4.6 C
Polska
środa, 24 kwietnia, 2024

12 września Dzień Uważności – scenariusz lekcji wychowawczej DOSTRZEC WIĘCEJ

Cele:

  • wprowadzenie do tematu pracy z uważnością,
  • rozwijanie kompetencji intrapersonalnych i budowania własnych zasobów w obszarze samoświadomości, autoregulacji napięcia, kierowania uwagą.

Formy pracy:

  • praca z całą grupą,
  • praca indywidualna.

Metody:

  • gry i zabawy integracyjne,
  • metody aktywizujące: burza mózgów, mapa myśli,
  • metody słowne: rozmowa,
  • metody praktycznego działania.

Środki dydaktyczne:

paczka chusteczek higienicznych, tablica suchościeralna/typu flipchart ze sprzętem do zapisywania, słoiki, woda, brokat, nagranie dowolnego utworu muzycznego i sprzęt do jego odtwarzania.

Uwagi:

przed przeprowadzeniem zajęć prosimy uczestników, aby każdy z nich zaopatrzył się w mały słoik.

Przebieg:

1. Rozpoczęcie – zabawa z paczką chusteczek

Uczniowie siadają w kręgu, w jego środku leży opakowanie chusteczek higienicznych. Każdy z uczniów opisuje przedmiot w sposób, w jaki zostanie poproszony przez prowadzącego, np. śmieszny, straszny, przestraszony, zmęczony.

2. Wprowadzenie do tematu uważności

Prowadzący prezentuje uczniom kilka nietypowych sytuacji z życia codziennego:

  • chleb schowany w lodówce,
  • klucze wyrzucone do kosza na śmieci,
  • telefon komórkowy w pralce,
  • wykonanie połączenia pod inny numer telefonu, niż zamierzono,
  • pójście inną niż zaplanowana drogą.

Uczestnicy zajęć wspólnie zastanawiają się, co łączy wymienione sytuacje – wszystkie są skutkiem roztargnienia, pośpiechu, braku uważności. Następnie uczniowie dzielą się swoimi pomysłami na to, jak rozumieją uważność, zapisują swoje pomysły w formie mapy myśli.

3. Uważność zamknięta w słoiku

Każdy z uczniów wlewa wodę do przyniesionego ze sobą słoika, dosypuje brokat, zakręca słoik. Następnie prowadzący prosi uczniów, aby energicznie potrząsnęli słoiczkami i zaobserwowali wir brokatu wewnątrz. Prowadzący wyjaśnia, że zawartość słoika przypomina stan umysłu, kiedy jesteśmy roztargnieni, nieuważni, spieszymy się – wszystko wiruje, miesza się ze sobą, trudno o porządek. Jeśli jednak damy sobie chwilę na zatrzymanie i oddech, wszystko uspokaja się i układa.

Prowadzący może zaproponować uczniom sposób na przywrócenie stanu uważności – uczniowie ponownie potrząsają słoiczkiem, a w czasie, w którym drobinki brokatu wirują i opadają, wykonują wybrane ćwiczenie oddechowe, np.:

  • jak najdłuższy wdech i rytmiczny wydech,
  • sposób oddychania naśladujący zwierzę, np. oddychaj jak wąż, kot, lub jak słoń,
  • oddychanie z liczeniem – biorąc wdech, licz od 1 do 4, wykonując wydech, licz od 4 do 1.

4. Zabawa: start – stop

Prowadzący zaprasza uczestników zajęć do zabawy – podczas odtwarzania muzyki poruszają się w swobodny sposób, kiedy muzyka milknie, mają się zatrzymać i skupić uwagę na doznaniach płynących z ciała, starając się zapamiętać jak najwięcej wrażeń, np. co się dzieje z moim oddechem, biciem serca, co czuję w głowie, a co w brzuchu.

5. Fotoreportaż z uważności

Prowadzący zaprasza chętnych uczniów do dokumentowania momentów, które podczas kolejnego tygodnia w szczególny sposób przyciągną ich uwagę. Z wykonanych przez uczniów prac można urządzić fotowystawę i rozpocząć dyskusję nad tym, jak wiele można dostrzec dzięki uważności w otaczającej nas rzeczywistości.

6. Zabawa na pożegnanie: 5,4,3,2,1

Na koniec zajęć prowadzący prosi uczniów, aby uważnie przyjrzeli się swojemu otoczeniu przez minutę i zidentyfikowali w nim:

  • pięć rzeczy, które można zobaczyć,
  • cztery rzeczy, które można usłyszeć,
  • trzy rzeczy, które można dotknąć,
  • dwie rzeczy, które można powąchać,
  • jedną rzecz, którą można posmakować.

Literatura:

  • K. Skolimowska, M. Kud, Wychowanie do osobistego rozwoju. Pomysły na lekcje rozwijające kompetencje miękkie i umiejętności osobiste wśród dzieci i młodzieży, wyd. Difin, Warszawa 2017
  • R. Sapolsky, Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu, wyd. PWN, Warszawa 2020
  • K. Nordengen, Mózg rządzi. Twój niezastąpiony narząd, wyd. Marginesy, Warszawa 2018
  • S. Shanker, T. Barker, Self-Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości, wyd. Mamania, Warszawa 2016

Autor: Urszula Wesół – pedagog, pedagog specjalny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Szkoła korepetycji w Warszawie – w trosce o edukacyjny sukces

Warszawa, stolica Polski, to bez wątpienia miasto niezwykłe – pełne kontrastów i możliwości, które jak magnes przyciągają osoby marzące o ciekawym życiu, osobistym rozwoju i atrakcyjnej karierze. Wspaniała historia splata się tutaj z nowoczesnością, tworząc unikatowy klimat przyciągający zarówno studentów, jak i profesjonalistów o ambitnych zawodowych planach. Nie da się ukryć, że znacznie łatwiej tutaj o dobrą pracę i świetną szkołę, jednak poprzeczka dla pretendentów o intratne miejsca na uczelniach czy atrakcyjne finansowo posady jest zawieszona wysoko. Dlatego to właśnie tutaj warto szczególnie inwestować w naukę, która otwiera możliwości do kariery. Na szczęście w mieście nie brakuje dobrych miejsc, na których pomoc można liczyć od lat – jak renomowana szkoła korepetycji w Warszawie.

Warszawa – miasto nieskończonych możliwości

Dzisiejszy świat kładzie szczególnie duży nacisk na ciągły rozwój i nieustanne zdobywanie kompetencji, które pozwolą osiągnąć zawodowy sukces. W Warszawie jest to nieco łatwiejsze, bo miasto jako centrum akademickie i kulturalne oferuje szeroki wybór renomowanych szkół i uczelni, w których można się uczyć oraz zdobywać i doskonalić umiejętności. Znajdziemy tu najlepsze uczelnie w kraju, jak Uniwersytet Warszawski, Politechnika Warszawska czy Szkoła Główna Handlowa – jedne z najlepszych szkół, cieszących się renomą zarówno Polsce, jak i za granicą. Wartość edukacji zdobytej w tym mieście wprost przekłada się na umiejętności, dzięki którym łatwiej zrobić karierę w zgodzie z własnymi preferencjami.

Warszawa tętni życiem naukowym, kulturalnym i towarzyskim, oferując dostęp do licznych wydarzeń, twórczych i inspirujących spotkań, warsztatów i konferencji. To także miejsce, w którym z łatwością nawiążemy owocne kontakty, poznamy specjalistów i ekspertów oraz wykorzystamy zdobytą wiedzę w praktyce. Te inspirujące doświadczenia to świetna pomoc w zdobywaniu zarówno wiedzy, jak i umiejętności społecznych i budowania pewności siebie.

Marzysz o sukcesie? Postaw na efektywną edukację!

By zaistnieć w Warszawie, z pewnością nie wystarczy jedynie tam być. Jak nigdzie potrzeba tam wykształcenia i operatywności, pasji i zaangażowania, aktywnego podejścia i gotowości do ciągłego rozwoju. Na szczęście wszystko to można zdobyć, inwestując w wysokiej jakości edukację. Dobra szkoła, odpowiednie wsparcie i – w razie potrzeby – efektywna pomoc w nauce przynajmniej na początku drogi powinny wystarczyć. Dobrym wyborem są wówczas ośrodki takie jak centrum korepetycji. W Warszawie zdecydowanie ich nie brakuje.

W mieście funkcjonuje cała masa centrów i szkół, również tych o wieloletnich tradycjach, w których można zapisać się na zajęcia dodatkowe i korepetycje pomagające wyrównywać edukacyjne szanse, a także dodatkowe lekcje, które wesprą w przygotowaniach do ważnych egzaminów czy zdobyciu punktów potrzebnych do przyjęcia na dobre uczelnie. Miejsca te skutecznie kształcą również w obszarach, które mają ogromne znaczenie dla osiągnięcia sukcesu zawodowego.

Dobry wczesny start – klucz do edukacyjnego sukcesu

Jedną z najlepszych inwestycji w przyszłość jest z pewnością wprowadzanie do edukacji od najmłodszych lat. W Warszawie proces ten jest ułatwiony, bowiem miasto nie tylko oferuje wiele szkół podstawowych, przedszkoli i placówek edukacyjnych, ale również promuje nowoczesne metody nauczania skupione na rozwijaniu umiejętności krytycznego myślenia i kreatywności. Dzieci mają możliwość uczenia się poprzez ciekawe projekty, eksperymenty i praktyczne zadania, co rozbudza ich pasje, wzmacnia pewność siebie, uodparnia na stres i kształtuje aktywną postawę.

W razie potrzeby można korzystać z szeroko rozwiniętego wsparcia wykwalifikowanych korepetytorów wyposażonych w nowoczesne narzędzia edukacyjne. Tego typu pomoc jest nieoceniona w przypadku najmłodszych, którym szczególnie potrzeba uważnego i potrafiącego budować wiarę we własne siły nauczyciela. Jeśli pojawiają się pierwsze trudności bądź szkoła nie spełnia swoich funkcji, korepetycje dla dzieci prowadzone przez wyspecjalizowaną kadrę będą na wagę złota!

Korepetycje – dodatkowe wsparcie i nieoceniona pomoc

Warszawa jest miastem znanym z centrów korepetycji oferujących pomoc w wielu dziedzinach, a edukacja poza szkołą to w wielu przypadkach kluczowy element sukcesu. Korepetycje umożliwiają całkowicie indywidualne podejście do nauki, co znacząco ułatwia przyswajanie i rozumienie najtrudniejszych zagadnień i pozwala uczniom budować poczucie własnej wartości. Najczęściej wybierane korepetycje z matematyki, zajęcia językowe, nauka przedmiotów przyrodniczych czy przygotowanie do egzaminów to tylko niektóre z obszarów, w których korepetycje będą cennym wsparciem.

W stolicy z łatwością znajdziemy wielu kompetentnych nauczycieli i ekspertów zarówno przekazujących wiedzę, jak i inspirujących uczniów do odkrywania swoich zainteresowań i rozwijania umiejętności. Decydując się na korepetycje, uczniowie mają szansę pracować w komfortowym środowisku niejednokrotnie całkowicie dostosowanym do ich tempa i stylu nauki. Indywidualne korepetycje to doskonała okazja do nadrobienia zaległości, a także do osiągnięcia wyższego poziomu umiejętności i poszerzenia obszarów wiedzy. Doskonałe zajęcia dostosowane do niemal każdego poziomu, wieku i możliwości można znaleźć w ofercie Moose Polecane Korepetycje.

Artykuł sponsorowany przy współpracy z polecanekorepetycje.pl

Odkryj Nowe Horyzonty Nauki Języków Hiszpańskiego i Francuskiego Online w Szkole Salut-Hola!

Szkolenie językowe nigdy nie było bardziej dostępne i ekscytujące! Szkoła językowa Salut-Hola zaprasza do zapoznania się z nowym programem nauczania języka hiszpańskiego i francuskiego online. Dzięki innowacyjnemu podejściu i wykwalifikowanej kadrze nauczycieli, uczysz się języków w sposób wygodny i skuteczny, czerpiąc liczne korzyści.

Korzyści z Nauki Języka Hiszpańskiego i Francuskiego w Salut-Hola:

  1. Indywidualne Tempo Nauki: Dostosuj naukę do swojego harmonogramu i tempa. Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym czy zaawansowanym uczniem, program jest dostosowany do Twoich potrzeb.
  2. Doświadczeni Nauczyciele: Nasi doświadczeni nauczyciele są rodowitymi użytkownikami języka, oferując autentyczne umiejętności językowe i kulturowe.
  3. Interaktywne Zajęcia: Wykorzystujemy najnowsze technologie, aby zapewnić dynamiczne i interaktywne lekcje, które angażują uczniów na każdym etapie nauki.
  4. Wszechstronny Materiał: Otrzymuj dostęp do różnorodnych materiałów edukacyjnych, w tym tekstów, nagrań audio i wideo, aby rozwijać wszystkie umiejętności językowe.
  5. Praktyka Konwersacyjna: Rozwijaj pewność siebie w rozmowie, uczestnicząc w praktycznych sesjach konwersacyjnych z nauczycielem i innymi uczniami.
  6. Monitorowanie Postępów: Regularne oceny i informacje zwrotne pomagają śledzić postępy i dostosować strategię nauki.

Nie przegap tej szansy na opanowanie języka hiszpańskiego i francuskiego z wygodą nauki online w Szkole Salut-Hola!

Zainwestuj w Przyszłość Twojego Dziecka dzięki Nauce Języków w Szkole Salut-Hola!

Szkoła językowa Salut-Hola zapewnia niepowtarzalną okazję dla rodziców i studentów do opanowania języków hiszpańskiego i francuskiego w nowoczesny i dostępny sposób online. Niezależnie od wieku i poziomu umiejętności, nasza oferta przynosi liczne korzyści, które wpłyną pozytywnie na przyszłość Twojego dziecka lub Twoją własną edukację.

Aby dowiedzieć się więcej i zapisać się na zajęcia, odwiedź: https://salut-hola.com/zajecia-online/online-francuski-hiszpanski-kontakt/

Skontaktuj się z nami już dziś i otwórz drzwi do nowych kultur i możliwości!

Artykuł sponsorowany przy współpracy z salut-hola.com

Kreatywne zajęcia dla dzieci w nowym roku szkolnym – 8 powodów, dlaczego warto

„Nie odbierajmy dzieciom dzieciństwa!” – grzmią przeciwnicy zajęć dodatkowych. Ale tylko ci, którzy nie mają w domu ciekawskiego kilkulatka. Okres przedszkolny i wczesnoszkolny to czas intensywnej fascynacji światem. Nigdy później mózg nie będzie już tak plastyczny – wytworzone połączenia będą maluchowi służyć jeszcze na starość. Poza tym – dzieciaki po prostu uwielbiają zdobywać nowe wiadomości i umiejętności, a więc to właśnie pozbawienie ich tych możliwości jest odbieraniem im dzieciństwa. Jakich argumentów używać wobec sceptyków? Dlaczego warto posłać dziecko na zajęcia dodatkowe?

Wspieranie dziecka w jego pasjach

Dziecięce pasje mogą wydawać się dość płytkie – póki czterolatek nie zrobi nam kompleksowego wykładu o ulubionym dinozaurze lub samochodzie. Szybko zaczynamy rozumieć, że sami nie podołamy poziomowi specjalizacji wymaganemu przez młody, chłonny umysł. Warto więc poszukać wsparcia ekspertów – sprawdź ofertę zajęć dodatkowych na https://wsobote.uniwersytetdzieci.pl/. Niejeden wybitny naukowiec, sportowiec czy muzyk przyznaje, że sukces zawdzięcza właśnie bardzo wczesnemu wsparciu – daj szansę swojemu dziecku.

Uzupełnianie nauki szkolnej

Początkowy zapał do nauki szkolnej najczęściej przemija na długo przed ukończeniem podstawówki. To typowe nawet dla bardzo inteligentnych dzieci – a wręcz głównie dla nich. Młodzi spryciarze szybko dostrzegają braki w programie szkolnym i są zawiedzeni, że nauczyciel nie może poświęcić im więcej uwagi, skupiając się raczej na słabszych uczniach. Dodatkowe zajęcia są świetną okazją do uzupełnienia nauki o informacje i zdolności, których próżno szukać w szkole.

Stymulowanie mózgu

Najbardziej dynamiczny rozwój następuje w okresie dzieciństwa. Dotyczy to zarówno umysłu, jak i ciała. To dlatego zaproponowanie dziecku dodatkowych aktywności, spójnych z jego zainteresowaniami, powinno nastąpić jak najwcześniej. Malowanie, nauka gry na instrumentach czy budowanie zaawansowanych konstrukcji z klocków – wszystkie te aktywności mogą przełożyć się na sukces zawodowy w przyszłości.

Uczenie samodzielności

Często ze zgrozą obserwujemy dzieciaki wyręczane we wszystkim przez rodziców. Pomimo szczerych chęci, efektem nadopiekuńczości są same problemy. Warto zatem postawić dziecko w sytuacji, gdy będzie mogło eksplorować świat w pewnym stopniu samodzielnie, pod opieką dorosłego innego niż rodzic czy babcia, życzliwego i wspierającego, ale w naturalny sposób skłaniającego do większej niezależności.

Zwiększanie szans

Zaniechanie wspierania dziecięcej ciekawości może mieć fatalne skutki. Dziecko poczuje smutek i rezygnację. Pośrednio wyciągnie również wniosek, iż jego zainteresowania nie są istotne i lepiej, tak jak rówieśnicy, zająć się tabletem. Tymczasem wczesne posyłanie na zajęcia kreatywne, nawet jeśli nie skończy się karierą naukową czy artystyczną, to pomoże zbudować pewność siebie i radość z eksplorowania własnych talentów.

Przygotowywanie do nauki i pracy

Schematy wytworzone w dzieciństwie, będą realizowane w całym dorosłym życiu. To dlatego od najmłodszych lat warto uczyć dziecko systematyczności, wspierać jego ciekawość i dopingować w podjętych działaniach. To właśnie tacy uczniowie i pracownicy – z silną motywacją wewnętrzną, potrafiący kierować swoim rozwojem – są najcenniejsi dla jednostek edukacyjnych i dla pracodawców.

Ochrona przed fałszywymi informacjami

Sporym wyzwaniem współczesnego świata jest walka z fake newsami i pseudonaukowymi teoriami, opanowującymi już nie tylko Internet, ale nawet najpopularniejsze media. Często mamy problem z ich wytropieniem, ponieważ brakuje nam zdolności oceny źródeł. A tego właśnie od najmłodszych lat uczy się dziecko na zajęciach naukowych – to ogromne ułatwienie na przyszłość.

Uczenie przyjmowania sukcesów i porażek

Na zajęciach dodatkowych dziecko niejednokrotnie zetknie się z niepowodzeniem. Nie strzeli gola w klubie piłkarskim, nie zagra czysto utworu na ognisku muzycznym, nie wyjdzie mu eksperyment na zajęciach naukowych. Te drobne porażki są świetnym treningiem życia – pokazują maluchowi, że najcenniejsze osiągnięcia wymagają pracy a potknięcia są naturalne i nie stanowią powodu do zarzucania marzeń.

Kluczowe jest dobranie zajęć dodatkowych zgodnie z upodobaniami dziecka. Nie powinniśmy mu narzucać własnych pasji, ale raczej wspierać te, które już w nim kiełkują. Nie obawiajmy się eksperymentów – to naturalne, że w pewnym wieku dziecko może błyskawicznie przeskakiwać pomiędzy różnymi obszarami tematycznymi. Istotny jest sam fakt, że z własnej wioli inicjuje ono proces poznawczy – to zaprocentuje w całym przyszłym życiu: w szkole, w pracy, a nawet w kontaktach towarzyskich. 

Artykuł sponsorowany przy współpracy z https://wsobote.uniwersytetdzieci.pl/

Program z zakresu zajęć biblioterapeutycznych z wykorzystaniem bajek relaksacyjnych związanych z innowacją pedagogiczną pt. „Usłyszeć ciszę w szkole”

1. Wprowadzenie programu:

Wprowadzenie programu związanego z tekstami bajek relaksacyjnych związane jest bezpośrednio z wdrożoną autorską innowacją pt. „Usłyszeć ciszę w szkole”. Głównym jej celem było wykorzystanie możliwości nowoczesnego multimedialnego narzędzia – „elektronicznego ucha”. Służy ono do monitorowania hałasu w otoczeniu oraz do systematycznej pracy nad kształtowaniem prawidłowych nawyków wśród uczniów. Wprowadzone działania miały na celu ograniczenie poziomu hałasu w świetlicy szkolnej.

Ponadto w ramach programu związanego z biblioterapią, jako metodą uzupełniającą i wspomagającą pracę z uczniem, zostały wprowadzone elementy bajki relaksacyjnej, których celem było dążenie do ukształtowania w dzieciach umiejętności skutecznego wyciszania się, odprężania oraz przeżycia pozytywnych emocji.

Zajęcia z zakresu arteterapii wniosły efekt wzmacniający oraz przedłużający momenty ciszy w świetlicy szkolnej.

2. Założenia programu:

Przeznaczenie:

Uczniowie klasy I a, b, c uczęszczający do świetlicy szkolnej Szkoły Podstawowej.

Czas trwania:

Rok szkolny 2022/2023 (wrzesień – maj).

Zajęcia w założeniu trwały średnio 20-30 minut. Reakcje dzieci wskazywały, że czas był wystarczający na uzyskanie efektów wyciszenia, odprężenia, regeneracji i odpoczynku. Dodatkowo po zakończonych zajęciach z bajką relaksacyjną prowadzono (cyklicznie co 2 tygodnie) zajęcia plastyczne, trwające ok 45 minut.

Częstotliwość spotkań:

Zajęcia z biblioterapii były prowadzone cyklicznie raz w tygodniu w I półroczu, w II półroczu poprowadzono dodatkowy dzień zajęć czytelniczych.

Struktura zajęć:

Ze względu na specyfikę miejsca oraz charakter pracy w świetlicy szkolnej prowadzenie zajęć musiało być dostosowane do planu dnia. Ilość uczniów była zmienna, ale jednym z głównych założeń była regularność prowadzonych zajęć. Zajęcia miały charakter integracyjny dla grup uczniów z klas I, a wszystkie dodatkowe działania miały na celu wzmacnianie wpływu bajki relaksacyjnej jej roli odprężającej i wyciszającej. Po skończonych zajęciach relaksacyjnych przeprowadzano z uczniami rozmowy w ramach ewaluacji oraz cykliczne zajęcia plastyczne (ilustracje, plakaty, rysunki, kolorowanki antystresowe).

3. Cele programu:

Innowacja pedagogiczna polegała na systematycznych i rozłożonych w czasie działaniach, mających na celu ograniczenie poziomu hałasu głównie w świetlicy szkolnej. Biblioterapia stała się elementem pracy opiekuńczo-wychowawczej, sprzyjała urozmaiceniu formy spędzania czasu przez dzieci w świetlicy szkolnej. Jednocześnie łączyła się z tematem innowacji pedagogicznej.

Cele związane bezpośrednio z wprowadzoną innowacją: umiejętność prawidłowego reagowania przez uczniów na nadmierny hałas w pomieszczeniu, zapoznanie dzieci ze szkodliwym wpływem hałasu na zdrowie, umiejętność korzystania z urządzenia „elektroniczne ucho”, skuteczna próba obniżenia poziomu hałasu w salach świetlicowych.

Cele związane z wprowadzeniem programu czytelniczego z elementami bajki relaksacyjnej: umiejętność korzystania z ciszy, relaks, odprężenie, umiejętność wyciszania się i rozluźniania, umiejętność wykorzystywania elementów treningu uważności, relaksacja jako jedna z metod aktywizujących uczniów miała pobudzać wyobraźnię i kreatywność uczniów.

4. Treści:

Program składał się ze scenariuszy związanych z tekstami bajek relaksacyjnych zawartych w następujących książkach:

  • M. Broda, „Jesteś kimś wyjątkowym” (Wyd. Mamania),
  • A. Erkert, „Dzieci potrzebują ciszy. Zabawy relaksacyjne na wiosnę, lato, jesień i zimę” (Wyd. Jedność).

5. Procedury osiągania celów:

Metody:

  • praca z tekstem,
  • czytanie z uwzględnieniem odpowiedniego tonu i modulacji głosu,
  • rozmowa kierowana,
  • burza mózgów,
  • dyskusje,
  • relaksacja z elementami treningu autogennego,
  • prace plastyczne.

Formy:

  • indywidualne,
  • zbiorowe.

Środki i materiały:

  • urządzenie multimedialne „elektroniczne ucho”,
  • pomieszczenie „Pokój ciszy” lub miejsce, gdzie uczniowie mogą przyjąć dla siebie wygodne pozycje, siedzące lub leżące,
  • teksty do czytania z zakresu biblioterapii (bajka relaksacyjna),
  • kolorowanki antystresowe (wydruki),
  • papier, kartony, kredki, pisaki,
  • arkusz obserwacji uczniów dla autora innowacji,
  • arkusz obserwacji uczniów dla nauczycieli, wychowawców klas.

6. Literatura przedmiotu:

  • M. Broda, Jesteś kimś wyjątkowym (Mamania),
  • A. Erkert, Dzieci potrzebują ciszy. Zabawy relaksacyjne na wiosnę, lato, jesień i zimę (Jedność),
  • E. Kagge, Cisza (Muza),
  • E. J. Konieczny, Biblioterapia w praktyce (Impuls),
  • M. Molicka, Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii (Media Rodzina),
  • M. Molicka, Bajki terapeutyczne (Media Rodzina),
  • T. Olearczyk, Między hałasem a ciszą (Towarzystwo Naukowe Societas Vistulana),
  • T. Olearczyk, Cisza w edukacji szkolnej (Oficyna Wydawnicza AFM),
  • A. Olejnik, Wyobrażanki. Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci (Zielona Sowa),
  • S. Siek, Relaksacja i autosugestia (KAW),
  • Thich Nhat Hanh, K. Weare, Szczęśliwi nauczyciele zmieniają świat. Praktyka uważności dla nauczycieli i uczniów (Mamania).

7. Przewidywane osiągnięcia:

Zakładanym efektem podejmowanych działań powinno być wykształcenie w dzieciach dobrego nawyku w zakresie ograniczenia hałasu w pomieszczeniach szkolnych. Ważne było wypracowanie umiejętności odnajdywania równowagi pomiędzy hałasem a ciszą.

Dodatkowo, w ramach programu z zakresu biblioterapii, prowadzono systematycznie  zajęcia z wykorzystaniem bajki relaksacyjnej. Stanowiło to bardzo mocną metodę wspomagającą kształtowanie w dzieciach umiejętności korzystania z ciszy, bezruchu, odpoczynku.

W ramach podjętych działań przeprowadzono także cykl zajęć plastycznych, dotyczących hałasu i jego wpływu na zdrowie dzieci w ramach realizacji programu profilaktyczno-wychowawczego.

Wszystkie wprowadzone zajęcia wpłynęły na integrację uczniów w świetlicy szkolnej oraz na dobry kontakt wychowawczy z nauczycielem. Wartością dodaną jest przyzwyczajenie dzieci do spokojniejszego tonu i kultury komunikowania się.

8. Ewaluacja:

Formatywna – po każdych zajęciach, w formie oceny zajęć przez uczniów tzw. „barometru uczuć”.

Sumatywna – została przeprowadzona w ramach wprowadzonej innowacji za pomocą autorskiego arkusza obserwacji zachowań uczniów. Badania zostały przeprowadzone przez autora innowacji 3 razy w ciągu podejmowanych działań.

Ewaluacji dokonali także wychowawcy klas I oraz nauczyciele uczący w tych klasach, przy pomocy autorskiego arkusza obserwacji, w takim samym przedziale czasowym.

Scenariusz Nr 14.

Temat: „Koło”

Cele:

relaksacja, odprężenie, zbudowanie poczucia bezpieczeństwa i przynależności, wzmacnianie poczucia równowagi i wdzięczności.

Uczestnicy:

uczniowie klas I (7-8 lat) przebywający w świetlicy.

Czas trwania:

20 – 30 minut czytania tekstu.

Warunki:

wydzielone pomieszczenie świetlicy szkolnej.

Metody i techniki:

czytanie tekstu bajki relaksacyjnej.

Formy: 

indywidualna, zbiorowa.

Użyte środki:

tekst literacki.

Literatura:

M. Broda, Jesteś kimś wyjątkowym, (Wyd. Mamania).

          „Koło”

Wyobraź sobie, że leżysz na ciepłej, pachnącej trawie. Leżysz z zamkniętymi oczami i wyobrażasz sobie, że obok ciebie leżą, trzymając się za ręce, wszystkie bliskie ci osoby, które znasz lub lubisz, które są dla ciebie ważne. To mogą być rodzice lub opiekunowie, może koledzy, koleżanki, może dziadkowie, a może miła nauczycielka, a może ulubiony kuzyn lub sąsiadka. Wyobraź sobie, kogo chcesz, każdą osobę, którą chcesz, przypatrz się każdemu. Leżycie, trzymając się za ręce i nagle czujesz, jak zaczynacie się powoli unosić, unosicie się delikatnie w powietrzu, powoli obracając się wkoło. To bezpieczne, bo trzymacie się mocno za ręce i każdy z was jest bezpieczny. Każdego łączy silna więź. Obracacie się coraz szybciej i szybciej, wirujecie razem, czujesz jedność i wsparcie. Wszyscy są bliscy, wszyscy chcecie dla siebie dobrze.

Powoli wirowanie uspokaja się i coraz wolniej, spokojnie i delikatniej opadacie na trawę. Leżycie w kole złączeni rękami i spokojnie oddychacie. Pomyśl sobie, jakie to szczęście znać te osoby i mieć je blisko. Podziękuj za nie w myślach.

Przebieg zajęć:

Część I. Powitanie.

Przygotowanie uczniów do zajęć. Zapoznanie uczniów z zasadami w czasie trwania zajęć, tzn. nie opuszczania sali oraz uczestnictwa – choć bez przymusu. Nauczyciel stara się, aby dzieci mogły przyjąć dla siebie wygodne pozycje (leżąca, siedząca). Należy zwrócić uwagę na przygotowanie pomieszczenia służącemu relaksacji – możliwość przysłonięcia okien, zamknięcia drzwi, ozdoby sprzyjające tworzeniu nastroju wyciszenia. W tym przypadku dzieci klas I korzystały za każdym razem z „pokoju ciszy” – stworzonego przez nauczyciela wraz z uczniami. W ten sposób grupa zapraszana do „pokoju ciszy” mogła łatwiej odczytywać cel działań, a prowadzący mógł łatwiej podjąć próbę wyciszenia grupy.

Wskazówki dla nauczyciela do bajki relaksacyjnej pt. „Koło”:

Tę relaksację można zrobić dzieciom w grupie. Najlepiej jeśli położą się w taki sposób, aby mogły trzymać się za ręce. W przypadku warunków świetlicy szkolnej dzieci zostały posadzone w kręgach i trzymały się za ręce, mając zamknięte oczy. Można zachęcić uczniów, aby wyobrazili sobie bliskie im osoby, aby wspomnienia i poczucie miłości niosły siłę, radość oraz wdzięczność.

Część II. Właściwa. Zajęcia relaksacyjne.

Nauczyciel wycisza grupę, powtarza: „jesteście spokojni”, „wyciszamy się”, „zapominamy, gdzie jesteśmy”, „wyobraźcie sobie”, „usłyszcie”, poczujcie”, „zamykamy oczy”, „wdech”, „wydech”, itp.

Szczególnie w grupie dzieci młodszych (klasy I) ważne jest, aby prowadzący kontrolował i wydawał uczniom polecenia związane z oddechem. Można wprowadzić elementy treningu autogennego Shultza, który polega na prostych czynnościach związanych z rozluźnianiem głowy, rąk, nóg, tułowia.

Niezwykle ważne jest odczytywanie samego tekstu bajki relaksacyjnej. Nauczyciel wprowadza dzieci w stan uspokojenia i wyciszenia poprzez odpowiednie modulowanie  głosu. Ważne jest też kontrolowanie przebiegu zajęć. W świetlicy szkolnej były one obarczone możliwością przerwania, wychodzenia ucznia do domu, itp. Wówczas należy  spokojnie kontynuować zajęcia wracając do ich rytmu.

Ważna wskazówka dla prowadzących zajęcia: tylko wyciszony, zrelaksowany nauczyciel może prawidłowo poprowadzić takie zajęcia. Bez odpowiedniego nastawienia oraz uważności będzie to tylko odczytanie tekstu, bez przekazu dobrej energii. Czas relaksacji nie jest przymusem, ale wspólnym momentem odprężenia, zarówno dla nauczyciela, jak i uczniów. To  terapeutyczny moment relaksu i odprężenia poprzez literaturę – SEDATIVA.  Ważny jest spokojny wręcz mantryczny rytm głosu, który może wprowadzić dzieci w stan wyciszenia i głębokiego relaksu, a czasami i snu (to się zdarza:)), bowiem zajęcia relaksacyjne to swoiste „otulanie dzieci dobrymi słowami”.

Część III. Zakończenie. Podsumowanie. Ewaluacja.

Nauczyciel z wyczuciem „wyprowadza” dzieci ze stanu wyciszenia, próbując spokojnym tonem przedłużać czas ciszy w pomieszczeniu, mówi: „posłuchajcie jak słychać przelatującą muchę”, „ćwierkające ptaki”, „śmiech dzieci w oddali”, „oddychamy spokojnie”, „jeszcze chwilę wytrwajmy w ciszy”, itp.

Wychowawca przekazuje uczniom polecenie, że mogą otworzyć oczy, mogą się poprzeciągać, a kto był w pozycji leżącej, bardzo powoli podnosi się i siada.

Ważna rozmowa z dziećmi na temat odczuć, jakie im towarzyszyły po zakończonych zajęciach. W trakcie trwania innowacji pt. „Usłyszeć ciszę w szkole” uczniowie często powtarzali, że: „czuję się dobrze”, „bezpiecznie”, ,,czuję się jak w niebie”, „jestem  spokojny”, „czuję dobro” (prawdopodobnie forma dobrostanu w ujęciu dziecka).

Kończąc każde zajęcia z dziećmi, w ramach założeń innowacji pedagogicznej pt. „Usłyszeć ciszę w szkole”, zawsze posługiwałam się cytatem chińskiego filozofa Tao Tse: „Cisza jest źródłem wielkiej Mocy”, który stał się moją osobistą inspiracją do wprowadzanych działań na terenie szkoły, jak i rozwoju osobistego.


Program z zakresu zajęć biblioterapeutycznych opracowała Ewa Kołbik-Kowalczyk – Czytelniczka Portalu

5 pomysłów na prace plastyczne z wykorzystaniem darów natury

Lato to wyjątkowy czas. W powietrzu unosi się zapach kwiatów, świeżo koszonej trawy, łąki pachną ziołami i obfitują w polne kwiaty. To także idealny moment na stworzenie ciekawych i kreatywnych prac plastycznych z wykorzystaniem tego, co oferuje nam natura – kwiatów, liści, ziół czy zbóż. Poznaj naszych 5 pomysłów na ich wykonanie.

1. Zakładka do książek – idealna propozycja dla wszystkich dzieci, które w okresie wakacji uwielbiają zatopić się w ulubionej lekturze.

Potrzebne materiały:

  • świeże lub suszone małe kwiatki i listki
  • folia do laminowania
  • laminarka
  • nożyczki
  • dziurkacz
  • włóczka lub tasiemka w ulubionym kolorze

Wykonanie:

Z folii do laminowania wycinamy nożyczkami dowolny kształt (taki, jaki chcemy, aby miała nasza zakładka – najlepiej podłużny prostokąt). Rozkładamy folię i w jej środku umieszczamy małe kwiatki oraz listki – pamiętając o pozostawieniu wolnych brzegów, aby folia się zgrzała. Tak przygotowaną folię umieszczamy w laminarce. Po wyjęciu folii odczekujemy chwilkę, aby ostygła, następnie na jej górze dziurkaczem robimy dziurkę i przewlekamy przez nią kolorową włóczkę lub wstążkę, tworząc chwost, który pozwoli zaznaczyć w książce stronę, na której skończyliśmy.

2. Wazon pełen kwiatów* – czy wazon z kwiatami musi być szklany lub porcelanowy? Oczywiście, że nie! Można użyć do jego wykonania… karton!

Potrzebne materiały:

  • kawałek kartonu
  • czarne pisaki/markery
  • podłużne, ostre narzędzie do wykonania dziurek (gwóźdź, radełko)
  • świeże kwiatki np. polne z zachowaną łodygą

Wykonanie:

Na kawałku kartonu czarnym pisakiem szkicujemy naczynie, w którym chcemy umieścić nasz letni bukiet (może to być wazon, donica lub misa) i ozdabiamy je w dowolny sposób np. rysując szlaczki, kropki, serduszka. Nad naszkicowanym naczyniem, ostrym narzędziem robimy wiele dziurek, formując z nich kształt bukietu. Następnie w przygotowane dziurki wtykamy kwiaty, przeciągając łodyżkę na drugą stronę. I gotowe! Możemy cieszyć się pięknym, letnim bukietem hand made.

*Alternatywnie możemy przygotować inny kształt np. motyla i umieścić kwiaty na jego skrzydłach.

3. Obraz kwiatami i liśćmi malowany – czy kwiaty i liście możemy jedynie wąchać i cieszyć nimi wzrok? Oczywiście, że nie! Możemy stworzyć z nich… akcesoria malarskie!

Potrzebne materiały:

  • różnego rodzaju kwiaty, liście oraz gałązki
  • arkusz papieru technicznego
  • farby w płynie w ulubionych kolorach
  • papierowe talerzyki

Wykonanie: 

Na papierowe talerzyki wylewamy niewielką ilość farb w wybranych kolorach. Przygotowane kwiaty, liście oraz gałązki maczamy w farbie i używamy ich do namalowania letniego obrazu na arkuszu papieru. Możemy nimi stemplować, rysować lub przeciągać po kartce tworząc różnobarwne esy-floresy.

4. Kreator mody – spełnienie marzeń niejednego dziecka (i dorosłego), aby móc choć na chwilę stać się prawdziwym kreatorem mody. Podczas wykonywania tej pracy plastycznej można poczuć się jak prawdziwy designer.

Potrzebne materiały:

  • wydrukowane czarno-białe (lub naszkicowane) szablony przedstawiające sylwetki kobiet
  • różnego rodzaju kwiaty i liście
  • klej
  • materiały piśmiennicze – kolorowe kredki, pisaki, flamastry

Wykonanie:

Szablony przedstawiające sylwetki kobiet kolorujemy w dowolny sposób. Dorysowujemy elementy garderoby np. suknię, kostium, nakrycie głowy. Następnie, przy użyciu kleju (lub cienkiej taśmy dwustronnej), ozdabiamy kreację kwiatkami i liśćmi, tworząc nasz indywidualny projekt.

5. Kwiecisty lampion idealny element wystroju na długie, letnie wieczory. Stanowi nie tylko piękną dekorację, ale nada się także na upominek dla bliskiej dziecku osoby.

Potrzebne materiały:

  • niewielkie szklane słoiki pozbawione naklejek
  • suszone kwiaty i liście (prasowane, suszone na płasko) – np. ususzone wcześniej w zamkniętej książce
  • klej do szkła
  • pędzel do nakładania kleju
  • ozdobna tasiemka
  • mała świeczka typu tealight

Wykonanie:

Słoik oczyszczamy z naklejek i śladu kleju oraz dokładnie osuszamy. Przy pomocy pędzelka nakładamy na słoik klej (małymi fragmentami) i naklejamy suszone kwiaty oraz listki (od dołu słoika ku górze). Po ozdobieniu całego słoika odstawiamy go do wysuszenia. Etapem końcowym jest zawiązanie wokół gwintu ozdobnej tasiemki oraz umieszczenie w słoiku małej świeczki.

Pomysły na prace plastyczne opracowała: Aneta Suchecka

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Wakacyjne zabawy rozwijające z piaskiem, wodą i lodem dla najmłodszych

Zabawy z pianką do golenia:

  • wyciskamy piankę na tacę, kreślimy w niej wzory, tak jak w mące czy kaszy,
  • pokrywamy pianką taflę lustra, rozsmarowujemy ją, stopniowo odsłaniając w lustrze poszczególne części twarzy czy ciała,
  • dodając do opakowania pianki łyżeczkę płynu do mycia naczyń i 0,5 kg mąki ziemniaczanej, otrzymamy piankolinę domowej roboty, którą następnie możemy zabarwić na różne kolory za pomocą barwników.

Zabawy z wodą:

  • do dużego pojemnika, basenu wrzucamy zabawki do kąpieli, wyławiamy je chochlą lub wyciągamy szczypcami kuchennymi,
  • do pojemnika wrzucamy gumowe kaczki, spryskując je wodą ze spryskiwacza, próbujemy je jak najszybciej przesunąć,
  • przelewamy wodę miskami, kubkami, łyżkami o różnej pojemności,
  • takie zabawy możemy urządzić w ogrodzie, a pozostałą wodę wykorzystać do podlania roślin.

Zabawy z lodem:

  • zamrażamy silikonowe kostki do lodu, gotowe kostki wykorzystujemy do masażu,
  • w foremkach umieszczamy owoce, kwiaty, rośliny, zalewamy wodą i zamrażamy, obserwujemy powstały efekt, możemy je wykorzystać do przygotowania posiłków, koktajli lub prac plastycznych,
  • do pojemnika wrzucamy drobne figurki i zalewamy wodą; po zamrożeniu wyjmujemy bryłę i rozłupujemy ją, odnajdując ukryte w niej skarby.

Zabawy z piaskiem:

  • na dużej tacy wysypanej piaskiem układamy po lewej i po prawej stronie muszelki, kamyki; dziecko kreśli palcem linie łączące obiekty po obu stronach tacy, może wyszukiwać takie same przedmioty,
  • na tacy wysypanej piaskiem układamy powtarzające się sekwencje kamyków, muszelek,
  • do głębszej miski wsypujemy piasek, ukrywamy w nim muszelki, dziecko odszukuje je i wyjmuje za pomocą klamerek.

Zabawy z folią bąbelkową:

  • „zjeżdżalnia” – dziecko kładzie się na folii na brzuchu, ostrożnie ciągniemy folię,
  • „deskorolka” – dziecko kładzie się na folii na brzuchu, odpychając się rękami, próbuje przesunąć się do przodu,
  • „karuzela” – dziecko siada na środku folii, ostrożnie poruszamy folią, okręcając je dookoła,
  • „materac” – dziecko kładzie się na folii na plecach, ostrożnie ciągniemy folię,
  • „narty wodne” – tutaj przydadzą nam się plastikowe wypełniacze do paczek o grubszych „bąblach”; dziecko umieszcza nogi na arkuszach folii i próbuje przesunąć się do przodu, odpychając się jak podczas jazdy na nartach.

Bibliografia:

„Elementy integracji sensorycznej w pracy nauczyciela”, www.eduanima24.pl, dostęp z dnia 13.04.2020 r.

Własne pomysły i doświadczenia


Wakacyjne zabawy rozwijające z piaskiem, wodą i lodem opracowała: Urszula Wesół

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

Rozwój dziecka w wieku szkolnym zagrożonego niedostosowaniem społecznym w aspekcie jego osiągnięć w grze szachowej

Celem artykułu jest zaprezentowanie metody pracy terapeutycznej z młodzieżą zagrożoną
niedostosowaniem społecznym przy wykorzystaniu treningu gry szachowej w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Jeleniej Górze. Projekt został nazwany „Mistrz szachownicy” i został zaaranżowany na podstawie Oświadczenia Parlamentu Europejskiego w sprawie wprowadzenia do systemów oświaty w Unii Europejskiej programu „Szachy w szkole” (0050/2011), 15.03.2012.

Projekt „Mistrz szachownicy” był koordynowany przez psychologa pracującego w MOS
Jelenia Góra. Zawsze uważałem, że dla dzieci z zakłóconym przebiegiem rozwoju psychicznego najlepsza jest edukacja przez doświadczenie. To myślenie wywodziło się z przemyśleń na temat teorii wychowania przedszkolnego Montessori, która to zakładała, że uczenie się dziecka przebiega najlepiej w wieku przedszkolnym, przez udane doświadczenie na przedmiotach. Przeprowadzone przez dr Montessori obserwacje rodzajów przedmiotów, które sprawiają dzieciom przyjemność i do których wielokrotnie wracają, doprowadziły do zaprojektowania wielu sekwencyjnych pomocy edukacyjnych, pobudzających różne zmysły i pozwalających na dokonanie autokorekty. Były to m.in.: koraliki i wrzeciona do nauki algebry, walce i patyki do nauki geometrii, globusy, foremki etc. Dziecko dzięki doświadczeniu w badaniu rożnych przedmiotów – ich manipulowaniu i poznawaniu, otrzymuje pozytywne wzmocnienia w oparciu, o które buduje swoje podejście do
świata, będąc pewnym siebie, ciekawym, dociekliwym, zaangażowanym.

Pomysł planowanej gry w szachy przez dzieci w MOS nie zrodził się, by dzieci były
szachistami i grały w turniejach, ale po to, by stworzyć przestrzeń terapeutyczną, w której
wychowankowie mogli być jednocześnie spontaniczni, a z drugiej strony trzymali się pewnych norm i reguł. Nauka gry w szachy była więc tematem trzeciorzędnym. Po drodze, na drugim planie, było zdobywanie, czy raczej rozwijanie takich kompetencji jak: zdolności poznawcze, rozwój kreatywności, umiejętności matematycznych i poprawa siły koncentracji uwagi, z którą mają problem dzieci z trudnościami emocjonalnymi. Same osiągnięcia szkolne ucznia nie są argumentem do selekcji młodzieży, kto może grać w szachy, a kto nie. Większą rolę odgrywają tu czynniki motywacyjne i osobowościowe w postaci zainteresowania, dociekliwości, rywalizacji, chęci wygrywania etc.

Naukowcy uznali grę w szachy jako sposób na kształtowanie umiejętności, które mogą być
cenne w wielu innych dziedzinach. Należą do nich: identyfikacja problemu, rozwiązywanie
problemów, umiejętność planowania, umiejętność podejmowania decyzji, odpowiedzialność za podjęte decyzje, kreatywność, myślenie logiczne, analityczne, cierpliwość, umiejętność
dokonywania oceny sytuacji, rozsądek, samodyscyplina (Gobet de Voogt, Retschitzki, 2004;
McClain, 2005; Storey, 2000, za: Adams, 2012). Opanowanie tych umiejętności w wyniku treningu szachowego pomaga dzieciom przenieść je na inne obszary (za: Bałman, Łukasiewicz-Wielba, 2017).

Podstawą do decyzji o możliwości treningu z dziećmi z orzeczeniami PPP, o zagrożeniu
niedostosowaniem społecznym było, że badania psychologiczne przeprowadzone przez psychologa w poradni, określały potencjał dziecka na mieszczący się w normie intelektualnej lub wyższy od przeciętnej. Następnie, do gry w szachy byli zapraszani wszyscy wychowankowie, ale tylko ci ćwiczyli dalej, którzy przejawiali ciekawość i zainteresowanie, co pozwoliło na utrzymanie ich uwagi do samego końca projektu. Część wychowanków, po kilku próbach gry, podejmowało decyzję o wycofaniu się z uczestnictwa w programie, twierdząc, że nie lubi tej gry.

Zajęcia szachowe odbywały się w świetlicy Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii w Jeleniej
Górze lub gabinecie psychologa. Uczestniczyło w nich z reguły 6 wychowanków – 3 pary. Na
zajęciach wykorzystywane były materiały w postaci książki na temat nauczania dzieci gry szachowej, tablica magnetyczna z zestawem szachów, trzy szachownice. Czas trwania zajęć wynosił 1,5 godziny. Plan zajęć obejmował przypomnienie zagadnień z poprzednich zajęć. Omówienie nowego tematu np. „Funkcja gońca na szachownicy i sposoby poruszania”. Ćwiczenia ruchów daną figurą i na koniec gra szachowa w parach z wykorzystaniem nowo nabytej wiedzy. Obecni nie raz na zajęciach inni nauczyciele mogli zaobserwować, jak pracuje na zajęciach młodzież, jak koncentruje swoją uwagę nad zadanym ćwiczeniem, jak wychowanek reguluje zachowania społeczne w obrębie zasad gry w szachy. Po każdych zajęciach zaproszeni nauczyciele i wychowawcy dzielili się swoimi uwagami na temat realizacji i przebiegu zajęć. Wspólnie mogliśmy zobaczyć jak mocno nieraz zaangażowani są wychowankowie w grę i jak wiele potencjału posiadają w sobie, jeśli chodzi np. o koncentrację uwagi czy dostosowanie własnego „tonu emocjonalnego” do
oczekiwanego w danej sytuacji.

Gra szachowa przyczyniała się do rozwijania wielu umiejętności o charakterze
uniwersalnym i niezbędnym w życiu każdego człowieka. Wychowankowie, którzy uczestniczyli w projekcie, uczyli się między innymi: cierpliwości, przestrzegania określonych zasad w zakresie funkcjonowania społecznego, radzenia sobie z porażkami lub zwycięstwami, logicznego myślenia i wybierania danych strategii, prowadzenia negocjacji, dyskusji, giętkości i płynności myślenia. Gra szachowa uczyła współpracy w grupie i współdziałania.

Początek projektu „Mistrz szachownicy” w MOS Jelenia Góra dotyczy współpracy z Klubem
Logicznym Stowarzyszenia Piechowice, w którym to odbywały się treningi szachowe „pod batutą” profesjonalnego trenera. Treningi odbywały się raz w tygodniu w Piechowickim Centrum Kultury przez dwie godziny zegarowe. Po pierwszych treningach, młodzież ośrodka wystąpiła w pierwszym szachowym turnieju kwalifikowanym. Jeden z wychowanków zajął wtedy miejsce w pierwszej dziesiątce, co było miłym zaskoczeniem dla wszystkich, że można w tak krótkim czasie osiągnąć taki wynik. Po turnieju zajęcia odbywały się dla młodzieży na terenie ośrodka. Zajęcia miały na celu propagowanie gry szachowej jako skutecznej metody rozwijającej logiczne myślenie u młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym i mającej pozytywny wpływ na rozwój
psychospołeczny jednostki, wprowadzając do niego takie pozytywne obszary funkcjonowania jak: podwyższona samoocena, umiejętność zdrowej rywalizacji, panowanie nad własnymi emocjami, nabywanie wartości uczciwości, sprawiedliwości w respektowaniu reguł i zapisów regulaminów. Wtedy też w ramach programu organizowane były miniturnieje szachowe dla wychowanków, po to, by wzmocnić rywalizację oraz pokazać dodatkowy cel do osiągnięcia, którym było wygranie turnieju i otrzymanie nagrody za uczestnictwo i za zdobycie miejsca na podium.

Gra w szachy uważana jest za grę „fair play”, gdyż trudno w niej o oszustwo podczas
rywalizacji. Wychowankowie często popełniali błędy, np. często mylili ruch po skosie gońca,
prowadząc go nieprawidłowo po linii ukosu, ale obok właściwego toru, ale prawie zawsze starali się respektować reguły ustalone w rozgrywkach, nie mówiąc już o regułach w turniejach szachowych. Szachy dają równe szanse każdemu, co jest bardzo istotne dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym, rozpoczynającej naukę gry. Jest to bardzo ważny argument, dzięki któremu uczeń nie zniechęcał się łatwo, a wręcz odwrotnie, mobilizując się, osiągał lepsze wyniki, dążąc do wygranej. Gra w szachy mogła zapobiegać zachowaniom agresywnym, a szczególnie wśród wychowanków nadpobudliwych, mających problemy z koncentracją, gdyż zaangażowanie w ukierunkowane działanie na wygraną, powodowało skoncentrowanie na dotarcie do celu i eliminację rozproszenia wyrażanego w nadmiernych ruchach ciała. Szachy stosowane jako terapia mogły przyczynić się do zapobiegania antyspołecznym zachowaniom wychowanka, niwelując złe cechy
osobowości. Wychowankowie z zaburzeniami emocjonalnymi mają zazwyczaj niską samoocenę, jednakże podczas rozgrywek, dzięki zwycięskim partiom, ich stan mógł ulec zmianie, zyskując lepszy wizerunek w społeczności ośrodka i w środowisku rodzinnym. Grając w szachy, wychowanek mógł również skutecznie rozwijać kompetencje społeczne. W szachach zawsze mamy do czynienia z interakcją społeczną, a także z emocjami, które jako mocniejsze lub słabsze, muszą zostać objęte kontrolą, a raczej jej próbą, przez wychowanka. Gra w szachy doskonale ćwiczyła u uczniów radzenie sobie ze stresem oraz uczyła oswajania się z porażką, co dla niektórych chłopców jest zadaniem niełatwym. Grając, wychowanek poznawał własne reakcje na stres, uczył się, w jaki sposób najlepiej pokonywać trudności i dzięki temu łatwiej było mu radzić sobie z sytuacjami stresowymi w szkole, w domu. Podejmując decyzje o ruchu daną bierką, należało liczyć się z
konsekwencjami – szachy kształtowały u wychowanków cechy takie jak: opanowanie, koncentracja, determinacja, cierpliwość, wytrwałość, odwaga. Młody człowiek nabierał szacunku dla drugiego, gdyż żadnego przeciwnika nie wolno lekceważyć w grze. Gra w szachy uczyła zdrowej rywalizacji i postępowania według zasad fair play.

Entuzjaści edukacji przez szachy podkreślają także jej profilaktyczną funkcję,
umożliwiającą zapobieganie niepożądanym zachowaniom młodzieży. Edukacja ta daje możliwość twórczego zagospodarowania czasu, budowania adekwatnej samooceny, służy zaspokajaniu potrzeb (ruchu, ekspresji, kontaktu z innymi), pozwala na przeżycie pozytywnych emocji (za: Bałman, Łukasiewicz-Wielba, 2017).

Dzisiaj można powiedzieć, że projekt „Mistrz szachownicy” prowadzony w MOS Jelenia
Góra, przyniósł oczekiwany skutek. Zyskaliśmy nowe, skuteczne narzędzie pracy z tzw. „trudną” młodzieżą, polegające na wykorzystaniu całego potencjału młodej osoby i umożliwiające jej wejście na lepszy, wyższy poziom funkcjonowania. Oczywiście nie wszystkim dzieciom w MOS można było pomóc, poprzez wykorzystanie tej metody pracy, ale choćby jednej osobie można było by pomóc w jeden sposób, naszym zadaniem jest to wykorzystać.

Trening szachowy może więc przynieść wiele pożądanych korzyści edukacyjnych czy
terapeutycznych. Mimo że zdaniem niektórych autorów (Gobet i in., 2004), zajmujących się
badaniem wpływu zajęć szachowych, są to „zyski niskiego rzędu”, takie jak poprawa uwagi i
koncentracji, wzrost zainteresowania nauką, a nie „zyski wysokiego rzędu”, takie jak podniesienie poziomu inteligencji, umiejętność logicznego myślenia czy rozwój kreatywności, to przytoczone wyniki badań zaprzeczają takiemu podejściu, a wręcz zachęcają do dalszego zgłębiania zagadnienia wpływu zajęć szachowych na rozwój dziecka (za: Bałman, Łukasiewicz-Wielba, 2017).

W trakcie pisania artykułu użyłem cytatów z dostępnej w Internecie publikacji pt.
„Innowacyjne wspieranie rozwoju uczniów. Projekt Edukacja przez Szachy w Szkole” autorstwa A. Baum, J. Łukasiewicz Wielba, J. Wiśniewska, I. Konieczna.


Autor: Bernrad Gorzelski – Czytelnik Portalu

Psycholog w Młodzieżowym Ośrodku Socjoterapii w Jeleniej Górze

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024

Ministerstwo Edukacji i Nauki ustaliło następujące kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2023/2024:

  1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
  2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
  3. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
  4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
  5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
  6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
  7. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
  8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
  9. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
  10. Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Źródło: https://www.gov.pl

Podsumowanie III edycji projektu edukacyjnego KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE 

Dnia 31 maja zakończyła się III edycja międzynarodowego projektu edukacyjnego KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE realizowanego w roku szkolnym 2022/23. 

Zasięg projektu zdecydowanie się zwiększył. Ukończyło go aż około 35 000 uczestników – przedszkolaków, uczniów klas 0 – VIII i wychowanków z ok. 1 500 różnych placówek oświatowych na terenie całej Polski oraz kilka szkół polonijnych na Litwie. Połowę uczestników stanowili uczniowie klas 1-3 szkół podstawowych. Projekt zrealizowało ok. 2 000 nauczycieli, pedagogów specjalnych, wychowawców, terapeutów i plastyków. 

Do tegorocznej edycji projektu przystąpiły publiczne i niepubliczne przedszkola, szkoły podstawowe (w tym integracyjne i specjalne), specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, a także inne placówki tj. świetlice i kluby środowiskowe, internaty, fundacje, biblioteki, ośrodki interwencyjne i rehabilitacyjne oraz domy kultury.

Zajęcia plastyczne obejmowały przeważnie całe klasy, grupy przedszkolne i świetlicowe, zespoły edukacyjno-terapeutyczne i rewalidacyjno-wychowawcze, ale odbywały się także w formie zajęć indywidualnych.

Najczęściej zadania projektowe realizowane były podczas zajęć zintegrowanych w klasach 1-3, zajęć świetlicowych i lekcji plastyki w klasach 0 – VII, zajęć rozwijających kreatywność lub zainteresowania uczniów, godzin wychowawczych, zajęć rewalidacyjnych lub korekcyjno-kompensacyjnych, ale także podczas zajęć pozalekcyjnych tj. kółka plastyczne, zajęcia terapeutyczne (terapia ręki), plastyczno-sensoryczne, plastykoterapeutyczne i arteterapeutyczne, zajęcia plastyczne w domach kultury.

W bieżącym roku szkolnym w wielu przedszkolach i szkołach podstawowych projekt realizowany był jako innowacja pedagogiczna.

Autorka najpopularniejszego w Polsce edukacyjnego bloga plastycznego KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE, a zarazem pomysłodawczyni i organizatorka projektu – Beata Grzeszczuk-Nędza – serdecznie dziękuje wszystkim uczestnikom i nauczycielom prowadzącym projekt za całoroczną współpracę oraz wyraża podziw dla ich niebywałego zaangażowania oraz niezwykle wysokiego poziomu artystycznego prac III edycji projektu.

Osobne podziękowania za patronaty medialne lub honorowe popularyzujące projekt w środowisku pedagogicznym kieruje do dyrektórów i redaktorów naczelnych portali edukacyjnych: Pedagogika Specjalna – portal dla nauczycieli, Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli, PERFECTUS – NIEPUBLICZNA PLACÓWKA DOSKONALENIA NAUCZYCIELI, Świetlica w Szkole oraz Grupy Wydawniczej Harmonia.

Organizatorka już dziś zaprasza do udziału w IV edycji prawdopodobnie najbarwniejszego projektu edukacyjnego na świecie pod tytułem „Niesamowite techniki plastyczne”. Szczegółowe informacje ukażą się, jak zwykle, na blogu www.kreatywnepraceplastyczne.blogspot.com oraz na stronie Fb KPP. Będzie kolorowo!

Beata  http://kreatywnepraceplastyczne.blogspot.com/

Fanpage https://www.facebook.com/kreatywnepraceplastyczne/

Autor: Beata Grzeszczuk-Nędza

Poniżej mini galeria prac projektowych