Temat zajęć: Matematyka wokół nas
Wiek dzieci:
5-6 lat
Czas trwania:
60 minut
Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności liczenia
- utrwalanie wyglądu i nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt
- kształtowanie orientacji w przestrzeni
- utrwalanie graficznego znaku cyfr
Cele szczegółowe – dziecko:
- wie, jak wyglądają i potrafi zapisać liczby od 1 do 10
- potrafi dodawać i odejmować w zakresie do 10
- rozpoznaje podstawowe figury geometryczne
- umie ustalić położenie przedmiotów w stosunku do własnego ciała i innych przedmiotów
- odróżnia prawą i lewą stronę
Metody:
- słowna – pogadanka, objaśnienia i instrukcje
- czynna – zadania stawiane do wykonania
- aktywizująca – integracyjna
Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa
Środki dydaktyczne:
- koszyk
- kolorowe jajka z działaniami
- listy
- trzy mapy
- pudełko
- klocki w kształcie figur geometrycznych
- duża kostka do gry
- papierowe zajączki
- rzeżucha
- karta pracy
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie do zajęć.
- Nauczyciel wita się z dziećmi piosenką: „Wszyscy są, Witam was”
„Wszyscy są, witam was,
zaczynamy, już czas.
Jestem ja, jesteś ty,
raz, dwa, trzy”.
2. Część główna.
- Nauczyciel opowiada dzieciom o tajemniczym koszyku, który znalazł dziś rano przed wejściem do przedszkola. Wszyscy razem siedzą w kole na dywanie i wspólnie odczytują list, który znajdował się w koszyku.
„Kochane Dzieci,
Jestem zajączkiem i mam na imię Teodor. Za oknem już pewnie widzicie pierwsze oznaki wiosny, a jak wiecie, my zajączki o tej porze mamy bardzo dużo pracy. Zbliżają się Święta Wielkanocne i potrzebuję Waszej pomocy. W koszyczku znajdują się pisanki z działaniami matematycznymi, które trzeba odpowiednio rozwiązać. Gdy skończycie, na dnie koszyka znajdziecie kopertę nr 2, z której dowiecie się o kolejnym zadaniu. Mam nadzieję, że pomożecie mi w tym pracowitym okresie”.
Z pozdrowieniami
Zając Teodor
- Rozmowa z dziećmi na temat tajemniczej przesyłki.
- Rozwiązanie działań matematycznych na pisankach.
(Pisanki otwierane. Na jednej części jajka jest działanie, natomiast na drugiej są podane wyniki. Zadaniem dzieci jest obrócenie wyników, tak by pasowały do działania).
- Odczytanie przez nauczyciela drugiego listu (koperta nr 2) od zajączka:
„Hurra!
Bardzo się cieszę, że zgodziliście się mi pomóc. Wiem, że jesteście bardzo zdolni i na pewno świetnie poradziliście sobie z pierwszym zadaniem. A teraz mam dla Was kolejne wyzwanie. Jesteście gotowi? Podzielcie się na trzy zespoły. Każda grupa otrzyma mapę, dzięki której odnajdziecie ukryte skarby w ogrodzie”.
- Nauczyciel dzieli dzieci na trzy równe zespoły. Każda grupa otrzyma mapę przedstawiającą ogródek przedszkolny. Po wyjaśnieniu przez nauczyciela wszystkich elementów znajdujących się na mapie, dzieci idą szukać skarbów.
- Każda ukryta niespodzianka jest ponumerowana od 1 do 3. Po odnalezieniu wszystkich skarbów dzieci wykonują zadania według numeracji.
Odnaleziony skarb nr 1 – „Matematyczne pudełko”
W pudełku znajdują się klocki geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt). Dzieci za pomocą zmysłu dotyku muszą określić, jakiego kształtu jest wybrany klocek.
Odnaleziony skarb nr 2 – „Kto zje pierwszy” (załącznik 1)
Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. Każdy zespół ma swojego króliczka. Zadaniem każdego dziecka jest rzucenie kostką. Tyle, ile wypadnie oczek na kostce, tyle marchewek zje królik. Wygrywa drużyna, której królik zje wszystkie marchewki.
Odnaleziony skarb nr 3 – „Matematyczna pisanka” + list od zająca (załącznik 2)
Odczytanie przez nauczyciela ostatniego listu od zajączka:
„Drogie Dzieci,
Bardzo się cieszę, że udało Wam się odnaleźć wszystkie ukryte skarby w ogrodzie. W podziękowaniu za pomoc zostawiam nasiona rzeżuchy, którą możecie zasiać i obserwować jej wysokość każdego dnia. Zostawiam Wam również papierowe pisanki, którymi możecie przystroić okna waszej sali. A ja będę mógł podziwiać wasze piękne prace każdego wiosennego poranka”
Z pozdrowieniami
Zając Teodor
- Dzieci po przeczytaniu listu wykonują samodzielnie kartę pracy.
- Po ozdobieniu okien pisankami, dzieci sieją rzeżuchę.
3. Zakończenie.
Nauczyciel dziękuje dzieciom za aktywny udział w zajęciach i kończy je rymowanką matematyczną: „Jeden, dwa, pewna Pani miała psa….”
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Małgorzata Wachowiak – Czytelniczka Portalu