Prezent dla Babci i Dziadka
Hania obudziła się wcześnie rano i zbiegła szybko po schodach do salonu (otwieramy usta i szybko podnosimy język na przemian dotykając wałków dziąsłowych za górnymi i za dolnymi zębami). Spojrzała na kalendarz, który stał na szafce i przypomniała sobie, że za klika dni (podnosimy język i kilka razy unosimy dotykając górnych zębów) będzie Dzień Babci i Dziadka, a ona nie ma jeszcze żadnego upominku dla dziadków. Dobrze, że dzisiaj sobota – pomyślała dziewczynka, będę miała dużo czasu, żeby przygotować niespodziankę. Podczas śniadania (naśladujemy ruch przeżuwania – wykonujemy delikatne ruchy żuchwy, zamykamy usta i krążymy językiem) wspólnie z rodzicami zastanawiała się nad prezentem. Mama doradziła jej, że mogą razem upiec ulubione ciastka babci, a tata wpadł na pomysł zrobienia pamiątkowego albumu. Hania dzielnie pomagała mamie w przygotowaniu rogalików z dżemem, najpierw ugniatały ciasto (językiem wypychamy naprzemiennie raz jeden, raz drugi policzek), później smarowały i zawijały ciasteczka w odpowiedni kształt (podnosimy język do podniebienia i przesuwamy czubkiem języka po całym podniebieniu, jakbyśmy je chcieli posmarować, następnie próbujemy zwinąć język w rulon, delikatnie unosząc boki języka). Kiedy rogaliki były już gotowe, Hania razem z tatą wybrała kilka zdjęć przedstawiających ją razem z babcią i dziadkiem i przygotowała mini album, który ozdobiła dodatkowo swoimi rysunkami (na podniebieniu czubkiem języka rysujemy serce, słońce). 21 stycznia Hania wspólnie z rodzicami pojechała do babci i dziadka, żeby złożyć życzenia i wręczyć przygotowane upominki (przesyłamy całusy mocno ściągając wargi). Dziadkowie bardzo ucieszyli się z odwiedzin wnuczki, spędzili miły wieczór, pijąc kakao, zajadając pyszne ciastka (przyklejamy język do podniebienia, naśladujemy mlaśnięcie) i wspominając najważniejsze wydarzenia z dzieciństwa Hani.
Zadania na podstawie opowiadania:
1. Określ, czy poniższe zdania są prawdziwe, czy fałszywe.
Hania odliczała w kalendarzu dni do Świąt Bożego Narodzenia. P/ F
Dziewczynka wspólnie z rodzicami wymyśliła prezenty dla babci i dziadka. P/F
Mama razem z Hanią upiekły szarlotkę. P/F
Hania z tatą kupili dla dziadka album. P/F
Dziadkowie bardzo się ucieszyli z odwiedzin wnuczki. P/F
2. Rozwiąż krzyżówkę.
1. Mama, tata, rodzeństwo, dziadkowie to …
2. Syn mojej cioci to dla mnie …
3. Imię dziewczynki – bohaterki bajki.
4. Babcia zakłada je kiedy czyta książki.
5. Mały dom, to …
6. Napój, który Hania piła podczas wizyty u dziadków.
7. Córka moich rodziców to moja …
8. Brat mojego taty to dla mnie …
9. Piekła je Hania razem z mamą.
10. Pyszny, słodki do smarowania chleba, przygotowany na przykład z truskawek.
3. Ułóż zdania z rozsypanek.
4. Połącz obrazek z pasującym do niego opisem.
Babcia Krysia idzie na spotkanie z przyjaciółką, założyła elegancką, krótką spódnicę.
Babcia Ala w wolnym czasie robi na drutach piękne szaliki.
Babcia Gienia ma na sobie długą różową sukienkę.
Dzień Babci i Dziadka – opowiadanie wspierające rozwój mowy opracowała: Irena Daniel – neurologopeda, pedagog specjalny, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli