Temat kompleksowy tygodnia:
„Mali strażnicy przyrody”
Temat zajęć: „Tyczka pomocniczka” – historyka obrazkowa do tekstu Władimira Sutiejewa
Cele:
- kształtowanie umiejętności dokonywania prostych operacji myślowych (opisywanie, wnioskowanie)
- doskonalenie mowy komunikatywnej
- zaprawianie w uważnym słuchaniu słowa mówionego
- rozwijanie kreatywności i percepcji wzrokowej, pobudzanie wyobraźni
- rozwijanie miękkich kompetencji (umiejętność pracy zespołowej, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów)
- zwracanie uwagi dzieci na możliwość powtórnego wykorzystania niektórych przedmiotów/odpadów
Metody:
- z grupy metod czynnych: zadań stawianych dzieciom do wykonania, kierowanie własną działalnością dziecka
- z grupy metod słownych: rozmowa, żywego słowa, instrukcja
- z grupy metod percepcyjnych: obserwacja, pokaz, przykład
Formy organizacyjne:
praca indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne:
obrazki z historyjką obrazkową, patyki, odpady (kubeczek po jogurcie, gazeta, słoiczek po kremie, rolka po papierze itp.), kredki, kartki, mata do kodowania, materiał pomocniczy do kodowania, odtwarzacz CD
Literatura, z której korzystał nauczyciel:
„Bajeczki z obrazkami” W. Sutiejew, A. Świć „Kodowanie na dywanie”
Treści realizowane z podstawy programowej: I 5, II11, IV 1,5,8
Przebieg zajęć:
Przebieg aktywności | Uzasadnienie poczynań dzieci i nauczyciela | |
1 | Zebranie dzieci przed tablicą, nawiązanie do opracowywanej tematyki, zaproszenie do wysłuchania opowiadania. | Wprowadzenie do zajęć. |
2 | Opowiadanie nauczycielki pt. „Tyczka pomocniczka” ilustrowane historyjką obrazkową (6 obrazków). | „Bajeczki z obrazkami” W. Sutiejew Wydawnictwo Lubelskie 1988 |
3 | Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. Nauczycielka zadaje pytania: • Komu pomógł jeżyk? • Jakimi słowami możemy opisać jeżyka? • Jakimi słowami opisać można zajączka? • Gdzie można kupić taką tyczkę pomocniczkę? | Sprawdzenie uwagi dzieci. Zapisywanie odpowiedzi dzieci (burza mózgów). Zwrócenie uwagi dzieci, że szukamy przymiotników określających cechy charakteru, a nie wygląd. Wyciągnięcie wniosku – to nasz pomysł na przedmiot uczyni z niego rzecz potrzebną. |
4 | Zabawa ruchowa z tyczkami (każde dziecko dostaje patyk długości 30 cm – łodyga rośliny zwanej rdestowcem japońskim). Na przerwę w muzyce: – przeskocz przez tyczkę przodem, tyłem, – przeskocz przez tyczkę bokiem, – układamy wspólną długą linię z tyczek, – układamy kwadraty wg wzoru. | Zaspokojenie naturalnej dziecięcej potrzeby ruchu. Przypominanie o bezpiecznej zabawie na ograniczonej przestrzeni. |
5 | Zabawa słownikowa z pedagogiki zabawy „Zamieniam rolkę/nakrętkę/puszkę w …”. | Nauczycielka wyjmuje z woreczka przedmiot/odpad, który krąży po kole między dziećmi. Te dzieci, które mają pomysł na przemianę odpadu, dzielą się nim z innymi. Kto nie ma pomysłu, podaje przedmiot dalej. Kształtowanie postaw ekologicznych. |
6 | „Leśne zagadki”- zabawa matematyczna z elementem kodowania: – na dużej macie/kratownicy – na małej macie/kratownicy (25 pól=5×5). | Łączenie (układanie drogi) w pary ilustracji zwierząt i odpowiadających im śladów. Odwzorowanie układu obrazków zwierząt z widocznymi na macie z grafikami śladów. |
7 | „Dokończ obrazek”- zabawa rysunkowa. Nauczycielka pokazuje dzieciom kartki z narysowanym drobnym elementem pytając jednocześnie, czy te kartki nadają się jeszcze do wykorzystania. | Zwrócenie uwagi dzieci na możliwość powtórnego wykorzystania papieru. Zadaniem dzieci jest narysowanie dowolnego rysunku tak, by dany kształt stał się jego pasującym elementem. Rozwijanie kreatywności i percepcji wzrokowej, pobudzanie wyobraźni. |
8 | Praca dzieci przy stolikach. | Samodzielne szukanie rozwiązań zadania rysunkowego. |
9 | Wystawa prac – porównywanie, opisywanie obrazków | Dzieci prezentują swoje prace, opowiadają co dorysowały. |
Autor: Elżbieta Bałanda – Czytelniczka Portalu