3.7 C
Polska
piątek, 26 kwietnia, 2024

Wyniki Ogólnopolskiego Konkursu Profilaktycznego „CZY JESZCZE CHCĘ, A MOŻE JUŻ MUSZĘ?”

Znamy już wyniki Ogólnopolskiego Konkursu Profilaktycznego „Czy jeszcze chcę, a może już muszę?” adresowanego do uczniów szkół podstawowych.

Uczestnicy konkursu mieli za zadanie zaprojektować plakat z hasłem w formie rymowanki ukazujący problematykę uzależnień od sieci internetowej, telewizji lub telefonu komórkowego.

Jury w składzie: Grzegorz Łupak – psycholog, Iwona Grudzień – pedagog, Lucyna Rzepka – nauczyciel plastyki, przyznało następujące nagrody:

KATEGORIA I

  1. Nina Penkovska, Szkoła Podstawowa nr 29 im. Tadeusza Kościuszki w Rzeszowie
  2. Magdalena Bartczak, Publiczna Sportowa Szkoła Podstawowa nr 5 w Krapkowicach
  3. Anna Zając, Szkoła Podstawowa im. prof. Pawłowskiego w Zespole Szkół w Stalach

KATEGORIA II

  1. Maja Królikowska, Niepubliczna Szkoła Podstawowa nr 7 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Słupsku
  2. Paulina Majchrzyk, Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi im. Stanisława Wyspiańskiego w Waganowicach oraz Bartłomiej Osikowski, Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach
  3. Julia Machnik, Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi im. Stanisława Wyspiańskiego w Waganowicach

Wyróżnienie

Paweł Łokietek, Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi nr 18 im. Jana Brzechwy w Rybniku

KATEGORIA III

  1. Paulina Sander, Szkoła Podstawowa nr 29 im. Tadeusza Kościuszki w Rzeszowie

Drugiego i trzeciego miejsca nie przyznano.

KATEGORIA IV

  1. Krystian Kuchta, Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi im. Stanisława Wyspiańskiego w Waganowicach
  2. Maja Michalska, Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi im. Stanisława Wyspiańskiego w Waganowicach
  3. Ewa Gąsiorek, Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi im. Stanisława Wyspiańskiego w Waganowicach

Organizatorzy: Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi i Specjalnymi im. Stanisława Wyspiańskiego w Waganowicach oraz Niepubliczna Placówka Doskonalenia Nauczycieli PERFECTUS składają gratulacje i wyrazy uznania laureatom oraz wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w konkursie i ich opiekunom.

Organizatorzy dziękują również PARTNEROM konkursu, którymi byli:

Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli, Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Słomnikach, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Słomnikach, Z.P. Alexander.

ZAMIAST KWIATKA NIOSĘ POMOC – akcja Polskiej Akcji Humanitarnej na rzecz Sudanu Południowego

W imieniu Polskiej Akcji Humanitarnej zapraszamy Państwa wraz ze swoimi uczniami do wzięcia udziału w akcji Zamiast Kwiatka Niosę Pomoc

ZAMIAST KWIATKA NIOSĘ POMOC

To już kolejna edycja naszej akcji, której celem jest niesienie pomocy i szerzenie wartości humanitarnych. W tym roku wspieramy dziewczynki i kobiety w Sudanie Południowym, które mają ograniczony dostęp do produktów higienicznych co wpływa na ich zdrowie, edukację, bezpieczeństwo, życie osobiste i pracę. Do akcji mogą włączyć się pojedyncze osoby. Jest ona dobrowolna. Idea akcji jest prosta – zamiast przyjmowania kwiatów lub czekoladek od uczniów i uczennic, zachęć ich do tego, aby zaangażowali/ły się w działania pomocowe na rzecz Sudanu Południowego.

JAK ZREALIZOWAĆ AKCJĘ?

Zarejestruj się poprzez formularz: www.bit.ly/ZKNP-2023-rejestracja

  1. Prześlemy Ci materiały edukacyjne i promocyjne (np. grafikę akcji, animację o pomaganiu oraz inne materiały wizualne).
  2. Daj znać uczniom, uczennicom i rodzicom, aby zamiast kupować kwiaty i czekoladki, zaangażowali się w pomaganie!
  3. Wprowadź klasę w temat pomocy humanitarnej i sytuację w Sudanie Południowym.
  4. Zorganizuj zajęcia na podstawie otrzymanych materiałów.
  5. Prześlij zebrane pieniądze na konto PAH lub skorzystaj z platformy www.pomagamy.pl.
  6. Zamiast bukietu kwiatów otrzymasz od nas podziękowania!

Wszystkie placówki, które prześlą nam raport z akcji, otrzymają dyplomy z podziękowaniami.

Informacje o tym w jaki sposób włączyć się do akcji znajdziesz na stronie: www.pah.org.pl/zaangazuj-sie/dla-szkol/zamiast-kwiatka

Jak skutecznie uczyć się języka angielskiego? Jakie są metody i którą wybrać?

W dzisiejszym, wielokulturowym świecie tym, co ogranicza nasze możliwości poznawcze, jest brak znajomości języka. Wystarczy pokonać tę barierę, a świat stanie przed nami otworem! Szczególne znaczenie ma dziś znajomość języka angielskiego. Jak skutecznie się go uczyć?

Skuteczna nauka angielskiego w domu – sprawdzone sposoby

Czy można opanować sztukę władania językiem obcym do perfekcji w domowych warunkach? Oczywiście! Czasem wystarczy tylko trochę zaangażowania, odrobina cierpliwości, dużo samozaparcia i… odpowiednia metoda nauki. Świetnym sposobem na opanowanie słownictwa, potocznych zwrotów i wyrażeń jest oglądanie anglojęzycznych filmów, seriali i bajek – na początku z polskimi napisami, następnie z angielskimi, a po czasie bez napisów. Metoda to opiera się na rozumieniu wypowiedzi w oparciu o kontekst czy sytuacje, w których zostały wygłoszone. 

Innym sposobem nauki języka jest czytanie anglojęzycznych książek, czasopism i innych materiałów. Dobrym rozwiązaniem na początek jest wybór prostych komiksów i bajek dla dzieci. W tych pierwszych obrazki ułatwiają zrozumienie dialogów, natomiast drugie pisane są prostym językiem. Czytając, nie tylko poznajemy słownictwo, ale także uczymy się gramatyki. 

Nieocenione w nauce języka jest rozmawianie po angielsku – nawet ze sobą. Chociaż prowadzenie monologów z początku może wydawać się dziwne i nienaturalne, to z czasem staje się bardziej komfortowe i, co najważniejsze, przynosi efekty. Uczymy się wyrażać swoje myśli w obcym języku, oswajamy się z mówieniem, ćwiczymy poprawną wymowę i dobór odpowiedniego słownictwa i form gramatycznych.

Wybór szkoły językowej – nauka na wyższym poziomie

Aby efektywnie uczyć się angielskiego w domu, potrzeba dużo zaangażowania i samozaparcia. Niestety nie każdy ma w sobie motywację do samodzielnej nauki. Telewizor, telefon, wygodne łóżko czy inne domowe rozpraszacze skutecznie utrudniają skupienie uwagi na materiale. W efekcie cały proces trwa dłużej i przynosi gorsze rezultaty. 

Na szczęście jest alternatywa – nauka angielskiego w renomowanej szkole językowej! Udział w kursie to dobre rozwiązanie przede wszystkim dla tych, którzy chcą nauczyć się języka biznesowego, przydatnego w pracy – w korporacjach, firmach międzynarodowych itd. Business english jest bowiem trudniejszy niż podstawowa wersja języka używana na co dzień. Nauka pod okiem wykwalifikowanego lektora to szansa na to, by z łatwością przyswoić nawet najtrudniejsze zagadnienia i w krótkim czasie władać językiem obcym jak native speaker. Kursanci w każdej chwili mogą prosić nauczyciela o pomoc, który z łatwością rozwiewa wszelkie wątpliwości i tłumaczy niejasności. Grunt to wybrać dobrą szkołę, czyli taką, która zatrudnia wyspecjalizowanych lektorów i wykorzystuje sprawdzone metody nauki języka angielskiego.

Grono doświadczonych specjalistów z pasją do nauczania pracuje w szkole językowej Koliber. Placówka oferuje kursy językowe grupowe i indywidualne dla firm. Propozycją są szkolenia na różnych poziomach zaawansowania, co gwarantuje najwyższą skuteczność prowadzonych zajęć. Tym, co wyróżnia szkołę na tle innych placówek, jest możliwość dopasowania tematyki kursu do specyfiki pracy w danej firmie. Dzięki temu pracownicy poznają słownictwo, które rzeczywiście przyda im się w codziennej pracy. Na stronie https://szkola-koliber.pl/ przeczytamy, że szkoła prowadzi również kursy innych języków, a tym niemieckiego, hiszpańskiego czy włoskiego. Sprawdź pełną ofertę!

Nauka języka angielskiego nie musi być długim i żmudnym procesem okupionym wieloma godzinami rozwiązywania nudnych, zadań gramatycznych i monotonnym powtarzaniem słownictwa. Nauka angielskiego może być łatwa, przyjemna i, co najważniejsze, efektywna! Wybierz tę metodę, która odpowiada Ci najbardziej, a już po krótkim czasie zauważysz spektakularne rezultaty!

Artykuł sponsorowany, we współpracy ze Szkołą Języków Obcych „Koliber”

Przyszłość edukacji zależy także od Ciebie! Zgłoś swoją pracę

Polski system edukacji, zdaniem wielu osób, nie jest dostosowany do realiów współczesnego świata. Pozostaje dość konserwatywny, przez co gorzej przygotowuje młodych ludzi do życia zawodowego i społecznego. Wielu rodziców, nauczycieli, uczniów i dyrektorów uważa, że szkoła potrzebuje zmian systemowych. Wdrożenie odpowiednich rozwiązań należy do rządu, ale każdy z nas może podzielić się swoimi pomysłami i koncepcjami. Propozycje inicjują debatę i pomagają wspólnie wypracować najlepsze rozwiązania. Każdy głos jest tak samo ważny, dlatego o Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego mogą ubiegać się wszyscy, którzy piszą publikacje poświęcone edukacji. Jak zgłosić swoją pracę?

9 czerwca Dzień Przyjaciela – scenariusz zajęć „Dobrze mieć przyjaciela”

Cele główne:

  • kształtowanie wrażliwości na drugiego człowieka
  • uwrażliwianie na wartość, jaką jest przyjaźń
  • ćwiczenie umiejętności formułowania własnych sądów

Formy pracy:

  • praca z całą grupą
  • indywidualna

Metody pracy:

  • czynnościowe – zadań stawianych do wykonania
  • słowne – rozmowa kierowana, instruktaż
  • oglądowe – praca z ilustracją
  • metody ekspresji technicznej i plastycznej
  • gry i zabawy dydaktyczne

Środki dydaktyczne:  

  • ilustracje osób i zwierząt (załącznik)
  • przeczytane gazety i czasopisma
  • nożyczki, kleje, kartki w ilości wystarczającej dla każdego dziecka
  • piłka
  • miseczka wypełniona wodą

Dobrze mieć przyjaciela

1. Zamknięty krąg

  • Dzieci stoją w kręgu.
  • Chętne dziecko opuszcza krąg.
  • Próbuje do niego wrócić, dzieci tworzące krąg mu to uniemożliwiają.
  • W zabawie uczestniczą inne chętne dzieci.
  • Dzieci wymieniają się refleksją – jak to jest czuć się osamotnionym?

2. Co je łączy?

  • Prowadzący prezentuje dzieciom ilustracje ludzi i zwierząt.
  • Dzieci zastanawiają się, co może łączyć osoby i zwierzęta przedstawione na ilustracjach.
  • Dzieci wspólnie z prowadzącym ustalają, że wszystkie ilustracje przedstawiają przyjaciela.
  • Dzieci zastanawiają się, kto może zostać przyjacielem?

3. Sylwetka przyjaciela

  • Prowadzący zaprasza dzieci do stolików, na których są przygotowane czasopisma, nożyczki, kleje, kartki.
  • Zadaniem dzieci jest stworzenie postaci przyjaciela z elementów wyciętych z gazet. Zwracamy uwagę na to, co jest istotne w przyjaźni – wiek, wygląd, kolor skóry, cechy charakteru, a może zainteresowania?
  • Porównujemy wykonane sylwetki. Formułujemy wniosek, że każdy, niezależnie od tego, jak wygląda, ma szansę stać się i zyskać przyjaciela.

4. Jaki powinien być przyjaciel?

  • Prowadzący zapoznaje dzieci z różnymi sytuacjami. Prosi je o podzielenie się, jakie uczucia im towarzyszą.
  • Jak się czujesz, gdy:

– druga osoba pomaga ci sprzątać zabawki

– kolega/koleżanka przytula cię

– ktoś mówi, że cię lubi

– spędzasz czas z osobą, którą lubisz.

Na podstawie rozmowy dzieci ustalają cechy, jakie posiada przyjaciel oraz co jest istotne, aby przyjaźń mogła zaistnieć.

5. Co jest ważne w przyjaźni?

  • Dzieci wraz z prowadzącym stają w kręgu.
  • Prowadzący rzuca kolejno piłkę do dzieci, wypowiadając zdanie dotyczące przyjaźni, np.

– Lubię, gdy mój przyjaciel…

– Chciałbym, żeby mój przyjaciel …

– W przyjaźni jest ważne dla mnie …

  • Dziecko, które złapało piłkę, kończy rozpoczęte zdanie i odrzuca piłkę do prowadzącego.

6. Czara przyjaźni

  • Dzieci siedzą w kręgu.
  • Prowadzący przekazuje siedzącemu obok niego dziecku miseczkę wypełnioną wodą. Mówi mu miłą rzecz, np. Lubię twój uśmiech.
  • Dziecko przekazuje miseczkę koleżance/koledze obok, uważając, żeby nie rozlać wody. Wraz z miseczką przekazuje miłe słowa.
  • Dzieci kolejno przekazują miseczkę i wymieniają pozytywne komunikaty.

Modyfikacje i pomysły do pracy:

  • Podczas zajęć lub w dalszej części dnia można zaproponować dzieciom zabawy  z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego opartego na relacji „razem”, np.:

– wioślarz – dzieci siedzą naprzeciw siebie, chwytają się za ręce i naprzemiennie przeciągają – raz jedno dziecko kładzie się na placach, raz drugie

– rower – dzieci leżą na plecach, łączą swoje stopy ze stopami partnera i naśladują ruch nóg potrzebny do jazdy na rowerze.

POBIERZ ZAŁĄCZNIK

Bibliografia:

L. Bormans, Przyjaźń. Opowiastki dla dzieci, wyd. Papilon, Poznań 2019

U. Stark, Mój przyjaciel Percy, Buffalo Bill i ja, wyd. ZAKAMARKI, Poznań 2020


Autor: Urszula Wesół – nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pedagog specjalny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Konspekt zajęć świetlicowych – W zdrowym ciele zdrowy duch

Temat: W zdrowym ciele zdrowy duch

Cele: 

  • uświadomienie znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia człowieka
  • rozbudzanie zainteresowania sportem
  • zachęcanie do aktywności ruchowej
  • kształtowanie odpowiednich nawyków żywieniowych
  • rozwijanie świadomości istnienia zależności pomiędzy prawidłowym żywieniem i aktywnym trybem życia a zdrowiem

Formy pracy:

  • indywidualna
  • zbiorowa

Metody:

  • słowne
  • praktyczne

Środki dydaktyczne:

  • zdania do quizu dotyczącego zdrowego odżywiania
  • tekst wiersza „Elementarz sportowy”
  • szarfy
  • materiały plastyczne: papier kolorowy, blok techniczny, klej, nożyczki
  • tekst opowiadania „Pomóżmy Robertowi”

Przebieg zajęć:

1. Powitanie uczniów przez nauczyciela.

2. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć. Swobodne odpowiedzi uczniów na pytanie: co oznacza przysłowie „W zdrowym ciele zdrowy duch”.

3. Quiz dotyczący zasad prawidłowego odżywiania. Nauczyciel czyta uczniom zdania dotyczące zasad odżywiania, a zadaniem dzieci jest stwierdzenie, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Po wykonaniu zadania przez dzieci nauczyciel podsumowuje ćwiczenie zwracając uwagę na prawidłowe zasady związane z odżywianiem.

Quiz:

  • Jedz nabiał, pij mleko, zawierają one wapń potrzebny do prawidłowego wzrostu – prawda
  • Jedz często owoce, zawierają one dużo witamin – prawda
  • Warzywa są niezdrowe, nie należy ich jeść codziennie – fałsz
  • Pij dużo niegazowanej wody mineralnej zamiast słodkich napojów gazowanych – prawda
  • Do szkoły zabieraj zdrowe przekąski przygotowane w domu – prawda
  • Codziennie jedz słodycze, zawierają one mało cukru i dużo witamin – fałsz
  • Pamiętaj o śniadaniu, to najważniejszy posiłek w ciągu dnia – prawda
  • Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych – prawda
  • Zwracaj uwagę na to, aby twoje posiłki były urozmaicone i składały się z różnych produktów – prawda
  • Bądź aktywny, ćwicz na lekcjach wychowania fizycznego – prawda

4. Odczytanie przez nauczyciela wiersza „Elementarz sportowy” i omówienie jego treści ze zwróceniem uwagi na różne rodzaje dyscyplin sportowych.

Wiersz Edyta Pawlak „ELEMENTARZ SPORTOWY”

Każde dziecko o tym wie:
Chcesz być zdrowy – ruszaj się!
Sport to bardzo ważna sprawa.
Są reguły, jest zabawa.
Jest dyscyplin co niemiara,
część z nich nowa, a część stara.
Od wędkarstwa, sztuk łowieckich,
od antycznych igrzysk greckich,
poprzez dzieje, poprzez lata
aż do współczesnego świata.
Każdy znajdzie coś dla siebie.
Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.
Może rolki, koszykówka,
rower, piłka lub siatkówka,
szachy, judo czy pływanie
taniec, skoki, żeglowanie
biegi, sanki i łyżwiarstwo,
hokej, snowboard czy narciarstwo?
Może tenis lub karate?
Namów mamę, siostrę, tatę.
Również dla twojego brata
dobrodziejstwa sportów świata:
refleks, sprawność, orientacja,
walka i rywalizacja.
Ważna jest też ta zasada
(to zaleta jest, nie wada):
nie są ważne tu medale,
lecz jak ćwiczysz – czy wytrwale,
czy szanujesz przeciwnika.
Jaki jesteś, stąd wynika!
Sport nauczyć może wiele.
Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,
a z wszystkiego jedna racja:
górą sport i rekreacja! 

5. Zabawa ruchowa w sali – „Wiewiórki do dziupli”. Nauczyciel rozkłada na podłodze szarfy, które w trakcie zabawy będą pełnić role dziupli dla wiewiórek, czyli dzieci. Każde dziecko wchodzi do jednej szarfy. Na sygnał nauczyciela „Wiewiórki z dziupli” dzieci wybiegają z szarf i biegają swobodnie po całej sali. W tym czasie nauczyciel zabiera jedną z szarf. Na sygnał nauczyciela „Wiewiórki do dziupli” dzieci ponownie wbiegają do szarf. Uczeń, który nie zdąży zając żadnej z szarf odpada z zabawy. Wygrywa dziecko, które jako ostatnie zostaje w dziupli.

6. Odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania „Pomóżmy Robertowi”. Po przeczytaniu nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące treści opowiadania.

„Pomóżmy Robertowi”

Gdzieś niedaleko stąd żył sobie wraz z rodziną w małym mieszkanku chłopiec o imieniu Robert. Jego dzień zaczynał się zawsze od sytego śniadania, np. słodkie płatki na mleku, bułka z masłem i dżemem lub miodem. Zwykle po śniadanku Robert robił się senny i trudno było mu zebrać się do wyjścia, często zapominał umyć zęby. Drogę do szkoły zwykle pokonywał samochodem. Gdy chciało mu się pić, pił napój gazowany lub czerwoną oranżadę. Ulubionym zajęciem chłopca w szkole były codzienne wizyty w sklepiku szkolnym, gdzie już na pierwszej przerwie kupował sobie chipsy i gumy. Najbardziej nie lubił zaś lekcji w-fu. Nie czuł się na nich pewnie, był powolny i często słuchał śmiechu
i docinków kolegów….

Pytania do opowiadania:

  • Co w życiu Roberta było nie tak?
  • Co chłopiec mógłby zmienić, żeby poczuć się lepiej?
  • Czego w życiu chłopca było za dużo, a czego za mało?

7. Zajęcia plastyczne – „Zdrowe owoce” wykonane techniką wydzieranki z kolorowych papierów. Nauczyciel pokazuje uczniom wykonaną pracę, a następnie tłumaczy na czym będzie polegało ich zadanie. Po wykonaniu prac nauczyciel przygotowuje wystawę.

8. Podsumowanie zajęć. Dzieci stają w kręgu. Nauczyciel prosi, aby każde dziecko powiedziało, czego dowiedziało się w trakcie dzisiejszych zajęć.

9. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie.


Autor: Anna Budziwół – Czytelniczka Portalu

Muzyka doskonałym narzędziem integracji dzieci – propozycje zabaw

Integracja zespołu klasowego to proces wzajemnego poznawania się uczniów, budowania pozytywnych relacji interpersonalnych w grupie oraz stworzenie podstaw do współpracy grupowej w podejmowaniu przez klasę nowych, coraz trudniejszych zadań. Integracja daje poczucie bezpieczeństwa i zaufania, zwiększa motywację do pracy, rozwija wrażliwość i empatię uczniów.

Korzyści z procesu integracji odnoszą zarówno uczniowie nadaktywni, zakłócający proces nauczania, którzy otwierają się na współpracę z kolegami i nauczycielami, jak i uczniowie nieśmiali, wycofani, którzy zyskują więcej pewności siebie. Zintegrowana klasa to taka, w której każdy uczeń znajduje swoje miejsce. Aby wyrównać różnice pomiędzy uczniami wychowawca powinien poświęcić dużo czasu na integrację klasy. Zazwyczaj ćwiczenia integrujące mają miejsce na początku roku szkolnego, gdy uczniowie poznają się, lecz proces wzajemnego poznawania się oraz budowania więzi w klasie trwa przez cały rok szkolny.

Wiele badań prowadzonych podczas pandemii wirusa COVID- 19 i wkrótce po zakończeniu nauczania zdalnego wykazało, jak negatywnie wpłynął ten okres na budowanie relacji interpersonalnych. Izolacja społeczna w czasie pandemii była wielkim obciążeniem psychicznym dla większości uczniów. Szczególnie dzieci młodsze odczuwały dotkliwie brak zaspokojenia potrzeby kontaktu z rówieśnikami, co przekładało się na obniżony nastrój. Dzieci te zmuszone jedynie do kontaktów za pomocą portali społecznościowych, a nieumiejące dobrze czytać i pisać, miały bardzo utrudniony kontakt z rówieśnikami. Nie wszystkie dzieci posiadały również sprzęt potrzebny do sprawnej komunikacji (Buchner i In. 2020).

Zajęcia szkolne w formie on-line nie sprzyjały budowaniu autentycznych, pozytywnych relacji interpersonalnych, a co za tym idzie, integrowaniu klasy. Pomimo stosowania różnych metod pracy, stosowania gier i zabaw na odległość, wprowadzania elementów humoru, zwiększył się dystans w relacjach uczeń – nauczyciel (Kosek, Wolska 2021). W najgorszej sytuacji znalazły się dzieci z klas pierwszych, które jeszcze nie miały możliwości nawiązania bliższych relacji z kolegami i nauczycielem i nie zdążyły w pełni wdrożyć się do szkolnych obowiązków i dyscypliny, a już ich proces adaptacji został zakłócony. Dla tych dzieci zajęcia w formie zdalnej były bardzo stresujące.

Dla dzieci w młodszych klasach szkoły podstawowej ważny jest rozwój zdolności manualnych, bezpośredni kontakt, dotyk, rozwój motoryczny. Dzieci w tym wieku odczuwają naturalną potrzebę ruchu, zabawy, kontaktów z rówieśnikami. Nawiązują relacje, uczą się rozpoznawania i wyrażania emocji, a do tego potrzebny jest kontakt bezpośredni
z rówieśnikami. Dlatego rozwój społeczny i emocjonalny dziecka może zostać zakłócony przymusową izolacją. Rozwój dziecka może również zakłócić zbyt długie i intensywne korzystanie z komputera, telefonu komórkowego, smartfona itp. Zwracano na to uwagę już wcześniej, przed pandemią, dostrzegając niebezpieczeństwo uzależnienia się od tych urządzeń oraz objawów wycofania społecznego (Pawelec, 2017).

Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii, po okresie nauki zdalnej Ministerstwo Edukacji i Nauki ogłosiło raport, w którym zalecano nauczycielom wzmożenie wysiłków, aby na nowo integrować klasy. Dodatkową trudnością w procesie integracji był fakt, iż w tym okresie zaczęli napływać do szkół uczniowie z Ukrainy – nieznający języka polskiego, obarczeni wojennymi traumami. Szereg placówek proponowało wtedy uczniom różnego rodzaju pomoc psychologiczną, wyrównanie zaburzeń oraz deficytów w komunikacji i kontaktach interpersonalnych. Moja placówka – MDK i. A. Bursy w Krakowie wystosowała ofertę warsztatów integracyjnych z elementami muzykoterapii, które prowadziłam
w kwietniu i maju 2022 r. Obok tradycyjnych ćwiczeń i zabaw integracyjnych wprowadziłam elementy muzykoterapii – zabawy i ćwiczenia improwizujące na instrumentach perkusyjnych z małego zestawu Orffa.

Muzyka jest bardzo dobrym narzędziem integracji. Jak lubią to powtarzać muzykoterapeuci – jest medium niewerbalnym, pozwalającym na komunikację bez użycia słów. Jest językiem emocji, wyzwalającym różne stany emocjonalne. Wspólne muzykowanie, takie jak śpiew czy gra na instrumentach, przyczynia się do budowania wspólnoty w grupie. Kontakt z muzyką rozwija kreatywność i wrażliwość. Za pomocą muzyki możemy opisywać zjawiska naturalne, czynności, ruch, charakteryzować postaci itp. Odpowiednio dobrana muzyka może zarówno pobudzać nas do aktywności, jak i relaksować. Jest też narzędziem dającym radość, rozrywkę, bardzo lubianym przez uczniów.

Ponieważ zabawy z muzyką cieszyły się powodzeniem, postanowiłam opublikować przykłady zabaw, które wykorzystałam w warsztatach. Są to moje, autorskie zabawy. W nawiasach podaję też tempo i charakter muzyki w każdej zabawie oraz wykorzystane przeze mnie utwory muzyczne.

Zabawy integracyjne z muzyką

Kolorowe baloniki

Każdy z uczestników otrzymuje balonik do nadmuchania oraz marker. Po nadmuchaniu każdy uczeń pisze na baloniku swoje imię oraz jakąś pozytywną cechę charakteru, która go najlepiej charakteryzuje, na przykład: „jestem odważny”, „jestem ambitny”, „jestem pracowity” itp. Poruszamy się po całej sali tanecznym krokiem, podbijając baloniki – nie mogą upaść na podłogę. Po chwili pada polecenie, aby wymieniać się balonikami, czyli odbijać te, które są w zasięgu ręki. Na koniec łapiemy balon, który jest najbliżej i zatrzymujemy się. Odczytujemy głośno imiona i cechy charakteru i baloniki wracają do swoich właścicieli (muzyka taneczna, spokojna, Czajkowski – Walc z baletu Dziadek do orzechów).

Echo

Na początku prezentujemy dzieciom różne instrumenty z zestawu Orffa i podajemy ich nazwy. Po zapamiętaniu nazw dzielimy dzieci na dwie grupy, które siadają plecami do siebie, tak, aby się nie widzieć. Rozdajemy pierwszej grupie kilka różnych instrumentów, a drugiej grupie instrumenty im odpowiadające. Wskazujemy dziecko, które ma zagrać, a dziecko z drugiej grupy, posiadające ten sam instrument ma mu odpowiedzieć. Z czasem przyspieszamy tempo zabawy.

Rondo

Każde z dzieci wybiera sobie instrument perkusyjny i siadamy w kręgu. Najpierw wymyślamy rytm, który będzie refrenem naszego ronda. Powinien być łatwy do zapamiętania. Następnie każdy uczeń prezentuje siebie na instrumencie – pozwalamy na różne sposoby wydobycia dźwięku i swobodną improwizację. Po grze indywidualnej powtarzamy stały refren. Grę indywidualną rozpoczyna nauczyciel. Na koniec omawiamy muzyczne prezentacje. Jak można określić kolejne prezentacje? Posługujemy się przymiotnikami: wesoły, energiczny, spokojny, tajemniczy, pewny siebie, odważny, smutny, bez energii itp.

Na królewskim dworze

Dzielimy się na dwie równe grupy. Wprowadzamy uczestników w klimat dawnych czasów, opowiadamy o dworze królewskim i jego mieszkańcach. Prowadzący wybiera dwie osoby: „króla” i „królową”, a ci dobierają sobie swoje „dwory”. Ustawiamy się jeden za drugim, po kilka osób w każdej grupie, formując dwa pochody, na czele kroczą „król” i „królowa”. Pochody poruszają się po całej sali, niezależnie od siebie. Idziemy, grając do rytmu na instrumentach, gdy spotykamy na swojej drodze osobę z drugiej grupy, witamy się ukłonem, a następnie wymieniamy się instrumentami. Zwracamy uwagę na to, aby grać rytmicznie i stosować się do zmian dynamicznych, które słyszymy na nagraniu (muzyka marszowa, dostojna, Lully Marche pour la cérémonie des Turcs).

Dyrygent

Ustawiamy uczestników w półkolu i rozdajemy im instrumenty perkusyjne z zestawu Orffa. Osoby z takimi samymi instrumentami ustawiamy razem, w ścisłych grupach. Wybieramy dyrygenta, który będzie wskazywał pałeczką wejścia różnych grup instrumentów. Dyrygent ma się zachowywać jak prawdziwy artysta – kłaniać się przy wejściu na estradę i po zakończeniu utworu. Na początku rolę dyrygenta pełni prowadzący, potem wybiera do tej roli ucznia. Rolę dyrygenta powinien pełnić po kolei każdy uczestnik. Uczniowie mogą wystukiwać albo puls utworu albo rytm. Uczestnicy grają wraz z nagraniem utworu, który powinien być żywy, o ustalonej, jednolitej rytmice, najlepiej marszowej (Strauss – Marsz Radetzkiego, Mozart – Eine, kleine Nachtmusik).

Ptasia orkiestra – zabawa rytmiczna

Dzielimy uczestników na trzy grupy. Będą mieli za zadanie przedstawiać głosem śpiew ptaków. Każda grupa prezentuje inne wartości rytmiczne. Gawrony wykonują długie „kra”
w obrębie całej nuty, kukułki wykonują „ku-ku” w rytmie dwie ćwierćnuty i pauza półnutowa, a sikorki swoje „tirli-tirli” w rytmie pauza półnutowa i cztery ósemki. Na początku nauczyciel ćwiczy z każdą grupą oddzielnie, później łączy głosy dowolnie, wskazując wejścia poszczególnych grup. Na koniec wszystkie głosy nakładamy na siebie.

Cień

Swobodna improwizacja ruchowa. Dobieramy się parami. Ustawiamy się tak, aby każda para miała wokół siebie trochę wolnej przestrzeni. Jedna z osób improwizuje kolejne ruchy,
a „cień” wiernie je powtarza. Po pewnym czasie następuje zamiana ról. W zależności od nastroju w grupie możemy stosować muzykę dość energiczną jak i spokojniejszą (Morricone- Le Vent,le Cri).

Improwizacja scenek za pomocą ruchu i gry na instrumentach

Dzielimy uczestników na grupy. Każda grupa otrzymuje temat – mogą to być scenki rodzinne, scenki z życia szkoły itp. Zadaniem grupy jest ustalenie, kto będzie ilustrował daną postać, a także wymyślenie treści scenki, którą będzie można odegrać bez użycia słów – przy pomocy ruchu, gestów, mimiki oraz gry na instrumentach. Pozostawiamy czas do namysłu i następuje prezentacja, a następnie omówienie scenek. Występy nagradzamy brawami.

Ilustracja muzyczna bajki

Wybieramy bajkę, w której występuje co najmniej tyle postaci, ilu mamy uczestników. Zastanawiamy się, kto będzie odgrywał poszczególne role i jakie instrumenty będą najlepiej charakteryzować dane postaci. Nauczyciel czyta bajkę, a w odpowiednich momentach włączają się z grą na instrumentach odpowiednie dzieci. Ważne jest, aby nikt nie rozmawiał, nie śmiał się, nie komentował niczego, dopiero po zakończeniu omawiamy całość.

Pociąg na wakacje

Dzieci ustawiają się w kolejności alfabetycznej według imion i formują „pociąg”. Poruszają się najpierw wolno, potem coraz szybciej, do tempa muzyki (piosenka Jedzie pociąg z daleka, Grieg- Marsz trolli). Nauczyciel pełni rolę zawiadowcy, który „lizakiem” zatrzymuje pociąg na stacjach i pozwala, aby odjechał. Wymyślamy śmieszne nazwy miejscowości, na przykład: stacja Skoczów – tutaj wszyscy skaczą na jednej nodze, stacja Pajacowo – wykonujemy „pajacyki”, stacja Niedźwiedź – wszyscy chodzą jak niedźwiedzie itp. Na koniec osiągamy cel – dojeżdżamy nad morze, wysiadamy, udajemy się na plażę, rozciągamy na piasku. Prowadzący wprowadza tekst relaksacji, mówiący o morzu, szumie fal, cieple słońca itp. (muzyka relaksacyjna z szumem morza w tle).

Literatura:

A. Buchner i In. – Edukacja zdalna w czasie pandemii, https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sities/16/2020/05Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii

H. Cesarz – O muzyce i muzykoterapii, Muzykoterapia Polska, Wrocław, 2003, nr 1

A. Kosek, A. Wolska – Budowanie relacji interpersonalnych w klasach I-III w warunkach nauczania zdalnego, Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 2021, nr 9

J. Pyżalski i In. – Co się stało z relacjami uczniów, rodziców i nauczycieli w czasie pandemii? https://ug.edu.pl/news/sities/ug.edu.pl.news2020

L. Pawelec – Dziecko w wieku przedszkolnym, jako użytkownik urządzeń mobilnych, Acta Scientifica Asademiae Ostroviensis, 2017, nr 10

Raport Ministerstwa Oświaty i Nauki na temat funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w okresie COVID- 19, https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/raport-mein-covid-19

W. Szewczuk – Słownik psychologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1972


Artykuł oraz zabawy integracyjne z muzyką opracowała: Agnieszka Wacławek – Czytelniczka Portalu

„Mały remont w naszej sali” – zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem gazet

SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI ZDROWOTNEJ DLA GRUPY 5-LATKÓW

Temat: „Mały remont w naszej sali ” – zestaw zabaw ruchowych z wykorzystaniem gazet

Cele ogólne:

  • Rozwijanie sprawności motorycznej w zakresie szybkości, skoczności, zwinności i zręczności
  • Kształtowanie pomysłowości oraz inwencji twórczej
  • Doskonalenie umiejętności słuchania poleceń
  • Kształtowanie orientacji przestrzennej – wskazywanie części ciała
  • Wyrabianie umiejętności łączenia ruchu z muzyką

Metody:

  • czynne – działania, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń utrwalających,
  • aktywizująca – samodzielnych doświadczeń

Formy pracy: 

  • indywidualna 
  • zbiorowa

Środki dydaktyczne: 

  • odtwarzacz CD
  • płyty z muzyką
  • gazety
  • kosz

Przebieg zajęć: 

I. Część wstępna:

Wprowadzenie „Mały remont w sali”

Dzisiejszym zadaniem na ćwiczeniach będzie malowanie sali i posprzątanie po malowaniu. W tym celu magicznym zaklęciem przemieniam was w malarzy i razem wyczarujemy potrzebny do remontu sprzęt:

„Hokus pokus dwa kotlety – są potrzebne nam … gazety”

Rozdanie przyboru „Podaj dalej” – zabawa ruchowa w podawanie gazety w określony przez nauczycielkę sposób

Dzieci stoją jedno obok drugiego w kole:

  • podawanie gazety nad głową
  • podawanie gazety lewą ręką
  • podawanie gazety z tyłu.

„Spadająca farba” – marsz po kole z gazetą na głowie – ćwiczenia równowagi

Komu spadnie gazeta z głowy, siada na dywanie.

II. Część główna: 

„Zabezpieczamy podłogę” – wzmacnianie mięśni nóg, wyrabianie skoczności i zwinności:

  • położenie gazety rozłożonej na podłodze – wchodzenie i schodzenie z gazety/przodem i bokiem
  • składanie gazety na pół – przeskoki w przód, w tył, bokiem przez gazetę
  • składanie gazety na ¼ – obieganie złożonej gazety, gdy gra muzyka, gdy ucichnie – przysiad na gazecie.

„Jedziemy po farbę” – ćwiczenie mięśni brzucha

Dzieci leżą na plecach, trzymają gazetę – kierownicę i naśladują jazdę na rowerze.

Mieszamy farbę” – ćwiczenie skoczności i zwinności:

  • dzieci wkładają gazety między kolana i wykonują podskoki po całej sali
  • siedząc na gazecie dzieci kręcą się wkoło odpychając się rękami i stopami.

Przyszła pora ma malowanie” – ćwiczenie tułowia:

  • dzieci robią skłony naprzemiennie dotykając gazetą raz do jednej stopy, raz do drugiej
  • siad rozkroczny, dzieci robią skłony raz do jednej stopy, raz do drugiej.

Mycie podłogi” – ćwiczenie mięśni brzucha i wzmacnianie mięśni grzbietu

Dzieci w siadzie klęcznym podnoszą gazety w górę, następnie skłaniają się w przód sięgając jak najdalej i przesuwają obszernymi ruchami gazety w różnych kierunkach.

„Słabo schnie ta farba” – ćwiczenie wzmacniające mięśnie grzbietu, wydłużanie fazy wydechu:

  • dzieci leżą na brzuchu, unoszą gazetę trzymaną oburącz za końce i dmuchają w gazetę tak, by wprawić ją w ruch
  • szybki przekładanie gazety między nogami „ósemka”.

„Czyścimy ubrania” /bez gazety/ ćwiczenie motoryki małej

Dzieci wykonują czynności otrzepywania farby ze wskazanych przez nauczycielkę części ciała.

III. Część końcowa:

„Zwijamy gazety – koniec malowania” – ćwiczenie stóp

Dzieci siedzą w siadzie podpartym i palcami u stóp zwijają gazetę.

„Masażyk” – ćwiczenie uspokajające w parach

Dzieci do wierszyka masują /zwiniętą gazetą/ plecy kolegi:

Rysujemy kółeczka na plecach każdego dziecka,

a potem zygzaki, bo to lubią chłopaki.

Robimy sprężynki na plecach dziewczynki 

i wreszcie kreseczki, bo każdy lubi kluseczki!

Relaks

Dzieci kładą gazetę na brzuchu w pozycji leżącej i przy spokojnej muzyce z cyklu „Muzyka relaksacyjna”. Wykonywanie głębokich wdechów nosem oraz wydechów ustami.

„Twórcze gazety” – ćwiczenie myślenia twórczego

Co można teraz zrobić z gazetą? – pomysły dzieci.

Podziękowanie za wspólną zabawę.

Autor: Elżbieta Bałanda – Czytelniczka Portalu

Scenariusz zajęć dla dzieci 5-letnich „Tyczka pomocniczka” – historyjka obrazkowa do tekstu

Temat kompleksowy tygodnia:

„Mali strażnicy przyrody”

Temat zajęć: „Tyczka pomocniczka” – historyka obrazkowa do tekstu Władimira Sutiejewa

Cele:

  • kształtowanie umiejętności dokonywania prostych operacji myślowych (opisywanie, wnioskowanie)
  • doskonalenie mowy komunikatywnej
  • zaprawianie w uważnym słuchaniu słowa mówionego
  • rozwijanie kreatywności i percepcji wzrokowej, pobudzanie wyobraźni
  • rozwijanie miękkich kompetencji (umiejętność pracy zespołowej, logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów)
  • zwracanie uwagi dzieci na możliwość powtórnego wykorzystania niektórych przedmiotów/odpadów

Metody:

  • z grupy metod czynnych: zadań stawianych dzieciom do wykonania, kierowanie własną działalnością dziecka
  • z grupy metod słownych: rozmowa, żywego słowa, instrukcja
  • z grupy metod percepcyjnych: obserwacja, pokaz, przykład

Formy organizacyjne:

praca indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne:

obrazki z historyjką obrazkową, patyki, odpady (kubeczek po jogurcie, gazeta, słoiczek po kremie, rolka po papierze itp.), kredki, kartki, mata do kodowania, materiał pomocniczy do kodowania, odtwarzacz CD

Literatura, z której korzystał nauczyciel:

„Bajeczki z obrazkami” W. Sutiejew, A. Świć „Kodowanie na dywanie”

Treści realizowane z podstawy programowej: I 5, II11, IV 1,5,8

Przebieg zajęć:

Przebieg aktywnościUzasadnienie poczynań dzieci i nauczyciela
1Zebranie dzieci przed tablicą, nawiązanie do opracowywanej tematyki, zaproszenie do wysłuchania opowiadania.Wprowadzenie do zajęć.
2Opowiadanie nauczycielki pt. „Tyczka pomocniczka” ilustrowane historyjką obrazkową (6 obrazków).„Bajeczki z obrazkami” W. Sutiejew     Wydawnictwo Lubelskie 1988
3Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. Nauczycielka zadaje pytania:
• Komu pomógł jeżyk?
• Jakimi słowami możemy opisać jeżyka?
• Jakimi słowami opisać można zajączka?  
• Gdzie można kupić taką tyczkę pomocniczkę?  
Sprawdzenie uwagi dzieci. Zapisywanie odpowiedzi dzieci (burza mózgów). Zwrócenie uwagi dzieci, że szukamy przymiotników określających cechy charakteru, a nie wygląd.   Wyciągnięcie wniosku – to nasz pomysł na przedmiot uczyni z niego rzecz potrzebną.
4Zabawa ruchowa z tyczkami (każde dziecko dostaje patyk długości 30 cm – łodyga rośliny zwanej rdestowcem japońskim). Na przerwę w muzyce:
– przeskocz przez tyczkę przodem, tyłem,
– przeskocz przez tyczkę bokiem,
– układamy wspólną długą linię z tyczek,
– układamy kwadraty wg wzoru.
Zaspokojenie naturalnej dziecięcej potrzeby ruchu. Przypominanie o bezpiecznej zabawie na ograniczonej przestrzeni.
5Zabawa słownikowa z pedagogiki zabawy „Zamieniam rolkę/nakrętkę/puszkę w …”.Nauczycielka wyjmuje z woreczka przedmiot/odpad, który krąży po kole między dziećmi. Te dzieci, które mają pomysł na przemianę odpadu, dzielą się nim z innymi. Kto nie ma pomysłu, podaje przedmiot dalej. Kształtowanie postaw ekologicznych.
6„Leśne zagadki”- zabawa matematyczna z elementem kodowania:
– na dużej macie/kratownicy  
– na małej macie/kratownicy (25 pól=5×5).
Łączenie (układanie drogi) w pary ilustracji zwierząt i odpowiadających im śladów. Odwzorowanie układu obrazków zwierząt z widocznymi na macie z grafikami śladów.
7„Dokończ obrazek”- zabawa rysunkowa. Nauczycielka pokazuje dzieciom kartki z narysowanym drobnym elementem pytając jednocześnie, czy te kartki nadają się jeszcze do wykorzystania.Zwrócenie uwagi dzieci na możliwość powtórnego wykorzystania papieru. Zadaniem dzieci jest narysowanie dowolnego rysunku tak, by dany kształt stał się jego pasującym  elementem. Rozwijanie kreatywności i percepcji wzrokowej, pobudzanie wyobraźni.
8 Praca dzieci przy stolikach.Samodzielne szukanie rozwiązań zadania rysunkowego.
9Wystawa prac – porównywanie, opisywanie obrazkówDzieci prezentują swoje prace, opowiadają co dorysowały.

Autor: Elżbieta Bałanda – Czytelniczka Portalu

„Nie zapominaj o …” Dzień Niezapominajki – scenariusz zajęć

Dzień Polskiej Niezapominajki jest to święto przyrody obchodzone 15 maja, które ma na celu promowanie jej walorów, przypominanie o ochronie środowiska i zachowaniu różnorodności biologicznej Polski. Święto ma także na celu zachowanie od zapomnienia ważnych chwil w życiu, osób, miejsc i sytuacji.

Cele główne:

  • stymulowanie rozwoju procesów poznawczych – spostrzegania, wnioskowania, pamięci
  • kształtowanie postawy wrażliwości i dbałości o otoczenie

Formy pracy:

  • praca z całą grupą
  • indywidualna

Metody pracy:

  • czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, ćwiczeń, kierowania aktywnością dziecka, samodzielnych doświadczeń dzieci
  • słowne – praca z wierszem, z zagadką, instrukcje i objaśnienia
  • oglądowe – praca z ilustracją
  • metody ekspresji muzycznej i ruchowej

Środki dydaktyczne:  

  • tekst utworu „Na łące”
  • ilustracje kwiatów (załącznik)
  • ilustracje przedstawiające sytuacje z życia codziennego (załącznik)
  • teksty ważnych zasad (załącznik)
  • 10 drobnych przedmiotów dostępnych w sali, np. zabawki, książki, przybory plastyczne, naczynia
  • niebieska tkanina
  • nagranie muzyczne „Taniec kwiatów” oraz sprzęt do jego odtworzenia

Uwagi organizacyjne:  

Dzieci podczas spaceru szukają wiosennych kwiatów.

Nie zapominaj o…

Przebieg zajęć:

  1. Zabawa na dobry początek – Na łące

Dzieci siedzą w kole. Prowadzący czyta wiersz, dzieci ilustrują ruchem jego treść:

Na rozległej łące znajdziesz cudów tysiące.

(dzieci rozkładają szeroko ręce)

Lata motyl skrzydlaty,

(naśladują dłońmi ruch latania)

Pięknie pachną kwiaty

(głęboki wdech nosem).

Tutaj pszczoła leci,

(naśladowanie bzyczenia pszczół)

Nad łąką słońce leci

(kreślenie koła w powietrzu).

Wszyscy się uśmiechamy, naszą łąkę kochamy!

źródło: opracowanie własne

2. Wyprawa na łąkę

Dzieci poruszając się w rytm muzyki odszukują rozmieszczone w sali ilustracje przedstawiające kwiaty i gromadzą je na dywanie. Wspólnie omawiają, porównują cechy kwiatów. Prowadzący zadaje dzieciom zagadkę:

Drobne kwiatki błękitne jak niebo,

Możesz je podziwiać z kolegą.

Rosną ukryte gdzieś w trawie,

Tak drobne, że nie widać ich prawie.

źródło: opracowanie własne

Rozwiązaniem zagadki jest niezapominajka. Prowadzący kieruje uwagę dzieci na nazwę kwiatka, pytając o czym nie należy zapominać? O czym powinniśmy pamiętać na co dzień?

3. Przypominajki ważnych spraw

Na dywanie są rozłożone i odwrócone ilustracje przedstawiające sytuacje z życia codziennego (można je również zasłonić kartkami). Dzieci odsłaniają ilustracje, zastanawiają się, o jakiej ważnej zasadzie postępowania na co dzień nam przypominają. Prowadzący czyta telegramy – przypominajki. Dzieci dopasowują tekst do ilustracji. Ilustracje i telegramy można następnie umieścić w widocznym miejscu w sali, tworząc Kodeks codziennego postępowania.

4. Ćwiczymy pamięć

Prowadzący zaprasza dzieci do ćwiczeń rozwijających pamięć. Na środku dywanu rozkłada 10 przedmiotów. Dzieci przyglądają im się przez chwilę, po czym zamykają oczy. Nauczyciel zabiera dwie rzeczy, dzieci identyfikują brakujące przedmioty.

Prowadzący mówi zdanie: Do kosza na piknik wkładam…uzupełniając je dowolnym słowem, np. obrus. Kolejne dziecko powtarza zdanie uzupełniając je własnym pomysłem, np. Do kosza na piknik wkładam obrus i talerz. Kolejne dzieci powtarzają i wydłużają zdanie.

5. Niebieska fala

Dzieci stojąc w kręgu trzymają niebieską, zwiewną tkaninę. Delikatnie poruszają materiałem w rytm muzyki: https://www.youtube.com/watch?v=zb4uSjaoxq8. Po zakończonej zabawie dzieci ostrożnie kładą tkaninę na podłodze, a następnie delikatnie kładą się na niej plecami. Wykonują kilka głębokich oddechów (wdech nosem, wydech ustami).

Modyfikacje i pomysły do pracy:

  • Dzieci mogą założyć własny kwiatowy ogródek, pamiętając, żeby dbać o rośliny.
  • Wyhodowane rośliny mogą posłużyć do stworzenia albumu – zielnika, który może służyć do utrwalania i przypominania wiadomości o kwiatach.
  • Dzieci mogą również wykonać kolaż ze zdjęć przypominających ważne chwile – z życia grupy lub jako indywidualny upominek dla bliskiej osoby.
  • Ilustracje przedstawiające kwiaty można zalaminować, rozciąć i stworzyć puzzle.

Pobierz załączniki

Bibliografia:

https://www.ekokalendarz.pl/dzien-niezapominajki-pakiet-edukacyjny/#more-946, dostęp z dnia 13.03.2021

https://pl.wikipedia.org/

Z. Yuval, Wielka księga kwiatów, wyd. Wilga, Warszawa 2021


Autor: Urszula Wesół

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli