Scenariusz Dzień Pitagorasa – w krainie figur geometrycznych

0
25

Temat zajęć: Dzień Pitagorasa – w krainie figur geometrycznych

Grupa wiekowa:

czterolatki

Cele ogólne:

  • poznanie postaci Pitagorasa – sławnego matematyka
  • utrwalenie kształtów i nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt
  • zgodna współpraca w grupach
  • kształcenie twórczej wyobraźni

Cele szczegółowe:

  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej w czasie zabaw ruchowych
  • kształtowanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej
  • umiejętności logicznego formułowania wypowiedzi
  • umiejętność rozwiązywania zagadek
  • współpraca z grupą w czasie wykonywania zadań
  • przestrzeganie reguł zabawy
  • doskonalenie umiejętności tworzenia kompozycji geometrycznych wg wzoru
  • wyrabianie aktywności muzyczno-ruchowej sprzyjającej rozbudzaniu ekspresji

Metody:

  • słowna (rozmowa, opowieść ruchowa, zagadki, rymowanki)
  • oglądowa (pokaz, ilustracja)
  • czynna (zadań stawianych dziecku, aktywizacja, zabawy ruchowe)

Formy:

  • zespołowa, w małych grupach

Środki dydaktyczne:

koperty z zagadkami, figury na oknach, instrumenty muzyczne: trójkąt, bębenek, pianinko elektryczne, koperty z figurami geometrycznymi, utwór muzyczny „W krainie figur geometrycznych”, strój Pitagorasa, list od Pitagorasa, wiersz M. Platy „Pajacyk”

Przebieg zajęć

1. Powitanie – nauczyciel wita dzieci stwierdzeniami; dzieci, do których odnoszą się stwierdzenia, machają.

  • Witam wszystkie dzieci, które lubią okrągłą pizzę
  • Witam wszystkie dzieci, które mają kwadratowe ręczniki
  • Witam wszystkie dzieci, które potrafią wycinać trójkąty
  • Witam wielkiego matematyka – Pitagorasa
  • Witam obecnych dzisiaj gości

2. Opowieść ruchowa na podstawie opowiadania G. Szadkowskiej pt. „W krainie Figurolandii” – opowiadanie zmodyfikowane do potrzeb tematu.

Odczytanie listu od Pitagorasa:

„List od Pitagorasa”

Za górami, za lasami, na południu starożytnej Grecji była kraina, która nazywała się FIGUROLANDIA, w której wszystko było zrobione z figur geometrycznych. Aby się w niej znaleźć, musicie klasnąć w dłonie trzy razy. Aby zobaczyć, co się w niej znajduje, z waszych dłoni musicie zrobić lornetki składające się z 2 kółek. Wszyscy mamy lornetki, więc dokładnie obserwujmy. Z figur były tam domy, drzewa, samochody, lizaki. Na ulicach powiewały flagi w kształcie trójkątów, na drzewach rosły owoce z figur geometrycznych, dzieci zrywały je do okrągłych koszyków, jednym słowem świat figur rozpościerał się wszędzie jak okiem sięgnąć. Pewnej nocy zły czarodziej pozmieniał wszystko w normalne przedmioty. Bardzo smucili się mieszkańcy FIGUROLANDII, bo ich nazwa pochodziła od tego, że wszystko było z figur geometrycznych, a teraz ich nie było. Czarodziej ogłosił, że jedynym ratunkiem na odzyskanie kształtów jest wykonanie kilku zadań przez dzielne przedszkolaki. Jeśli uda wam się znaleźć zagubione kształty z FIGUROLANDII, kraina zostanie uratowana.

Nasz przyjaciel Pitagoras bardzo kocha muzykę. Dlatego jeśli odgadniecie zagadki, będzie miał dla was niespodzianki.

3. Rozwiązywanie zagadek o figurach geometrycznych.

Na oknach zasłoniętych roletami przyczepione są koperty z zagadkami. Nauczyciel odczytuje zagadki.

Zagadka 1

Ta magiczna liczba trzy – zawsze towarzyszy mi.

Mam trzy boki i wierzchołki, trzy mam kąty, trzy odcinki

Twoja buzia mówi mi, że odgadniesz raz, dwa, trzy.

(trójkąt)

Odsłonięcie okna

Osoba z grupy otrzymuje od Pitagorasa trójkąt i gra w czasie refrenu piosenki.

Piosenka 1

Trójkąt, katy ma trzy

i ma trzy boki – 1, 2, 3

ma trzy wierzchołki

w nich boki łączą się,

trójkąty są fajowe

spróbuj znaleźć je.

Zagadka 2

Mam cztery boki równe parami,

chociaż różniące się długościami,

nie jestem jednak kwadratem,

a tylko jego bliskim bratem.

(prostokąt)

Odsłonięcie okna

Osoba z grupy otrzymuje od Pitagorasa pianinko i gra w czasie refrenu.

Piosenka 2

Każdy prostokąt cztery kąty ma

i każdy kąt jest dokładnie taki sam

kąty są proste, więc postaw na nim kropkę

a teraz policz ile prostokąt boków ma

1,2,3,4, dwa są dłuższe, dwa są krótsze

poszukajmy razem co ma prostokątny kształt.

Zagadka 3

Powiem tylko: jestem szczery, ujrzysz u mnie boki cztery,

cztery kąty i wierzchołki – obce mi są różne dołki.

Moje boki są równiuteńkie, a cztery kąty prościutkie.

(kwadrat)

Odsłonięcie okna

Piosenka 3

Kwadrat

to prostokąta brat

ma takie same kąty

cztery boki ma

boki w kwadracie są sobie równe

spróbuj znaleźć gdzie kształt kwadratowy jest.

Zagadka 4

Toczę, toczę się wesoło i do wszystkich macham w koło.

Początku nie mam ani końca, podobne jestem do słońca.

Wszyscy mnie doskonale znacie. Myślę, że gotową odpowiedź macie.

(koło)

Odsłonięcie okna

Osoba z grupy otrzymuje bębenek i gra w czasie refrenu.

Piosenka 4

Namaluj obręcz, wypełnij ją kolorem

taką figurę nazywamy kołem

lubi się kręcić, jest idealnie obłe,

poszukajmy teraz co do koła jest podobne.

Kraina FIGUROLANDII została uratowana! Bardzo Wam dziękujemy!

W nagrodę wysłuchajcie wiersza.

4. Wierszyk o pajacyku – dyktando graficzne. Nauczyciel odczytuje wiersz, a zadaniem dzieci jest ułożenie pajacyka z figur geometrycznych.

Uważne słuchanie wiersza M. Platy „Pajacyk”. Pokaz układania pajacyka na tablicy. Przypomnienie nazw figur geometrycznych.

PAJACYK

Hop – rączki w górę,

Hop – rączki w dół.

Co to za dziwny skaczący stwór?

Jest koło, kwadrat,

Prostokąt jest śliczny.

To nasz pajacyk geometryczny.

Głowa okrągła jest jak piłeczka,

A na tej głowie trójkątna czapeczka.

Kwadrat to brzuszek,

Oczy i nosek są krąglutkie jak groszek.

Nogi pajaca – prostokąciki,

Na nich z trójkątów małe buciki.

Weźcie pajaca do swojej sali,

chcemy żebyście go razem poukładali.

Autor: Magdalena Guz – Czytelniczka Portalu