Realizowany od 1 września 2020 roku do 31 maja 2021 roku
Opiekun stażu: xxx
PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY
zatrudnionego na stanowisku nauczyciela języka polskiego
w Szkole Podstawowej w Chwalibożycach
I. Dane osobowe
Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Katarzyna Wypchło
Nazwa i adres placówki: Szkoła Podstawowa w Chwalibożycach
Zajmowane stanowisko: Nauczyciel języka polskiego
Wykształcenie: Dyplom licencjata na kierunku filologia polska
II. Staż
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2020 r.
Data zakończenia stażu: 31.05.2021 r.
Opiekun stażu: xxx
III. Cele stażu
Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego oraz podniesienie poziomu jakości pracy własnej, uczniów i szkoły.
Cele szczegółowe:
- Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły.
- Poznanie przepisów prawa związanych z funkcjonowaniem szkoły.
- Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole oraz zasad prowadzenia jej.
- Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w szkole.
- Wspomaganie uczniów w nauce i wyrównanie braków, pozwalających na dalsze kształcenie.
- Podniesienie kwalifikacji oraz zdobywanie nowych umiejętności poprzez samokształcenie się, udział w wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego.
- Prowadzenie zajęć, zapewniających realizację statutową zadań szkoły oraz realizowanie podstawy programowej.
- Poznanie środowiska uczniów, ich problemów oraz współpracowanie z rodzicami i opiekunami.
- Korzystanie z innowacyjnych metod nauczania i narzędzi multimedialnych.
- Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i sporządzenie konstruktywnych wniosków.
- Nawiązanie współpracy z gronem pedagogicznym szkoły.
§ 6 ust. 2 pkt. 1
Znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły
L.p. | Zadania – przewidywane efekty | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji, wskazówki |
1. | Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli. | – zapoznanie się z przepisami prawa oświatowego, dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, tj. Karta Nauczyciela, Ustawa o systemie oświaty, Prawo oświatowe (przepisy wprowadzające), Rozporządzenie MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli | Wrzesień 2020 | – wszczęcie postępowania, – wyznaczenie opiekuna stażu, – napisanie planu rozwoju zawodowego |
2. | Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. | – rozmowy, analizy, konsultacje, dotyczące realizacji stażu – określenie zadań stażysty i opiekuna | Okres całego stażu | – kontrakt między stażystą i opiekunem – harmonogram zajęć hospitacyjnych, – zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego |
3. | Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji szkoły. | – zapoznanie się z dokumentami szkoły, tj. ze Statutem Szkoły, Procedurami postępowania nauczycieli w sytuacjach kryzysowych, Planem Pracy Szkoły, Regulaminem ochrony danych osobowych w Librusie, Przedmiotowym Systemem Oceniania, – udział w zebraniach Rady Pedagogicznej – zapoznanie się z dziennikiem elektronicznym, – poznanie podstawy programowej | Okres całego stażu | – znajomość funkcjonowania szkoły, – zapisy w dzienniku elektronicznym, – zapis w dokumentacji stażu, – protokoły z Rady Pedagogicznej – znajomość etapów nauki uczniów |
4. | Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole. | – udział w szkoleniu bhp | Wrzesień 2020 | – zaświadczenie o ukończeniu kursu |
5. | Dokumentowanie realizowanego planu rozwoju zawodowego. | – gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, programów, scenariuszy zajęć, arkuszy hospitacji | Okres całego stażu | – zaświadczenia, – scenariusze, – notatki |
6. | Przygotowanie projektu sprawozdania z wykonania planu rozwoju zawodowego. | – opisanie realizowanego planu rozwoju zawodowego | Czerwiec 2021 | – projekt sprawozdania |
§ 6 ust. 2 pkt. 2
Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w szczególności realizację podstawy programowej
L.p. | Zadania – przewidywane efekty | Formy realizacji | Termin | Dowody realizacji, wskazówki |
1. | Obserwacja i analiza umiejętności uczniów oraz ich potrzeb edukacyjnych. | – konsultacje z nauczycielami, wychowawcami oraz opiekunem stażu | Okres całego stażu | – diagnozy |
2. | Wzbogacenie własnego warsztatu pedagogicznego. | – uczestniczenie w różnych formach doskonalenia zawodowego, m.in. szkoleniach, warsztatach, kursach | Okres całego stażu | – zaświadczenia o ukończeniu kursów, szkoleń |
3. | Zastosowanie w pracy narzędzi komunikacji technologicznej. | – korzystanie z programów edukacyjnych dostępnych w zasobach Internetu, – stosowanie tablic multimedialnych podczas zajęć, – opracowywanie różnego rodzaju dokumentacji, potrzebnej w funkcjonowaniu szkoły, np. sprawozdania, plany pracy, – tworzenie kart pracy, scenariuszy zajęć (również w nauczaniu zdalnym) uroczystości, – tworzenie testów, sprawdzianów, uwzględniających potrzeby edukacyjne uczniów | Okres całego stażu | – pomoce dydaktyczne, – karty pracy, – scenariusze, – testy |
4. | Samodzielne studiowanie literatury polonistycznej i pedagogicznej, wymiana doświadczeń z nauczycielami i szukanie rozwiązań problemowych. | – lektura z zakresu nauk polonistycznych i społecznych, – opracowania z zakresu rozwiązywania współczesnych problemów wychowawczych, – konsultacje z opiekunem stażu, – konsultacje metodologiczne z Dyrekcją, – współpraca z pedagogiem, logopedą, psychologiem | Okres całego stażu | – notatki własne, – kopie artykułów, – wydruki ze stron internetowych |
5. | Samodzielne przygotowywanie lekcji z uwzględnieniem różnych form i metod pracy. | – prowadzenie lekcji według przygotowanego scenariusza, – mobilizowanie i zachęcanie uczniów do pracy, – stosowanie ciekawych form i metod, służących zainteresowaniu i zaangażowaniu uczniów w pracy | Okres całego stażu | – karty pracy, – scenariusze lekcji, – testy |
6. | Organizowanie zajęć pozalekcyjnych. | – prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych z języka polskiego | Okres całego stażu | – wpisy do dziennika elektronicznego |
Pobierz cały plan rozwoju
Autor: Katarzyna Wypchło – Czytelniczka Portalu