Program zajęć rozwijających zainteresowania „Z matematyką za pan brat” dla uczniów klasy II

0
216

Nauczanie matematyki ma służyć rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia, aktywności matematycznej uczniów oraz ich zaangażowaniu w proces dydaktyczny. Obliczenia matematyczne ustne i pisemne, rozwijają umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania.

Program „Z matematyką za pan brat” jest programem edukacyjnym realizowanym 1 x w tygodniu w ramach dodatkowych zajęć dla chętnych uczniów klasy II zainteresowanych matematyką, lubiących zabawy z matematyką. W zajęciach mogą brać udział nie tylko uczniowie zdolni, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania matematyczne, ale i uczniowie słabsi, którzy poprzez udział w grach i zabawach matematycznych będą wzmacniali wiarę we własne siły, możliwości i umiejętności.

Cele zajęć:

  • rozbudzanie zainteresowań matematycznych uczniów,
  • doskonalenie sprawności rachunkowej,
  • uczenie matematycznego porządku,
  • uczenie wyciągania wniosków z wykonywanych ćwiczeń,
  • rozwijanie wytrwałości w dochodzeniu do poprawnego rozwiązywania zadania,
  • poszerzanie horyzontów myślenia,
  • rozwijanie wyobraźni geometrycznej, przestrzennej,
  • zachęcanie do rozwiązywania łamigłówek, krzyżówek, rebusów,
  • uczenie tworzenia nowych wersji zadania, poprzez zmianę warunków w nim zawartych,
  • uczenie dostrzegania w treści zadania informacji nie podanych wprost,
  • wykorzystanie wiedzy matematycznej w życiu codziennym (zegar, kalendarz, jednostki czasu, miary, pojemności, liczenie pieniędzy),
  • uczenie niekonwencjonalnych sposobów dochodzenia do poprawnego wyniku,
  • wzmacnianie pozytywnej motywacji do podejmowania zadań i stwarzania możliwości odnoszenia sukcesów,
  • czytanie poleceń ze zrozumieniem i czytanie informacji.

Metody pracy

W programie wykorzystano metody aktywne, które stosowane w praktyce szkolnej ułatwiają pracę uczniów. Ich założeniem jest przewaga uczenia się nad nauczaniem, a więc większe zaangażowanie uczniów w proces dydaktyczny. Metody te sprzyjają samodzielnemu zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy i są to np.:

  • burza mózgów
  • dyskusja
  • gry i zabawy matematyczne
  • łamigłówki, rebusy, krzyżówki
  • pogadanka
  • pokaz

Formy pracy:

  • grupowa jednolita zróżnicowana
  • indywidualna jednolita zróżnicowana

Środki dydaktyczne:

  • tablica interaktywna
  • zegar, kalkulator
  • domino
  • taśmy do mierzenia, przyrządy geometryczne, kostki do gry
  • gry planszowe, gry i zabawy logiczne – układanki, tangramy, krzyżówki matematyczne, sudoku itp.
  • zbiory zadań
  • karty pracy

Umiejętności ucznia po realizacji programu

Uczeń powinien:
  • definiować i analizować problem matematyczny – stawiać właściwe pytania, wykonywać w pamięci proste obliczenia, mierzyć długości i pojemności oraz ważyć przedmioty, zamieniać podstawowe jednostki miar, wykonywać obliczenia zegarowe i kalendarzowe,
  • dostrzegać w zadaniach prawidłowości (porządkować, klasyfikować, uogólniać dane), poprawnie zapisywać przeprowadzone obliczenia,
  • twórczo współpracować w zespole, grupie, wykorzystywać zbiorowe doświadczenie,
  • podejmować kolejny wysiłek, nie zrażając się uprzednim niepowodzeniem,
  • podejmować działania służące samodoskonaleniu i rozwijaniu własnych zainteresowań.

Ewaluacja

Ewaluację programu stanowią odczucia, rozmowy, małe sukcesy, próby oceny pracy po zajęciach. Doskonałą ocenę pracy uczniów jest zastosowanie zdobytej wiedzy matematycznej w codziennym życiu, uzyskiwanie lepszych rezultatów w uczeniu się matematyki.

Treści realizowane w ramach kółka zajęć

I Jednostki miar:

Ważenie i mierzenie – sprawiedliwy podział.

Obliczenia kalendarzowe, zegarowe, pieniężne.

Obliczenia miary i wagi – nowe jednostki wagi.

II Tematy geometryczne:

Geometria – figury na płaszczyźnie.

Geometria – bryły.

III Działania na liczbach:

Pojęcie liczby.

Własności ciągów liczb naturalnych.

Własności liczb naturalnych i działań na nich.

Liczby arabskie i rzymskie.

IV Zadania nietypowe, niepełne i z mylną informacją.

Literatura: 

  • J. Stasica, 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z matematyki w klasie 1-3
  • A. Podgórska, Łamigłówki 8 – letniej główki
  • B. Lankiewicz, Z. Semadeni, Matematyka 2
  • A. Cheba, Matematyka 2 – utrwalamy i sprawdzamy
  • J. Hanisz: Zadania na szóstkę. Warszawa 1997
  • E. Gruszczyk-Kolczyńska, M. Skura, Skarbiec matematyczny. Warszawa 2005
  • Red. Z. Bobiński i inni, Matematyka z wesołym Kangurem. Toruń 2004
  • A. Ludwa, Wesoły świat matematyki dla klas II. Poznań 2003

Program zajęć rozwijających zainteresowania opracowała: Agnieszka Mroczek – Czytelniczka Portalu