15 września Międzynarodowy Dzień Kropki – święto kreatywności

0
1114

Coraz popularniejszym sposobem na urozmaicenie szkolnej i przedszkolnej rutyny jest obchodzenie tzw. nietypowych dni, których znajdziemy w kalendarzu całkiem sporo – od święta pingwinów po dzień spadających liści. Dobór święta, które chcemy uczcić z dziećmi, uzależniony jest przede wszystkim od treści i wartości, które chcemy z nimi poruszyć i omówić. Z pewnością jedną z atrakcyjniejszych i kolorowych propozycji jest MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KROPKI, który obchodzony jest od 2009 roku i odnosi się do uniwersalnych wartości: współpracy, kreatywności i odwagi.

Wszystko zaczęło się w 2009 roku w amerykańskiej Iowie, gdzie kreatywny edukator Terry Shay przedstawił swoim podopiecznym książkę Petera Reynoldsa „The Dot”. Jest to opowieść o przemianie, jaką dzięki wspierającej nauczycielce przechodzi wątpiąca w siebie w dziewczynka. Niezwykła podróż rozpoczyna się od małej kropki postawionej na papierze jako swój znak. Od tamtej pory tysiące dzieci i dorosłych na całym świecie odkrywają przy okazji Dnia Kropki swoje talenty i możliwości. Zabawy i pomysły na spędzenie tego dnia zebraliśmy w poniższym scenariuszu.

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KROPKI – SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Cele:

  • rozwijanie wiary w siebie,
  • podnoszenie wiedzy uczniów na temat własnych możliwości i talentów,
  • dostarczenie pozytywnych wrażeń płynących ze wspólnego działania.

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa kierowana, instrukcja, praca z książką,
  • metody ekspresji plastycznej,
  • gry i zabawy.

Formy pracy:

  • praca z całą grupą.

Środki dydaktyczne:

  • książka Petera Reynoldsa „The Dot”,
  • kropki wycięte z papieru,
  • nagranie dowolnej muzyki,
  • obręcze lub koła wycięte z papieru,
  • kawałki papieru stworzone z rozciętego koła,
  • kredki,
  • arkusz szarego papieru,
  • klej,
  • kosz z kulkami.

Przebieg zajęć:

1. Zabawa na  dobry początek

Prowadzący przygotowuje kropki wycięte z grubszego papieru, w ilości o połowę mniejszej niż liczba uczniów. Prowadzący rozcina kropki w możliwie zróżnicowany sposób, np. w płaszczyźnie pionowej, poziomej, ukośnej, łamanej. Uczniowie otrzymują połówki kropek i poruszają się w rytm zaprezentowanej muzyki. Gdy usłyszą przerwę w muzyce, odnajdują kolegę z drugą połówką kropki.

2. Historia pewnej kropki

Uczestnicy siedzą w kręgu, wysłuchują tekstu opowiadania „The Dot”. Wspólnie szukają odpowiedzi na pytania:

  • Dlaczego główna bohaterka była smutna?
  • Co powoduje, że się smucimy i jak możemy sobie pomóc?
  • Co oznacza, że w siebie wierzymy? Jak możemy to osiągnąć?
  • Co to jest talent?

3. Mam talent

Uczestnicy siedzą w kręgu. Prowadzący turla piłeczkę w stronę wybranej osoby, mówiąc: „Mój talent to …. Jaki jest Twój?”

Pytania pomocnicze: W czym jesteś dobry? Co potrafisz? Czego możesz mnie nauczyć?

4. Po kropce do celu

Prowadzący rozkłada na podłodze obręcze lub koła wycięte z papieru, pod każdym z nich znajduje się kawałek rozciętego koła (kół/obręczy oraz kawałków koła jest tyle, ile dzieci). Jedno z kół jest wyznaczone jako pole startowe. Uczestnicy kolejno stają na starcie i realizują instrukcję prowadzącego, np. idź dwa koła do przodu, trzy w lewo i jedno do tyłu. Każdy uczeń zabiera kawałek papieru znajdujący się pod kołem, do którego dociera.

5. Nasze koło talentów

Uczniowie na kawałkach papieru rysują swoje talenty. Następnie poszczególne kawałki naklejane są na arkusz szarego papieru, tworząc wspólne koło talentów.

6. Wiem, jak dbać o wiarę w siebie

Prowadzący rozsypuje na podłodze kulki, obok stawia pusty kosz. Każde dziecko wrzuca do kosza kulkę, dzieląc się pomysłem na słowa budujące pewność siebie.

Przykładowe propozycje: Wiem, że dasz radę. Potrafisz to zrobić. Jesteś dobrym kolegą. Podziwiam twoją odwagę.

Pomysły i materiały do pracy:

  • Odszukiwanie kropek/piłek ukrytych w sali/na korytarzu/na placu zabaw.
  • Tworzenie wspólnej lub indywidualnych mandali z kropek.
  • Lista talentów – na arkuszu szarego papieru, wszyscy uczniowie tworzą kropkę poprzez odciśnięcie farby palcem. Obok kropki dopisujemy talent, mocną stronę każdego dziecka.
  • Plakaty i karty aktywności – materiały zamieszczone na oficjalnej stronie wydarzenia: https://www.internationaldotday.org/welcome/posters

Netografia:

https://www.internationaldotday.org/ dostęp z dnia 08.09.2021 r.

https://www.fablevisionstudios.com/blog/tag/Terry+Shay dostęp z dnia 08.09.2021 r.

Autor: Urszula Wesół

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli