3.5 C
Polska
wtorek, 23 kwietnia, 2024
Strona głównaKlasy 4-8Język polskiWIOSENNE WARSZATY POEZJI HAIKU – szkolny projekt edukacyjny dla klas 4-8

WIOSENNE WARSZATY POEZJI HAIKU – szkolny projekt edukacyjny dla klas 4-8

Haiku to poezja chwili, często inspirowana porami roku, rodem z Japonii. Ważną rolę odgrywa w niej budowa i liczba sylab (podział na 3 strofy: 1 – liczy 5 sylab, 2 – 7, zaś 3 – 5 sylab).

Projekt edukacyjny skierowany jest do klas 4-8 i realizowany jest przez miesiąc, dokładnie od 17 kwietnia (Międzynarodowy Dzień Poezji Haiku) do 17 maja. Kwiecień jest miesiącem szczególnym, gdyż w tym miesiącu obchodzimy również miesiąc poezji.

Projekt podzielony jest na trzy części:

1). Szukanie inspiracji – spacer na łonie natury w poszukiwaniu kwitnących drzew i kwiatów, wykonywanie fotografii (będą się one znajdować obok powstałych wierszy), następnie zapoznanie się ze specyfiką haiku (geneza historii, budowa wiersza, prezentacja przykładowych wierszy).

2). Warsztaty poezji haiku.

Materiały dydaktyczne:

  • przygotowane kartki z tłem/motywem kwitnącej wiśni (na nich uczniowie zapisują powstałe liryki),
  • białe kartki (brudnopis),
  • mazaki/długopis/ołówek (wg uznania),
  • tablica (zapisanie słów kluczy – skojarzeń związanych z wiosną),
  • muzyka z odgłosami natury (trel ptaków/szum wiatru/plusk strumienia i inne charakterystyczne dla wiosny dźwięki).

Realizacja:

Uczniowie zapisują na tablicy słowa „klucze” – skojarzenia związane z wiosną. Następnie osoba prowadząca zapisuje na tablicy budowę wiersza (ilość strof i sylab). Uczestnicy przystępują do pracy indywidualnej. Po napisaniu wierszy haiku, każda osoba prezentuje efekt swojej pracy.

3). Ewaluacja:

Stworzenie Kącika Haiku – poezja uczniów zostaje wyeksponowana na szkolnym korytarzu (lub innym widocznym miejscu), obok wierszy wyeksponowane wykonane wcześniej przez uczniów fotografie przedstawiające kwitnące drzewa i kwiaty.
Powstały Kącik Haiku będzie dalszą inspiracją do zorganizowania Klasowego Konkursu „Wiosenne Haiku”.

Cele zajęć z poezji:

  • poznanie poezji haiku,
  • rozwijanie wiedzy z zakresu poetyki,
  • uwrażliwianie na słowo pisane,
  • zachęcanie do autorskiej twórczości poetyckiej,
  • doskonalenie zmysłu wzroku i słuchu,
  • rozbudzanie wyobraźni,
  • kształtowanie estetyki,
  • propagowanie poezji w środowisku szkolnym.

Autor: Magdalena Bajsicka – Czytelniczka Portalu

PODOBNE ARTYKUŁY