Temat: Zabawy relaksacyjne, ćwiczenia oddechowe oraz zabawy plastyczne i manualne.
Czas:
2 x po 35 min.
Cele:
- Wzmacnianie wiary w swoje możliwości oraz poczucie własnej wartości.
- Umiejętność kontroli swojego ciała – bycie opanowanym.
- Nabycie umiejętności kontrolowania swojej energii, uczenie się przyspieszania lub hamowania własnej aktywności.
- Efektywne i bezpieczne rozładowanie nadmiaru energii oraz napięcia psychoruchowego.
- Wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa.
- Poznawanie przestrzeni wokół siebie.
- Rozwijanie twórczości i kreatywności.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
- Rozwijanie kontroli nad własnym zachowaniem.
- Rozwijanie umiejętności aktywnego i biernego relaksowania się.
Metody pracy:
metoda ekspresywna i impresywna, relaksacja czynna i bierna, ćwiczenia oddechowe, masaż relaksacyjny wg M. Bogdanowicz
Formy pracy:
w małych grupach: 8 – 10 osób
Przebieg zajęć:
1. Powitanie (ok. 3 min.)
Dzieci siedzą w kole i wspólnie śpiewają piosenkę powitalną na melodię „Panie Janie” – „Witaj (imię dziecka), witaj …, jak się masz, jak się masz, wszyscy Cię witamy, wszyscy Cię kochamy, bądź wśród nas, bądź wśród nas”.
2. Masażyk relaksacyjny wg M. Bogdanowicz (ok. 3 min)
Dzieci pozostają w kole z poprzedniej zabawy. Wykonują masażyk na plecach osoby siedzącej przed sobą według instrukcji nauczyciela/terapeuty.
3. Ćwiczenie „Ślepiec” (ok. 8 min)
Dzieci dobierają się parami (losowanie karteczek w różnych kolorach, uczeń znajduje kogoś, kto wylosował karteczkę w takim samym kolorze). Jedno dziecko ma zawiązane szalem oczy, drugie prowadzi je po sali w taki sposób, aby mogło poznać za pomocą rąk jak najwięcej szczegółów. Po kilku minutach następuje zmiana. Wszyscy siadają na dywaniku i dzielą się swoimi odczuciami (jakie uczucia towarzyszyły ci podczas wędrówki?, czy łatwiej było prowadzić, czy być prowadzonym?, co przeszkadzało w poznawaniu sali?, itp.).
4. Praca plastyczna – „Czarodziejskie plamki” (ok. 5 min)
Każde dziecko dostaje kartkę, na której jest kilka kropel różnych kolorów farby. Dziecko dmucha przez słomkę, aby powstał czarodziejski obrazek. Na kolejnych zajęciach można dorysować plamkom oczy, nogi, ręce lub przedmioty (krawaty, kokardki itp.).
5. „Król ciszy” – zabawa wyciszająca (ok. 5 min)
Nauczyciel wybiera jedno dziecko, które zostaje królem ciszy. Pozostałe dzieci siedzą w kole. Król ciszy chodzi po kole i wskazuje swojego następcę – dziecko, które wg niego siedzi najciszej. Zabawa trwa do momentu, aż nauczyciel uzna, że dzieci się wyciszyły i mogą przejść do kolejnych czynności.
6. „Chodzenie wyczuciem” (ok. 7 min.)
Dzieci chodzą swobodnie po sali. Pedagog zmienia co jakiś czas polecenia. „Chodzimy jak ludzie: weseli, smutni, zamyśleni, bardzo zmęczeni. Chodzimy po gorącym piasku, w głębokim śniegu, z otwartym parasolem pod wiatr, skaczemy przez kałuże, idziemy dźwigając na plecach worek ziemniaków, idziemy tak jak słonie, idziemy tak jak roboty itp…”. Dzieci siadają na dywaniku i dzielą się swoimi odczuciami.
7. Pożegnanie „inaczej” (ok. 3 min.)
Uczniowie nadal stoją w kręgu, trzymając się za ręce. Nauczyciel mówi: „Żegnam dzieci, które idą do domu z koleżanką. Żegnam dzieci, które idą do domu z rodzicami. Żegnam dzieci, które mają jasne włosy. Żegnam dzieci, które mają niebieskie oczy. Żegnam dzieci, które noszą okulary itp.”.
Literatura:
- Kaja B., Zarys terapii dziecka, Bydgoszcz, 2001.
- Judith M. Stern, Patricia Quinn, 50 gier i zabaw, które pomogą dzieciom pokonać ADHD, Kielce, Wydawnictwo Jedność, 2011.
- Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, Unus, 2000.
- McGregor, Kształtowanie twórczej osobowości dziecka-zabawy i ćwiczenia, Świat Książki, Warszawa, 1998.
Zabawy stymulujące rozwój dziecka nadpobudliwego psychoruchowo – scenariusz zajęć opracowała: Anna Urdzoń – Czytelniczka Portalu