1.7 C
Polska
poniedziałek, 11 listopada, 2024
Strona głównaNajpopularniejszeEwaluacja zajęć z wykorzystaniem prostych metod aktywizujących

Ewaluacja zajęć z wykorzystaniem prostych metod aktywizujących

Przygotowując zajęcia z uczniami, dbamy o to, by stworzyć im możliwość do aktywnego działania, na co pozwalają nam metody aktywizujące. Często – i słusznie – opieramy na nich główną część zajęć. Możemy również wykorzystać je do ich ewaluacji – poniżej kilka propozycji.

Ewaluacja zajęć – metody i techniki aktywizujące

  • Skala entuzjazmu

Uczniowie wyciągają przed siebie wyprostowane ręce i łączą dłonie – oddalają dłonie od siebie, tym dalej, im bardziej zajęcia im się podobały. Ćwiczenie można również przeprowadzić w wersji stawania na palcach – analogicznie, wyciągamy się w górę tym wyżej, im bardziej nam się podobało.

  • Termometr uczuć

Uczniowie przypinają klamerki na szablonie termometru – umiejscowienie klamerki odpowiada poziomowi zaangażowania i zadowolenia z zajęć. Starszym uczniom możemy zaproponować umieszczanie klamerek czy żetonów na skali wartości – poziomej osi.

  • Trójpolówka

Na planszy (tablicy, arkuszu szarego papieru) podzielonej na trzy części zapisujemy pytania:

– Jak się czułem podczas zajęć?

– Co było w nich dobre?

– Co bym zmienił?

Uczniowie zapisują swoje odpowiedzi na karteczkach samoprzylepnych i umieszczają je w odpowiednich miejscach.

  • Szalejący reporter

Jeden z uczniów otrzymuje rekwizyt – mikrofon (zabawkowy lub papierowy), z jego pomocą zbiera refleksje i wrażenia uczestników dotyczące zajęć. Pozostali uczniowie wspólnie z nauczycielem spisują zebrane odpowiedzi i wyciągają wnioski dotyczące kolejnych zajęć.

  • Tarcza

Na szablonie przedstawiającą tarczę strzelecką uczniowie umieszczają żetony (karteczki, naklejki) – im bliżej środka, tym bardziej zadowoleni i zaangażowani byli podczas zajęć. Do ćwiczenia można również wykorzystać tarczę do gry w rzutki, do której przyczepiamy np. pompony.

  • Drzewo

Prowadzący przygotowuje szablon drzewa (rysuje schemat na tablicy, na arkuszu szarego papieru). Na narysowanym pniu uczniowie wpisują umiejętności, które ich zdaniem wykorzystywali i rozwijali podczas zajęć; gałęzie opisują towarzyszące im wrażenia, a liście to efekty, które osiągnęli lub chcieliby osiągnąć.

  • Słońce

Każdy uczeń wpisuje na wąskim kawałku papieru refleksje, wrażenia towarzyszące mu podczas zajęć. Uczniowie układają paski wokół papierowego koła, tworząc szablon słońca.

  • Łańcuszek dobrych myśli

Uczniowie stojąc w kręgu, przekazują sobie kłębek włóczki, określając, co im się podobało podczas zajęć i co chcieliby zabrać z nich ze sobą.

  • Technika niedokończonych zdań

Uczniowie kończą zdania przygotowane przez nauczyciela, np.

– W trakcie zajęć czułem …

– Podobało mi się …

– Zmienił(a)bym w nich …

– Zabrakło mi …

Ćwiczenie można przeprowadzić z wykorzystaniem przygotowanych wcześniej kartek lub w wersji ustnej, wykorzystując np. mikrofon.

  • Smily

W tej technice wykorzystujemy emotikony: buźki uśmiechniętej, zasmuconej, znudzonej – narysowane przez dzieci, wydrukowane lub w formie naklejek – które uczniowie umieszczają na planszy. Dzięki temu możemy ocenić, jaki nastrój przeważał podczas zajęć. Emotikony możemy zastąpić rysunkami kciuków skierowanych w dół/ w górę lub karteczkami z plusami i minusami.

Literatura:

D. Kitowska, K. Kwacz, Poradnik: Dobre praktyki: scenariusze lekcji, publikacja opracowana przez Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych w Łodzi w ramach projektu „Przez praktykę do wiedzy”

K. Rau, E. Ziętkiewicz, Jak aktywizować uczniów, Oficyna Wydawnicza G&P, Poznań 2000

Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY