Temat lekcji: System rzymski w życiu codziennym
Szkoła:
Szkoła Podstawowa
Klasa:
IV
Czas:
45 min
Cele lekcji:
Cele ogólne:
- doskonalenie sprawności rachunkowej
- wykorzystanie i tworzenie informacji
Cele operacyjne (szczegółowe):
Uczeń:
- zna cyfry rzymskie
- potrafi zapisać cyframi rzymskimi liczby wielocyfrowe
- potrafi odczytać liczby wielocyfrowe zapisane cyframi rzymskimi
- współpracuje w grupie, w parze
Formy pracy na lekcji:
- praca z całą klasą
- praca indywidualna
- praca w grupach, parach
Środki dydaktyczne:
- ćwiczenia
- tablica, kreda
- tablica multimedialna
- szary papier
- kartki z zadaniami
- kartki z cyframi rzymskimi
- kartki z notatką
Przebieg lekcji:
I. Czynności porządkowe
Uczniowie, wchodząc do sali, losują kartkę z zapisaną cyfrą rzymską (załącznik 1), zajmując odpowiednie miejsce w sali.
Sprawdzenie obecności oraz pracy domowej.
II. Czynności organizacyjne
Uczniowie rozwiązują zadanie (załącznik nr 2), w którym wykreślają co trzecią literkę. Odgadują temat lekcji. Nauczyciel podaje cele lekcji.
III. Zapoznanie uczniów z treściami nauczania
Uczniowie mają podać, na jakich przedmiotach i w jakich sytuacjach ma zastosowanie zapis liczb w systemie rzymskim. W razie trudności wskazówek udziela nauczyciel. Nauczyciel przypomina zapis liczb w systemie rzymskim do 20. Następnie uczniowie otrzymują zadanie do rozwiązania w grupach trzy- lub czteroosobowych (załącznik nr 3). Grupa, która prawidłowo i najszybciej rozwiąże zadanie, otrzymuje punkt (grupa, która zbierze najwięcej punktów, otrzymuje ocenę celującą za aktywność).
Nauczyciel wyjaśnia, w jaki sposób prawidłowo zapisać liczbę wielocyfrową w systemie rzymskim. Podaje reguły, które obowiązują. Dodatkowo (dla lepszego zapamiętania) podaje zdanie:
Lecą Cegły Dom Murują.
Pierwsza litera każdego wyrazu oznacza odpowiednio 50, 100, 500, 1000.
Uczniowie otrzymują notatkę do wklejenia (załącznik nr 4).
Następnie wraz z nauczycielem rozwiązują zadanie (załącznik nr 5).
IV. Utrwalenie treści nauczania
Uczniowie w parach rozwiązują zadanie (załącznik nr 6). Para, która jako pierwsza prawidłowo rozwiąże zadanie, otrzymuje plus za aktywność.
Zadanie pracy domowej (ćw. 1, 2 str. 36). Zadanie dla chętnych (ćw. 4 str. 36).
Pobierz scenariusz z załącznikami
Autor: Katarzyna Kwietniewska – Czytelniczka Portalu