Temat kompleksowy: W moim magicznym domu.
Temat dnia: Spacer po magicznym domu.
Cele ogólne:
- poznawanie nazw sprzętów gospodarstwa domowego
- rozwijanie wiedzy związanej z działaniem i przydatnością sprzętów gospodarstwa domowego
- utrwalanie nazw pomieszczeń znajdujących się w domu
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie
- rozwijanie aktywności twórczej
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania poleceń
- rozwijanie umiejętności posługiwania się określeniami dotyczącymi orientacji w przestrzeni
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów
- rozwijanie percepcji wzrokowej
- rozwijanie percepcji słuchowej
- doskonalenie umiejętności przeliczania
- doskonalenie umiejętności porównywania
- wspieranie dzieci w zakresie zdobywania doświadczeń w zakresie ważenia, mierzenia.
Cele szczegółowe – dziecko:
- zaśpiewa piosenkę
- improwizuje ruchem treść opowiadania
- uważnie wysłucha listu
- nazwie wybrane sprzęty gospodarstwa domowego
- dokona klasyfikacji przedmiotów znajdujących się na obrazkach wg kryterium jakościowego
- odczyta symbol pomieszczenia
- podejmie pracę w małej grupie
- znajdzie odpowiednie miejsce na planie domu, zgodnie z wysłuchaną instrukcją
- odczytuje proste instrukcje
- waży owoce i warzywa
- określa, co jest cięższe, a co lżejsze
- nazywa czynności
- przedstawia ruchem czynność wskazaną na obrazku
- odczytuje ruch
- zauważa i kontynuuje rytm
- opisuje obrazek, zauważa układ elementów
- posługuje się określeniami opisującymi położenie elementów w przestrzeni (obok, za, przed, pod, na)
- wyszukuje taki sam obrazek
- odtwarza układ elementów
- przelicza i dobiera odpowiednie klocki
- porównuje, mierzy dwie wieże, lalkę, misia
- rozpoznaje i nazywa dźwięki charakterystyczne dla domu
- tworzy pracę plastyczną.
Pomoce dydaktyczne:
- płyta CD – M. Kluza „Kolorowe nutki”
- treść opowieści ruchowej
- koperta z listem
- taśma malarska
- materiały z czasopisma „Nauczycielka Przedszkola”
- plansza przedstawiająca pomieszczenia domowe
- symbole pomieszczeń
- obrazki sprzętów domowych
- waga
- drewniane owoce, warzywa
- tasiemki, miarki
- obrazki przedstawiające czynności wykonywane w kuchni, łazience
- obrazki do uzupełniania rytmów
- instrukcje, karty pracy
- „Dźwięki naszego otoczenia” – Zagadki obrazkowo-dźwiękowe, Wyd. Harmonia
- materiały plastyczne.
Przebieg zajęć:
- Powitanie w kole piosenką „Dzień dobry dzieci”.
- Nauczyciel zaprasza dzieci na wycieczkę do magicznego domu. Dzieci spacerują po dywanie, improwizując opowieść nauczyciela. (Załącznik nr 1)
- Spotkanie z Domowym Skrzatem. Dzieci losują obrazek przedstawiający wybrany sprzęt gospodarstwa domowego. Nazwanie sprzętów na obrazkach.
- Gdzie pasuje ten przedmiot? – Klasyfikowanie obrazków zgodnie z ich przynależnością do konkretnego domowego pomieszczenia (podczas zajęć w poprzednich dniach dzieci zapoznały się z plakatami/planszami – pomoce z czasopisma „Nauczycielka Przedszkola”, a także z wydawnictwa WSiP, przedstawiającymi pomieszczenia znajdujące się w domu, a także z symbolami opisującymi kolejno kuchnię, salon, łazienkę, pokój dziecięcy/sypialnię).
- Tworzenie grup, związanych z wylosowanymi obrazkami – przejście wraz z obrazkiem przedmiotu do miejsca oznaczonego symbolem.
- Plan magicznego domu – nauczyciel wcześniej tworzy przy pomocy taśmy malarskiej plan domu. Dzieci w grupach ustawiają się przed drzwiami wykonanymi z papieru, a następnie słuchają instrukcji i przechodzą do odpowiedniego miejsca w domu. (Załącznik nr 2)
- „Domowe sekrety” – rozwiązanie zadań kryjących się w pomieszczeniach magicznego domu. Nauczyciel prosi dzieci, aby wykonały zadania, korzystając z pomocy znajdujących się w danym pomieszczeniu.
- Kuchnia – waga: przygotowanie do ważenia odpowiedniej ilość warzyw i owoców zgodnie z kartą pracy; doświadczenia w zakresie ważenia różnych warzyw i owoców (z kącika kuchennego), uzupełnienie karty pracy (Załącznik nr 3). Nazwanie czynności wykonywanych przez misia, przygotowującego w kuchni posiłek (obrazki z czasopisma „Nauczycielka Przedszkola”).
- Łazienka – „kalambury”: nauczyciel pokazuje obrazek danej czynności (mycie zębów, kąpiel, suszenie włosów, itp.) – dzieci za pomocą mimiki, gestów pokazują hasło reszcie grupy. Kontynuowanie rytmów z wykorzystaniem obrazków (pasta, wanna, szczotka, płyn).
- Pokój dzienny – salon: porządki w salonie – losowanie karty z układem przestrzennym salonu (obrazki z czasopisma „Nauczycielka Przedszkola”). Dzieci opisują wygląd salonu, zwracając uwagę na położenie mebli, przedmiotów w przestrzeni oraz w stosunku do innych obiektów. Prawidłowe posługiwanie się określeniami opisującymi położenie elementów w przestrzeni (obok, za, przed, pod, na). Szukanie karty z takim samym układem, odtwarzanie układu z wykorzystaniem obrazków.
- Pokój dziecięcy – Lalka, miś i klocki. Budowanie dwóch wieży z klocków wg instrukcji – próba rozszyfrowania zapisu (Załącznik nr 4). Przeliczanie klocków, dobieranie odpowiednich kolorów. Kto jest wyższy, lalka czy miś?; Która wieża jest wyższa? – porównywanie i mierzenie par przedmiotów/wieży z klocków za pomocą papierowej miarki i tasiemki.
- Odgłosy domu – dzieci w swoich „pomieszczeniach” rozkładają obrazki sprzętów. Nauczyciel włącza płytę z odgłosami domu. Grupa, która usłyszy dźwięk przedmiotu/czynności należącego do ich pomieszczenia – wstaje.
- W kolejnej części dnia: praca plastyczna – konstruowanie domu z różnych elementów (figur geometrycznych); nazwanie stworzonego budynku (blok, dom jednorodzinny itp.); rysowanie lub konstruowanie elementów krajobrazu i ich przyklejanie.
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Anna Andrzejak-Kriger – Czytelniczka Portalu