Flamingi to ptaki żyjące w strefie klimatów ciepłych i gorących. Środowiskiem, w którym mieszkają są słone jeziora, zatoki i laguny nadmorskie. Długość ciała dorosłego flaminga to od 80 do 145 cm długości – porównać go możemy wzrostem do przedszkolaka, jedne flamingi są niższe jak maluchy – inne nieco wyższe jak starszaki, przy czym samice są zawsze większe od samców. Kształt szyi flaminga to litera S, mają długie nogi, w locie są wyprostowane. Flamingi świetnie latają, młodsze również potrafią dobrze pływać. Flamingi żyją w stadach – dużych rodzinach. Łączą się w pary na całe życie. Malutkie flamingi przebywają w żłobkach, gdzie pilnuje ich jedna samica.
Zajęcia dla dzieci: 3-6 lat
Cele ogólne:
- zachęcanie do uważnego słuchania,
- rozwijanie mowy.
Cele operacyjne – dziecko:
- zna ciekawostki o flamingach (skąd bierze się ich kolor i dlaczego stoją na jednej nodze),
- bierze udział w dyskusji,
- uczestniczy w zabawach,
- wykonuje pracę plastyczną.
I. Powitanie dzieci piosenką „Podajmy sobie ręce”.
II. Oglądanie zdjęć flaminga i bociana, opisywanie ich wyglądu, porównywanie, szukanie różnic i podobieństw.
Pomoce: ilustracje i zdjęcia przedstawiające flaminga i bociana białego w różnych ujęciach (lot, polowanie).
III. Dlaczego FLAMINGI są różowe? – opowiadanie z serii Przygody Neli małej reporterki
Nauczyciel odczytuje opowiadanie ilustrowane zdjęciami (Nela na 3 kontynentach, podróże w nieznane, wyd. National Geographic, 2014).
Wspólne szukanie odpowiedzi na pytania:
Dlaczego flamingi są różowe?
Dlaczego czasami stoją na jednej nodze?
Dlaczego szyja flaminga wygięta jest w literę S?
Zaznaczanie miejsca wyprawy Neli na mapie świata – Laguna Colorada w Boliwii.
Pomoce: tekst opowiadania, mapa świata, zdjęcia flamingów.
IV. Zabawa ruchowa z elementem równowagi „Flamingi”.
Dzieci naśladują flamingi przy nagraniu naprzemiennej melodii – spokojnej, wolnej lub szybkiej, skocznej. Podczas melodii szybkiej lecą wyciągając ręce – skrzydła, podczas wolnej, spokojnej stają na jednej nodze, starając się utrzymać równowagę i odpoczywają.
Pomoce: nagranie melodii wolnej i szybkiej.
V. Edukacyjny film „Flamingi – seria Encyklopedia zwierząt dla dzieci” (https://www.youtube.com/watch?v=pmxhdZ77mMA)
Pomoce: laptop, film, projektor bądź odbiornik TV.
VI. Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz”.
Nauczyciel wręcza każdemu dziecku dwie buźki, uśmiechniętą i smutną. Dzieci siedzą w kole na dywanie. Nauczyciel mówi kolejno zdania dotyczące tematu zajęć – życia flamingów, dzieci jeśli uważają, że zdanie jest prawdziwe – podnoszą do góry buźkę uśmiechniętą, jeśli zdanie jest fałszywe – podnoszą buźkę smutną.
VII. Praca plastyczna – plakat (lub praca indywidualna) „Laguna pełna flamingów”.
Nauczyciel wyjaśnia temat pracy, zapoznaje z techniką wykonania pracy – technika do wyboru (malowanie, wyklejanie).
Pomoce: brystol lub papier A4, farby, kredki, pastele, kolorowy papier, piórka w kolorze różowym.
Autor: Michalina Pawlikowska – Czytelniczka Portalu