Dobrze rozwinięta kompetencja czytania ma wpływ na osiąganie sukcesów szkolnych. Są dzieci, którym nauczenie się czytania i pisania przychodzi naturalnie i z łatwością. Jednak są i takie, którym proces nabywania umiejętności czytania i pisania sprawia wiele trudności. Jedną z metod, którą możemy wykorzystywać we wspieraniu nauki czytania i pisania jest Metoda Strukturalna.
Metoda Strukturalna – dla kogo?
Metoda Strukturalna przeznaczona jest do nauki czytania i pisania uczniów ze specjalnymi oraz specyficznymi trudnościami w nauce oraz dzieci młodszych zainteresowanych nauką czytania. Została opracowana przez dr Joannę Guzik Iwińską – nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej i pedagoga specjalnego.
Metoda Strukturalna jest skuteczna zarówno podczas nauki czytania uczniów w klasie, jak i w pracy z osobami, u których występują trudności w czytaniu i pisaniu ze względu na deficyty funkcji wzrokowych, słuchowych, językowych, motorycznych, poznawczych oraz zaburzenia sfery emocjonalno-motywacyjnej. Najczęściej są to osoby z:
- dysleksją rozwojową
- niepełnosprawnością intelektualną
- niedosłuchem
- niedowidzeniem
- ADHD
- spektrum autyzmu
- zaburzeniami zachowania
- afazją
- innymi problemami utrudniającymi nabywanie umiejętności czytania i pisania lub utratą tych umiejętności np. po udarach.
Na czym polega Metoda Strukturalna?
Metoda Strukturalna opiera się na pięciu elementach:
- Diagnoza poziomu umiejętności czytania i pisania oraz funkcji percepcyjno-motorycznych uczestniczących w tych czynnościach (KOCP – Karty Oceny Czytania i Pisania).
- Motywacja do nauki czytania i pisania, która podlega ocenie wstępnej oraz stosowaniu odpowiednich wzmocnień podczas terapii w celu wytworzenia motywacji wewnętrznej do nauki.
- Terapia z wykorzystaniem odpowiednio skonstruowanego programu z wykorzystaniem pięciu zestawów ćwiczeń w czytaniu i pisaniu oraz ćwiczeń dodatkowych.
- Współpraca nauczyciela/terapeuty ze środowiskiem domowym ucznia.
- Systematyczność ćwiczeń.
Podstawą podjęcia nauki czytania lub terapii trudności jest dokładna diagnoza zawarta w specjalnie opracowanych Kartach Oceny Czytania i Pisania (KOCP). Nauczyciel/terapeuta, na podstawie wyników badania narzędziem KOCP, uzyskuje informacje o przyczynach trudności w nauce czytania i pisania. Wyniki badania pozwalają na automatyczne dobranie zeszytu ćwiczeń i podjęcie nauki dostosowanej do potrzeb i możliwości konkretnego ucznia. Prosta, powtarzalna instrukcja wykonywania ćwiczeń pozwala na nawiązanie efektywnej współpracy ze środowiskiem domowym dziecka i zapewnia regularność w nauce.
Skuteczność metody
Wysoka skuteczność Metody Strukturalnej została potwierdzona w eksperymentalnych badaniach naukowych prowadzonych na Uniwersytecie Śląskim. Metoda posiada rekomendację Polskiego Towarzystwa Dysleksji oraz pozytywną opinię wystawioną przez prof. Martę Bogdanowicz i prof. Ewę Ogrodzką-Mazur.
Metoda cieszy się popularnością i dużym uznaniem wśród pedagogów, uczniów i ich rodziców, a grono terapeutów sukcesywnie się powiększa. Jeśli chcesz do niego dołączyć, zapraszamy na szkolenia online prowadzone przez autorkę, dr Joannę Guzik- Iwińską. Po szkoleniu uczestnicy otrzymują tytuł Terapeuty Metody Strukturalnej.
Więcej o szkoleniu Metoda Strukturalna – diagnoza i terapia trudności w czytaniu i pisaniu można przeczytać TUTAJ.
Źródła:
https://pedagogika-specjalna.edu.pl/warsztat-pracy/metody-pracy/metoda-strukturalna/
https://perfectus.edu.pl/produkt/metoda-strukturalna/
Autor: Edyta Maroszek
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli