Haiku to poezja chwili, często inspirowana porami roku, rodem z Japonii. Ważną rolę odgrywa w niej budowa i liczba sylab (podział na 3 strofy: 1 – liczy 5 sylab, 2 – 7, zaś 3 – 5 sylab).
Projekt edukacyjny skierowany jest do klas 4-8 i realizowany jest przez miesiąc, dokładnie od 17 kwietnia (Międzynarodowy Dzień Poezji Haiku) do 17 maja. Kwiecień jest miesiącem szczególnym, gdyż w tym miesiącu obchodzimy również miesiąc poezji.
Projekt podzielony jest na trzy części:
1). Szukanie inspiracji – spacer na łonie natury w poszukiwaniu kwitnących drzew i kwiatów, wykonywanie fotografii (będą się one znajdować obok powstałych wierszy), następnie zapoznanie się ze specyfiką haiku (geneza historii, budowa wiersza, prezentacja przykładowych wierszy).
2). Warsztaty poezji haiku.
Materiały dydaktyczne:
- przygotowane kartki z tłem/motywem kwitnącej wiśni (na nich uczniowie zapisują powstałe liryki),
- białe kartki (brudnopis),
- mazaki/długopis/ołówek (wg uznania),
- tablica (zapisanie słów kluczy – skojarzeń związanych z wiosną),
- muzyka z odgłosami natury (trel ptaków/szum wiatru/plusk strumienia i inne charakterystyczne dla wiosny dźwięki).
Realizacja:
Uczniowie zapisują na tablicy słowa „klucze” – skojarzenia związane z wiosną. Następnie osoba prowadząca zapisuje na tablicy budowę wiersza (ilość strof i sylab). Uczestnicy przystępują do pracy indywidualnej. Po napisaniu wierszy haiku, każda osoba prezentuje efekt swojej pracy.
3). Ewaluacja:
Stworzenie Kącika Haiku – poezja uczniów zostaje wyeksponowana na szkolnym korytarzu (lub innym widocznym miejscu), obok wierszy wyeksponowane wykonane wcześniej przez uczniów fotografie przedstawiające kwitnące drzewa i kwiaty.
Powstały Kącik Haiku będzie dalszą inspiracją do zorganizowania Klasowego Konkursu „Wiosenne Haiku”.
Cele zajęć z poezji:
- poznanie poezji haiku,
- rozwijanie wiedzy z zakresu poetyki,
- uwrażliwianie na słowo pisane,
- zachęcanie do autorskiej twórczości poetyckiej,
- doskonalenie zmysłu wzroku i słuchu,
- rozbudzanie wyobraźni,
- kształtowanie estetyki,
- propagowanie poezji w środowisku szkolnym.
Autor: Magdalena Bajsicka – Czytelniczka Portalu