Nauczanie matematyki ma służyć rozwijaniu umiejętności logicznego myślenia, aktywności matematycznej uczniów oraz ich zaangażowaniu w proces dydaktyczny. Obliczenia matematyczne ustne i pisemne, rozwijają umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania.
Program „Z matematyką za pan brat” jest programem edukacyjnym realizowanym 1 x w tygodniu w ramach dodatkowych zajęć dla chętnych uczniów klasy II zainteresowanych matematyką, lubiących zabawy z matematyką. W zajęciach mogą brać udział nie tylko uczniowie zdolni, którzy chcą rozwijać swoje zainteresowania matematyczne, ale i uczniowie słabsi, którzy poprzez udział w grach i zabawach matematycznych będą wzmacniali wiarę we własne siły, możliwości i umiejętności.
Cele zajęć:
- rozbudzanie zainteresowań matematycznych uczniów,
- doskonalenie sprawności rachunkowej,
- uczenie matematycznego porządku,
- uczenie wyciągania wniosków z wykonywanych ćwiczeń,
- rozwijanie wytrwałości w dochodzeniu do poprawnego rozwiązywania zadania,
- poszerzanie horyzontów myślenia,
- rozwijanie wyobraźni geometrycznej, przestrzennej,
- zachęcanie do rozwiązywania łamigłówek, krzyżówek, rebusów,
- uczenie tworzenia nowych wersji zadania, poprzez zmianę warunków w nim zawartych,
- uczenie dostrzegania w treści zadania informacji nie podanych wprost,
- wykorzystanie wiedzy matematycznej w życiu codziennym (zegar, kalendarz, jednostki czasu, miary, pojemności, liczenie pieniędzy),
- uczenie niekonwencjonalnych sposobów dochodzenia do poprawnego wyniku,
- wzmacnianie pozytywnej motywacji do podejmowania zadań i stwarzania możliwości odnoszenia sukcesów,
- czytanie poleceń ze zrozumieniem i czytanie informacji.
Metody pracy
W programie wykorzystano metody aktywne, które stosowane w praktyce szkolnej ułatwiają pracę uczniów. Ich założeniem jest przewaga uczenia się nad nauczaniem, a więc większe zaangażowanie uczniów w proces dydaktyczny. Metody te sprzyjają samodzielnemu zdobywaniu i utrwalaniu wiedzy i są to np.:
- burza mózgów
- dyskusja
- gry i zabawy matematyczne
- łamigłówki, rebusy, krzyżówki
- pogadanka
- pokaz
Formy pracy:
- grupowa jednolita zróżnicowana
- indywidualna jednolita zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
- tablica interaktywna
- zegar, kalkulator
- domino
- taśmy do mierzenia, przyrządy geometryczne, kostki do gry
- gry planszowe, gry i zabawy logiczne – układanki, tangramy, krzyżówki matematyczne, sudoku itp.
- zbiory zadań
- karty pracy
Umiejętności ucznia po realizacji programu
Uczeń powinien:
- definiować i analizować problem matematyczny – stawiać właściwe pytania, wykonywać w pamięci proste obliczenia, mierzyć długości i pojemności oraz ważyć przedmioty, zamieniać podstawowe jednostki miar, wykonywać obliczenia zegarowe i kalendarzowe,
- dostrzegać w zadaniach prawidłowości (porządkować, klasyfikować, uogólniać dane), poprawnie zapisywać przeprowadzone obliczenia,
- twórczo współpracować w zespole, grupie, wykorzystywać zbiorowe doświadczenie,
- podejmować kolejny wysiłek, nie zrażając się uprzednim niepowodzeniem,
- podejmować działania służące samodoskonaleniu i rozwijaniu własnych zainteresowań.
Ewaluacja
Ewaluację programu stanowią odczucia, rozmowy, małe sukcesy, próby oceny pracy po zajęciach. Doskonałą ocenę pracy uczniów jest zastosowanie zdobytej wiedzy matematycznej w codziennym życiu, uzyskiwanie lepszych rezultatów w uczeniu się matematyki.
Treści realizowane w ramach kółka zajęć
I Jednostki miar:
Ważenie i mierzenie – sprawiedliwy podział.
Obliczenia kalendarzowe, zegarowe, pieniężne.
Obliczenia miary i wagi – nowe jednostki wagi.
II Tematy geometryczne:
Geometria – figury na płaszczyźnie.
Geometria – bryły.
III Działania na liczbach:
Pojęcie liczby.
Własności ciągów liczb naturalnych.
Własności liczb naturalnych i działań na nich.
Liczby arabskie i rzymskie.
IV Zadania nietypowe, niepełne i z mylną informacją.
Literatura:
- J. Stasica, 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z matematyki w klasie 1-3
- A. Podgórska, Łamigłówki 8 – letniej główki
- B. Lankiewicz, Z. Semadeni, Matematyka 2
- A. Cheba, Matematyka 2 – utrwalamy i sprawdzamy
- J. Hanisz: Zadania na szóstkę. Warszawa 1997
- E. Gruszczyk-Kolczyńska, M. Skura, Skarbiec matematyczny. Warszawa 2005
- Red. Z. Bobiński i inni, Matematyka z wesołym Kangurem. Toruń 2004
- A. Ludwa, Wesoły świat matematyki dla klas II. Poznań 2003
Program zajęć rozwijających zainteresowania opracowała: Agnieszka Mroczek – Czytelniczka Portalu