8 C
Polska
poniedziałek, 14 października, 2024
Strona głównaKlasy 4-812 września Dzień Uważności - scenariusz lekcji wychowawczej DOSTRZEC WIĘCEJ

12 września Dzień Uważności – scenariusz lekcji wychowawczej DOSTRZEC WIĘCEJ

Cele:

  • wprowadzenie do tematu pracy z uważnością,
  • rozwijanie kompetencji intrapersonalnych i budowania własnych zasobów w obszarze samoświadomości, autoregulacji napięcia, kierowania uwagą.

Formy pracy:

  • praca z całą grupą,
  • praca indywidualna.

Metody:

  • gry i zabawy integracyjne,
  • metody aktywizujące: burza mózgów, mapa myśli,
  • metody słowne: rozmowa,
  • metody praktycznego działania.

Środki dydaktyczne:

paczka chusteczek higienicznych, tablica suchościeralna/typu flipchart ze sprzętem do zapisywania, słoiki, woda, brokat, nagranie dowolnego utworu muzycznego i sprzęt do jego odtwarzania.

Uwagi:

przed przeprowadzeniem zajęć prosimy uczestników, aby każdy z nich zaopatrzył się w mały słoik.

Przebieg:

1. Rozpoczęcie – zabawa z paczką chusteczek

Uczniowie siadają w kręgu, w jego środku leży opakowanie chusteczek higienicznych. Każdy z uczniów opisuje przedmiot w sposób, w jaki zostanie poproszony przez prowadzącego, np. śmieszny, straszny, przestraszony, zmęczony.

2. Wprowadzenie do tematu uważności

Prowadzący prezentuje uczniom kilka nietypowych sytuacji z życia codziennego:

  • chleb schowany w lodówce,
  • klucze wyrzucone do kosza na śmieci,
  • telefon komórkowy w pralce,
  • wykonanie połączenia pod inny numer telefonu, niż zamierzono,
  • pójście inną niż zaplanowana drogą.

Uczestnicy zajęć wspólnie zastanawiają się, co łączy wymienione sytuacje – wszystkie są skutkiem roztargnienia, pośpiechu, braku uważności. Następnie uczniowie dzielą się swoimi pomysłami na to, jak rozumieją uważność, zapisują swoje pomysły w formie mapy myśli.

3. Uważność zamknięta w słoiku

Każdy z uczniów wlewa wodę do przyniesionego ze sobą słoika, dosypuje brokat, zakręca słoik. Następnie prowadzący prosi uczniów, aby energicznie potrząsnęli słoiczkami i zaobserwowali wir brokatu wewnątrz. Prowadzący wyjaśnia, że zawartość słoika przypomina stan umysłu, kiedy jesteśmy roztargnieni, nieuważni, spieszymy się – wszystko wiruje, miesza się ze sobą, trudno o porządek. Jeśli jednak damy sobie chwilę na zatrzymanie i oddech, wszystko uspokaja się i układa.

Prowadzący może zaproponować uczniom sposób na przywrócenie stanu uważności – uczniowie ponownie potrząsają słoiczkiem, a w czasie, w którym drobinki brokatu wirują i opadają, wykonują wybrane ćwiczenie oddechowe, np.:

  • jak najdłuższy wdech i rytmiczny wydech,
  • sposób oddychania naśladujący zwierzę, np. oddychaj jak wąż, kot, lub jak słoń,
  • oddychanie z liczeniem – biorąc wdech, licz od 1 do 4, wykonując wydech, licz od 4 do 1.

4. Zabawa: start – stop

Prowadzący zaprasza uczestników zajęć do zabawy – podczas odtwarzania muzyki poruszają się w swobodny sposób, kiedy muzyka milknie, mają się zatrzymać i skupić uwagę na doznaniach płynących z ciała, starając się zapamiętać jak najwięcej wrażeń, np. co się dzieje z moim oddechem, biciem serca, co czuję w głowie, a co w brzuchu.

5. Fotoreportaż z uważności

Prowadzący zaprasza chętnych uczniów do dokumentowania momentów, które podczas kolejnego tygodnia w szczególny sposób przyciągną ich uwagę. Z wykonanych przez uczniów prac można urządzić fotowystawę i rozpocząć dyskusję nad tym, jak wiele można dostrzec dzięki uważności w otaczającej nas rzeczywistości.

6. Zabawa na pożegnanie: 5,4,3,2,1

Na koniec zajęć prowadzący prosi uczniów, aby uważnie przyjrzeli się swojemu otoczeniu przez minutę i zidentyfikowali w nim:

  • pięć rzeczy, które można zobaczyć,
  • cztery rzeczy, które można usłyszeć,
  • trzy rzeczy, które można dotknąć,
  • dwie rzeczy, które można powąchać,
  • jedną rzecz, którą można posmakować.

Literatura:

  • K. Skolimowska, M. Kud, Wychowanie do osobistego rozwoju. Pomysły na lekcje rozwijające kompetencje miękkie i umiejętności osobiste wśród dzieci i młodzieży, wyd. Difin, Warszawa 2017
  • R. Sapolsky, Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu, wyd. PWN, Warszawa 2020
  • K. Nordengen, Mózg rządzi. Twój niezastąpiony narząd, wyd. Marginesy, Warszawa 2018
  • S. Shanker, T. Barker, Self-Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości, wyd. Mamania, Warszawa 2016

Autor: Urszula Wesół – pedagog, pedagog specjalny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY