować, by przechytrzyć antagonistkę).

3. Uczeń jako badacz języka – projekty długoterminowe

Każdy uczeń powinien być świadom swojego uczestnictwa w szeroko pojętej wspólnocie językowej. Oznacza to, że język nie może być przedmiotem zainteresowania młodych ludzi wyłącznie w murach szkoły. Położenie nacisku na codzienne eksplorowanie zjawisk ortograficznych w najbliższym środowisku (w gronie rodziny, znajomych) umożliwia zarejestrowanie nauczanych reguł w zakresie autentycznego materiału językowego, a  także pogłębioną refleksję lingwistyczną.

Sposoby realizacji:

  • „nasze obserwatorium językowe” – forma projektu długoterminowego dająca możliwość wychwytywania ciekawych okazów językowych; na polecenie nauczyciela uczniowie zapisują trzy wyrazy zasłyszane poza murami szkoły, które realizują wybraną zasadę ortograficzną (pisownia przez ó lub u, zapis łączny cząstki nie z różnymi częściami mowy itp.) – zadanie to może być realizowane w formie krótkich wpisów na stornie padlet.com
  • „językoznawcze czwartki” – forma cotygodniowych spotkań (np. pierwsze pięć minut lekcji), w ramach których wybrani uczniowie wcielają się w rolę ekspertów i przygotowują ciekawostki ortograficzne dla całej klasy; taki projekt dobrze sprawdzi się jako powtórka poznanych zasad np. w starszych klasach szkoły podstawowej

Bibliografia i netografia:
https://rjp.pan.pl/zmiany-pisowni, dostęp: grudzień 2024.
https://www.sjikp.us.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/danuta_krzyzyk.pdf, dostęp:
grudzień 2024.
Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia
polonistycznego, t. 1, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011.
Nowak E., Stworzyć tekst. Uczniowska kompetencja tekstotwórcza w edukacji polonistycznej, Kraków 2014.


Autorka: Joanna Pałka

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Tradycje bożonarodzeniowe na świecie – scenariusz godziny wychowawczej

Temat lekcji: Świąteczna misja: poszukiwanie różnorodnych tradycji bożonarodzeniowych.

Klasy:

VI–VII

Cele:

  • Uczeń zna tradycje bożonarodzeniowe z różnych zakątków świata.
  • Uczeń dostrzega piękno różnorodności kulturowej i podchodzi do inności z szacunkiem.
  • Uczeń rozwija kreatywność oraz doskonali umiejętność współpracy w grupie.

Metody:

projektowanie (tworzenie kartki świątecznej), dyskusja, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

karteczki z nazwami krajów, koperty z opisami tradycji bożonarodzeniowych w różnych krajach, arkusze papieru w formacie A4, przybory plastyczne, mapa świata, piosenki świąteczne w różnych wersjach językowych, tablica tradycyjna, tablica interaktywna

Uwagi:

1) Niniejszy konspekt należy zrealizować po godzinie lekcyjnej mającej na celu przypomnienie tradycji bożonarodzeniowych w Polsce.

2) Nauczyciel musi wcześniej poinformować uczniów o konieczności przyniesienia przyborów plastycznych na zajęcia (kredki, flamastry, bloki techniczne z kolorowymi kartkami, nożyczki, klej itp.).

Przebieg lekcji:

Wstęp (5 minut):

Na początku lekcji nauczyciel wita się z uczniami i informuje ich o tym, że otrzymał tajemniczy list z przyszłości, który został napisany przez pewnego (wyimaginowanego) podróżnika w czasie. Następnie odczytuje treść na głos:

„Drodzy Uczniowie,

jest rok 2124. Święta Bożego Narodzenia wyglądają zupełnie inaczej niż kiedyś. Ludzie obecnie łączą tradycje z różnych zakątków świata. Polakom żyjącym w 2024 roku zapewne trudno to sobie wyobrazić…

Byście mogli poczuć atmosferę wielokulturowych Świąt, musicie zebrać informacje na temat tradycji z różnych krajów na całym świecie. To trudne zadanie – tylko współpraca doprowadzi Was do celu! Żeby uzyskać jak najwięcej danych, będziecie musieli jednak najpierw się rozdzielić. Już za chwilę każda z grup przeniesie się w zupełnie inne miejsca. Jakie? Dowiecie się niebawem…”.

Uczniowie na polecenie nauczyciela łączą się w cztery grupy kilkuosobowe (liczba osób w poszczególnych jednostkach będzie zależna od liczebności klasy). Następnie wybrani przedstawiciele losują karteczkę z nazwą kraju, który będzie tymczasowym przystankiem zespołu podczas podróży po świecie.

Przykładowe kraje:

  • Włochy
  • Islandia
  • Meksyk
  • Japonia

Po zakończeniu losowania uczniowie łączą ławki i przy nich zasiadają.

Uwaga! Poszczególne grupy mogą wzajemnie znać wylosowane terytoria lub nie – decyzja w tej kwestii zależy od nauczyciela (nieznajomość krajów można wykorzystać jako zabawę podczas prezentacji w ostatniej fazie części zasadniczej – zob. niżej).

Część zasadnicza (35 minut):

Element dodatkowy (nieobligatoryjny):

W pierwszych minutach części zasadniczej (na czas pracy grupowej) nauczyciel może włączyć w tle kolędy i piosenki świąteczne w różnych wersjach językowych (szeroki wybór ścieżek dźwiękowych jest dostępny w serwisie YouTube; przykłady: Feliz Navidad, Stille Nacht, Jingle Bells).

Nauczyciel rozdaje w kopertach krótkie opisy tradycji bożonarodzeniowych w różnych krajach (przykładowe opracowania znajdują się w załączniku). Zadaniem każdego zespołu jest stworzenie kartki świątecznej na arkuszu papieru w formacie A4. Uczniowie są zobligowani do przygotowania:

  1. ilustracji wizualizującej wybraną tradycję świąteczną obchodzoną w wylosowanym kraju (na stronie wierzchniej);
  2. krótkich życzeń inspirowanych kulturą danego kraju (maksymalnie 5 zdań w środku).

Po rozdaniu materiałów i wytłumaczeniu zadania nauczyciel zapisuje temat godziny wychowawczej na tablicy tradycyjnej. Następnie kontroluje pracę grup, udziela odpowiedzi na zadawane pytania oraz weryfikuje podział obowiązków w każdym zespole (które osoby są odpowiedzialne za pisanie życzeń, a które za tworzenie oprawy graficznej).

[na realizację tego zadania przeznaczone jest 20 minut]

Po stworzeniu kartek świątecznych uczniowie prezentują je przed całą klasą (wyjaśniają, co przedstawia ich projekt, opowiadają o tradycji, którą poznali, odczytują życzenia). Przedstawienie dokonań zespołu powinno trwać 3–4 minuty. Podczas wypowiedzi uczniów nauczyciel wyświetla mapę świata (dostępną w Internecie) na tablicy interaktywnej i wskazuje ręką kierunek podróży.

Element dodatkowy (nieobligatoryjny): zabawa – na podstawie oprawy graficznej kartek świątecznych grupy próbują zgadnąć, z jakim krajem związana jest prezentowana tradycja (jeśli nie było to ujawnione wcześniej – zob. wyżej).

[na realizację tego zadania przeznaczone jest 15 minut]

Podsumowanie (5 minut):

Pytania do uczniów – zestaw (należy wybrać jedno do dyskusji podsumowującej):

  1. Jakie przesłanie niesie dzisiejsza godzina wychowawcza?
  2. Która tradycja najbardziej was zaskoczyła?
  3. Co mogłoby być symbolem łączącym wszystkie kultury w ramach obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia?

Karty z opisami tradycji bożonarodzeniowych w różnych krajach, które powinny zostać umieszczone w kopertach – załącznik:

Karta 1: Włochy

Włosi obchodzą Święta Bożego Narodzenia w rodzinnej, radosnej atmosferze. Głęboko zakorzenioną tradycją w ich kulturze, która sięga czasów św. Franciszka z Asyżu (XIII w.), jest budowa szopek – zdobią one wiele domów, szkół, szpitali i kościołów. We Włoszech, podobnie jak w Polsce, za powszechny element świątecznej dekoracji uznaje się także choinkę.

24 grudnia Włosi spożywają kolację wigilijną – składa się ona z dań bezmięsnych (np. ryb i owoców morza). Jest to dzień, w którym wiele rodzin wybiera się na pasterkę. W dzień Bożego Narodzenia (25 grudnia) bliscy spotykają się natomiast przy wystawnym obiedzie. Dobór dań na świątecznym stole zależy od regionu Włoch (na północy serwuje się np. faszerowane mięsem, szynką, warzywami i serem tortellini, a na południu – lasagne z sosem pomidorowym, mięsem wieprzowym i kilkoma rodzajami serów). Najpopularniejszym deserem jest znane na całym świecie panettone – ciasto drożdżowe z bakaliami posypane cukrem pudrem (częstymi dodatkami są: czekolada, likier i skórka pomarańczowa).

W święto Trzech Króli, w nocy z 5 na 6 stycznia, dzieci otrzymują prezenty. Według tradycji przynosi je czarownica Befana, która lata na miotle, wchodzi do domów przez komin i zostawia podarunki w skarpecie.

Karta 2: Islandia

Boże Narodzenie jest jednym z najważniejszych świąt roku w islandzkiej kulturze, które łączy rodziny w wyjątkowej, magicznej atmosferze. Ulice miast oświetlone są kolorowymi lampkami i wypełnione muzyką. Domy dekoruje się świecami, które cieszą ludzi blaskiem i ciepłem podczas mroźnych, zimowych nocy. W okresie świątecznym na Islandii obficie pada śnieg i często pojawia się zorza polarna.

Boże Narodzenie trwa w tym kraju 26 dni – od 11 grudnia do 6 stycznia. Jedną z najbardziej znanych tradycji jest opowieść o 13 Świątecznych Chłopcach (trollach). Sezon świąteczny rozpoczyna się wtedy, gdy pierwszy z nich przybywa do miasta na 13 dni przed Wigilią, przynosząc prezenty grzecznym dzieciom (te niegrzeczne mogą znaleźć w swoich butach jedynie surowego ziemniaka).

W wigilijny wieczór Islandczycy jedzą tradycyjne danie – pieczone jagnię – oraz czytają książki, którymi najpierw wymieniają się w rodzinnym gronie. Lekturze pod ciepłym kocem często towarzyszy jedzenie czekoladek i innych słodyczy.

Karta 3: Meksyk

Święta Bożego Narodzenia w Meksyku są niezwykle barwne i radosne. Ważną częścią obchodów jest tradycyjna procesja (Las Posadas), która polega na odtworzeniu wędrówki Maryi i Józefa w poszukiwaniu schronienia. Przez dziewięć dni przed Bożym Narodzeniem ludzie wędrują od domu do domu, śpiewając kolędy i niosąc figury świętych. W trakcie pochodu odczytywane jest także Pismo Święte i odgrywane są sceny związane z historią narodzenia Jezusa.

Nieodłączny element Świąt to piniata – kolorowa kula lub gwiazda z papieru wypełniona słodyczami. Jest ona rozbijana kijem przez dzieci i dorosłych, którzy w trakcie uderzania mają zasłonięte oczy – ten zwyczaj stanowi symbol zwycięstwa nad różnymi pokusami.

Do tradycyjnych świątecznych dań meksykańskich zalicza się tamales – nadziewane ciasto kukurydziane zawijane w liście kukurydzy, indyka, solone dorsze, wieprzowinę oraz nadziewane chili.

Karta 4: Japonia

W Japonii Boże Narodzenie jest obchodzone nieco inaczej, ponieważ większość Japończyków nie wyznaje chrześcijaństwa. Nie jest to więc żadne oficjalne święto religijne. Dzień 24 grudnia określa się tam mianem Kurisumasu – jest on pretekstem do wspólnego spędzania czasu w gronie najbliższych. Ulice miast rozświetlają w tym okresie tysiące światełek, które uplecione są w różne kształty i tworzą gwiaździste korytarze.

Młodzi Japończycy obchodzą Kurisumasu tak jak walentynki – dają ukochanej osobie jakiś upominek (np. kwiaty), rezerwują stoliki w restauracjach i umawiają się na romantyczne spacery.

Kwintesencją Bożego Narodzenia w Japonii jest jednak smażony kurczak – np. ten z KFC, jedzony na miejscu lub zamawiany do domu. Obecnie wiele tamtejszych sieci fast foodów (a nawet supermarketów) ma ten posiłek w swojej ofercie świątecznej.

Tradycyjnym i najpopularniejszym japońskim deserem jest tort świąteczny (zwany kurisumasu keeki) udekorowany truskawkami i bitą śmietaną.

Netografia:
https://wlochy.edu.pl/boze-narodzenie-po-wlosku-czyli-obrzedy-i-tradycje-obchodzone-wewloszech/, dostęp: grudzień 2024.
https://guidetoiceland.is/pl/historia-i-kultura/boze-narodzenie-i-sylwester, dostęp: grudzień 2024.
https://mezoameryka.pl/mezoameryka/kochamy-meksyk/111-kochamy-meksyk/381-bozenarodzenie-w-meksyku-zwyczaje-i-tradycja, dostęp: grudzień 2024.
https://triptivo.pl/boze-narodzenie-w-meksyku/, dostęp: grudzień 2024.
https://japoland.pl/boze-narodzenie/, dostęp: grudzień 2024.
https://oyakata.com.pl/ksiega-mistrza-oyakata/kurisumasu-boze-narodzenie-jak-wygladaja-swietabozego-narodzenia-w-japonii/, dostęp: grudzień 2024.


Autorka: Joanna Pałka

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Zagadki bożonarodzeniowe dla najmłodszych

Proponowane zagadki można wykorzystać podczas pracy z grupą przedszkolną, dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej, a także m.in. podczas zajęć świetlicowych czy rewalidacyjnych.

Zagadki bożonarodzeniowe

Pięknie przystrojony,

Przysmakami zastawiony,

Pomieści całą rodzinę

W uroczystą Wigilię.

/stół/

Na stole położony,

Fałdek pozbawiony,

Talerze na nim poukładane,

Pod spodem sianko schowane.

/obrus/

Element świątecznej dekoracji,

Ogrzewa nas swoim blaskiem.

Z pszczelego wosku lub sojowa,

Ozdoba stołu obowiązkowa.

/świeca/

Najpierw ją z drzewa ściągamy,

Później pod sufitem wieszamy,

By przyniosła miłości moc

W wigilijną noc.

/jemioła/

Jednym słowem nazywamy,

Wszystko, co na choince wieszamy:

Zdobią, świecą, cieszą oko,

Dodają Świętom uroku.

/ozdoby/

W wigilijny wieczór nim się dzielimy,

Wszystkiego, co dobre sobie życzymy.

To symbol wspólnej obecności,

Łączący siedzących przy stole gości.

/opłatek/

Te słowa prosto z serca płyną,

Dzielimy się nimi z bliskimi, z rodziną.

W wigilijny wieczór je wypowiadamy

Lub na świątecznej kartce umieszczamy.

/życzenia/

Tradycyjne pieśni w Święta śpiewane,

Z pokolenia na pokolenie przekazywane,

Niosą światu dobre wiadomości,

Dodają świętowaniu radości.

/kolędy/

Świąteczne historie opowiedziane,

Przez młodych aktorów przedstawiane,

Uczą, rozśmieszają, wzruszają,

Istotę Świąt przypominają.

/jasełka/

To spotkanie w kościele w wigilijną noc,

Niesie radości i nadziei moc.

Nazwane na cześć pasterzy,

Dobrą nowinę wśród ludzi szerzy.

/pasterka/

Kiedy na niebie się pojawiła,

Trzech Mędrców do stajenki zaprowadziła.

Dziś patrząc w górę jej nie wyglądamy,

Wśród dekoracji ją umieszczamy.

/gwiazda betlejemska/

Wbrew nazwie nie jest człowiekiem,

A bardzo przydatnym narzędziem,

Kiedy chcesz się rozprawić z przysmakiem

I wydobyć smakowite wnętrze.

/dziadek do orzechów/

Pachnące kłujące laseczki

Z końcówką w kształcie gwiazdeczki.

Wzbogacisz danie ich aromatem

I naszpikujesz pomarańczę.

/goździki/

Ta przyprawa pachnie Świętami,

Komponuje się dobrze z jabłkami,

Często znajdziesz ją w szarlotce,

A w sklepie w proszku lub w lasce.

/cynamon/

Smakołyków jest w Święta bez liku,

Szczególnie lubiane przez smyków

Są korzenne ciasteczka w różnych kształtach wypieczone,

Lukrem i czekoladą przyozdobione.

/pierniczki/

To ciasto w święta jest podawane,

W roladę zwinięte lub rozwałkowane,

Nadziane mnóstwem smakołyków,

Drobnych ziarenek w nim bez liku.

/makowiec/

Jest królem świątecznych ryb,

Na stole wiedzie prym,

Nawet, gdy na co dzień go jemy,

Z okazji Świąt przygotowujemy.

/karp/

Gdy prezent pakujemy,

Starannie zawiązujemy,

Możemy ją też wpiąć we włosy,

Dodając uroku i klasy.

/kokarda/

To miejsce w jasełkach wspominane,

Miejscem Bożego Narodzenia nazwane.

Na pamiątkę tego wydarzenia,

Na placach i w kościołach możemy je zwiedzać.

/szopka/

Nasi przyjaciele,

W wigilijną noc

Do powiedzenia mają wiele,

Tak głosi legendy moc.

/zwierzęta/


Zagadki bożonarodzeniowe opracowała: Urszula Wesół – pedagog specjalny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

„Opowieść wigilijna” – konspekt lekcji języka polskiego dla klasy VII

Temat lekcji: Podróż ponad czasem i przestrzenią – wewnętrzna przemiana Ebenezera Scrooge’a.

Klasa:

VII

Cele:

  • Uczeń potrafi podać cechy głównego bohatera „Opowieści wigilijnej”.
  • Uczeń zna definicję bohatera dynamicznego.
  • Uczeń rozumie przesłanie moralne płynące z utworu literackiego i podejmuje refleksję nad własną hierarchią wartości.

Metody:

burza mózgów, pogadanka heurystyczna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

egzemplarze „Opowieści wigilijnej” Charlesa Dickensa, gra prawda/fałsz, karta pracy, tablica tradycyjna

Uwagi:

Niniejszy konspekt można zrealizować w ramach cyklu lekcji, po wcześniejszym wprowadzeniu do lektury.

Przebieg lekcji:

Wstęp (5 minut):

Nauczyciel odczytuje zdania na zasadzie prawda/fałsz w ramach powtórki informacji podstawowych z poprzedniej (poprzednich) lekcji. Kiedy uczniowie słyszą zdanie prawdziwe – wstają, kiedy fałszywe – siedzą.

  1. Scrooge był znany ze swojej hojności i życzliwości wobec innych. [F]
  2. Scrooge miał dobrą relację ze swoim siostrzeńcem Fredem. [F]
  3. Ebenezer Scrooge nie obchodził Świąt Bożego Narodzenia, ponieważ uważał je za stratę czasu i pieniędzy. [P]
  4. Bob Cratchit był lojalnym pracownikiem Scrooge’a, mimo że ten płacił mu bardzo mało. [P]
  5. Duch Marleya ostrzegał Scrooge’a przed konsekwencjami jego zachowania. [P]
  6. Po wizytach duchów Scrooge nadal nie wierzył w Święta i nie zmienił swojego nastawienia. [F]
  7. Duch Przyszłych Świąt Bożego Narodzenia ukazał Scrooge’owi jego własną śmierć. [P]
  8. Duch Przyszłych Świąt Bożego Narodzenia był niemym duchem, który nie wypowiedział ani jednego słowa do Scrooge’a. [P]
  9. Przemiana Scrooge’a była powierzchowna i szybko wrócił on do dawnych nawyków. [F]

Następnie nauczyciel zapisuje temat lekcji na tablicy i prosi uczniów o zanotowanie go w zeszycie.

Część zasadnicza (35 minut):

Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Ebenezer Scrooge”, a następnie zadaje pytanie do rozważenia w formie burzy mózgów: jakie uczucia/emocje wobec głównego bohatera towarzyszyły wam podczas lektury „Opowieści wigilijnej”? W pierwszej fazie metody aktywizującej gromadzone są wszystkie wnioski uczniów – nauczyciel udziela głosu osobom podnoszącym rękę, które prosi następnie o własnoręczne zapisanie myśli na tablicy. Faza weryfikacyjna będzie odbywała się na przestrzeni całej części zasadniczej. [na realizację tego zadania przeznaczone jest 5 minut]

Kolejnym etapem działań jest praca w trzech grupach (liczba osób w poszczególnych segmentach będzie zależna od liczebności klasy). Każda z grup ma za zadanie przeanalizować zachowanie Scrooge’a w zakresie wizyty jednego z trzech duchów, a następnie przyporządkować mu określone cechy (które muszą zostać zapisane na załączonej karcie pracy):

1) grupa 1: Duch Przeszłych Świąt Bożego Narodzenia (przypomnienie młodości Scrooge’a);

2) grupa 2: Duch Obecnych Świąt Bożego Narodzenia (aktualna rzeczywistość Scrooge’a, ubóstwo rodziny Cratchitów); 

3) grupa 3: Duch Przyszłych Świąt Bożego Narodzenia (wizja samotnej śmierci Scrooge’a).[na realizację tego zadania uczniowie mają 15 minut]

Kiedy uczniowie skończą pracę grupową, następuje omówienie wyników działań z nauczycielem za pomocą rozmowy kierowanej. Każda z grup przedstawia swoje wnioski na forum klasy. W ramach kształcenia umiejętności aktywnego słuchania grupy niewypowiadające się muszą każdorazowo odnieść się do pomysłów mówiących (uzasadnić stanowisko potwierdzające, zgłosić ewentualne uwagi itp.). Po zebraniu cech ze wszystkich trzech etapów opowieści nauczyciel zadaje pytania: jakie możemy wysnuć wnioski końcowe? Co można powiedzieć o Scrooge’u na podstawie poszczególnych segmentów? Co można zaobserwować w jego przypadku na podstawie całej opowieści, jaki proces? Poprawna odpowiedź: Scrooge przechodzi przemianę (wewnętrzną).

Po usłyszeniu prawidłowej odpowiedzi nauczyciel wprowadza definicję tego zjawiska, określając Scrooge’a „bohaterem dynamicznym” (to hasło zostaje przez niego zapisane na tablicy, a przez uczniów – w wykropkowanym miejscu na karcie pracy).[na realizację tego zadania uczniowie mają 15 minut]

Podsumowanie (5 minut):

Nauczyciel zadaje pytanie: czego my, ludzie współcześni, możemy nauczyć się od Scrooge’a? Wyznaczeni uczniowie muszą udzielić odpowiedzi w formie jedno-, maksymalnie dwuwyrazowych haseł – argumentacja wypowiedzianych zdań odbędzie się w formie pisemnej, w zakresie pracy domowej.

Zadanie domowe:

W imieniu Ebenezera Scrooge’a napisz list skierowany do ludzi żyjących współcześnie. Opisz w nim, czego nauczyły go duchy Świąt Bożego Narodzenia, a następnie wskaż wartości, którymi (twoim zdaniem) warto się kierować w życiu.

Pobierz kartę pracy


„Opowieść wigilijna” – konspekt lekcji opracowała: Joanna Pałka

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Klucz do efektywnej edukacji – metody aktywizujące na lekcjach języka polskiego

Przygotowanie ucznia do funkcjonowania we współczesnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości stanowi jeden z najważniejszych celów edukacji XXI wieku. Oznacza to, że nauczyciele zobligowani są nie tylko do przekazywania wiedzy, lecz także rozwijania kluczowych w perspektywie przyszłości kompetencji młodego człowieka. Mowa tu m.in. o umiejętności krytycznego myślenia i kreatywnego rozwiązywania problemów czy też zdolności do sprawnego komunikowania się i współpracy z innymi.

Aby wspierać rozwój uczniów we wszystkich tych obszarach, nauczyciele coraz częściej sięgają po metody aktywizujące – narzędzia, które rozwijają samodzielność podopiecznych i angażują ich w proces nauczania. Trzeba jednak pamiętać, że efektywność wspomnianych metod zależy w dużej mierze od ich przemyślanego doboru oraz umiejętnego zastosowania.

Język polski należy do grupy przedmiotów szkolnych o charakterze interdyscyplinarnym – korzysta z dorobku wielu dziedzin nauki, takich jak historia, filozofia, psychologia czy kulturoznawstwo. Przekazywanie treści o dość dużym stopniu złożoności wymaga więc od polonistów podejmowania skutecznych i zróżnicowanych działań dydaktycznych. Wniosek ten prowadzi do fundamentalnego pytania – jakie metody aktywizujące należy stosować, by sukcesywnie osiągać postawione cele?

Poniższy zbiór wybranych metod aktywizujących wraz z przykładami ich praktycznego zastosowania stanowi przede wszystkim inspirację do poszukiwania rozwiązań, które mogłyby sprostać aktualnym oczekiwaniom i potrzebom uczniów.

1. Różne rodzaje dyskusji

Choć dyskusja stanowi jedną z najpopularniejszych metod aktywizujących, w powszechnej praktyce dydaktycznej wykorzystuje się niewiele jej odmian. W kształceniu polonistycznym jest to narzędzie odgrywające niezwykle ważną rolę – umożliwia uczniom rozwijanie umiejętności tworzenia argumentacji, konstruktywnej krytyki oraz uważnego słuchania. Do podstawowych zasad dyskusji tradycyjnie zalicza się:

1) wprowadzenie tematu,

2) udzielanie głosu (w formie ustnej bądź pisemnej),

3) podsumowanie wniosków.

Organizacja zajęć i nakład pracy będą różne w zależności od wyboru rodzaju dyskusji. Wśród tych rodzajów wyróżnia się m.in. dyskusję panelową, dyskusję punktowaną, debatę oksfordzką, burzę mózgów, „kulę śniegową”, metaplan, mapę mentalną oraz kapelusze myślowe.

Wybrane metody wraz z przykładową realizacją:

  • burza mózgów – metoda aktywizująca polegająca na spontanicznym zgłaszaniu intuicyjnych pomysłów rozwiązania problemu; składa się z dwóch etapów – gromadzenia hipotez i ich późniejszej weryfikacji (przykładowe pytanie do rozważań: dlaczego w Krakowie jest tak dużo gołębi? [wprowadzenie do lekcji o legendzie krakowskiej])
  • „kula śniegowa” – uczniowie najpierw rozwiązują zadany problem w pojedynkę, a następnie uzgadniają swoje stanowisko w dwójkach, czwórkach, ósemkach itd.; na końcu wypracowywane jest stanowisko całego zespołu klasowego (przykładowe pytanie do rozważań: jak możemy zdefiniować przyjaźń na przykładzie „Chłopców z placu broni”?)

2. Techniki dramowe

Drama to krótkie przedstawienie, podczas którego uczniowie wcielają się różne postaci, role i zjawiska. Działanie to może być zaplanowane (wtedy obejmuje wcześniejsze przygotowanie się, tworzenie scenariusza itp.) lub improwizowane (wówczas polega na spontanicznym wykonaniu zadania). Wykorzystywanie technik dramowych na lekcjach języka polskiego ma wiele zalet – uczniowie, utożsamiając się z określonymi postaciami (rolami, zjawiskami), mogą szybko dostrzec pewne prawidłowości lub emocjonalnie zaangażować się w rozwiązywanie danego problemu. Wdrażanie konkretnych działań dydaktycznych jest w tym przypadku podporządkowane wybranej formie dramy, która może być słowna lub ruchowa (mająca na celu rozwijanie mowy ciała i postrzegania świata za pomocą zmysłów – wzroku, słuchu i dotyku). Do rodzajów tej metody aktywizującej należą m.in. wywiad w roli i poza rolą, stop-klatka, tworzenie rzeźby z ciała (ciał) oraz etiuda pantomimiczna.

Wybrane metody wraz z przykładową realizacją:

  • odegranie kluczowego momentu utworu (przykład: spojrzenie Orfeusza na Eurydykę podczas wyprowadzania jej z Hadesu)
  • improwizacja w oparciu o alternatywne zakończenia – odegranie potencjalnej wersji wydarzeń w wyniku  innych decyzji bohaterów (przykład: odegranie sceny, w której Orfeusz nie spogląda na Eurydykę podczas wyprowadzania jej z Hadesu)

3. Gry i zabawy dydaktyczne

Gry i zabawy dydaktyczne stanowią bardzo szerokie i różnorodne spektrum działań – wśród nich można wymienić quizy, turnieje, gry planszowe i komputerowe oraz ćwiczenia sytuacyjne i symulacyjne. Na lekcjach języka polskiego mogą one okazać się przydatne w zakresie realizacji wielu zadań – ze strony nauczyciela kluczowe jest przedstawienie regulaminu gry (zabawy) i jej celów, a także nadzorowanie zasad uczciwej rywalizacji. 

Wybrane metody wraz z przykładową realizacją:

  • zabawa „kłębek nie tylko dla kotka” – jeden z uczniów usytuowanych w kręgu wypowiada pierwsze zdanie opowiadania, a następnie rzuca kłębek do tej osoby, która ma zaproponować zdanie następne (tworzenie dalszego ciągu alternatywnej historii o Ebenezerze Scrooge’u na podstawie pierwszego zdania z „Opowieści wigilijnej” Charlesa Dickensa)
  • quizy i gry interaktywne dostępne na platformie Kahoot i Wordwall

Opracowanie zostało przygotowane na podstawie poniższej literatury:

Bortnowski S., Kłopoty z klasyfikacją metod nauczania, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.

Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, wyd. 2 popr., Warszawa 1995.


Artykuł Klucz do efektywnej edukacji – metody aktywizujące na lekcjach języka polskiego opracowała: Joanna Pałka

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Jak pracować z uczniami z ADHD?

Żywe srebro, wulkan energii lub Dyzio marzyciel, bujający w obłokach – osoby ze zwiększoną potrzebą ruchu i deficytami w zakresie koncentracji uwagi od zawsze dały się zauważyć w przestrzeni polskiej edukacji. Dziś niektóre z nich otrzymałyby diagnozę ADHD – zespołu nadpobudliwości psychoruchowej.

Do jego rozpoznania konieczne jest stwierdzenie występowania trzech rodzajów objawów:

1) zaburzenia koncentracji uwagi,

2) nadmiernej impulsywności,

3) nadruchliwości,

które mogą istnieć z różnym natężeniem i w różnych proporcjach. Dla każdej kategorii trudności, specjaliści i praktycy z zakresu edukacji opracowali podpowiedzi i wskazówki, w jaki sposób możemy się zaopiekować dziećmi w codziennej edukacji. 

1. Zaburzenia koncentracji uwagi pociągają za sobą trudności w planowaniu i organizowaniu czynności, skupieniu i utrzymaniu na nich uwagi. Praktyczne działania, jakie mogą podjąć nauczyciele to:

  • zapowiadanie następujących po sobie czynności i wykonywanie ich kolejno po sobie (np. Zaraz zapiszę na tablicy temat lekcji. Teraz otwórzcie zeszyty. Przepiszcie temat.);
  • upewnienie się, że uczeń z ADHD wykonał każdą z czynności, w razie trudności udzielenie wsparcia, najlepiej z wykorzystaniem minimum słów lub bezsłownie: wydanie krótkiego polecenia (Zeszyt na ławkę), wskazanie miejsca w podręczniku, przy którym pracujemy, odsunięcie bez słowa przedmiotu, którym uczeń nie powinien się teraz zajmować, w zamian proponując jedną z wymienionych w dalszej części pomocy wspierających uczenie się;
  • skontrolowanie, czy praca do wykonania w domu została zaznaczona lub zapisana, dla niektórych uczniów pomocą będzie wsparcie wizualne, np. ostatnią minutę lekcji można poświęcić na krótkie podsumowanie, np. zapisanie na tablicy:

Materiał do opanowania:

         – podręcznik cz. 2

         – strona 15,

         – zadanie 3 i 4;

  • dzielenie zadań na etapy – przygotowywanie każdego zadania na osobnej kartce lub wdrażanie ucznia do zasłaniania treści, którymi się teraz nie zajmujemy;
  • wyposażenie ucznia w narzędzia, które pomogą mu poprosić o pomoc bez zakłócania toku lekcji, np. pomarańczowa karteczka w rogu ławki.

2. Nadmierna impulsywność skutkuje trudnością w przestrzeganiu obowiązujących zasad – nie dlatego, że dziecko ich nie zna lub nie rozumie, ale dlatego, że trudno jest mu je sobie przypomnieć i zastosować, zwłaszcza w sytuacji dużego pobudzenia. Strategie radzenia sobie z tą grupą objawów obejmują:

  • przypominanie zasad, np. według propozycji Artura Kołakowskiego:

– skoncentruj uwagę ucznia na sobie, np. podejdź, nawiąż kontakt wzrokowy, dotknij ramienia,

– przypomnij zasadę w kilku słowach,

– poproś ucznia o powtórzenie zasady, w razie potrzeby powtórz ją – jeden raz,

– wzmocnij zastosowanie się do zasady lub wyciągnij konsekwencję za jej złamanie;

  • wypracowanie sposobów radzeniem sobie z oczekiwaniem, np.

– wspólne wymyślenie sygnału oznaczającego: „Nie przerywaj”,

– umożliwienie uczniowi zapisanie tego, czego oczekuje i porozmawianie o tym w późniejszym czasie.

Impulsywność, przejawiająca się trudnością w czekaniu na swoją kolej, pobudzeniem, zniecierpliwieniem jest cechą, z którą możemy pracować, nie jesteśmy jej jednak w stanie wyeliminować całkowicie. Znawcy tematu podpowiadają, by ignorować zachowanie ucznia niezakłócające toku lekcji – skupianie się na nim, ciągłe upominanie może je eskalować i pogorszyć sprawę.

Zamiast koncentrować się na trudności, możemy zaproponować aktywność określaną jako „as w rękawie” – opowiedzenie żartu, przerwanie wypowiedzi i zmiana tonu głosu, zaprezentowanie rekwizytu skupiającego uwagę uczniów, wykonanie aktywności ruchowej. Jeśli uznamy, że pobudzenie ucznia jest zbyt wysokie, pomocny może być komunikat proponowany przez Cordulę Neuhaus: po nawiązaniu kontaktu z uczniem, spokojnym tonem mówimy: „Wystarczy już, myślę, że teraz zaczniemy”. Młodszym uczniom w regulacji pobudzenia może pomóc materiał wizualny, np. w postaci termometru lub innej skali. Kiedy pobudzenie ucznia jest zbyt duże, wskazujemy na część zaznaczoną na czerwono, a następnie kierujemy uwagę na część zieloną, w której zobrazowane są sposoby obniżenia napięcia, np. techniki oddechowe, gniotek, rysowanie na kartce.

3. Nadruchliwość często obserwujemy jako zwiększoną potrzebę ruchu. W zaopiekowaniu się nią mogą pomóc szeroko dziś dostępne pomoce, takie jak gniotki, fidgety czy pop-ity. Niektórym uczniom w pozostawaniu na swoim miejscu pomaga siedzenie na piłce body-ball, poduszce sensorycznej, trzymanie stóp w kuwecie wypełnionej materiałem sensorycznym lub na zwykłej piłce, położenie na kolanach kołderki obciążeniowej. Coraz większą popularność zdobywają również gumowe opaski zakładane na nogi krzesła. Takie rozwiązania budzą uzasadnione obawy o reakcje innych uczniów. Możemy je zaproponować wszystkim – doświadczenie pokazuje, że uczniowie, którzy nie potrzebują dodatkowej porcji wrażeń sensorycznych sami z nich zrezygnują, natomiast osobom o zwiększonych potrzebach w tym obszarze takie pomoce ułatwiają skupienie się i wykonywanie zadań.

Zaspokojenie potrzeby ruchu możemy również zapewnić, proponując krótki ruch w trakcie zajęć dla wszystkich uczniów. Kilka propozycji: energetyczne ziewanie, przeciąganie, wyciąganie ramion w górę, dotykanie uchem ramion, krążenie ramionami, otwieranie i zaciskanie dłoni.

Oprócz pierwotnej triady objawów, dzieci z ADHD mogą doświadczać wtórnych zaburzeń, takich jak spadek poczucia własnej wartości, motywacji, zaangażowania – trudności w skupieniu uwagi, organizacji działań sprawiają, że trudniej o sukces, a łatwiej o niepowodzenie. Dodatkowo, ruchliwość i impulsywność powodują, że dziecko ma statystycznie więcej szans na odbieranie uwag i upomnień, nawet mimo pokładów cierpliwości u dorosłego i stosowania wyżej opisanych strategii. Dlatego warto podkreślać, co uczeń zrobił dobrze poprzez zwykłe stwierdzenie faktu (Wszystkie przybory są na swoim miejscu. Cała praca zrobiona. Znalazłeś pomysł na wykonanie tego zadania).

Każdy z nas potrzebuje czasem zauważenia, wzmocnienia, potwierdzenia słuszności naszych działań i docenienia – a w przypadku uczniów z ADHD pozytywne komunikaty są naszą tajną bronią, w oparciu o którą możemy budować relację i poczucie sprawczości u naszych podopiecznych.

Literatura:

C. Neuhaus, Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi w szkole, publikacja dostępna pod adresem: https://adhd-online.pl/do-pobrania/

A. Kołakowski, A.Pisula, Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2011


Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli