8.9 C
Polska
niedziela, 6 października, 2024
Strona głównaNajpopularniejszeMetoda Strukturalna, czyli diagnoza i terapia trudności w czytaniu i pisaniu

Metoda Strukturalna, czyli diagnoza i terapia trudności w czytaniu i pisaniu

Dobrze rozwinięta kompetencja czytania ma wpływ na osiąganie sukcesów szkolnych. Są dzieci, którym nauczenie się czytania i pisania przychodzi naturalnie i z łatwością. Jednak są i takie, którym proces nabywania umiejętności czytania i pisania sprawia wiele trudności. Jedną z metod, którą możemy wykorzystywać we wspieraniu nauki czytania i pisania jest Metoda Strukturalna.

Metoda Strukturalna – dla kogo?

Metoda Strukturalna przeznaczona jest do nauki czytania i pisania uczniów ze specjalnymi oraz specyficznymi trudnościami w nauce oraz dzieci młodszych zainteresowanych nauką czytania. Została opracowana przez dr Joannę Guzik Iwińską – nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i pedagoga specjalnego.

Metoda Strukturalna jest skuteczna zarówno podczas nauki czytania uczniów w klasie, jak i w pracy z osobami, u których występują trudności w czytaniu i pisaniu ze względu na deficyty funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, motorycznych, poznawczych oraz zaburzenia sfery emocjonalno-motywacyjnej. Najczęściej są to osoby z:

  • dysleksją rozwojową
  • niepełnosprawnością intelektualną
  • niedosłuchem
  • niedowidzeniem
  • ADHD
  • spektrum autyzmu
  • zaburzeniami zachowania
  • afazją 
  • innymi problemami utrudniającymi nabywanie umiejętności czytania i pisania lub utratą tych umiejętności np. po udarach.

Na czym polega Metoda Strukturalna?

Metoda Strukturalna opiera się na pięciu elementach:

  1. Diagnoza poziomu umiejętności czytania i pisania oraz funkcji percepcyjno-motorycznych uczestniczących w tych czynnościach (KOCP – Karty Oceny Czytania i Pisania).
  2. Motywacja do nauki czytania i pisania, która podlega ocenie wstępnej oraz stosowaniu odpowiednich wzmocnień podczas terapii w celu wytworzenia motywacji wewnętrznej do nauki.
  3. Terapia z wykorzystaniem odpowiednio skonstruowanego programu z wykorzystaniem pięciu zestawów ćwiczeń w czytaniu i pisaniu oraz ćwiczeń dodatkowych.
  4. Współpraca nauczyciela/terapeuty ze środowiskiem domowym ucznia.
  5. Systematyczność ćwiczeń.

Podstawą podjęcia nauki czytania lub terapii trudności jest dokładna diagnoza zawarta w specjalnie opracowanych Kartach Oceny Czytania i Pisania (KOCP). Nauczyciel/terapeuta, na podstawie wyników badania narzędziem KOCP, uzyskuje informacje o przyczynach trudności w nauce czytania i pisania. Wyniki badania pozwalają na automatyczne dobranie zeszytu ćwiczeń i podjęcie nauki dostosowanej do potrzeb i możliwości konkretnego ucznia. Prosta, powtarzalna instrukcja wykonywania ćwiczeń pozwala na nawiązanie efektywnej współpracy ze środowiskiem domowym dziecka i zapewnia regularność w nauce.

Skuteczność metody

Wysoka skuteczność Metody Strukturalnej została potwierdzona w eksperymentalnych badaniach naukowych prowadzonych na Uniwersytecie Śląskim. Metoda posiada rekomendację Polskiego Towarzystwa Dysleksji oraz pozytywną opinię wystawioną przez prof. Martę Bogdanowicz i prof. Ewę Ogrodzką-Mazur.

Metoda cieszy się popularnością i dużym uznaniem wśród pedagogów, uczniów i ich rodziców, a grono terapeutów sukcesywnie się powiększa. Jeśli chcesz do niego dołączyć, zapraszamy na szkolenia online prowadzone przez autorkę, dr Joannę Guzik- Iwińską. Po szkoleniu uczestnicy otrzymują tytuł Terapeuty Metody Strukturalnej.

Więcej o szkoleniu Metoda Strukturalna – diagnoza i terapia trudności w czytaniu i pisaniu można przeczytać TUTAJ.

Źródła:

https://pedagogika-specjalna.edu.pl/warsztat-pracy/metody-pracy/metoda-strukturalna/

https://perfectus.edu.pl/produkt/metoda-strukturalna/

Autor: Edyta Maroszek

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY