11.9 C
Polska
czwartek, 28 marca, 2024
Strona głównaCzytelniaŚwiatowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu - scenariusz zdalnych zajęć wychowawczych

Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu – scenariusz zdalnych zajęć wychowawczych

Zajęcia dla uczniów klas VIII

Temat lekcji: Analizuję sytuację społeczną osób z autyzmem oraz poznaję ich potrzeby.

Cele zajęć w języku ucznia:

  • dowiem się, na czym polega zaburzenie: autyzm
  • poznam święto ustanowione na rzecz osób z autyzmem
  • dowiem się, jakie zalety mają osoby z autyzmem
  • zrozumiem, jak czują się osoby ze spektrum autyzmu w nietolerancyjnym otoczeniu
  • poznam potrzeby osób z autyzmem

KARTA PRACY

Zadanie 1.

Przeczytaj poniższy tekst. Dowiesz się, czym jest autyzm.

Autyzm to nieprawidłowa praca mózgu, która powoduje problemy z mówieniem, postrzeganiem świata, rozumieniem relacji społecznych. Sprawia też, że człowiek inaczej, niż pozostali ludzie, odbiera wrażenia zmysłowe (wzrokowe, słuchowe, węchowe, dotykowe, smakowe).

Zadanie 2.

Przeczytaj poniższy tekst. Poznasz święto ustanowione na rzecz osób z autyzmem.

Kwiecień to Światowy Miesiąc Wiedzy na Temat Autyzmu.

Szczególnym dniem jest drugi kwietnia obchodzony każdego roku jako Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu. Inna nazwa tego święta to: „Światowy Dzień Świadomości Autyzmu”.

Dzień ten został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2007 r., aby zwrócić uwagę społeczeństwa na potrzeby i problemy osób dotkniętych autyzmem oraz w celu propagowania wiedzy o tym zaburzeniu.

Symbolem omawianego święta oraz solidarności z osobami z autyzmem jest kolor niebieski. Barwa ta symbolizuje ich nadzieję na lepsze życie w społeczeństwie.

Każdy człowiek może wyrazić swoją solidarność z osobami ze spektrum autyzmu, dodając niebieski kolor do ubrania lub propagując logo: „Niebieski dla autyzmu”.

Zadanie 3.

Obejrzyj film. Dowiesz się, na czym polega autyzm.

www.youtube.com/watch?v=QLv-dvLCgAg

czas: 4 minuty, 16 sekund

Przemyśl i, jeśli możesz, omów z innymi następujące kwestie:

  • czym Ty wewnętrznie odróżniasz się od innych ludzi?
  • co jest charakterystyczne w Twoim sposobie myślenia?
  • co jest charakterystyczne dla Twojego sposobu odczuwania i reagowania emocjonalnego?
  • jaki jest Twój typowy sposób porozumiewania się z otoczeniem?
  • co Tobie pomaga zachować spokój w trudnych sytuacjach?

Zadanie 4.

Obejrzyj teledysk. Zwróć szczególną uwagę na tekst piosenki.

www.youtube.com/watch?v=Cpsw6u4Qcw0

czas: 3 minuty, 27 sekund

Przemyśl i, jeśli możesz, omów z innymi następujące kwestie:

  • z jakimi przeciwnościami/trudnościami zmagają się osoby z autyzmem?
  • jakie pragnienia, potrzeby mogą mieć osoby z autyzmem?
  • czy osoby z autyzmem mogą swobodnie „żyć po swojemu” w naszym społeczeństwie?

Zadanie 5.

Obejrzyj film. Poznasz niezwykłe możliwości („supermoce”) osób z autyzmem.

www.youtube.com/watch?v=IVbkH6o-PfA

czas: 6 minut, 33 sekundy

Zastanów się i, jeśli możesz, omów z innymi następujące kwestie:

  • jakie „supermoce” posiadasz (w czym jesteś lepszy od innych, co wychodzi ci dobrze, jakie masz umiejętności, zdolności, talenty, predyspozycje?)
  • jakie „supermoce” (zdolności, umiejętności, talenty, predyspozycje) posiadają osoby z Twojego otoczenia?
  • jakie korzyści możecie odnieść nawzajem, Ty i osoby w Twoim otoczeniu, z „supermocy”, które posiadacie?

Zadanie 6.

W celu podsumowania zajęć, dokończ poniższe stwierdzenia.

Dowiedziałem się…

Zdziwiło mnie…

Nauczyłem się…

Uświadomiłem sobie…

Zaskoczyło mnie…

Trudno było mi…

Z łatwością…

Chciałbym…

Zapamiętam…

Zrozumiałem…

Zadanie 7.

Jeśli w związku z tematem zajęć chcesz mnie o coś zapytać, o czymś mi powiedzieć, podzielić się ze mną swoimi przemyśleniami, napisz do mnie.

ZADANIA DODATKOWE – DLA CHĘTNYCH!

Jeśli chcesz zobaczyć świat z perspektywy osoby autystycznej:

  • załóż rękawice narciarskie lub kuchenne i: zbuduj wieżę z klocków LEGO, wyjmij (bez patrzenia) małe kulki schowane w misce pełnej makaronu lub fasoli – dowiesz się, jakie czucie w dłoniach mają osoby z autyzmem
  • załóż kurtkę, włóż do każdej kieszeni ciężki przedmiot, tak ubrany przez kilkanaście minut wykonuj swoje codzienne czynności – dowiesz się, jak odczuwają swoje ciało i ruch osoby z autyzmem
  • obejrzyj film – dowiesz się, jak słyszą osoby z autyzmem https://mamotoja.pl/jak-dzieci-z-autyzmem-slysza-swiat-zobacz-film,aktualnosci-artykul,22359,r1p1.html (czas: 1 minuta, 44 sekundy)

Jeśli zainteresowała Cię tematyka autyzmu, możesz obejrzeć filmy:

  • Mick Jackson: „Temple Grandin”
  • Roger Ross Williams: „Życie animowane”

Możesz także przeczytać książki:

  • M. Gallardo, M. Gallardo: „Maria i Ja”
  • N. Higashida: „Dlaczego podskakuję”
  • D. Tammet: „Urodziłem się pewnego błękitnego dnia. Pamiętniki nadzwyczajnego umysłu z zespołem Aspergera”
  • M. Haddon: ,,Dziwny przypadek psa nocną porą”
  • A. Likens: „Odnaleźć Kansas. Zespół Aspergera rozszyfrowany”
  • T. Grandin, R. Panek: „Mózg autystyczny. Podróż w głąb niezwykłych umysłów”

Dziękuję bardzo za Twoją pracę i zaangażowanie.

Pobierz scenariusz

Autor: Elżbieta Wika – pedagog

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY