Scenariusz zajęć integrujących grupę – Na dobry początek

0
439

Cele:

  • stworzenie pozytywnego klimatu w grupie,
  • wzajemne poznanie uczniów,
  • zacieśnienie więzi między członkami grupy.

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa kierowana, instrukcja,
  • elementy pedagogiki zabawy,
  • gry i zabawy.

Formy pracy:

  • praca z całą grupą.

Środki dydaktyczne:

  • chusta animacyjna,
  • rolka papieru toaletowego,
  • szary papier i flamastry,
  • kartki papieru i pisaki,
  • kręgiel.

Przebieg zajęć:

  1. Zabawa na powitanie

Uczestnicy stoją w kręgu, trzymając chustę animacyjną. Prowadzący wita uczniów, którzy na przykład mają na sobie coś czerwonego, lubią czekoladę, których imię rozpoczyna się na głoskę „m”. Przywitane osoby wchodzą pod chustę, pozostałe unoszą ją wysoko.

2. Przedstawiam się

Uczestnicy siedzą w kręgu, podają sobie rolkę papieru toaletowego, z której każdy odrywa kawałek dowolnej długości. Zabawę rozpoczyna wskazana osoba, która mówi o sobie tak długo, dopóki nie zwinie swojego kawałka w rulon.

3. Kto tak jak ja?

Przygotowujemy o jedno krzesło mniej, niż liczba dzieci w grupie. Uczestnicy siedzą w kręgu, jedna osoba stoi w środku i szuka wśród kolegów osoby, z którą ma coś wspólnego, np. Kto tak jak ja, ma starszego brata? Wskazane osoby wstają i zmieniają miejsce, nowym prowadzącym zostaje osoba, dla której zabrakło krzesła.

4. Zadanie dla reporterów

Każdy z uczestników otrzymuje tabelę z określonymi kategoriami, np. kolor oczu, rozmiar buta, ulubiona potrawa, zwierzątko domowe. Uczniowie chodzą po sali szukając osób, z którymi łączą je określone cechy i zapisują je w tabeli.

5. Wspólne dzieło

Na stole leży arkusz szarego papieru i flamastry. Prowadzący zaprasza uczniów do stworzenia obrazu pt. „Nasza klasa” – uczniowie kolejno podchodzą i rysują element, który ich zdaniem wpisuje się w zaproponowany temat.

6. Zakręcone pożegnanie

Uczestnicy siedzą w kręgu, pośrodku umieszczamy kręgiel. Wybrana osoba kręci kręglem i mówi na pożegnanie miłe słowa koledze, którego wskazuje kręgiel.

Literatura:
  • D. Niewola, Zabawy integracyjne i nie tylko, wyd. Impuls, Kraków 2018
  • A. Tomkiewicz-Bętkowska, J. Czubak, Zgrana klasa Ja – Ty – My: gry i zabawy integrujące zespół klasowy: poradnik dla klas 1-6 szkół podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych, wyd. Impuls, Kraków 2011.
  • https://gryzabawy.pl/zabawy-integracyjne/, dostęp z dnia 07.09.2021 r.

Scenariusz zajęć integrujących grupę opracowała: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli