13.5 C
Polska
piątek, 26 kwietnia, 2024

25 kwietnia Światowy Dzień Pingwina – scenariusz

Cele główne:

  • poszerzenie zasobu wiadomości na temat środowiska przyrodniczego
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, odbioru informacji i ich zastosowania
  • utrwalanie orientacji w przestrzeni
  • rozwijanie kreatywności, wyobraźni przestrzennej i współpracy

Formy pracy:

  • praca z całą grupą
  • zespołowa
  • indywidualna

Metody pracy:

  • czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, metody ćwiczeń wzrokowych
  • oglądowe – pokaz filmu
  • polisensoryczne – ćwiczenia wzrokowo-słuchowo-ruchowe, zabawy słowno-ruchowe
  • słowne – rozmowa, instrukcja
  • metody ekspresji plastycznej
  • elementy relaksacji

Środki dydaktyczne:  

  • wizytówki z imionami (załącznik)
  • nagranie filmu „Poznajemy pingwiny” oraz sprzęt do jego odtworzenia
  • plakietki do udzielenia odpowiedzi „tak”/,,nie” (załącznik)
  • szablony kier lodowych (załącznik)
  • materace, koce, poduszki, kształtki gimnastyczne potrzebne do zbudowania igloo
  • nagranie wybranego utworu muzycznego relaksacyjnego oraz sprzęt do jego odtworzenia
  • szablony pingwinów (załącznik)
  • kredki lub inne przybory plastyczne

Światowy Dzień Pingwina – W krainie pingwinów

1. Taniec pingwina.

Dzieci siedzą w kole. Prowadzący zaprasza je do zabawy zuchowej, którą dzieci ilustrują ruchem.

Mam dwa bilety (pokazujemy dwa palce)

Idę do kina (maszerujemy)

W drodze do kina (nadal maszerujemy)

Coś mnie wygina (wyginamy ciało w różnych kierunkach)

To nowy taniec (poruszamy tułowiem na boki)

Małego pingwina (obracamy się w miejscy ze złączonymi nogami, ręce „przyklejamy” do nóg z wystawionymi dłońmi na zewnątrz – tak jak pingwin)

2. Bilety do kina

Prowadzący zaprasza dzieci do kina – proponuje projekcję filmu o pingwinach. Na dywanie rozłożone są bilety do kina – wizytówki z imionami dzieci. Każde dziecko wyszukuje swoją wizytówkę i zajmuje miejsce przed ekranem/projektorem.

3. Film o pingwinach

Prowadzący zaprasza dzieci do obejrzenia filmu: https://www.youtube.com/watch?v=pzuNKN2Iv-A

4. Quiz

Każde dziecko otrzymuje plakietki do udzielania odpowiedzi: tak/nie. Prowadzący zadaje pytania związane z informacjami na temat pingwinów zawartymi w obejrzanym filmie. Jeśli dzieci uważają, że przedstawiona informacja jest prawdziwa, podnoszą etykietkę z kciukiem do góry, jeśli nie – pokazują kciuk skierowany w dół.

  • Pingwiny potrafią pływać i latać.
  • Antarktyda to najzimniejsze miejsce na Ziemi.
  • Antarktyda pokryta jest miodem.
  • Pingwiny wykluwają się z jajek.
  • Wszystkie pingwiny wyglądają tak samo.
  • Pingwiny występują w bajkach i filmach.

5. Labirynt

Na dywanie rozłożone są szablony w postaci kawałków lodu. Jeden z szablonów oznaczony jest napisem START. Dzieci kolejno przechodzą po szablonach słuchając instrukcji nauczyciela, np. „Dwie kry do przodu i jedna w lewo”. Prowadzący konstruuje instrukcje tak, aby dziecko po kilku ruchach wróciło na start. Instrukcje mogą wydawać kolegom chętne dzieci.

6. Igloo

Dzieci pracują w kilkuosobowych zespołach. Każdy zespół buduje igloo, korzystając z materacy, koców, poduszek. Po skończonej pracy każde dziecko znajduje miejsce do swobodnego odpoczynku. Prowadzący proponuje dzieciom relaks przy muzyce.

7. Galeria pingwinów.

Dzieci sprzątają po skończonej relaksacji. Każde dziecko otrzymuje szablon pingwina, który uzupełnia zgodnie ze swoim nastrojem lub odczuciami towarzyszącymi zajęciom. Rysunki mogą utworzyć galerię pingwinów lub posłużyć do zabaw teatralnych, klasyfikacyjnych, gry w memory.

Modyfikacje:

  • W celu dostarczenia dodatkowych bodźców sensorycznych, można zamienić salę w krainę pingwinów: zasłonić okna niebieskimi i białymi prześcieradłami, zaproponować wrażenia świetlne i termiczne w postaci kuli świetlnej, ozdób fluorescencyjnych i kostek lodu.
  • Możemy wrzucić drobne przedmioty, np. figurki z czekoladowych jajek do foremek na kostki lodu i poprosić dzieci o ich uwolnienie.
  • Figurek albo innych skarbów możemy szukać w pudle wypełnionym ryżem zabarwionym na niebiesko lub hydrożelowymi kulkami.

Pobierz załączniki

Bibliografia:

 S. Schrey, C. Whelon, Gdzie jest pingwin?, wyd. IUVI, Kraków 2013

 E. Czewrenka, Cała rodzina szuka pingwina, wyd. Debit, Katowice 2017

 J. Fromental, 365 pingwinów, wyd. Tatarak, Warszawa 2014

 J. Bajtlik, Europa pingwina Popo, wyd. Dookoła Świata, Kutno

https://www.youtube.com/watch?v=kxzMw1C7id8, dostęp z dnia 15.01.2021

https://instruktor.pabianice.zhp.pl/wp-content/uploads/2018/01/Gry-i-zabawy-dla-ka%C5%BCdego.pdf, dostęp z dnia 19.04.2024


Światowy Dzień Pingwina – scenariusz opracowała Urszula Wesół – pedagog, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Karty pracy o tematyce patriotycznej JESTEM POLKĄ, JESTEM POLAKIEM

Karty pracy o tematyce patriotycznej JESTEM POLKĄ, JESTEM POLAKIEM zostały opracowane dla uczniów będących na pierwszym etapie edukacyjnym, a także starszych z zaburzeniami w rozwoju funkcji poznawczych.

Karty pracy można wykorzystywać podczas zajęć:

  • edukacyjnych
  • rewalidacyjnych
  • dydaktyczno-wyrównawczych
  • korekcyjno-kompensacyjnych.

Ćwiczenie oparte są na tematyce związanej z Polską – zawierają treści historyczne, geograficzne, patriotyczne, elementy tradycji. Będą przydatne m.in. z okazji świąt narodowych: Święta Konstytucji 3 Maja czy Święta Niepodległości. Jednocześnie wspierają rozwój percepcji wzrokowej, koncentracji uwagi, mowy i myślenia, umiejętności czytania i pisania oraz kreatywności.

Poziom trudności kart jest zróżnicowany, znajdują się tam ćwiczenia zarówno na materiale obrazkowym, jak i literowym. Część kart jest czarno-białych z czerwonymi elementami, a część kolorowych. Zestaw zawiera 25 kart pracy.

Po zakupie, otrzymasz plik w formacie PDF do pobrania. W przypadku płatności przelewem błyskawicznym, karty są dostępne od razu po zakupie.

Karty pracy możesz kupić tutaj: SKLEP

Przed zakupem możesz pobrać 3 darmowe karty pracy.

Wydawcami są: Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli oraz Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli PERFECTUS.

Scenariusz zajęć sensorycznych – Tęczowe galaretki

Cel główny:

  • dostarczanie wrażeń sensorycznych w działaniu z galaretką.

Cele operacyjne – dziecko:

  • doświadcza faktury, smaku i zapachu galaretki,
  • uaktywnia mięśnie dłoni i receptory dotyku w działaniu z galaretką,
  • odróżnia bodźce termiczne,
  • rozwiązuje zagadki obrazkowe i polisensoryczne,
  • dzieli się swoimi wrażeniami i odczuciami związanymi ze wspólnym działaniem i doświadczaniem.

Metody:

  • elementy sensoplastyki,
  • słowne – instruktaż, rozmowa, swobodne wypowiedzi dzieci,
  • czynnościowe – aktywnego działania, swobodnej ekspresji dzieci.

Formy pracy:

  • praca z całą grupą,
  • indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • galaretki w różnych kolorach, np. czerwonym, żółtym, zielonym, niebieskim, pomarańczowym,
  • obrazki przedstawiające: cytrynę, pomarańczę, agrest, truskawkę, borówkę,
  • podkładki i bezpieczne nożyczki dla każdego dziecka,
  • folia malarska,
  • foremki do wykrawania ciastek, kostki do przygotowania lodu.

Proponowany przebieg zajęć:

  • Przygotowanie:

– uczestnicy zajęć mają na sobie niekrępujący ruchów strój, zdejmują obuwie i skarpetki,

– podłoga sali, w której odbywają się zajęcia, jest zabezpieczona folią malarską,

– prowadzący przygotowuje stanowisko dla każdego dziecka: podkładkę, na której umieszcza porcje przygotowanej wcześniej galaretki w różnych kolorach.

  • Uczestnicy zajmują miejsca przy swoich stanowiskach: Prowadzący zaprasza do przyjrzenia się substancji umieszczonej na podkładkach, rozpoznaniu, czym jest.
  • Prowadzący prezentuje obrazki z owocami odpowiadającymi rodzajom galaretek – dzieci starają się rozpoznać, jakie rodzaje galaretek znajdują się na ich podkładkach – oglądają, wąchają, smakują galaretki, dzielą się swoimi odczuciami na ten temat.
  • Następnie każdy uczestnik otrzymuje nożyk i foremkę do ciastek, swobodnie działa ze swoją galaretką, opowiada o efektach swojej pracy.
  • Wszyscy uczestnicy wrzucają swoją rozdrobnioną galaretkę na środek sali.
  • Prowadzący wrzuca do galaretki kostki do lodu – część z nich jest zmrożona, część nie. Każdy uczestnik próbuje odszukać w galaretce jedną ciepłą i jedną zimną kostkę.
  • Po wyciągnięciu wszystkich kostek, prowadzący zaprasza dzieci do swobodnego doświadczania zmieszanej galaretki dłońmi, stopami.

Bibliografia:

https://malypoliglota.com.pl/2020/05/galaretka-zabawy-sensoryczne/, dostęp z dnia 23.03.2024

własne pomysły i doświadczenia


Scenariusz zajęć sensorycznych opracowała: Urszula Wesół, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Zabawne gry językowe dla dzieci uczących się angielskiego

Zabawa to kluczowy element procesu nauki u dzieci, a gry językowe stanowią fantastyczne narzędzie do rozwijania umiejętności językowych u najmłodszych.

Gry pozwalają na naukę w naturalny, niezobowiązujący sposób, jednocześnie zachęcając dzieci do aktywnego uczestnictwa i współpracy. Oto 4 zabawne gry językowe, które pomogą dzieciom w nauce angielskiego (dowiedz się więcej o nauce angielskiego dla dzieci).

1. Memory z angielskimi słówkami

Memory z angielskimi słówkami to gra, która łączy zabawę z nauką i pozwala na rozwijanie zarówno pamięci wzrokowej, jak i słownictwa w języku angielskim. Aby uczynić grę jeszcze bardziej edukacyjną i angażującą, można wprowadzić kilka modyfikacji:

  • Tematyczne zestawy kart: Stwórz różnorodne zestawy kart na określone tematy, takie jak zwierzęta, owoce, zawody czy przedmioty szkolne. Dzięki temu dzieci będą mogły skupić się na konkretnym zakresie słownictwa, co ułatwi zapamiętywanie nowych słów.
  • Zdania zamiast pojedynczych słów: Na jednej karcie umieść obrazek, a na drugiej zdanie opisujące obrazek, np. „This is a dog” dla obrazka psa. Ta wersja gry zachęca dzieci do czytania i rozumienia prostych zdań po angielsku, a także do kojarzenia słów z kontekstem.
  • Gra z odwróceniem ról: Po znalezieniu pary dziecko musi użyć słowa w zdaniu lub zadać pytanie z jego użyciem, dając tym samym praktykę w konstruowaniu zdań i zadawaniu pytań. Na przykład, po znalezieniu pary „cat”, dziecko może powiedzieć „I have a cat at home” lub zapytać „Do you like cats?”.

2. Bingo językowe

Bingo językowe to wszechstronna gra, która może być dostosowana do różnych poziomów umiejętności językowych i grup wiekowych. Aby uczynić grę bardziej interaktywną i edukacyjną, można wprowadzić następujące modyfikacje:

  • Bingo z obrazkami i słowami: Na kartach bingo umieść zarówno obrazki, jak i odpowiadające im angielskie słówka. Losując słowo, nauczyciel lub rodzic może pokazać obrazek, wymawiać słowo lub robić obie te rzeczy. To zachęca dzieci do łączenia słów z obrazami i poprawia ich rozumienie oraz słownictwo.
  • Bingo z aktywnością fizyczną: Po znalezieniu na swojej karcie bingo odpowiedniego słowa, dziecko musi wykonać z nim powiązaną czynność, np. jeśli na karcie pojawi się słowo „jump”, dziecko musi podskoczyć. To nie tylko dodaje element ruchu do nauki, ale także pomaga dzieciom zapamiętywać słowa poprzez działanie.
  • Bingo z różnymi wariantami gry: Oprócz tradycyjnego bingo, w którym celem jest uzupełnienie linii, można wprowadzić warianty takie jak „pełna karta” (wszystkie słowa na karcie muszą zostać zakryte) czy „krzyż” (słowa muszą zostać zakryte tak, by na karcie utworzyły krzyż). Te warianty gry uczą dzieci strategii i umiejętności planowania, a także utrzymują ich zaangażowanie przez dłuższy czas.

3. Angielski detektyw

Gra „Angielski detektyw” to doskonała metoda na rozwijanie umiejętności zadawania pytań i rozumienia odpowiedzi w języku angielskim. Aby uczynić grę jeszcze bardziej interaktywną i edukacyjną, warto zastosować kilka modyfikacji:

  • Zastosowanie kategorii: Przed rozpoczęciem gry, określ kategorię przedmiotów, które będą odgadywane. Może to być na przykład „przedmioty w klasie”, „zwierzęta” czy „owoce i warzywa”. To pozwoli dzieciom na skupienie się na określonym słownictwie i lepsze jego przyswajanie.
  • Wykorzystanie opisów: Zamiast odpowiadać tylko „tak” lub „nie” na pytania, osoba prowadząca grę może dawać krótkie, opisowe odpowiedzi, które będą zawierały więcej informacji. Na przykład, na pytanie „Is it something we eat?” zamiast „tak”, można odpowiedzieć „Yes, you can eat it, and it’s very sweet.” Dzięki temu dzieci mogą uczyć się dodatkowych słówek i zwrotów.
  • Rola detektywa: Dzieci mogą na zmianę przyjmować rolę detektywa, co daje im możliwość zadawania pytań. Ta zmiana ról sprawia, że każde dziecko ma szansę praktykować język aktywnie, a nie tylko pasywnie słuchać i odpowiadać.

4. „Simon says” (Simon mówi)

„Simon says” to klasyczna gra, która pomaga dzieciom w nauce poleceń i części ciała, a także w rozwijaniu umiejętności słuchania i szybkiego reagowania. Aby wzbogacić tę grę i uczynić ją jeszcze bardziej edukacyjną, można wprowadzić następujące modyfikacje:

  • Złożone instrukcje: Zamiast podstawowych poleceń, takich jak „touch your nose”, można używać bardziej złożonych instrukcji, które wymagają wykonania serii czynności, np. „Simon says touch your nose and then jump three times.” Dzięki temu dzieci muszą skupić się bardziej na słuchaniu i rozumieniu instrukcji.
  • Użycie przedmiotów: Do gry można włączyć przedmioty, które dzieci muszą dotknąć lub użyć zgodnie z poleceniem. Na przykład, „Simon says pick up the blue pen and write your name.” To nie tylko sprawia, że gra jest bardziej interaktywna, ale również pozwala na naukę nazw przedmiotów i kolorów.
  • Instrukcje związane z gramatyką: Gra może być również okazją do wprowadzenia prostych struktur gramatycznych. Na przykład, używając poleceń w różnych czasach, np. „Simon says jump” (prosty czas teraźniejszy) vs. „Simon said jump” (prosty czas przeszły), ucząc dzieci rozróżniania czasów w zabawny i interaktywny sposób.

Te zabawne gry językowe nie tylko pomagają dzieciom w nauce angielskiego w przyjemny sposób, ale także wspierają rozwój wielu innych umiejętności, takich jak pamięć, zdolności komunikacyjne i myślenie kreatywne. Regularne włączanie gier do procesu nauki może znacząco przyspieszyć postępy dziecka w opanowaniu języka angielskiego.

Materiały do nauki angielskiego dla dzieci w Tutlohttps://tutlo.com/pl/angielski-dla-dzieci/materialy-do-nauki/

Artykuł sponsorowany przy współpracy z tutlo.com

Konspekt zajęć innowacji pedagogicznej – Przyjazne roboty – uczą i bawią

Temat: Przyjazne roboty – uczą i bawią

Poziom edukacyjny:

I etap edukacyjny, klasa II

Podstawa programowa kształcenia ogólnego:

I.1.5, I.3.1, II.1.1, IV.2.15, VII.4.2, VII.5.1, IX.3.3

Cel główny:  

rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność i innowacyjność

Cele szczegółowe – uczeń:

  • rozwija sprawność sensoryczną i motoryczną
  • respektuje przepisy gier i zabaw
  • potrafi rozpoznać i rozumie swoje emocje i uczucia oraz nazywa je
  • rozwiązuje zadania, zagadki wykorzystując posiadaną wiedzę

Czas trwania:

45 minut

Metody pracy:

  • metody czynne: metoda samodzielnych doświadczeń, metoda zadań stawianych dziecku 
  • metody słowne: zagadki
  • metody aktywizujące: gry dydaktyczne

Materiały do zajęć:

Photon EDU – Robot Edukacyjny, tablet z aplikacją do sterowania robotem, maskotka misia, karty z zagadkami, przeszkody (np. 2 panele podłogowe lub pudełka tekturowe)

Etapy lekcjiDziałaniaCzas trwania czynności
Przed lekcją– organizacja wolnej przestrzeni
– przygotowanie materiałów do zajęć: Robot, tablet, maskotka misia, karty z zagadkami, przeszkody
5 min
Etap głównyRundka:
– uczniowie siadają w kręgu dookoła maty dołączonej do zestawu robota
– uczniowie po kolei określają swoje samopoczucie i wyrażają je za pomocą odpowiednich ikon emocji w aplikacji robota
7 min
Zagadki:
– rozkładamy na macie 3 zagadki, każdy uczeń podjeżdża robotem do jednej z zagadek
– koleżanka lub kolega odczytuje zagadkę
– uczeń, który odgadnie zagadkę, przekazuje tablet następnej osobie
– dokładamy zagadkę
– uczniowie mogą również sami wymyślać zagadki
15 min
Zawody:
– układamy na macie przeszkody
– uczniowie po kolei pokonują tor przeszkód, dojeżdżając robotem do misia
15 min
Etap końcowy  – podsumowujemy zajęcia: prosimy o ponowne określenie swojego samopoczucia i wyrażenie go poprzez robota7 min

Autorka: Karolina Kawecka – Czytelniczka Portalu

Dzień Motyla – scenariusz „Kolorowy świat motyli”

Cele główne:

  • poszerzanie wiedzy na temat środowiska przyrodniczego,
  • rozwijanie procesów poznawczych i kreatywnego myślenia.

Cele operacyjne – dziecko:

  • z uwagą wysłucha tekstu i odpowie na pytania do niego,
  • sformułuje własne skojarzenia dotyczące motyli,
  • poszerzy swoją wiedzę na temat motyli,
  • rozwiąże zadania wymagające myślenia przez analogie, wyszukiwania, łączenia i zastosowania informacji.

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa kierowana, instrukcja, praca z tekstem,
  • czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, ćwiczeń poznawczych i ruchowych.

Formy pracy:

  • praca z całą grupą,
  • zespołowa.

Środki dydaktyczne:

  • tekst zawierający informacje o motylach wraz z pytaniami do tekstu (punkt 2),
  • wycięte z papieru szablony motyli i kwiatów,
  • pokratkowana plansza przedstawiająca motyla oraz kartki ją zasłaniające (punkt 1),
  • obrazki motyli w czterech różnych kolorach, w ilości odpowiadającej liczbie dzieci.

Proponowany przebieg zajęć:

1. Ukryty motyl – zabawa wprowadzająca do tematu zajęć

Prowadzący umieszcza w widocznym miejscu planszę przedstawiającą podobiznę motyla, przykrytą karteczkami z ilustracjami. Uczestnicy zajęć kolejno losują karteczki z ilustracjami, które tworzą logiczne pary z obrazkami umieszczonymi na planszy. Uczeń zdejmuje z planszy wybrany obrazek po uzasadnieniu, w jaki sposób pasuje on do wylosowanej przez niego ilustracji.

Przykłady par: piłka-bramka, gąsienica-motyl, sznurowadło-but, nasiona-doniczka, szyszka-sosna, walizka-samolot, parasol-deszcz, jajko-omlet, owoce-koktajl, słońce-czapka z daszkiem, łopata-grządki, warzywa-sałatka, kokos-palma, makaron-garnek, chochla-zupa, kwiaty-wazon, słonecznik-olej, basen-ręcznik, nos-chusteczka, cytryna-woda, wędka-ryba, dzięcioł-las, kanapki-pojemnik, kosz-zakupy

2. Ciekawostki o motylach – praca z tekstem

Uczniowie siadają w kręgu, wysłuchują tekstu czytanego przez nauczyciela.

Każdy z nas miał szansę zobaczyć kiedyś motyla. To owady, które możemy spotkać niemal na całym świecie, poza lodami Antarktydy. Na tych wszystkich kontynentach żyje około sto pięćdziesiąt tysięcy gatunków motyli. Różnią się one między sobą: niektóre, jak np. ćmy, są szare i brązowe, inne, jak motyl o nazwie Urania, kolorami przypomina pióra pawia. Okazuje się jednak, że nie wszystkie motyle są kolorowe – niektóre skrzydła motyli pozbawione są koloru, a tęczowe barwy widzimy dzięki odbijaniu się światła. Skrzydła motyli są bardzo delikatne i łatwo je uszkodzić, dlatego lepiej ich nie dotykać! Motyle, tak jak ludzie, rozwijają się i rosną, zmieniając swój wygląd. Dorosłe motyle składają jaja, z których wykluwają się larwy. Larwy zmieniają kilka razy swoją postać – ten proces nazywamy przepoczwarzaniem. Na końcu z niezbyt atrakcyjnej poczwarki wyfruwa piękny motyl. Choć wydaje nam się kruchy, potrafi też być bardzo wytrwały, pokonując w podróży tysiące kilometrów! Motyle są nam potrzebne, ich bardzo ważnym zadaniem jest zapylanie kwiatów. Niektóre z nich są również szkodnikami, żywiąc się uprawianymi przez nas roślinami, zjadając ich liście. Kiedy spotkacie motylka, przypatrzcie mu się z zachwytem, możecie spróbować zrobić mu zdjęcie, nie dotykajcie go jednak i pozwólcie odlecieć w spokoju – nikt nie lubi, kiedy mu się przeszkadza!

Źródło: opracowanie własne

Po wysłuchaniu tekstu uczniowie losują pytania związane z jego treścią zapisane na szablonach w kształcie motyli. Na szablonach w kształcie kwiatów zapisane są odpowiedzi. Uczniowie umieszczają szablon motyla na szablonie kwiatka z właściwą odpowiedzią na pytanie.

Przykładowe pytania do tekstu:

  • Na którym kontynencie nie mieszkają motyle?
  • Czy wszystkie motyle są kolorowe?
  • Jak rozwija się motyl?
  • Co to jest przepoczwarzanie?
  • Do czego motyle są nam potrzebne?
  • Co potrafią motyle?
  • Dlaczego nie powinniśmy dotykać motyli?

3. Na tropie motyli

Uczniowie tworzą grupy poprzez wylosowanie obrazków z motylami. Zadaniem każdej grupy jest odnalezienie ukrytych w sali motyli – każdy odnaleziony szablon zawiera wskazówkę, gdzie należy szukać kolejnego.

Propozycje wskazówek:

Grupa I: Znajdź motyle, które:

  • lubią rysować
  • lubią ciepło
  • pilnują wejścia
  • czytają książki
  • wyglądają przez okno
  • oglądają nasze prace

Grupa II: Szukaj motyli:

  • wśród literek
  • pomiędzy kwiatami
  • pod ławkami
  • obok drzwi
  • przy tablicy
  • za biurkiem

Grupa III: Szukaj motyli:

  • tam, gdzie można usiąść
  • tam, gdzie można odpocząć
  • tam, gdzie pachnie
  • tam, gdzie można rysować
  • tam, gdzie można oglądać
  • tam, gdzie można pisać

Grupa IV: Szukaj motyli:

  • pod grzejnikiem
  • za obrazkami
  • pod ekranem
  • przy oknie
  • za doniczkami
  • obok plecaka

4. „Polowanie” na motyle

Prowadzący zaprasza dzieci do udziału w mini konkursie – ich zadaniem na  najbliższy tydzień jest sfotografowanie motyla w jego naturalnym środowisku. Zgromadzone prace eksponujemy na wystawie.

5. Uścisk motyla – zabawa na zakończenie

Uczestnicy zajęć siadają w siadzie skrzyżnym na podłodze, krzyżują ręce na ramionach, wykonują kilka głębokich oddechów.

Bibliografia:

https://www.national-geographic.pl/artykul/9-zaskakujcych-cech-motyli, dostęp z dnia 07.03.2024 r.

https://naukatolubie.pl/junior/ciekawostki-o-motylach/, dostęp z dnia 07.03.2024 r.


Dzień Motyla – scenariusz zajęć opracowała: Urszula Wesół, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagog specjalny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Prywatna szkoła podstawowa w Józefosławiu – jak znaleźć idealną szkołę dla Twojego dziecka?

Wybór idealnej szkoły podstawowej dla dziecka może być nie tylko zadaniem pełnym wyzwań, ale także niezwykle ekscytującym doświadczeniem. Nie należy jednak zapominać, że decyzja ta ma ogromny wpływ na rozwój i edukację Twojej pociechy. Dlatego warto poświęcić czas na znalezienie miejsca, które zapewni rozwój na wielu płaszczyznach. Z tego artykułu dowiesz się, jak znaleźć idealną szkołę podstawową w Józefosławiu.

Czym kierować się przy wyborze szkoły podstawowej w Józefosławiu?

Wielu rodziców stojących przed wyborem odpowiedniej szkoły podstawowej dla swojej pociechy często nie wie, jak wybrać najlepszą opcję. W końcu edukacja szkolna ma ogromne znaczenie dla rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego dziecka. Przy wyborze placówki edukacyjnej, kluczowe jest zwrócenie uwagi na kilka elementów. Zatem czym kierować się podczas tego procesu? Sprawdź!

  1. Określenie priorytetów

Zanim przystąpisz do poszukiwań, zastanów się, jakimi cechami powinna się wyróżniać podstawówka. Czy zależy Ci na małych grupach, indywidualnym podejściu do ucznia, czy może na nowoczesnej infrastrukturze szkolnej? Określenie priorytetów pomoże Ci skupić się na poszukiwaniu szkoły, która najlepiej spełni oczekiwania.

  1. Reputacja placówki

Opinie innych rodziców oraz uczniów na temat szkoły, którą rozważasz, są niezwykle ważne. Cennym źródłem informacji są fora oraz grupy dyskusyjne.

  1. Indywidualne potrzeby Twojej pociechy

Pamiętaj, że każde dziecko jest inne i ma różne potrzeby edukacyjne. Zorientuj się, czy szkoła podstawowa Józefosław oferuje wsparcie dla uczniów z trudnościami, czy też posiada programy dedykowane dzieciom szczególnie uzdolnionym.

  1. Program edukacyjny

Dobra prywatna szkoła podstawowa Józefosław oferuje zróżnicowany i rozbudowany program edukacyjny, który wykracza poza standardowe wymagania programowe. Dzięki temu uczniowie mają szansę rozwijać swoje zainteresowania i pasje w różnych dziedzinach takich jak sztuka, sport, nauki przyrodnicze czy języki obce. Dodatkowe zajęcia pozalekcyjne powinny stanowić integralną część życia szkolnego.

Przygoda z wiedzą zaczyna się w Gaudeamus!

Zastanawiasz się, jaka szkoła podstawowa w Józefosławiu jest najlepszym wyborem? Godną polecenia placówką jest Gaudeamus. To tutaj w przyjaznym otoczeniu pod okiem doświadczonej kadry pedagogicznej, młode umysły są wprowadzane w fascynujący świat literatury, matematyki, nauk przyrodniczych, sztuk plastycznych i języków obcych. Szkoła podstawowa stawia na indywidualne podejście do każdego ucznia, świadome odżywianie i zdrowy styl życia. Wiele cennych informacji, które pomogą Ci podjąć ostateczną decyzję, znajdziesz na stronie https://szkola-gaudeamus.pl/placowka-jozefoslaw/.

Podsumowanie

Wybór idealnej szkoły podstawowej dla dziecka w Józefosławiu to ważne zadanie, które wymaga uwagi i staranności. Określenie priorytetów, reputacja placówki, zrozumienie indywidualnych potrzeb dziecka oraz program edukacyjny to aspekty, które są kluczowe podczas tego procesu. Dzięki naszym wskazówkom z pewnością dokonasz najlepszego wyboru.

Artykuł sponsorowany przy współpracy ze szkola-gaudeamus.pl

Międzynarodowy Dzień Matematyki – scenariusz zajęć dla najmłodszych

Cele główne:

  • rozbudzanie zainteresowania dzieci czynnościami matematycznymi
  • rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie liczenia, operowania cyframi, porównywania i dostrzegania zależności między obiektami

Formy pracy:

  • praca z całą grupą
  • w parach
  • indywidualna

Metody pracy:

  • czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, ćwiczeń, samodzielnych doświadczeń dziecka
  • słowne – rozmowa, instrukcja
  • oglądowe – praca z ilustracją
  • aktywizujące – burza mózgów
  • zabawy paluszkowe
  • elementy relaksacji

Środki dydaktyczne:  

  • wycięte z kartonu cyfry
  • ilustracje z życia codziennego (załącznik)
  • miara budowlana lub centymetr krawiecki
  • kilogramowe opakowanie produktu, np. cukru
  • przedmioty z życia codziennego, np. jabłko, książka, łyżka, kredki, ziemniak, płyn do naczyń, gumowa kaczka, poduszka
  • klocki
  • obrazki przedstawiające pasujące do siebie przedmioty (załącznik)
  • sprzęt do odtwarzania i nagranie muzyki balowej i relaksacyjnej

Matematyka tu i tam

1. Zabawa na dobry początek

  • Dzieci siedzą w kole.
  • Prowadzący zaprasza je do zabawy z palcami w roli głównej.

Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych

(podnosimy dłonie do góry),
Mogę wszystko zrobić nimi – paluszkami malutkimi

(ruszamy palcami).
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki

(zamykamy i rozkładamy dłonie).
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni

(otwieramy dłonie, wkładamy do kieszeni).
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko

(podnosimy ręce wysoko i rozkładamy na boki).

Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać

(splatamy dłonie, machamy palcami).
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku!

(łączymy dłonie palcami).

źródło: https://loogomowa.pl/zabawy-paluszkowe/

2. Gdzie jest matematyka?

  • Prowadzący zaprasza dzieci do odszukania ukrytych w sali cyfr.
  • Po zgromadzeniu wszystkich cyfr prowadzący pyta, gdzie jeszcze, oprócz liczb, kryje się matematyka.
  • Prowadzący prezentuje dzieciom ilustracje z życia codziennego.
  • Dzieci określają, w jaki sposób pojawia się w nich matematyka.

3. Ważymy

  • Na dywanie leżą różne przedmioty, które znajdziemy w naszym otoczeniu: kilogramowe opakowanie np. cukru, opakowanie makaronu, jabłko, ziemniak, pudełko z herbatą, butelkę płynu do naczyń, wazon, książkę.
  • Dzieci biorą do ręki kilogram cukru. Następnie biorą inne przedmioty i oceniają, czy są lżejsze, czy cięższe niż kilogram.
  • Dzieci biorą do jednej ręki opakowanie cukru, a do drugiej makaronu, oceniają, który przedmiot jest cięższy. Następnie porównują jabłko i ziemniak, pudełko i butelkę, wazon i książkę, gumową kaczkę, poduszkę…

4. Mierzymy

  • Za pomocą centymetra krawieckiego lub miary budowlanej nauczyciel pokazuje dzieciom, ile to jest jeden metr. Sprawdzamy, czy uda nam się zrobić bardzo duży krok o długości jednego metra?
  • Następnie nauczyciel mierzy odległość pomiędzy ustalonymi punktami za pomocą kroków. Zachęca dzieci do liczenia kroków.
  • Później tę samą odległość za pomocą kroków mierzy chętne dziecko. Dzieci wraz z prowadzącym zastanawiają się, dlaczego otrzymano inny wynik.
  • Mierzyć możemy również dłonią, stopą, łokciem. Ile stóp zmieści się na dywanie? Czy będzie ich tyle samo, co łokci? Ile dłoni zmieści się na stole i czy będzie ich tyle samo, co długości palców?
  • Do mierzenia możemy również wykorzystać: kredki, łyżki, książki, kapcie lub dowolne inne przedmioty.

5. Tworzymy budowle

  • Matematyka jest potrzebna również na budowie. Prowadzący zaprasza dzieci do zabawy w budowanie.
  • Każde dziecko otrzymuje 7 klocków.
  • Nauczyciel proponuje dzieciom, aby stworzyły z klocków dowolne budowle. Dzieci prezentują swoje budowle innym.
  • Nauczyciel ze swoich klocków układa szereg. Prosi dzieci, aby ułożyły swoje klocki w ten sam sposób.
  • Dzieci przeliczają klocki w szeregu.
  • Prowadzący układa swoje klocki najpierw w piramidę, później buduje z nich most.
  • Dzieci naśladują takie samo ułożenie klocków. Za każdym razem je przeliczają i stwierdzają ich ilość.
  • Na koniec prowadzący układa klocki w szeregu tak samo, jak na początku. Dzieci przeliczają je ponownie. Wszyscy wspólnie ustalają, co podczas budowania się zmieniało, a co zmianom nie podlegało.

6. Matematyczny bal

  • Prowadzący rozdaje dzieciom obrazki przedstawiające przedmioty należące do wspólnych zbiorów, np. ubrania, naczynia.
  • Prowadzący zaprasza dzieci do uczestnictwa w balu. Odtwarza muzykę, którą dzieci swobodnie interpretują ruchem. Gdy muzyka cichnie (prowadzący zatrzymuje nagranie), dzieci odszukują kolegów, którzy posiadają obrazki należące do wspólnego zbioru.
  • Dzieci wymieniają się obrazkami.
  • Zabawa trwa tak długo, jak długo sprawia dzieciom radość.

7. Matematyczne podsumowanie

  • Po skończonym balu dzieci kładą się na plecach na dywanie.
  • Nauczyciel odtwarza spokojną muzykę relaksacyjną.
  • Prowadzący prosi dzieci, aby skupiły się na swoim oddechu. Powoli przelicza od 1 do 4 – dzieci w tym czasie nabierają powietrza, podczas odliczania od 4 do 1 – dzieci wypuszczają powietrze.

Modyfikacje:

  • Możemy zaproponować dzieciom porównywanie objętości cieczy lub materiałów sypkich, przelewanie i przesypywanie do kubków, a następnie szeregowanie ich pod względem ilości zawartości.

Bibliografia:

  • K. Dahl, M. Lepp, Matematyka ze sznurka i guzika, wyd. ZAKAMARKI, Poznań 2010
  • A. Łubkowska, Nauka liczenia, wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 2018
  • M. Skura, M. Lisicki (red.), Myślenie matematyczne. Zabawy i zadania dla młodszych przedszkolaków”, wyd. Forum Media Polska, Poznań 2019

Pobierz scenariusz z załącznikami

Międzynarodowy Dzień Matematyki – scenariusz zajęć opracowała: Urszula Wesół

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

XIII Międzynarodowa Konferencja Montessori – zapraszamy do udziału

XIII Międzynarodowa Konferencja Montessori to największe w Polsce wydarzenie dla entuzjastów edukacji alternatywnej. Tegoroczna edycja odbędzie się w dn. 12-14 kwietnia w Warszawie.

W szkołach i przedszkolach Montessori uczy się w Polsce ok. 20 tys. dzieci. Rosnąca popularność tej metody nauczania wśród rodziców wymaga stałego kształcenia nowych kadr i podnoszenia kwalifikacji przez już pracujących nauczycieli i wychowawców. Dlatego też, po zeszłorocznym sukcesie frekwencyjnym, organizatorzy zdecydowali się przenieść wydarzenie do większego obiektu, aby zapewnić uczestnikom i partnerom jak największy komfort uczestnictwa w konferencji.

Wśród poruszanych w tym roku tematów nie zabraknie aktualnych zagadnień dotyczących rynku edukacyjnego i nauczania, takich jak: wykorzystanie sztucznej inteligencji w szkole, odporność psychiczna dzieci i młodzieży, czy też kształtowanie kreatywności w procesie edukacji. Wykłady i warsztaty przeprowadzi ponad 30 prelegentów, wśród których znajdą się uznani eksperci z Polski i zagranicy, tacy jak dr Paul Epstein (USA), prof. Marek Kaczmarzyk, dr hab. Joanna Femiak i Patty Sobelman (USA), jak również młodzi nauczyciele-pasjonaci, pragnący dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi pedagogami.

– Już po raz trzynasty przyjadą do Warszawy nauczyciele i dyrektorzy pracujący z dziećmi w innowacyjny i bliski każdemu rodzicowi sposób. Dzięki takim spotkaniom jak to, mogą oni wymienić się doświadczeniami i znaleźć nowe inspiracje – powiedziała Joanna Maghen z Polskiej Rady Montessori – Coroczne konferencje to czas spotkania z nauczycielami nie tylko z Polski, ale i innych państw Europy. W tym roku będziemy gościć uczestników z Niemiec, Ukrainy i Szwecji – dodała.

Dużo uwagi w programie konferencji poświęcono edukacji artystycznej. Gościem specjalnym będzie Spramani Elaun ze Stanów Zjednoczonych, założycielka szkoły artystycznej Nature of Art, która poprowadzi serię warsztatów „Sztuka dla dzieci…”, skierowanych do nauczycieli pracujących ze wszystkimi grupami wiekowymi.

Łącznie podczas konferencji odbędzie się 45 wystąpień, w tym 4 wystąpienia plenarne, panel dyskusyjny na temat sytuacji Montessori w Polsce i 40 warsztatów w czasie sesji równoległych. Nie zabraknie również czasu poświęconego na kuluarowe rozmowy i integrację oraz konkursów z nagrodami dla uczestników.

Nowością w tegorocznym programie są dodatkowe możliwości udziału dla rodziców, którzy mogą skorzystać z dwóch wariantów skróconych ścieżek udziału lub ścieżki pełnej, zawierających specjalnie wyselekcjonowane dla nich wykłady i warsztaty.

Konferencji towarzyszą mini targi edukacyjne, w czasie których uczestnicy będą mogli zapoznać się z ofertą partnerów wydarzenia. Wśród nich znajdą się wydawnictwa, producenci i dystrybutorzy pomocy dydaktycznych, zabawek i wyposażenia placówek oświatowych, szkolenia z pierwszej pomocy oraz dostawcy innych usług dla szkół i przedszkoli.

– Organizacja targów przy konferencji to już tradycja, która cieszy się ogromnym powodzeniem wśród uczestników i stanowi doskonałą okazję do zapoznania się z nowościami na rynku edukacyjnym, jak też niezmiennymi klasykami w nurcie Montessori. Lista wystawców nie jest jeszcze zamknięta i cały czas przyjmowane są zgłoszenia firm chętnych do współpracy – powiedziała Zuzanna Załoga z agencji eventowej BeAlive, która jest organizatorem technicznym wydarzenia.

XIII Międzynarodowa Konferencja Montessori odbędzie się w dniach 12 – 14 kwietnia 2024 w hotelu DoubleTree by Hilton w Warszawie (ul. Skalnicowa 21). Program i rejestracja na stronie www.konferencjamontessori.pl. Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Polska Rada Montessori. Patronat Honorowy nad konferencją objął Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam Struzik.

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli patron medialny Konferencji

Szkoła dwujęzyczna w Toruniu, do której dzieci chodzą z uśmiechem

W Toruniu, gdzie historia splata się z nowoczesnością, znajduje się niezwykła placówka edukacyjna, która od lat zachwyca zarówno dzieci, rodziców jak i nauczycieli. Mowa tu o dwujęzycznej szkole podstawowej Butterfly, która nie tylko kształci młodych umysły, ale również daje im możliwość posługiwania się dwoma językami od najmłodszych lat. To miejsce, w którym edukacja idzie w parze z radością i optymizmem, co sprawia, że uczniowie wchodzą przez jej drzwi z uśmiechem na twarzy.

Wizja edukacji dwujęzycznej

Butterfly to nie tylko zwykła szkoła. To przestrzeń, w której wizja edukacji oparta jest na założeniu, że nauka języków obcych powinna być naturalna i przyjemna. Dlatego też od najmłodszych lat dzieci są umieszczane i rozwijają się w klasach dwujęzycznych, co umożliwia im swobodne przyswajanie wiedzy oraz zdobywanie umiejętności komunikacyjnych w obcym języku.

Program nauczania dopasowany do ducha współczesnych czasów

Program nauczania w klasie dwujęzycznej w szkole Butterfly został starannie opracowany tak, aby umożliwić uczniom rozwój zarówno w zakresie treści merytorycznych, jak i umiejętności komunikacyjnych w dwóch językach: polskim i angielskim. Wśród przedmiotów obowiązkowych znajdują się m.in. matematyka, nauki przyrodnicze, historia oraz literatura (wszystkie te, które są przewidziane w rządowych programach nauczania), a które są prowadzone zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Dodatkowo, szkoła oferuje bogaty program zajęć dodatkowych, w tym zajęcia z muzyki, plastyki, sportu oraz programowanie, które również są prowadzone w dwóch językach.

Skuteczne i przyjemne dla dzieci metody edukacyjne

Butterfly to szkoła podstawowa dwujęzyczna, która stosuje innowacyjne metody nauczania, sprzyjające aktywnemu uczestnictwu uczniów w procesie edukacyjnym. Nauczyciele wykorzystują różnorodne narzędzia, takie jak gry edukacyjne, projekty grupowe, oraz technologie informacyjno-komunikacyjne, aby uczynić lekcje interesującymi i interaktywnymi.

Ponadto, szkoła promuje naukę poprzez doświadczenie, co oznacza częste wyjścia na zajęcia terenowe, wycieczki oraz spotkania z gośćmi z różnych dziedzin, które poszerzają horyzonty uczniów i umożliwiają im zastosowanie w praktyce zdobytej wiedzy językowej.

Kultura szkolna – zawsze na najwyższym poziomie

Atmosfera w klasach dwujęzycznych w Butterfly jest niezwykle przyjazna i wspierająca. Dzieci są otoczone opieką doświadczonych nauczycieli, którzy nie tylko dbają o ich rozwój intelektualny, ale także emocjonalny. Szkoła stawia również duży nacisk na budowanie wspólnoty uczniowskiej poprzez organizację różnorodnych wydarzeń i imprez integracyjnych, takich jak festyny, koncerty, oraz akcje charytatywne – ostatnio nawet przez międzynarodowe wymiany uczniów. To wszystko sprawia, że dzieci i nastolatki czują się tu jak w rodzinie i chętnie aktywnie uczestniczą w życiu szkoły.

Artykuł sponsorowany przy współpracy z butterfly.edu.pl