8.1 C
Polska
sobota, 2 marca, 2024
Strona głównaNajpopularniejszeCo w jajku piszczy? – scenariusz zajęć dla dzieci 4-letnich

Co w jajku piszczy? – scenariusz zajęć dla dzieci 4-letnich

Tematyka związana ze zwierzętami gospodarskimi zawsze budzi wielkie zainteresowanie dzieci. Nazywanie zwierząt, opisywanie ich wyglądu i sposobu życia, przyporządkowywanie młodych do dorosłych osobników obu płci czy naśladowanie ich ruchów i odgłosów to ulubione aktywności najmłodszych przedszkolaków, które co roku – przy okazji realizacji tematyki związanej z gospodarstwem i ich mieszkańcami – z niekłamanym entuzjazmem eksplorują wiejskie podwórko. Realizując tematykę zwierząt gospodarskich warto zajrzeć z dziećmi do kurnika i zbadać, co w jajku piszczy, nie tylko w tym kurzym …

Cele:

  • wzbogacenie wiadomości na temat wyglądu i sposobu życia kurczątka;
  • poznanie cyklu życia kury w oparciu o historyjkę obrazkową;
  • poznanie uproszczonej budowy jajka (skorupka, białko, żółtko z tarczą zarodkową);
  • zwrócenie uwagi na różnorodność jaj pod względem wielkości, koloru i faktury skorupki (jajo przepiórki, kury, strusia emu, strusia afrykańskiego);
  • ćwiczenia w przeliczaniu, dodawaniu i odejmowaniu elementów w zakresie 5;
  • wyzwalanie radości ze wspólnej zabawy;
  • rozwijanie poczucia sprawstwa przez przygotowanie przekąski z jajka na twardo.

Metody:

  • podające: pokaz, opowiadanie w oparciu o historyjkę obrazkową;
  • poszukujące: rozmowa, obserwacja czynna, promyczkowe uszeregowanie, zabawa badawcza;
  • eksponujące: prezentacja;
  • praktyczne: zagadka, zabawa matematyczna, ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia praktycznego życia.

Formy:

  • indywidualna;
  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

matrioszka z zagadką o kurczątku w środku; kurczątko – zabawka w wiklinowym koszyku na podkładzie z sianka/słomy; papierowe paski i marker do zapisywania odpowiedzi dzieci w ramach promyczkowego uszeregowania; pluszowe modele kury i koguta, gniazdo z siankiem/słomą, plastikowe jajko z kurczątkiem w środku oraz historyjka obrazkowa z serii „Od jajka do kury”; 3-warstwowa makieta ukazująca uproszczoną budowę jajka (pierwsza warstwa – skorupka, druga warstwa – białko, trzecia warstwa – żółtko z tarczą zarodkową); ilustracje przepiórki, kury, strusia emu i strusia afrykańskiego, wydmuszki ich jaj oraz karty – cienie do dopasowania wielkości wydmuszek; kurnik (kosz z siankiem/słomą) i 5 opakowań po jajkach typu Kinder do zabaw matematycznych; kostka do zabawy z rysunkami części ciała na poszczególnych ściankach; plastikowe opakowania po jajkach typu Kinder; żółta peleryna i opaska kwoki; odgłosy kurczątka  w wersji mp3.

Opis przebiegu zajęć:

„Małe, żółte, puszyste” – lekcja ciszy z kurczątkiem

Nauczycielka wita dzieci siedzące w kręgu. Prezentuje matrioszkę i zaprasza chętne dzieci do jej otworzenia. Dzieci otwierają kolejne warstwy matrioszki aż do ostatniej, w której mieści się zagadka:

Mała, żółta kulka w skrzydłach mamy śpi.

Kiedy się obudzi usłyszysz: „pi, pi”. (kurczątko)

Następnie nauczycielka przynosi wiklinowy koszyczek z kurczątkiem (zabawką) na podkładzie z sianka/słomy. Delikatnie kładzie koszyczek na kolanach i ogląda kurczątko. Podczas lekcji ciszy dzieci naśladują działania nauczycielki, przekazując sobie koszyczek z kurczątkiem z rąk do rąk. W tle słychać odgłosy kurczątka w wersji mp3.

„Co wiemy o kurczątku?” – promyczkowe uszeregowanie

Nauczycielka stawia kurczątko – zabawkę na dywanie oraz za pomocą papierowych pasków układanych wokół zabawki stawia dzieciom pytania: Jakie jest kurczątko? Jakie wydaje dźwięki? Gdzie mieszka? Czym się żywi? Skąd się wzięło? Odpowiedzi dzieci zapisuje na paskach (np. małe/żółte/pi-pi/pod skrzydłami mamy/okruszkami/posiekaną pokrzywą/z kurnika/z jajka/, itd.).

„Od jajka do kury” – opowiadanie w oparciu o historyjkę obrazkową

Nauczycielka prezentuje dzieciom cykl życia kury za pomocą historyjki obrazkowej oraz pluszowych eksponatów koguta i kury, plastikowego jajka z kurczątkiem i gniazda (wiklinowy kosz z siankiem/słomą): Na podwórku tata – kogut spotyka mamę – kurę. W gnieździe lub słomie kura znosi jajko. Później długo je wysiaduje, pilnując, aby miało ciepło. Wreszcie pisklę rozbija skorupkę i wychodzi na zewnątrz.

„Co kryje jajko?” – prezentacja makiety

 Nauczycielka stawia dzieciom pytania: Jak wygląda jajko? Co ma w środku? Wypowiedzi dzieci uzupełnia 3-warstwową makietą jajka (skorupka, białko, żółtko z zarodkiem).

„Czyje to jajko?” – zabawa badawcza

Nauczycielka prezentuje dzieciom 4 wydmuszki jaj (przepiórki, kury, strusia emu i strusia afrykańskiego). Dzieci oglądają i dotykają wydmuszki, określając wielkość, kolor i fakturę skorupki. Następnie dopasowują jaja wielkością do kart z ich cieniem oraz do zdjęć właścicieli.

„Policz jajka w koszyku” – zabawa matematyczna

Zadaniem dzieci jest dodać lub odjąć z gniazda (koszyka) określoną ilość jaj wskazaną przez nauczyciela oraz każdorazowo przeliczyć pozostałe jaja w gnieździe.

„Kwoka i liski” zabawa orientacyjno – porządkowa

Nauczycielka siada na niskim krzesełku tyłem do dzieci – lisków stojących na skraju sali. Zakłada opaskę kwoki i żółtą pelerynę, chowając pod nią kilkanaście żółtych jajek (plastikowe jajeczka typu Kinder). Dzieci – liski skradają się do gniazda tylko w trakcie wypowiadanej przez kwokę wyliczanki: „Raz, dwa, trzy – kwoka śpi!”. Każdorazowo po jej wypowiedzeniu liski stają w bezruchu, zaś  kwoka odwraca się i wyklucza z zabawy liska, który się poruszy. Zabawę powtarza do momentu, gdy liskowi/liskom uda się podejść jak najbliżej gniazda i zdobyć jajka. 

„Gimnastyka z jajkiem” – zabawa ruchowa z elementem przysiadu

Dzieci wykonują przysiady z plastikowym jajkiem przytrzymywanym częścią ciała wskazaną na wyrzucanej kostce (np. w dłoni, między kolanami, między uchem i ramieniem, itd.).

„Przekąska z jajka na twardo” – ćwiczenia praktycznego życia

Po umyciu rąk dzieci siadają do stolików, gdzie czekają na nie talerzyki z liściem sałaty, połową jajka na twardo, szczypiorkiem, plastrami rzodkiewki i kulkami ziela angielskiego. Z produktów tych przygotowują przekąski w kształcie myszek. Po degustacji porządkują miejsca pracy.

Autor: Agnieszka Korol – nauczycielka Przedszkola nr 52 w Lublinie – Czytelniczka Portalu

PODOBNE ARTYKUŁY