6.9 C
Polska
sobota, 24 września, 2022
Strona głównaEdukacja wczesnoszkolna21 sierpnia Dzień Optymisty - scenariusz zajęć dla najmłodszych

21 sierpnia Dzień Optymisty – scenariusz zajęć dla najmłodszych

21 sierpnia Dzień Optymisty

Cele główne:

  • kształtowanie odporności psychicznej dzieci
  • rozwijanie umiejętności mówienia o swoich uczuciach
  • rozwijanie umiejętności spoglądania na sytuacje z różnych perspektyw, wyszukiwania pozytywnych stron codziennych zdarzeń

Formy pracy:

  • z całą grupą
  • indywidualna

Metody pracy:

  • czynnościowe – metody ćwiczeń ruchowych, zadań do wykonania
  • metody ekspresji plastycznej i technicznej
  • elementy pedagogiki zabawy
  • elementy treningu kreatywności
  • elementy relaksacji

Środki dydaktyczne:  

  • kapelusz
  • okulary (akcesoria do przyjęć)
  • arkusz szarego papieru/tablica
  • flamastry/pisaki suchościeralne/kreda
  • kredki
  • nożyczki i kleje w ilości wystarczającej dla każdego dziecka
  • przeczytane czasopisma, gazetki reklamowe z supermarketów

Dzień Optymisty – Optymiści zawsze górą

  1. Zabawa na powitanie – Chodzenie w tempie

Dzieci stoją w rozsypce. Prowadzący zaprasza je do zabawy w chodzenie w tempie, które dyktują liczby – im większą liczbę mówi nauczyciel, tym szybsze tempo chodzenia. Nauczyciel stopniowo zmienia tempo zabawy. Następnie wprowadza nowy element: podaje nazwę części ciała, którą witają się dzieci, np. łokcie do łokci. Po zakończeniu zabawy dzieci siadają w kole.

  • Gadający kapelusz

Dzieci wraz z prowadzącym siedzą w kole. Prowadzący zakłada kapelusz i wyjaśnia dzieciom, że kto ma na głowie kapelusz, mówi głośno o swoich myślach. Dzieci kolejno wkładają na głowę kapelusz i próbują sformułować swoje myśli.

  • Dwie strony medalu

Prowadzący dzieli tablicę/arkusz papieru na pół pionową kreską. Z lewej strony rysuje schematycznie trudną/niewesołą sytuację, np. burzę, upadek na rowerze, zburzoną budowlę z klocków. Dzieci zastanawiają się, jak można odwrócić tę sytuację – co pozytywnego można zobaczyć w tym zdarzeniu? Nauczyciel lub chętne dziecko rysuje po prawej stronie pozytywne rozwiązanie przedstawionej sytuacji.

  • Okulary

Prowadzący prezentuje dzieciom zabawne okulary używane jako gadżet podczas przyjęć. Wyjaśnia, że pozwalają one pozytywnie patrzeć na świat. Dzieci kolejno wkładają okulary i wyszukują w otoczeniu elementy, które ich zdaniem stanowią powód do radości.

  • Przepis na dobry nastrój

Prowadzący prezentuje dzieciom kontur postaci człowieka wykonany na arkuszu szarego papieru. Wyjaśnia, że zostanie on wypełniony pozytywnymi rzeczami. Dzieci siadają do stolików, gdzie zgromadzone są czasopisma, nożyczki i kleje. Każde dziecko wyszukuje w nich i wycina ilustrację, która według niego jest sposobem na poprawę nastroju i poradzenie sobie z trudnościami. Dzieci przyklejają wybrane elementy na sylwetkę człowieka.

  • Pozytywna energia – zabawa na zakończenie

Prowadzący wyjaśnia dzieciom, że sposobem na zachowanie dobrego samopoczucia jest aktywność fizyczna. Wzmacnia ona mięśnie i ciało, dając siłę do radzenia sobie z trudnościami, a ćwiczenia oddechowe pomagają zyskać spokój, który przydaje się w trudnych chwilach. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, wykonują instrukcję prowadzącego:

  • Nabierz dużo powietrza nosem
  • Poczuj, jak powietrze wypełnia klatkę piersiową, dociera aż do twojego brzucha
  • Powoli wypuszczaj powietrze ustami
  • Połóż się na plecach, ręce wyciągnij wzdłuż tułowia
  • Napełnij powietrzem klatkę piersiową
  • Obserwuj, jak pracuje twój brzuch podczas wydechu
  • Spróbuj wspiąć się na palcach i wyciągaj ręce jak najwyżej, tak, jakbyś chciał dotknąć słońca!

Nauczyciel prosi dzieci, aby oceniły, czy zajęcia im się podobały poprzez wyciągnięcie kciuka w górę lub skierowanie go w dół.

Modyfikacje:

  • Można zaproponować dzieciom prowadzenie „Dzienniczka optymisty” – przez wyznaczony czas, np. przez tydzień, dzieci codziennie notują swoje powody do zadowolenia, a następnie porównują je między sobą.

Bibliografia:

  • G. Diedechris, Jak nauczyć dziecko optymizmu. 35 ćwiczeń dla dzieci w wieku 3-10 lat, wyd. Jedność, Kielce 2016
  • M. Seligman, Optymistyczne dziecko, wyd. Media Rodzina, Poznań 1997
  • https://instytutep.pl/portfolio-instytutep-all,dostęp z dnia 17.08.2022

Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY