Cele – uczeń:
- potrafi scharakteryzować człowieka sukcesu,
- umie podać przykłady ludzi sukcesu,
- rozróżnia: sukces indywidualny i sukces grupowy (społeczny).
Metody pracy:
- Pogadanka i rozważania wokół słowa SUKCES.
- Burza mózgów.
- Praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
- Plansza prezentująca kryteria sukcesu.
- Kartony do pracy w grupach.
- Mazaki.
Czas:
45 minut
Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel podaje temat lekcji. W centralnym miejscu tablicy zapisuje słowo „sukces” i przy pomocy „burzy mózgów” zapisuje terminy i skojarzenia podawane przez uczniów.
2. Nauczyciel zadaje pytanie: Co to jest sukces?
np.:
- załatwienie jakiejś sprawy, powodzenie,
- wygrana na loterii, szczęśliwy traf,
- osiągnięcie czegoś ważnego dzięki własnemu wysiłkowi i staraniu.
3. Nauczyciel prezentuje planszę.
4. Dzieli klasę na 5,6 grup, rozdaje arkusze papieru i mazaki. Na każdym arkuszu są zapisane zagadnienia do opracowania przez grupy uczniowskie:
A. Myślę, ze sukces to: ……………………………… (uzupełnij)
B. Najczęściej wymieniane cechy ludzi osiągających sukces to: ……………………..
C. Czym wg Ciebie jest sukces dla ludzi w różnych krajach np.:
– w Polsce
– w USA.
D. Podaj przykład sukcesu indywidualnego.
E. Podaj przykład sukcesu grupowego (społecznego).
5. Po pewnym czasie następuje prezentacja opracowań poszczególnych grup i wspólne ustalenie cech charakterystycznych dla człowieka sukcesu, np.:
– wiara w siebie, wyznaczony i jasno określony cel aktywności, duża odporność psychiczna, przedsiębiorczość, gotowość podejmowania ryzyka, wysoka samoocena, inteligencja.
PLANSZA
Aby odpowiedzieć na pytanie, co to jest sukces:
- możemy studiować odpowiednią literaturę przedmiotu,
- pytać, obserwować ludzi powszechnie uznanych za ludzi sukcesu,
- zastanowić się, czym dla nas samych jest sukces.
Ogólnie rzecz ujmując o sukcesie mówimy jako o pojedynczym epizodzie (wybitny wynalazek, rekordowy skok) bądź o specyficznej dla człowieka sytuacji, trwającej w czasie, czy też okolicznościach, w których realizacja planu przynosi pożądany rezultat.
Z czym kojarzy się sukces:
- zdolności – indywidualne różnice, które sprawiają, że w tych samych czy podobnych warunkach ludzie osiągają różne rezultaty swych poczynań,
- potrzeba osiągnięć – dążenie do uzyskania możliwie wysokiej sprawności w działaniu,
- motywacja – stan gotowości do podejmowania różnej aktywności,
- kompensacja, nadkompensacja – chęć wybicia się w określonej dziedzinie, w której uznajemy, że jesteśmy słabi,
- podmiotowość – jedni ludzie są przekonani, że mają istotny wpływ na określone sprawy, inni o swej bezsilności, zależności od losu, od innych ludzi,
- koncentracja – zdolność skupienia się i systematyczność pracy w określonym kierunku,
- metodyka postępowania – znajomość metod i zasad postępowania prowadzących do osiągnięcia sukcesu,
- przedsiębiorczość – umiejętność poszukiwania szans osiągnięcia określonej wartości połączona z gotowością podejmowania potrzebnej inicjatywy i ryzyka.
Scenariusz lekcji wychowawczej opracowała: Irena Daniel