Temat zajęć: Dzień Pitagorasa – w krainie figur geometrycznych
Grupa wiekowa:
czterolatki
Cele ogólne:
- poznanie postaci Pitagorasa – sławnego matematyka
- utrwalenie kształtów i nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt
- zgodna współpraca w grupach
- kształcenie twórczej wyobraźni
Cele szczegółowe:
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej w czasie zabaw ruchowych
- kształtowanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej
- umiejętności logicznego formułowania wypowiedzi
- umiejętność rozwiązywania zagadek
- współpraca z grupą w czasie wykonywania zadań
- przestrzeganie reguł zabawy
- doskonalenie umiejętności tworzenia kompozycji geometrycznych wg wzoru
- wyrabianie aktywności muzyczno-ruchowej sprzyjającej rozbudzaniu ekspresji
Metody:
- słowna (rozmowa, opowieść ruchowa, zagadki, rymowanki)
- oglądowa (pokaz, ilustracja)
- czynna (zadań stawianych dziecku, aktywizacja, zabawy ruchowe)
Formy:
- zespołowa, w małych grupach
Środki dydaktyczne:
koperty z zagadkami, figury na oknach, instrumenty muzyczne: trójkąt, bębenek, pianinko elektryczne, koperty z figurami geometrycznymi, utwór muzyczny „W krainie figur geometrycznych”, strój Pitagorasa, list od Pitagorasa, wiersz M. Platy „Pajacyk”
Przebieg zajęć
1. Powitanie – nauczyciel wita dzieci stwierdzeniami; dzieci, do których odnoszą się stwierdzenia, machają.
- Witam wszystkie dzieci, które lubią okrągłą pizzę
- Witam wszystkie dzieci, które mają kwadratowe ręczniki
- Witam wszystkie dzieci, które potrafią wycinać trójkąty
- Witam wielkiego matematyka – Pitagorasa
- Witam obecnych dzisiaj gości
2. Opowieść ruchowa na podstawie opowiadania G. Szadkowskiej pt. „W krainie Figurolandii” – opowiadanie zmodyfikowane do potrzeb tematu.
Odczytanie listu od Pitagorasa:
„List od Pitagorasa”
Za górami, za lasami, na południu starożytnej Grecji była kraina, która nazywała się FIGUROLANDIA, w której wszystko było zrobione z figur geometrycznych. Aby się w niej znaleźć, musicie klasnąć w dłonie trzy razy. Aby zobaczyć, co się w niej znajduje, z waszych dłoni musicie zrobić lornetki składające się z 2 kółek. Wszyscy mamy lornetki, więc dokładnie obserwujmy. Z figur były tam domy, drzewa, samochody, lizaki. Na ulicach powiewały flagi w kształcie trójkątów, na drzewach rosły owoce z figur geometrycznych, dzieci zrywały je do okrągłych koszyków, jednym słowem świat figur rozpościerał się wszędzie jak okiem sięgnąć. Pewnej nocy zły czarodziej pozmieniał wszystko w normalne przedmioty. Bardzo smucili się mieszkańcy FIGUROLANDII, bo ich nazwa pochodziła od tego, że wszystko było z figur geometrycznych, a teraz ich nie było. Czarodziej ogłosił, że jedynym ratunkiem na odzyskanie kształtów jest wykonanie kilku zadań przez dzielne przedszkolaki. Jeśli uda wam się znaleźć zagubione kształty z FIGUROLANDII, kraina zostanie uratowana.
Nasz przyjaciel Pitagoras bardzo kocha muzykę. Dlatego jeśli odgadniecie zagadki, będzie miał dla was niespodzianki.
3. Rozwiązywanie zagadek o figurach geometrycznych.
Na oknach zasłoniętych roletami przyczepione są koperty z zagadkami. Nauczyciel odczytuje zagadki.
Zagadka 1
Ta magiczna liczba trzy – zawsze towarzyszy mi.
Mam trzy boki i wierzchołki, trzy mam kąty, trzy odcinki
Twoja buzia mówi mi, że odgadniesz raz, dwa, trzy.
(trójkąt)
Odsłonięcie okna
Osoba z grupy otrzymuje od Pitagorasa trójkąt i gra w czasie refrenu piosenki.
Piosenka 1
Trójkąt, katy ma trzy
i ma trzy boki – 1, 2, 3
ma trzy wierzchołki
w nich boki łączą się,
trójkąty są fajowe
spróbuj znaleźć je.
Zagadka 2
Mam cztery boki równe parami,
chociaż różniące się długościami,
nie jestem jednak kwadratem,
a tylko jego bliskim bratem.
(prostokąt)
Odsłonięcie okna
Osoba z grupy otrzymuje od Pitagorasa pianinko i gra w czasie refrenu.
Piosenka 2
Każdy prostokąt cztery kąty ma
i każdy kąt jest dokładnie taki sam
kąty są proste, więc postaw na nim kropkę
a teraz policz ile prostokąt boków ma
1,2,3,4, dwa są dłuższe, dwa są krótsze
poszukajmy razem co ma prostokątny kształt.
Zagadka 3
Powiem tylko: jestem szczery, ujrzysz u mnie boki cztery,
cztery kąty i wierzchołki – obce mi są różne dołki.
Moje boki są równiuteńkie, a cztery kąty prościutkie.
(kwadrat)
Odsłonięcie okna
Piosenka 3
Kwadrat
to prostokąta brat
ma takie same kąty
cztery boki ma
boki w kwadracie są sobie równe
spróbuj znaleźć gdzie kształt kwadratowy jest.
Zagadka 4
Toczę, toczę się wesoło i do wszystkich macham w koło.
Początku nie mam ani końca, podobne jestem do słońca.
Wszyscy mnie doskonale znacie. Myślę, że gotową odpowiedź macie.
(koło)
Odsłonięcie okna
Osoba z grupy otrzymuje bębenek i gra w czasie refrenu.
Piosenka 4
Namaluj obręcz, wypełnij ją kolorem
taką figurę nazywamy kołem
lubi się kręcić, jest idealnie obłe,
poszukajmy teraz co do koła jest podobne.
Kraina FIGUROLANDII została uratowana! Bardzo Wam dziękujemy!
W nagrodę wysłuchajcie wiersza.
4. Wierszyk o pajacyku – dyktando graficzne. Nauczyciel odczytuje wiersz, a zadaniem dzieci jest ułożenie pajacyka z figur geometrycznych.
Uważne słuchanie wiersza M. Platy „Pajacyk”. Pokaz układania pajacyka na tablicy. Przypomnienie nazw figur geometrycznych.
PAJACYK
Hop – rączki w górę,
Hop – rączki w dół.
Co to za dziwny skaczący stwór?
Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny.
Głowa okrągła jest jak piłeczka,
A na tej głowie trójkątna czapeczka.
Kwadrat to brzuszek,
Oczy i nosek są krąglutkie jak groszek.
Nogi pajaca – prostokąciki,
Na nich z trójkątów małe buciki.
Weźcie pajaca do swojej sali,
chcemy żebyście go razem poukładali.
Autor: Magdalena Guz – Czytelniczka Portalu