4.1 C
Polska
niedziela, 3 marca, 2024
Strona głównaPrzedszkoleScenariusz zajęć dla dzieci 5-letnich „Tyczka pomocniczka” - historyjka obrazkowa do tekstu

Scenariusz zajęć dla dzieci 5-letnich „Tyczka pomocniczka” – historyjka obrazkowa do tekstu

Temat kompleksowy tygodnia:

„Mali strażnicy przyrody”

Temat zajęć: „Tyczka pomocniczka” – historyka obrazkowa do tekstu Władimira Sutiejewa

Cele:

  • kształtowanie umiejętności dokonywania prostych operacji myślowych (opisywanie, wnioskowanie)
  • doskonalenie mowy komunikatywnej
  • zaprawianie w uważnym słuchaniu słowa mówionego
  • rozwijanie kreatywności i percepcji wzrokowej, pobudzanie wyobraźni
  • rozwijanie miękkich kompetencji (umiejętność pracy zespołowej, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów)
  • zwracanie uwagi dzieci na możliwość powtórnego wykorzystania niektórych przedmiotów/odpadów

Metody:

  • z grupy metod czynnych: zadań stawianych dzieciom do wykonania, kierowanie własną działalnością dziecka
  • z grupy metod słownych: rozmowa, żywego słowa, instrukcja
  • z grupy metod percepcyjnych: obserwacja, pokaz, przykład

Formy organizacyjne:

praca indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne:

obrazki z historyjką obrazkową, patyki, odpady (kubeczek po jogurcie, gazeta, słoiczek po kremie, rolka po papierze itp.), kredki, kartki, mata do kodowania, materiał pomocniczy do kodowania, odtwarzacz CD

Literatura, z której korzystał nauczyciel:

„Bajeczki z obrazkami” W. Sutiejew, A. Świć „Kodowanie na dywanie”

Treści realizowane z podstawy programowej: I 5, II11, IV 1,5,8

Przebieg zajęć:

Przebieg aktywnościUzasadnienie poczynań dzieci i nauczyciela
1Zebranie dzieci przed tablicą, nawiązanie do opracowywanej tematyki, zaproszenie do wysłuchania opowiadania.Wprowadzenie do zajęć.
2Opowiadanie nauczycielki pt. „Tyczka pomocniczka” ilustrowane historyjką obrazkową (6 obrazków).„Bajeczki z obrazkami” W. Sutiejew     Wydawnictwo Lubelskie 1988
3Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. Nauczycielka zadaje pytania:
• Komu pomógł jeżyk?
• Jakimi słowami możemy opisać jeżyka?
• Jakimi słowami opisać można zajączka?  
• Gdzie można kupić taką tyczkę pomocniczkę?  
Sprawdzenie uwagi dzieci. Zapisywanie odpowiedzi dzieci (burza mózgów). Zwrócenie uwagi dzieci, że szukamy przymiotników określających cechy charakteru, a nie wygląd.   Wyciągnięcie wniosku – to nasz pomysł na przedmiot uczyni z niego rzecz potrzebną.
4Zabawa ruchowa z tyczkami (każde dziecko dostaje patyk długości 30 cm – łodyga rośliny zwanej rdestowcem japońskim). Na przerwę w muzyce:
– przeskocz przez tyczkę przodem, tyłem,
– przeskocz przez tyczkę bokiem,
– układamy wspólną długą linię z tyczek,
– układamy kwadraty wg wzoru.
Zaspokojenie naturalnej dziecięcej potrzeby ruchu. Przypominanie o bezpiecznej zabawie na ograniczonej przestrzeni.
5Zabawa słownikowa z pedagogiki zabawy „Zamieniam rolkę/nakrętkę/puszkę w …”.Nauczycielka wyjmuje z woreczka przedmiot/odpad, który krąży po kole między dziećmi. Te dzieci, które mają pomysł na przemianę odpadu, dzielą się nim z innymi. Kto nie ma pomysłu, podaje przedmiot dalej. Kształtowanie postaw ekologicznych.
6„Leśne zagadki”- zabawa matematyczna z elementem kodowania:
– na dużej macie/kratownicy  
– na małej macie/kratownicy (25 pól=5×5).
Łączenie (układanie drogi) w pary ilustracji zwierząt i odpowiadających im śladów. Odwzorowanie układu obrazków zwierząt z widocznymi na macie z grafikami śladów.
7„Dokończ obrazek”- zabawa rysunkowa. Nauczycielka pokazuje dzieciom kartki z narysowanym drobnym elementem pytając jednocześnie, czy te kartki nadają się jeszcze do wykorzystania.Zwrócenie uwagi dzieci na możliwość powtórnego wykorzystania papieru. Zadaniem dzieci jest narysowanie dowolnego rysunku tak, by dany kształt stał się jego pasującym  elementem. Rozwijanie kreatywności i percepcji wzrokowej, pobudzanie wyobraźni.
8 Praca dzieci przy stolikach.Samodzielne szukanie rozwiązań zadania rysunkowego.
9Wystawa prac – porównywanie, opisywanie obrazkówDzieci prezentują swoje prace, opowiadają co dorysowały.

Autor: Elżbieta Bałanda – Czytelniczka Portalu

PODOBNE ARTYKUŁY