3.3 C
Polska
niedziela, 3 listopada, 2024
Strona głównaEdukacja wczesnoszkolnaKonspekt zajęć świetlicowych - W zdrowym ciele zdrowy duch

Konspekt zajęć świetlicowych – W zdrowym ciele zdrowy duch

Temat: W zdrowym ciele zdrowy duch

Cele: 

  • uświadomienie znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia człowieka
  • rozbudzanie zainteresowania sportem
  • zachęcanie do aktywności ruchowej
  • kształtowanie odpowiednich nawyków żywieniowych
  • rozwijanie świadomości istnienia zależności pomiędzy prawidłowym żywieniem i aktywnym trybem życia a zdrowiem

Formy pracy:

  • indywidualna
  • zbiorowa

Metody:

  • słowne
  • praktyczne

Środki dydaktyczne:

  • zdania do quizu dotyczącego zdrowego odżywiania
  • tekst wiersza „Elementarz sportowy”
  • szarfy
  • materiały plastyczne: papier kolorowy, blok techniczny, klej, nożyczki
  • tekst opowiadania „Pomóżmy Robertowi”

Przebieg zajęć:

1. Powitanie uczniów przez nauczyciela.

2. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć. Swobodne odpowiedzi uczniów na pytanie: co oznacza przysłowie „W zdrowym ciele zdrowy duch”.

3. Quiz dotyczący zasad prawidłowego odżywiania. Nauczyciel czyta uczniom zdania dotyczące zasad odżywiania, a zadaniem dzieci jest stwierdzenie, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Po wykonaniu zadania przez dzieci nauczyciel podsumowuje ćwiczenie zwracając uwagę na prawidłowe zasady związane z odżywianiem.

Quiz:

  • Jedz nabiał, pij mleko, zawierają one wapń potrzebny do prawidłowego wzrostu – prawda
  • Jedz często owoce, zawierają one dużo witamin – prawda
  • Warzywa są niezdrowe, nie należy ich jeść codziennie – fałsz
  • Pij dużo niegazowanej wody mineralnej zamiast słodkich napojów gazowanych – prawda
  • Do szkoły zabieraj zdrowe przekąski przygotowane w domu – prawda
  • Codziennie jedz słodycze, zawierają one mało cukru i dużo witamin – fałsz
  • Pamiętaj o śniadaniu, to najważniejszy posiłek w ciągu dnia – prawda
  • Ograniczaj spożycie tłuszczów, w szczególności zwierzęcych – prawda
  • Zwracaj uwagę na to, aby twoje posiłki były urozmaicone i składały się z różnych produktów – prawda
  • Bądź aktywny, ćwicz na lekcjach wychowania fizycznego – prawda

4. Odczytanie przez nauczyciela wiersza „Elementarz sportowy” i omówienie jego treści ze zwróceniem uwagi na różne rodzaje dyscyplin sportowych.

Wiersz Edyta Pawlak „ELEMENTARZ SPORTOWY”

Każde dziecko o tym wie:
Chcesz być zdrowy – ruszaj się!
Sport to bardzo ważna sprawa.
Są reguły, jest zabawa.
Jest dyscyplin co niemiara,
część z nich nowa, a część stara.
Od wędkarstwa, sztuk łowieckich,
od antycznych igrzysk greckich,
poprzez dzieje, poprzez lata
aż do współczesnego świata.
Każdy znajdzie coś dla siebie.
Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.
Może rolki, koszykówka,
rower, piłka lub siatkówka,
szachy, judo czy pływanie
taniec, skoki, żeglowanie
biegi, sanki i łyżwiarstwo,
hokej, snowboard czy narciarstwo?
Może tenis lub karate?
Namów mamę, siostrę, tatę.
Również dla twojego brata
dobrodziejstwa sportów świata:
refleks, sprawność, orientacja,
walka i rywalizacja.
Ważna jest też ta zasada
(to zaleta jest, nie wada):
nie są ważne tu medale,
lecz jak ćwiczysz – czy wytrwale,
czy szanujesz przeciwnika.
Jaki jesteś, stąd wynika!
Sport nauczyć może wiele.
Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,
a z wszystkiego jedna racja:
górą sport i rekreacja! 

5. Zabawa ruchowa w sali – „Wiewiórki do dziupli”. Nauczyciel rozkłada na podłodze szarfy, które w trakcie zabawy będą pełnić role dziupli dla wiewiórek, czyli dzieci. Każde dziecko wchodzi do jednej szarfy. Na sygnał nauczyciela „Wiewiórki z dziupli” dzieci wybiegają z szarf i biegają swobodnie po całej sali. W tym czasie nauczyciel zabiera jedną z szarf. Na sygnał nauczyciela „Wiewiórki do dziupli” dzieci ponownie wbiegają do szarf. Uczeń, który nie zdąży zając żadnej z szarf odpada z zabawy. Wygrywa dziecko, które jako ostatnie zostaje w dziupli.

6. Odczytanie przez nauczyciela krótkiego opowiadania „Pomóżmy Robertowi”. Po przeczytaniu nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące treści opowiadania.

„Pomóżmy Robertowi”

Gdzieś niedaleko stąd żył sobie wraz z rodziną w małym mieszkanku chłopiec o imieniu Robert. Jego dzień zaczynał się zawsze od sytego śniadania, np. słodkie płatki na mleku, bułka z masłem i dżemem lub miodem. Zwykle po śniadanku Robert robił się senny i trudno było mu zebrać się do wyjścia, często zapominał umyć zęby. Drogę do szkoły zwykle pokonywał samochodem. Gdy chciało mu się pić, pił napój gazowany lub czerwoną oranżadę. Ulubionym zajęciem chłopca w szkole były codzienne wizyty w sklepiku szkolnym, gdzie już na pierwszej przerwie kupował sobie chipsy i gumy. Najbardziej nie lubił zaś lekcji w-fu. Nie czuł się na nich pewnie, był powolny i często słuchał śmiechu
i docinków kolegów….

Pytania do opowiadania:

  • Co w życiu Roberta było nie tak?
  • Co chłopiec mógłby zmienić, żeby poczuć się lepiej?
  • Czego w życiu chłopca było za dużo, a czego za mało?

7. Zajęcia plastyczne – „Zdrowe owoce” wykonane techniką wydzieranki z kolorowych papierów. Nauczyciel pokazuje uczniom wykonaną pracę, a następnie tłumaczy na czym będzie polegało ich zadanie. Po wykonaniu prac nauczyciel przygotowuje wystawę.

8. Podsumowanie zajęć. Dzieci stają w kręgu. Nauczyciel prosi, aby każde dziecko powiedziało, czego dowiedziało się w trakcie dzisiejszych zajęć.

9. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie.


Autor: Anna Budziwół – Czytelniczka Portalu

PODOBNE ARTYKUŁY