10.6 C
Polska
czwartek, 28 marca, 2024
Strona głównaEdukacja wczesnoszkolnaScenariusz powitania wiosny - 3… 2…1… start! Wiosnę rozpocząć czas

Scenariusz powitania wiosny – 3… 2…1… start! Wiosnę rozpocząć czas

Adresaci: 

uczniowie młodszych klas szkoły podstawowej

Cele:

  • poszerzanie wiadomości uczniów na temat pór roku
  • dostarczanie przeżyć płynących z aktywności poznawczej i wspólnej, twórczej zabawy

Formy pracy:

praca z całą grupą, praca w mniejszych zespołach

Metody:

  • metody czynnościowe – aktywnego działania dziecka
  • metody ekspresji plastycznej, ruchowej, muzycznej i technicznej
  • metody słowne – rozmowa, praca z tekstem
  • gry i zabawy dydaktyczne – quiz

Środki dydaktyczne:

arkusze szarego papieru, kolorowe papierowe koła, flamastry, kleje, taśma klejąca, sprzęt do odtwarzania nagrań muzycznych, Medale Przyjaciela Wiosny

Uwagi przed przeprowadzeniem zajęć:

Prosimy wcześniej dzieci, aby przygotowały najbardziej radosne – ich zdaniem – oryginalne, fantazyjne przebranie, w jakim chciałyby powitać wiosnę – mogą użyć kapeluszy, innych nakryć głowy, kwiecistych koszul i sukienek, biżuterii, okularów przeciwsłonecznych. Prosimy również o przyniesienie dowolnego materiału pochodzącego z recyklingu, np. opakowania po słodyczach, folii bąbelkowej, obrazków wyciętych z gazet, sznurka, fragmentów kolorowego czy błyszczącego papieru.

Proponowany przebieg zajęć:

1. Korowód kwiatów

Uczniowie zaopatrzeni w przygotowane rekwizyty zajmują wygodne miejsce na podłodze, kucają lub zwijają się w kłębek. Nauczycielka przebrana za wiosnę odtwarza muzykę (Proponowane utwory: „Poranek” E. Griega lub „Walc kwiatów” P. Czajkowskiego), podchodzi kolejno do każdego dziecka, delikatnie je dotyka – dziecko wstaje, przeciąga się, rozwija, tak jak kwiat.

Jeśli dzieci z nauczycielką mają ochotę, mogą przejść kolorowym korowodem po korytarzach szkoły lub okolicznych ulicach i obwieścić nadejście wiosny.

2. Wiosenny pokaz mody

W takt rytmicznej muzyki każde z dzieci prezentuje swój wiosenny strój, pozostali nagradzają go brawami. Nauczyciel lub chętny uczeń może komentować prezentowane stroje, niczym na pokazie mody.

3. Wiosenne główkowanie

Prowadzący dzieli uczniów na cztery drużyny, których zadaniem jest wysłuchanie tekstu i udzielenie odpowiedzi na zadane do niego pytania.

W kalendarzu nadszedł dzień 21 marca, co oznacza, że po długiej i chłodnej zimie, witamy wiosnę! W ostatnim czasie dni stawały się coraz dłuższe, aby w końcu dorównać długością nocy, a przed nami pół roku dni dłuższych od nocy. Nic dziwnego więc, że wiosną w przyrodzie widać duże ożywienie: przylatują ptaki, które zimę spędziły w cieplejszych krajach: skowronki, żurawie, bociany, pojawiają się kwiaty – najpierw nieśmiałe przebiśniegi, później krokusy, żonkile, hiacynty i tulipany. Na łąkach, w lasach, w parkach, ogrodach robi się kolorowo i hałaśliwie: zieleni się trawa, pojawiają się nowe liście, kwitną kwiaty i drzewa, głośno pracują owady: trzmiele, pszczoły, fruwają motyle.

W  świecie ludzi również jest coraz bardziej aktywnie: odbywają się prace polowe – najpierw przygotowanie ziemi po zimie, czyli orka i bronowanie, później sianie nowych roślin, by na końcu, już latem, je zebrać. Nie tylko pracujemy na polach i ogrodach, ale również czas wolny spędzamy na zewnątrz: jeździmy na rowerze, hulajnodze, rolkach, chodzimy na długie spacery. Wiosna to czas pełen życia!

Źródło: opracowanie własne

1) Z początkiem wiosny:
a) dni stają się coraz dłuższe,
b) noce stają się coraz dłuższe,
c) dni stają się coraz chłodniejsze.

2) Wiosną do Polski przylatują:
a) kaczki i łabędzie,
b) orły i sokoły,
c) żurawie i bociany.

3) Na łące spotkamy:
a) trzmiele, pszczoły i motyle,
b) ryjówki i myszoskoczki,
c) traszki, salamandry i skorpiony.

4) Prawidłowa kolejność prac na polu to:
a) sianie, orka i bronowanie,
b) orka, bronowanie, sianie,
c) orka, sianie, bronowanie.

4. Łąka pełna wiedzy

Każda z drużyn otrzymuje kolorowe kółka oraz arkusz szarego papieru z naklejonymi łodygami kwiatów i przyklejonymi do nich żółtymi kołami, w których wpisane są nazwy kategorii: wiosenne kwiaty, ptaki przylatujące po zimie, wiosenne sporty na świeżym powietrzu, owady występujące na łące. Uczniowie zapisują na kolorowych kółkach przykłady z poszczególnych kategorii i naklejają je wokół żółtych kół, tworząc kwiaty. Następnie z pomocą nauczyciela sklejają arkusze w jeden, tworząc wspólną wiosenną łąkę. Z wykorzystaniem zgromadzonych materiałów uzupełniają pracę, przedstawiając i zapisując na niej pozostałe zdobyte wiadomości, np. datę rozpoczynającą wiosnę, zjawiska pogodowe, wiosenne prace i aktywności. Mogą również dodać elementy, które chcieliby, aby pojawiły się wiosną lub swoje ulubione aktywności i fakty związane z tą porą roku, tworząc Wiosenną łąkę z marzeń.

5. Podziękowanie za udział w zajęciach i zakończenie

Każdy z uczniów otrzymuje Medal Przyjaciela Wiosny.

Bibliografia:

J. Jałowiec, M. Lorek, Słońce na stole. Podręcznik do kształcenia zintegrowanego. Klasa I, wyd. MUZA, Poznań 2000

http://spchorzelow.zs-chorzelow.pl/publik/witajwiosno.pdf, dostęp z dnia 06.03.2022 r.

Scenariusz powitania wiosny opracowała: Urszula Wesół – nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagog specjalny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY