13.7 C
Polska
piątek, 29 marca, 2024
Strona głównaPomoc Psychologiczno-PedagogicznaOrtografia w wiosennej odsłonie - scenariusz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych

Ortografia w wiosennej odsłonie – scenariusz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych

Cele:

  • poznanie zasad pisowni wybranych wyrazów z trudnościami ortograficznymi,
  • usprawnianie funkcji wzrokowo-przestrzennych,
  • rozwijanie pamięci i kreatywności.

Formy pracy:

praca w małym zespole.

Środki dydaktyczne:

  • obręcze,
  • załączniki,
  • tekst do zadania nr 2,
  • arkusze szarego papieru z narysowanymi schematami kwiatów (zadanie nr 3),
  • taśma lub masa mocująca.

Przebieg zajęć:

1. Zadanie na dobry początek

Prowadzący rozkłada na podłodze 16 obręczy (4 obręcze w 4 rzędach). W obręczach umieszcza kartki z wyrazami oraz ilustracje (załącznik 1). Uczniowie otrzymują instrukcje dotyczące poruszania się po obręczach, np. 1 do przodu, 3 w prawo, 1 do tyłu, 2 w lewo. Po dotarciu do wskazanej obręczy odsłaniają umieszczony w niej obrazek lub odczytują wyraz. Zabawę powtarza się tak długo, aż wszystkie kartki zostaną odsłonięte.

2. Tekst z przeszkodami

Uczniowie otrzymują krótkie teksty o tematyce wiosennej, wyszukują w nim wyrazy z ó/u.

Wiele osób, czy to młodszych, czy też starszych, uwielbia zimę – to czas szaleństw na sankach, nartach, a nawet na śnieżnym skuterze. Równie wielu miłośników ma wiosna. Dla nich skok do kałuży po wiosennej burzy to super zabawa! Po czym poznać, że mamy już wiosnę? Na niebie obok chmur pojawia się coraz więcej słońca. W ogrodach i na łąkach dużo się dzieje. Kwitną kwiaty – najpierw przebiśniegi, później krokusy i żonkile, potem tulipany. Śpiewają i fruwają ptaki – wróble, skowronki, jaskółki, żurawie, bociany i słowiki. Na łące pracują owady – mrówki, ważki, pszczoły, motyle. Wiosną wszystko budzi się do życia!

3. Ortograficzne kwiatki

Uczniowie otrzymują kartki z wyrazami z tekstu z lukami do uzupełniania litrami u/ó (załącznik 2). Następnie naklejają uzupełnione kartki na płatki narysowanych na szarym papierze kwiatów, które w środku mają wpisaną literę u lub ó.

4. Zakodowane wyrazy

Każdy z uczniów otrzymuje rozsypankę liter (załącznik 3), z których układa wyraz opracowywany na zajęciach.

5. Wiosenne historie

Wybrany uczeń układa zdanie z odkodowanym przez siebie wyrazem. Kolejna osoba powtarza zdanie i wymyśla następne. Zabawa trwa do wykorzystania wszystkich wyrazów z poprzedniego ćwiczenia.

6. Zabawa na zakończenie

Uczniowie odszukują ukryte w sali ilustracje (załącznik 4). Każdy z uczniów przedstawia kolejno obiekt przedstawiony na odnalezionym przez siebie obrazku bez użycia słów, pozostali starają się odgadnąć prezentowaną zagadkę.

Pobierz scenariusz z załącznikami

Bibliografia:

E. Wild, M. Stenka-Kozłowska, Dyktanda z ćwiczeniami. Materiały dla nauczycieli wspierające pracę z uczniem zdolnym w edukacji wczesnoszkolnej, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Słupsku, Słupsk 2014

Opracowanie i pomysły własne


Scenariusz zajęć dydaktyczno-wyrównawczych opracowała: Urszula Wesół – terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY