4.1 C
Polska
niedziela, 3 marca, 2024
Strona głównaPomoc Psychologiczno-PedagogicznaDzień Babci i Dziadka - opowiadanie wspierające rozwój mowy

Dzień Babci i Dziadka – opowiadanie wspierające rozwój mowy

Prezent dla Babci i Dziadka

Hania obudziła się wcześnie rano i zbiegła szybko po schodach do salonu (otwieramy usta i szybko podnosimy język na przemian dotykając wałków dziąsłowych za górnymi i za dolnymi zębami). Spojrzała na kalendarz, który stał na szafce i przypomniała sobie, że za klika dni (podnosimy język i kilka razy unosimy dotykając górnych zębów) będzie Dzień Babci i Dziadka, a ona nie ma jeszcze żadnego upominku dla dziadków. Dobrze, że dzisiaj sobota – pomyślała dziewczynka, będę miała dużo czasu, żeby przygotować niespodziankę. Podczas śniadania (naśladujemy ruch przeżuwania – wykonujemy delikatne ruchy żuchwy, zamykamy usta i krążymy językiem) wspólnie z rodzicami zastanawiała się nad prezentem. Mama doradziła jej, że mogą razem upiec ulubione ciastka babci, a tata wpadł na pomysł zrobienia pamiątkowego albumu. Hania dzielnie pomagała mamie w przygotowaniu rogalików z dżemem, najpierw ugniatały ciasto (językiem wypychamy naprzemiennie raz jeden, raz drugi policzek), później smarowały i zawijały ciasteczka w odpowiedni kształt (podnosimy język do podniebienia i przesuwamy czubkiem języka po całym podniebieniu, jakbyśmy je chcieli posmarować, następnie próbujemy zwinąć język w rulon, delikatnie unosząc boki języka). Kiedy rogaliki były już gotowe, Hania razem z tatą wybrała kilka zdjęć przedstawiających ją razem z babcią i dziadkiem i przygotowała mini album, który ozdobiła dodatkowo swoimi rysunkami (na podniebieniu czubkiem języka rysujemy serce, słońce). 21 stycznia Hania wspólnie z rodzicami pojechała do babci i dziadka, żeby złożyć życzenia i wręczyć przygotowane upominki (przesyłamy całusy mocno ściągając wargi). Dziadkowie bardzo ucieszyli się z odwiedzin wnuczki, spędzili miły wieczór, pijąc kakao, zajadając pyszne ciastka (przyklejamy język do podniebienia, naśladujemy mlaśnięcie) i wspominając najważniejsze wydarzenia z dzieciństwa Hani.

Zadania na podstawie opowiadania:

1. Określ, czy poniższe zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

Hania odliczała w kalendarzu dni do Świąt Bożego Narodzenia.  P/ F

Dziewczynka wspólnie z rodzicami wymyśliła prezenty dla babci i dziadka.  P/F

Mama razem z Hanią upiekły szarlotkę.  P/F

Hania z tatą kupili dla dziadka album.  P/F

Dziadkowie bardzo się ucieszyli z odwiedzin wnuczki.  P/F

2. Rozwiąż krzyżówkę.

1. Mama, tata, rodzeństwo, dziadkowie to …

2. Syn mojej cioci to dla mnie …

3. Imię dziewczynki – bohaterki bajki.

4. Babcia zakłada je kiedy czyta książki.

5. Mały dom, to …

6. Napój, który Hania piła podczas wizyty u dziadków.

7.  Córka moich rodziców to moja …

8. Brat mojego taty to dla mnie …

9. Piekła je Hania razem z mamą.  

10. Pyszny, słodki do smarowania chleba, przygotowany na przykład z truskawek.

3. Ułóż zdania z rozsypanek.

4. Połącz obrazek z pasującym do niego opisem.

Babcia Krysia idzie na spotkanie z przyjaciółką, założyła elegancką, krótką spódnicę.

Babcia Ala w wolnym czasie robi na drutach piękne szaliki.

Babcia Gienia ma na sobie długą różową sukienkę.

Pobierz karty pracy


Dzień Babci i Dziadka – opowiadanie wspierające rozwój mowy opracowała: Irena Daniel – neurologopeda, pedagog specjalny, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY