17 C
Polska
sobota, 14 września, 2024

Dzień Nauczyciela – scenariusz uroczystości szkolnej

Występują:

  • Para konferansjerów, np. dziewczynka i chłopiec
  • Nauczyciele: w tej roli różne dzieci
  • Uczniowie i uczennice

Miejsce:

Aula, sala gimnastyczna przystrojona na wzór klasy. Na środku stoi biurko, na biurku wazon z kwiatami, obok tablica szkolna. Na dużym kartonie lub na tkaninie zawieszonej w tle widnieje cytat (do wyboru):

Dzieci rodzą się ze skrzydłami, nauczyciele pomagają im je rozwinąć – Janusz Korczak

Zacną rzeczą jest uczyć się, lecz jeszcze zacniejszą – nauczać – Mark Twain

Wielkim kunsztem wykazuje się nauczyciel, który potrafi sprawić, że twórcze wyrażanie siebie i nabywanie wiedzy staje się źródłem radości – Albert Einstein

Edukacja jest najsilniejszą bronią, której możemy użyć, aby zmienić świat – Nelson Mandela

Dzień Nauczyciela – niezwykłe lekcje

Uroczystość rozpoczyna piosenka „Piosenka na Dzień Nauczyciela” w wykonaniu Orkiestry Dni Naszych.

(Na scenę wychodzi para konferansjerów, oboje w strojach galowych).

Dziewczynka:

Szanowni Państwo, obchodzimy dzisiaj Święto Edukacji Narodowej, zwane Dniem Nauczyciela.

Chłopiec:

Zapraszamy na wyjątkowe lekcje, które poprowadzą uczniowie. Oto lekcja pierwsza.

(Na scenę wychodzą kolejno dzieci przebrane za nauczycieli. Każde z nich prowadzi kolejną „lekcję”.

Konferansjerzy zapowiadają początek kolejnej lekcji, mogą też wnosić plansze z napisem: LEKCJA 1, LEKCJA 2, itd.).

LEKCJA 1

(Na stoliku stoi duży kolorowy cylinder wykonany z tektury, znajdują się w nim kartki z wypisanymi nazwami cech, uczeń – nauczyciel losuje kolejno karteczki).

Nauczyciel:

Na dzisiejszej lekcji dowiemy się, kim jest idealny nauczyciel. Chociaż nie wiadomo, czy idealny nauczyciel w ogóle istnieje, wyczarujemy dziś takiego nauczyciela.

Oto kilka cech wspaniałego nauczyciela: otwartość, empatia, zrozumienie, zaufanie, wsparcie, życzliwość, poczucie humoru, kreatywność, bycie pomocnym, inspirującym, wiedza, pomysłowość, wyrozumiałość.

(Uczeń-Nauczyciel przypina do tablicy lub zapisuje dużym wyraźnym pismem kolejne losowane cechy – to pozostaje na tablicy do końca uroczystości).

LEKCJA 2

(Podczas tej lekcji mogą być wyświetlane za pomocą rzutnika reprodukcje dokumentów historycznych, obrazów przedstawiających omawiane czasy, archiwalne fotografie dotyczące szkolnictwa, wiele cennych źródeł znajduje się na: https://polona.pl).

Nauczyciel:

Dzisiaj omówimy historię święta Dzień Nauczyciela.

Przypomnę Wam teraz, jak to się zaczęło w Polsce. Święto obchodzone jest od 1972 roku, towarzyszą mu liczne uroczystości w szkołach, a Minister Edukacji Narodowej wręcza zasłużonym pracownikom szkół różne odznaczenia i nagrody.

Dzień Nauczyciela to nazwa popularna, oficjalnie to święto jest znane jako „Dzień Edukacji Narodowej”. Jego początki sięgają roku 1773, kiedy to Stanisław August Poniatowski powołał Komisję Edukacji Narodowej.

Było to pierwsze ministerstwo oświaty nie tylko w Polsce, ale także i w Europie. Zmiany, które wówczas wprowadzono, pozwalały na kształcenie się ludzi z różnych warstw społecznych. Chłopi i mieszczanie mogli się uczyć w szkołach parafialnych, szlachta w szkołach powiatowych. Na najbardziej uzdolnionych czekały uniwersytety, w tych czasach istniały dwa: w Krakowie i Wilnie. Zaczęto wówczas uczyć w szkołach wychowania fizycznego, stworzono także podręczniki w języku polskim, a także pozwolono dziewczętom korzystać z edukacji.

To były bardzo ważne zmiany, które zrewolucjonizowały szkolnictwo. Dlatego dziś świętujemy Dzień Edukacji Narodowej – święto wszystkich nauczycieli i pracowników oświaty. Jest to również, w pewnym sensie, święto szkoły.

LEKCJA 3

Nauczyciel:

Na tej lekcji dowiecie się, jak obchodzi się Dzień Edukacji na świecie.

Dzień Nauczyciela to święto popularne na całym świecie, w Polsce obchodzony jest zawsze 14 października. Jednak nie we wszystkich krajach tak jest. W Chinach to święto przypada na dzień 10 września, a w Albanii 7 marca, na pamiątkę pierwszej narodowej szkoły, powstałej w XIX wieku. Natomiast w Stanach Zjednoczonych święto nauczyciela trwa cały pierwszy tydzień maja.

Dlaczego tak jest? Dzieje się tak dlatego, że najczęściej Dzień Edukacji Narodowej związany jest z życiem osoby, która miała istotny wpływ na zmianę edukacji w konkretnym kraju. Z tego powodu Czechy i Słowacja Dzień Nauczyciela obchodzą 28 marca, Argentyna 11 września, a Tajlandia 16 stycznia.

LEKCJA 4

(Podczas tej lekcji Nauczycielowi towarzyszą konferansjerzy).

Nauczyciel:

A teraz zapraszamy do udziału w quizie. Zapraszamy na scenę trzy drużyny składające się trzech osób.

(Nauczyciel, wspólnie z konferansjerami, zachęca i wybiera spośród zebranych dziewięć osób, drużyny są mieszane – składają się z reprezentantów różnych klas. Oceną poprawności odpowiedzi zajmuje się wcześniej wybrana komisja bądź Nauczyciel wraz z konferansjerami).

Quiz

  1. W którym roku został ustanowiony Dzień Nauczyciela?
  2. Kto powołał Komisję Edukacji Narodowej?
  3. Czy we wszystkich krajach Dzień Nauczyciela obchodzi się tego samego dnia?
  4. Jaką rocznicę upamiętnia data polskiego Dnia Nauczyciela?
  5. Czy Święto Edukacji Narodowej to święto tylko nauczycieli?
  6. Jak świętujemy tego dnia?
  7. (Zadanie kreatywne) Proszę ułożyć rymowankę o nauczycielach, składającą się minimum z dwóch wersów.

Po zakończonym quizie następuje ogłoszenie zwycięzców, którzy otrzymują symboliczne upominki. Następnie wszyscy wracają na miejsca.

ŻYCZENIA

(Na scenie ustawiają się dzieci. Każde z dzieci mówi wers lub kilka wersów. Po wyrecytowaniu dzieci podnoszą plansze wcześniej przygotowane z poszczególnymi literami słowa DZIĘKUJEMY!

Następnie uczniowie i uczennice z kwiatami lub przygotowanymi upominkami podchodzą do nauczycieli znajdujących się w auli, wręczają kwiaty i upominki, składają życzenia bezpośrednio swoim opiekunom).

Uczennice i Uczniowie:

Kochani Nauczyciele

Dziękujemy za wszystkie nauki

Dobre rady i wskazówki

Dziękujemy za opiekę

Twórcze myśli i pomysły

Niech ten dzień waszego święta

Będzie jasny jak oświata

I radosny śmiechem dzieci

Które w szkole uczą się świata

Życzymy Wam pogody ducha

Cierpliwości i nadziei

Że w przyszłości się spotkamy

Mądrzy, Dobrzy i Kochani

Na zakończenie, w tle piosenka z początku uroczystości.


Dzień Nauczyciela – scenariusz uroczystości szkolnej opracowała: Magdalena Bartnik

Plan pracy wychowawczej w klasie V

Plan pracy wychowawczej

w klasie V

na rok szkolny ………………

Treści wychowawczo-profilaktyczne do realizacji dla klas V

OBSZARZADANIA DLA KLASY VPLANOWANE DZIAŁANIA
Zdrowie – edukacja zdrowotna– Zachęcanie uczniów do pracy nad własną motywacją oraz analizą czynników, które ich demotywują.  – Jak wyznaczać sobie cele, a później je realizować?

– Moje sukcesy i porażki. Co motywuje, a co zniechęca?  
– Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.– Właściwe pakowanie plecaków uczniowskich – co powinno się w nich znaleźć. Jak odciążyć tornister?

– „Zdrowo jesz, lepiej żyjesz” – czyli co zabierać na drugie śniadanie do szkoły.  
– Prezentowanie sposobów pokonywania własnych słabości oraz akceptowania ograniczeń i niedoskonałości.  – „Cyrk motyli” – spostrzeżenia na temat filmu.  

– „Mój biegun” – odczucia po obejrzeniu filmu.

– Jak zaakceptować siebie. Walka z kompleksami.  
Relacje – kształtowanie postaw społecznych– Rozwijanie umiejętności rozumienia innych, która sprzyja efektywnej współpracy.  – Co to jest tolerancja?  
– Wyzwalanie chęci do działania na rzecz innych osób w celu poprawy ich sytuacji (wolontariat).  – W jaki sposób wspierać innych w potrzebie. Fundacje, stowarzyszenia (WOŚP, Fundacja Magia).
– Rozwijanie poczucia przynależności do grupy (samorząd uczniowski, klub, drużyna, wspólnota).  – Kontrakt klasowy.

– Wybór trójki klasowej.
– Kształtowanie otwartości na doświadczenia innych ludzi, ich sposobów rozwiązywania problemów, na nową wiedzę.  – Przypomnienie zasad zachowania obowiązujących w naszej szkole: Szanuję siebie, szanuję innych, szanuję swoją i cudzą własność, jestem uczciwy.

– Ciekawe pasje – poznajemy nową wiedzę.

– Peer learning, czyli nauka przez wymianę wiedzy.  
– Rozwijanie świadomości dotyczącej roli osób znaczących i autorytetów.– Kto jest moim autorytetem?
– Orientacja zawodowa.  – Zaproszenie gościa specjalnego na lekcję wychowawczą, który opowie o swojej pracy na co dzień, jej wadach i zaletach.  
Kultura – wartości, normy, wzory zachowań– Rozwijanie zainteresowań i pasji uczniów.  – Moje zainteresowania, moje hobby, moi idole.  
– Budowanie samoświadomości dotyczącej praw, wartości, wpływów oraz postaw.  – Przypomnienie statutu szkoły, prawa i obowiązki ucznia.

– 100 – lecie odzyskania przez Polskę niepodległości.  
– Rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji.  – Jak radzić sobie z emocjami.
– Rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się  z uwzględnieniem sytuacji i miejsca.  – Omówienie podstawowych zasad zachowania w miejscach publicznych (np. w teatrze, kinie, muzeum).  

– Przypomnienie dróg ewakuacji i sposobów wchodzenia i opuszczania miejsca, w którym odbywa się impreza.  

– Przestrzeganie zasad zachowania uczniów podczas przerw (np. bezpieczne przemieszczanie się po korytarzach, schodach i boisku, wykorzystywanie przerw na odpoczynek i zjedzenie śniadania) i zajęć.  
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych (problemowych)– Rozwijanie umiejętności prowadzenia rozmowy w sytuacji konfliktu – podstawy negocjacji i mediacji.  – Konflikt w klasie. Jak rozmawiać, żeby go rozwiązać.

– Metoda Wspólnej Sprawy, czyli jak reagować w sytuacji przemocy.  
– Rozwijanie umiejętności identyfikowania przyczyn własnego postępowania.  – Agresja słowna – co o niej wiem?

– Fobie, lęki i zaburzenia XXI wieku.
– Dokonywanie analizy wpływu nastawienia do siebie i innych na motywację do podejmowania różnorodnych zachowań.  – Samoocena zachowania niewłaściwego. Myślę nad przyczynami i skutkami postępowania.
– Rozwijanie poczucia osobistej odpowiedzialności, zachęcanie do angażowania się w prawidłowe i zdrowe zachowania.  – Nie – dla używek.

– Zdrowa rywalizacja.

– Bezpieczeństwo w czasie wakacji.
– Doskonalenie umiejętności rozpoznawania symptomów uzależnienia od komputera i Internetu.  – Uzależnienia od telefonu, komputera i Internetu.

– Cyberprzemoc.

Propozycja tematów lekcji wychowawczych w poszczególnych miesiącach

MIESIĄCTEMATYKA
WRZESIEŃ1. Kontrakt Klasowy.
2. Wybór trójki klasowej.
3. Przestrzeganie zasad zachowania uczniów podczas przerw (np. bezpieczne przemieszczanie się po korytarzach, schodach i boisku, wykorzystywanie przerw na odpoczynek i zjedzenie śniadania) i zajęć.
4. Przypomnienie dróg ewakuacji i sposobów wchodzenia i opuszczania miejsca, w którym odbywa się impreza.
5. Przypomnienie statutu szkoły, prawa i obowiązki ucznia.  
PAŹDZIERNIK1. Właściwe pakowanie plecaków uczniowskich – co powinno się w nich znaleźć. Jak odciążyć tornister?
2. Omówienie podstawowych zasad zachowania w miejscach publicznych (np. w teatrze, kinie, muzeum).
3. Przypomnienie zasad zachowania obowiązujących w naszej szkole: Szanuję siebie, szanuję innych, szanuję swoją i cudzą własność, jestem uczciwy.
4. Konflikt w klasie. Jak rozmawiać, żeby go rozwiązać. ZMIANA: Komunikacja w klasie.  
LISTOPAD1. 100 – lecie odzyskania przez Polskę niepodległości.
2. Jak radzić sobie z emocjami.
3. Cyberprzemoc.  
GRUDZIEŃ1. „Cyrk motyli” – spostrzeżenia na temat filmu.
2. W jaki sposób wspierać innych w potrzebie. Fundacje, stowarzyszenia (WOŚP, Fundacja Magia).
3. Jak wyznaczać sobie cele, a później je realizować?
STYCZEŃ1. Kto jest moim autorytetem?
2. Agresja słowna – co o niej wiem?
3. Zdrowa rywalizacja.
                               LUTY1. Samoocena zachowania niewłaściwego. Myślę nad przyczynami i skutkami postępowania.
2. „Zdrowo jesz, lepiej żyjesz” – czyli co zabierać na drugie śniadanie do szkoły.
3. Fobie, lęki i zaburzenia XXI wieku.
MARZEC1. Co to jest tolerancja?
2. Uzależnienia od telefonu, komputera i Internetu.
3. „Mój biegun” – odczucia po obejrzeniu filmu.  
KWIECIEŃ1. Jak zaakceptować siebie. Walka z kompleksami.
2. Zaproszenie gościa specjalnego – orientacja zawodowa.
MAJ1. Peer learning, czyli nauka przez wymianę wiedzy.
2. Nie – dla używek.
3. Metoda Wspólnej Sprawy, czyli jak reagować w sytuacji przemocy.
CZERWIEC1. Moje sukcesy i porażki. Co motywuje, a co zniechęca?
2. Ciekawe pasje – poznajemy nową wiedzę.
3. Bezpieczeństwo w czasie wakacji.

Wychowawca klasy

Plan pracy wychowawczej opracowała: Natalia Karwat – Czytelniczka Portalu

Informacja zwrotna dla ucznia do pracy klasowej – liczby dodatnie i ujemne – klasa 6

     
INFORMACJA ZWROTNA – PRACA KLASOWA – LICZBY DODATNIE I UJEMNEZrozumiałem +
To wymaga pracy i poprawy +/-
Tego nie zrozumiałem
Nr zadaniaKRYTERIA:
1.Zaznaczam odpowiednie liczby na osi liczbowej + wartość bezwzględną   
2.Wyznaczam liczbę przeciwną do danej liczby 
Wyznaczam liczbę odwrotną do danej liczby 
Obliczam wartość bezwzględną liczby 
3.Obliczam różnicę podanych temperatur 
4.Znajduję liczby całkowite spełniające określone warunki („>”, „<”) 
5.Oceniam prawdziwość zdań dotyczących dodawania i odejmowania liczb całkowitych 
6.Obliczam wartości wyrażeń arytmetycznych złożonych z kilku działań 
7.Potęguję liczby całkowite 
8.Odczytuję dane z tabeli, obliczam różnicę temperatur oraz średnią arytmetyczną 
9.Rozwiązuję zadanie tekstowe o podwyższonym stopniu z zastosowaniem działań na liczbach całkowitych – zadłużenie w banku 

Pobierz tabelkę

Autor: Natalia Karwat – Czytelniczka Portalu

Zapraszamy do udziału w V edycji projektu edukacyjnego KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE

Zapraszam do udziału w V edycji projektu edukacyjnego KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE, w którym bawimy się sztuką, zarządzamy kolorami, rozsiewamy kreatywność, tworzymy i zachwycamy.

Już we wrześniu rozpocznie się V edycja Międzynarodowego projektu edukacyjnego KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE na rok szkolny 2024/25 pod hasłem „NIESAMOWITE TECHNIKI PLASTYCZNE II”. Warto dołączyć do wyzwań tego najbarwniejszego projektu edukacyjnego na świecie!

Biorą w nim już udział tysiące nauczycieli oraz przedszkolaków (od lat 3), uczniów szkół podstawowych i wychowanków z różnych placówek oświatowych, wychowawczych i kulturalnych, a zasięg projektu stale się zwiększa. W V edycji uczestnicy zmierzą się z nowymi zadaniami, których stopień trudności zostanie oznaczony. 

*Projekt adresowany jest do nauczycieli przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej, świetlic szkolnych i plastyki oraz pedagogów specjalnych, terapeutów i wychowawców.

*Głównym celem projektu jest zaspokajanie naturalnej potrzeby tworzenia sztuki, wyzwalanie ekspresji twórczej oraz wspieranie harmonijnego rozwoju i kreatywności poprzez różnorodne działania plastyczne oraz arteterapia rozwojowa i profilaktyka zdrowia psychicznego uczestników.

*Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej, plastyki w szkole podstawowej i szkół specjalnych oraz kierunkiem realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/25 (p.3).

*Projekt można realizować jako innowację pedagogiczną w placówkach oświatowych.

*Udział w projekcie jest zupełnie bezpłatny.

*Projekt jest autonomiczny i pozbawiony zbędnej dokumentacji.

*Do projektu można dołączyć w dowolnym momencie roku szkolnego.

Wybrane działania z wcześniejszych edycji projektu zostały zebrane w niedawno wydanej książce pt. „KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE” .

Jeśli chcesz do nas dołączyć już dziś zajrzyj do KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE REGULAMIN PROJEKTU V EDYCJA

Patroni projektu:

  1. Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli
  2. Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli
  3. PERFECTUS – Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli
  4. Grupa Wydawnicza Harmonia

Do zobaczenia w projekcie!

Autorka – Beata Grzeszczuk-Nędza  

KSIĄŻKA: Kreatywne prace plastyczne | Grupa Wydawnicza Harmonia

STRONA: Facebook

BLOG: kreatywne prace plastyczne

Girlanda powitalna na początek roku szkolnego

Pani Natalia Karwat podzieliła się z nami i z Państwem girlandą WITAJ SZKOŁO.

Girlandę można pobrać z pliku poniżej i wydrukować, a później dokończyć wg własnego pomysłu.

POBIERZ GIRLANDĘ

Dzielenie pisemne – scenariusz lekcji matematyki w klasie IV szkoły podstawowej

Temat: Dzielenie pisemne.

Klasa: IV

Typ lekcji: wprowadzająca

Czas: jedna jednostka lekcyjna – 45 min

Cel ogólny: 

uczeń zna i stosuje algorytm dzielenia pisemnego oraz potrafi wykorzystać te umiejętności w sytuacjach praktycznych

Cele szczegółowe:

  • uczeń dzieli pisemnie liczby naturalne
  • uczeń rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia pisemnego liczb naturalnych

Cel/e sformułowane w języku ucznia:

  • po lekcji będziesz potrafił podzielić dowolną liczbę przez liczbę jednocyfrową

NACOBEZU:

  • cel osiągniesz, jeżeli będziesz potrafił wykonać np. takie dzielenie: 3875:5

Metody nauczania:

  • metoda poszukująca
  • pogadanka
  • metoda ćwiczeniowa – karta pracy
  • metoda eksponująca – film
  • burza mózgów
  • objaśnianie

Formy pracy:

praca z całą klasą, praca w parach

Środki dydaktyczne:

karta pracy, tablica interaktywna, projektor, komputer, tablica, kreda, kartki samoprzylepne, multibook „Matematyka z kluczem”, kostka edukacyjna, patyczki z imionami

Konspekt-lekcji-matematyki-w-klasie-IV_szkoly_podstawowej-3

Pobierz kartę pracy


Autorka: Natalia Karwat – Czytelniczka Portalu

Jak stworzyć zielnik i zainteresować dziecko naturą?

Tworzenie zielnika może być doskonałym sposobem na zainteresowanie dziecka przyrodą, poznanie nowych gatunków roślin czy rozwijanie pasji. Sztuka tworzenia zielników znana jest w Europie już od XVI wieku, a zapoczątkował ją włoski fizyk i botanik Luca Ghini z Bolonii.

Co to jest zielnik?

„Zielnik, dawnej herbarium lub herbarz (łac. herba – zioło), to zbiór zasuszonych roślin bądź miejsce ich przechowywania. Niegdyś słowem tym określano ogród ziołowy, a także księgę o ziołach zawierającą opis ich właściwości leczniczych i zastosowań” [1] .

W księgarniach znajdziemy wiele propozycji zielników, także takich, które zawierają zdjęcia i informacje o roślinach z wyznaczonym miejscem do wklejenia naturalnego okazu.

Jak stworzyć zielnik, zasuszone liście klonu w albumie

Warto jednak pokusić się o własnoręczne stworzenie albumu, co może być świetną zabawą, okazją do zainteresowania dziecka światem przyrody, a wreszcie wartościową alternatywą spędzenia czasu wolnego. Wykonując zielnik z uczniami, uczymy ich nie tylko podstawowych gatunków roślin, ale także rozwijamy umiejętność planowania, obserwowania otaczającego świata, ciekawość poznawczą i kreatywność.

Etapy tworzenia zielnika:

  1. zbieranie roślin
  2. suszenie okazów
  3. umieszczanie roślin w zielniku
  4. przygotowanie opisu (etykiety).

Jak wybrać rośliny do zielnika?

Często wystarczy rozejrzeć się wokół, a natura sama podsunie nam inspiracje. Kwiaty, zioła, trawy, liście, zboża znajdziemy w parku, w lesie, w ogrodzie, na polach, łąkach czy przydrożnych rowach wiosną, latem i jesienią.

Do zebrania roślin przydadzą się:

  • nożyczki lub nożyk
  • teczka tekturowa z gazetami na rośliny
  • notatnik na zapiski (nazwa rośliny, gdzie została zebrana, kiedy).

Warto zwrócić uwagę na pogodę oraz porę dnia zbierania roślin, starajmy się zbierać okazy w słoneczny dzień, aby pozbawione były dodatkowej wilgoci, a także porannej rosy. Po zebraniu rośliny szybko trzeba przygotować do suszenia, aby nie zwiędły, rozłożyć każdą osobno, żeby zapobiec sklejeniu. Nie zbieramy roślin chronionych, zwróćmy też uwagę za bezpieczeństwo (trujące rośliny).

Jak zasuszyć okazy?

Do zasuszenia roślin przydadzą się:

  • stare gazety (nie śliskie), kartki papieru albo książka
  • ciężka książka.

Okazy możemy włożyć między kartki papieru, kartki starych gazet albo książek. Jako obciążnika użyjmy ciężkiej książki. Warto zmieniać gazety na początku codziennie, później co kilka dni, aby rośliny nie zapleśniały.

Umieszczenie roślin w zielniku

Na początku warto nadać zielnikowi tytuł, np. Rośliny Łąkowe, Jesienne Liście, Dary Lasu, Kwiaty Polne itp. i napisać na stronie tytułowej, kto jest autorem.

Zasuszone okazy możemy umieścić na przykład w zeszycie z twardymi kartkami lub na osobnych tekturkach, które później włożymy do segregatora. Rośliny mocujemy klejem typu wikol, taśmą klejącą czy też wąskimi paseczkami papieru.

Na kartce z przyklejoną rośliną umieszczamy jej nazwę (można także łacińską). W innej wersji, możemy przygotować i przykleić obok etykietę, na której zamieścimy takie informacje jak: nazwa rośliny, data i miejsce zbioru. Zielniki można ozdabiać, rysować lub malować farbami dodatkowe elementy. W bardziej rozbudowanej formie, albumy uzupełniane są informacjami o roślinach znalezionych w różnych źródłach (np. atlasy, encyklopedie, internet).

Zielnik może być pamiątką wspólnie spędzonych chwil na łonie natury, prezentem dla babci i dziadka albo pomysłem na szkolny konkurs. Do dzieła!

Netografia:

http://www.zielnik.biol.uw.edu.pl/?page_id=565, dostęp z dn. 20.07.2024 r.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Zielnik, dostęp z dn. 20.07.2024 r.

https://mamotoja.pl/male-dziecko/gry-i-zabawy/jak-zrobic-zielnik-swietna-zabawa-i-nauka-w-jednym-31682-r1/, dostęp z dn. 20.07.2024 r.

[1] http://www.zielnik.biol.uw.edu.pl/


Autor: Edyta Maroszek – redaktor naczelna Portalu

Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne LATO

W imieniu wydawców: Pedagogiki Specjalnej – portalu dla nauczycieli oraz Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli PERFECTUS pragniemy zainteresować Państwa zestawem trzydziestu kart pracy o tematyce letniej.

Karty pracy zostały opracowane na zajęcia rewalidacyjne, jednak można je także wykorzystywać podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wyrównawczych, edukacyjnych. Mogą być także alternatywą spędzania czasu w wakacyjny deszczowy czy nudny dzień.

Karty powstały między innymi z myślą o dzieciach/uczniach z niepełnosprawnością intelektualną, w spektrum autyzmu, z afazją oraz dzieciach z zaburzeniami w rozwoju procesów poznawczych. Oparte są na tematyce bliskiej dziecku, związanej z przyrodą, latem i wakacjami. Kolorystyka kart jest czarno-biała; niektóre karty zawierają pomarańczowe akcenty.

Ćwiczenia rozwijają percepcję wzrokową i słuchową, koncentrację uwagi, mowę, myślenie, motorykę małą, grafomotorykę, a także umiejętność czytania, pisania, liczenia. Poziom trudności kart jest zróżnicowany, znajdują się tam ćwiczenia zarówno na materiale obrazkowym, jak i literowym. Karty przeznaczone są głównie dla dzieci znajdujących się na pierwszym etapie edukacyjnym, jednak granica ta jest płynna – będą również dzieci młodsze czy starsze, dla których karty staną się odpowiednie i rozwijające.

Zapraszamy do naszego SKLEPU, gdzie można pobrać i zobaczyć przykładowe karty pracy na zajęcia rewalidacyjne LATO oraz dokonać zakupu. Materiał w formie elektronicznej w pliku do pobrania.

Edyta Maroszek

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Trochę leniwie, trochę aktywnie, by było… kreatywnie! Zabawy wspierające kreatywność

W kanonie cech pożądanych, kreatywność wydaje się być wysoko na liście – oczekujemy jej od naszych współpracowników, partnerów, staramy się ją rozwijać u uczniów, podopiecznych i własnych dzieci, sami nierzadko korzystamy z warsztatów kreatywności.

Czy kreatywność jest domeną prawej półkuli?

Powszechnie przyjęło się uważać, że kreatywność jest domeną „prawopółkulowców”, a więc osób, które mają silniej rozwiniętą prawą półkulę mózgu – zwykliśmy je określać mianem artystycznych dusz, nierzadko marzycieli. Anatomicznym faktem jest, że ośrodki odpowiadające za obszary funkcjonowania szeroko kojarzone z kreatywnością, takie jak: działanie przez rytm, rym, muzykę, emocje, wyobraźnię, intuicję znajdują się w prawej półkuli mózgu.

Nie jest jednak prawdą, że aby rozwinąć kreatywność, należy skupić się na wzmacnianiu wyłącznie prawej półkuli mózgu i, analogicznie, drogą do osiągnięcia wysokiego poziomu analitycznego, logicznego sposobu postępowania jest wykonywanie tylko ćwiczeń lewopółkulowych.

Zarówno działanie kreatywne, jak i logiczne spostrzeganie, jest efektem współpracy obu półkul, do wykorzystania pełni możliwości naszego mózgu potrzebujemy więc aktywności korespondujących z ośrodkami znajdującymi się tak w lewej, jak i prawej jego części. Ćwiczenia lewopółkulowe są ostatnio szeroko rozpowszechnione, a ich niebagatelne znaczenie dla rozwoju dziecka – szczególnie w obszarze mowy – dobrze opisane. Dla złapania balansu proponujemy więc kilka pomysłów na działania w sposób bliższy prawopółkulowym centrom dowodzenia. Wakacyjna pora zdaje się temu sprzyjać – to czas nasycony kolorami, muzycznymi festiwalami, niespiesznymi wędrówkami – być może uda się wpleść pomiędzy nie jeszcze inne aktywności podnoszące poziom kreatywności.

Co sprzyja rozwojowi kreatywności?

Zanim przejdziemy do konkretnych aktywności rozwijających kreatywność, odwołajmy się jeszcze na chwilę do wiedzy o działaniu mózgu:

  • Kreatywność, jak przedstawiano wyżej, nie jest wynikiem działania konkretnej półkuli mózgu, lecz efektem współpracy obu. Bardzo ważną rolę pełni tutaj spoidło wielkie, czyli część łącząca obie półkule. Udowodniono, że spoidło wielkie jest bardziej aktywne wtedy, kiedy jesteśmy w ruchu – jeśli więc dosłownie czujemy, że utknęliśmy w miejscu w pracy nad danym zagadnieniem czy rozwiązywaniu problemu, poruszajmy się! Może okazać się wtedy, że „ruszyliśmy z miejsca”, a nowe pomysły czy rozwiązania niejako same przyjdą nam do głowy.
  • Mózg lubi nie tylko ruch, ale również przerwy – nie jesteśmy w stanie efektywnie koncentrować się nad danym zagadnieniem dłużej niż przez określony czas, uzależniony od indywidualnych uwarunkowań. Jeśli czujemy, że wydolność naszego umysłu spada, zrobienie sobie krótkiej przerwy przyniesie nam więcej korzyści, niż trwanie w niej mimo zmęczenia, by doprowadzić ją do końca. Warto zaplanować czas na regenerację i dłuższy odpoczynek, nie zawsze jednak jest on możliwy i niezbędny – czasem wystarczy skorzystać z krótkiej przerwy, jak na przykład:

– popatrzenie w dal

– wypicie szklanki wody, powolnymi łykami

– kilka skłonów i rozciągnięć

– kilka powolnych ruchów głową w kierunku prawego i lewego ramienia

– kilka minut relaksacji, pogłębionych oddechów, posłuchanie ulubionej piosenki czy zabawa ze zwierzakiem.

  • Mózg lubi nowości! Dla rozwoju umysłu, w tym kreatywności, dobrze jest regularnie robić coś nowego, coś po raz pierwszy – nawet codziennie. Nie zawsze musi to być opanowanie nowej umiejętności – można spróbować dostać się do celu inną drogą niż zwykle, a nawet przejść krótki odcinek tyłem, usiąść w autobusie lub samochodzie po przeciwnej stronie, niż zwykle, zmienić kolejność wykonywanych czynności, wykonać zadanie ręką niedominującą, popatrzeć na chmury czy drzewa od dołu, dodać do przygotowywanej potrawy nieużywany wcześniej składnik. Wykonując czynności inaczej, niż zwykle, i ucząc się nowych rzeczy, utrzymujemy umysł w dobrej formie.

Zabawy i propozycje wspierające kreatywność:

  • oglądanie chmur, leżąc na trawie lub piasku i szukanie skojarzeń z ich kształtem
  • malowanie na kamieniach – owadów, zwierząt, buziek
  • znajdowanie jak najwięcej przedmiotów – w otoczeniu lub w pamięci – w określonym kolorze – można pokusić się o mniej znane barwy, jak kobalt czy cynober lub wyszukiwanie jak najwięcej kolorów z danej grupy – zieleni, błękitów, czerwieni
  • znajdowanie nietypowych zastosowań dla przedmiotów codziennego użytku – np. do czego, poza podlewaniem, może służyć konewka?
  • układanie kolaży, mozaiki z kamyków, płatków kwiatów, liści – pozyskanych z poszanowaniem przyrody
  • zabawa: „Zbuduj z trzech” – każdy uczestnik buduje konstrukcję z trzech – lub więcej – ustalonych przedmiotów, np. patyka, piórka, kamyka
  • zabawa: „Co by było, gdyby…” – wymyślamy następstwa różnych zdarzeń, np. z nieba padała oranżada, samochody jeździły bez kierowców, wszyscy ludzie mówili tym samym językiem (można wykorzystać książki wydawnictwa Muza właśnie pod tym tytułem: „Co by było, gdyby” część 1 i 2)
  • „wspólna opowieść” – popularna zabawa, do przeprowadzenia której potrzebujemy kartki i przedmiotu do pisania dla każdego uczestnika. Wspólnie ustalamy motyw przewodni opowieści. Pierwszy z uczestników zapisuje jedno zdanie rozpoczynające opowieść, następnie zagina kartkę tak, żeby nie było ono widoczne i podaje kartkę dalej – pozostali postępują tak samo, na koniec odczytujemy historię
  • „stempelkowe czary” – wykonujemy stempelki, maczając i odciskając palec wskazujący w farbie – gotowej lub własnoręcznie przygotowanej z mąki, wody i barwnika. Możemy użyć jednego lub kilku kolorów; pokrywamy stempelkami całą powierzchnię kartki, a następnie zamieniamy ją w ogród, las, zwierzyniec, galerię postaci lub inny ustalony motyw poprzez dorysowanie elementów do każdego stempelka
  • „dorysuj” – do przeprowadzenia tej zabawy potrzebujemy kartki i dowolnego obiektu, takiego samego dla każdego uczestnika, np. liścia, źdźbła trawy, figury wyciętej z papieru –  obiekt musi być płaski, tak żeby można było go przykleić na kartce. Ustalamy temat pracy, np. Plac zabaw, Wielka wyprawa, Spotkanie z przyjaciółmi – uczestnicy wykonują prace poprzez dorysowanie elementów do wyjściowego obiektu.

Literatura:

  • M. Spitzer, Jak uczy się mózg, wyd. PWN, Warszawa 2012
  • M. Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013
  • K. Nordengen, Mózg ćwiczy, czyli jak utrzymać umysł w dobrej formie, wyd. Marginesy, Warszawa 2019

Autor: Urszula Wesół – pedagog, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Kreatywne pomysły na wykorzystanie naklejek w organizacji notatek szkolnych

Systematyzacja notatek jest kluczowa dla każdego ucznia, wspomagając lepsze zrozumienie materiału i skuteczniejsze zapamiętywanie. Naklejki mogą znacząco ułatwić ten proces, wprowadzając kolor i strukturę do szkolnych zapisków. Zapraszamy do dalszej części artykułu, gdzie przedstawiamy kreatywne sposoby na wykorzystanie naklejek w edukacji, które sprawią, że nauka stanie się bardziej efektywna i przyjemna.

Jak naklejki mogą uporządkować Twój notatnik?

Notatniki są doskonałym narzędziem do lepszej organizacji, ale czasem mogą stać się chaotyczne i nieuporządkowane. Porządkujące naklejki przychodzą wtedy z pomocą. Oto, jak mogą przekształcić Twój notatnik w efektywne i estetyczne centrum zarządzania:

Naklejki porządkujące świetnie nadają się do segregowania i uzupełniania różnych sekcji w notatniku. Możesz używać etykiet, aby oznaczać ważne dowolne kategorie, takie jak projekty, spotkania, pomysły czy listy zadań. Dodając naklejki do swojego kalendarza, łatwiej jest robić notatki oraz zapisywać i śledzić ważne daty i wydarzenia, na przykład terminy projektów, spotkania czy wakacje. Samoprzylepne naklejki z miejscem na daty są idealne do spisywania ważnych dni, co pomaga w szybkim odnajdywaniu kluczowych dat bez konieczności przeszukiwania całego notatnika.

Jednym z największych atutów naklejek porządkujących jest ich samoprzylepność. Dzięki temu są łatwe do umieszczenia, przesunięcia i usunięcia bez uszkadzania kartek notatnika, co zapewnia nie tylko funkcjonalność, ale i estetykę w szkole czy na studiach.

Wybierz odpowiednie naklejki – zdecyduj, które najlepiej pasują do Twoich potrzeb. Mogą to być naklejki z ikonami, bohaterami, w różnych wariantach kolorystycznych, czy etykiety z miejscem na słowa kluczowe. Umieść naklejki w stałych miejscach, aby szybko nawigować między różnymi sekcjami. Używaj wielobarwnych naklejek do oznaczania różnych tematów.

Kup gotowe zestawy naklejek tematycznych, które są dedykowane do konkretnych zadań, np. nauka, praca, hobby. Aby jeszcze bardziej usprawnić koordynację notatek, warto korzystać z zeszytów o różnych formatach i kolorowych długopisów. Najlepiej notuje się na białych kartkach A4 lub w zeszytach w kratkę. Kolorowe pióra pozwalają na wizualne rozróżnienie różnych informacji, co ułatwia ich przyswajanie. Zakreślacze są świetnym narzędziem do podkreślania kluczowych informacji i wyróżniania ważnych fragmentów tekstu. Ogólne artykuły szkolne (https://www.ofix.pl/kategoria/artykuly-szkolne-231424), takie jak linijki, nożyczki i kleje, również mogą wspomóc organizację i ułatwić tworzenie przejrzystych i uporządkowanych notatek.

Kreatywne wykorzystanie naklejek do organizacji notatek

Naklejki do notatek to akcesorium, które może znacznie wspomagać organizację i efektywność nauki. Dzięki nim można łatwo kategoryzować informacje, tworzyć wizualne połączenia między tematami oraz urozmaicać notatki. Poniżej przedstawiamy kilka kreatywnych sposobów na wykorzystanie naklejek do notatek.

Kolorowe naklejki mogą służyć do oznaczania różnych kategorii tematycznych. Na przykład różowy kolor może oznaczać definicje, a niebieski zagadnienia matematyczne. Dzięki temu można szybko znaleźć potrzebne informacje bez przeszukiwania sterty notatek.

Użycie naklejek w notatkach szkolnych pomaga w szybszym zapamiętywaniu materiału. Naklejki mogą zawierać symbole, które uczniowie łatwiej skojarzą z danym tematem. Ponadto, naklejki mogą tworzyć wizualne połączenia między informacjami. Na przykład, strzałki mogą wskazywać związek między dwoma pojęciami lub wydarzeniami.

Naklejki z grafikami mogą wspomóc zrozumienie skomplikowanych zagadnień wśród studentów jak i uczniów w szkole podstawowej. Rysunki takie jak schematy czy wykresy są bardziej przystępne i zrozumiałe niż same opisy czy skróty. Dodatkowo, naklejki mogą pomóc w prowadzeniu bardziej uporządkowanych notatek. Specjalne naklejki „ważne” mogą wskazywać kluczowe informacje, które należy zapamiętać.

Możesz używać naklejek do tworzenia notatek własnymi słowami i pisania w sposób, który jest dla ciebie najbardziej zrozumiały. Naklejki mogą również inspirować do bardziej twórczego podejścia do notowania. Wdrażaj różne kształty i kolory, aby kategoryzować i organizować swoje notatki. Twórz mapy myśli za pomocą naklejek, aby łatwiej zapamiętać trudniejsze zagadnienia. Oznaczaj priorytety – używaj naklejek do wyróżniania kluczowych informacji, które musisz zapamiętać. To złoty środek na efektywniejsze przyswajanie wiedzy.

Porady dotyczące utrzymania porządku w zeszycie dzięki naklejkom

Czy Twój zeszyt przypomina chaos, w którym trudno się odnaleźć? Naklejki mogą być Twoim najlepszym sprzymierzeńcem w lepszej strukturyzacji notatek i utrzymaniu porządku. Oto kilka praktycznych wskazówek, jak efektywnie organizować notatki za pomocą naklejek.

Numerowanie stron: Użyj naklejek do posegregowania stron brulionu, co usprawni odnajdywanie konkretnych notatek. Zawsze będziesz wiedzieć, gdzie znajdują się najważniejsze informacje.

Kategoryzacja notatek: Podziel notatki na kategorie za pomocą naklejek w różnych kolorach. Możesz oznaczać nimi poszczególne przedmioty lub tematy, co pomoże szybko odnaleźć potrzebne informacje.

Dodatkowe notatki: Naklejki w formie karteczek samoprzylepnych są idealne do sporządzania notatek dodatkowych na marginesach. Możesz je przemieszczać i zmieniać, co daje elastyczność w porządkowaniu przestrzeni.

Krótkie notatki i przypomnienia: Jeśli potrzebujesz dopisać krótkie notatki lub przypomnienia, naklejki są świetnym rozwiązaniem. Możesz je łatwo umieszczać przy istniejących notatkach bez konieczności przepisywania wszystkiego od nowa.

Rysunki i schematy: Naklejki mogą także służyć jako pomoc w rysowaniu schematów, wykresów czy ilustracji. Dzięki nim Twoje notatki będą bardziej przejrzyste i łatwiejsze do zrozumienia podczas lekcji czy wykładów.

Logiczna kolejność: Używaj naklejek do zachowania logicznej kolejności notatek. Oznaczaj nimi ważne fragmenty tekstu, punkty, podsumowania czy etapy procesu. Dzięki temu Twoje notatki będą bardziej strukturalne i łatwiejsze do przyswojenia.

Segregowanie tematów: Używaj różnych naklejek do segregowania tematów. Możesz stosować naklejki z symbolami, które będą odpowiadać różnym działom lub projektom. To pozwoli szybko zidentyfikować, gdzie zaczyna się i kończy dany temat.

Kolory i symbole: Wybierz naklejki w różnych kolorach, aby łatwo odróżniać poszczególne kategorie notatek. Stosuj naklejki z różnymi symbolami (np. gwiazdki, strzałki), aby powiązać ważne informacje, zadania do wykonania czy przypomnienia.

Różne kształty: Naklejki mogą mieć różne kształty (np. okrągłe, kwadratowe), co dodatkowo usprawni ich identyfikację.

Zapisywanie dat: Używaj naklejek do oznaczania dat lub terminów, co pomoże w późniejszym czasie lepiej nimi zarządzać. 

Sprawdź również Jak wyróżnić zeszyt – pomysły na okładkę zeszytu! (https://www.ofix.pl/blog/jak-wyroznic-zeszyt-pomysly-na-okladke-zeszytu)

Poprawa nawyków związanych z nauką dzięki niestandardowym notatkom z naklejkami

Korzystanie z własnoręcznie tworzonych naklejek może znacząco poprawić nawyki związane z nauką, dodając motywacyjne akcenty do notatek. Personalizowane naklejki pozwalają uczniom wyrazić swoją osobowość, co czyni proces nauki bardziej zindywidualizowanym i efektywnym. Zachęcamy uczniów do odkrywania swojego wewnętrznego twórcy poprzez tworzenie własnych naklejek. Wystarczy kilka podstawowych materiałów, takich jak kolorowe długopisy, naklejki samoprzylepne, nożyczki i odrobina kreatywności, aby stworzyć unikalne naklejki, które odzwierciedlają osobowość i zainteresowania ucznia.

Personalizowane naklejki mogą służyć do oznaczania różnych części dobrych notatek, dodawania motywacyjnych haseł czy po prostu jako dekoracje, które uczynią zeszyty bardziej atrakcyjnymi. Naklejki z imionami, ulubionymi cytatami czy rysunkami mogą sprawić, że notatki staną się bardziej interesujące i przyjemne do przeglądania. Używanie motywacyjnych naklejek w notatkach może zwiększyć zaangażowanie i motywację do nauki. Naklejki z inspirującymi cytatami, pochwałami za dobrze wykonaną pracę czy przypomnieniami o celach edukacyjnych działają jak małe nagrody, które zachęcają do dalszego wysiłku.

Tworzenie własnych naklejek nie musi być skomplikowane. Można użyć kolorowych markerów, długopisów i papieru przylepnego do narysowania prostych, ale efektywnych wzorów. Dla bardziej zaawansowanych projektów można użyć programów graficznych do zaprojektowania naklejek, które następnie można wydrukować na papierze samoklejącym. Personalizowane i motywacyjne naklejki to świetny sposób na poprawę nawyków związanych z nauką. Zachęcamy uczniów do wypróbowania tej metody i odkrycia, jak kreatywne podejście do systematyzacji notatek może poprawić ich wyniki w nauce.

Artykuł sponsorowany przy współpracy z ofix.pl