Utrwalanie głoski „r” – konspekt zajęć logopedycznych

0
508

Temat: Utrwalanie głoski „r” w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach

Cele:

Cele ogólne:
  • utrwalenie głoski „r” w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach;
  • usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych;
  • rozwijanie percepcji słuchowej;
  • usprawnienie pamięci i koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
  • poszerzenie słownika biernego i czynnego.
Cele szczegółowe:
  • usprawnianie aparatu mowy i prawidłowego oddychania (wdech nosem, wydech ustami);
  • doskonalenie percepcji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
  • utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „r”w wyrazach;
  • doskonalenie percepcji słuchowej (określanie miejsca głoski „r” w wyrazach: na początku, w środki, na końcu);
  • utrwalanie głoski „r” w wyrażeniach;
  • usprawnianie techniki czytania (w trakcie wykonywania ćwiczeń).

Metody:

  • ćwiczeń ortofonicznych;
  • oglądowa;
  • słowna;
  • ćwiczeń praktycznych;
  • aktywizująca.

Forma pracy:

indywidualna.

Czas trwania zajęć:

60 min.

Zastosowane środki dydaktyczne:

bańki mydlane, paski papieru z zagadkami, lustro, karty pracy, książeczki „kontrastowe”.

Przebieg zajęć

I. Zajęcia wprowadzające

1. Ćwiczenia oddechowe:

  • „Wąchanie zapachu pieczonego ciasta” – wciąganie powietrza i zatrzymywanie;
  • „Dmuchanie baniek mydlanych”;
  • „Chłodzenie gorącego ciastka na talerzu”;
  • „Sprawdzanie ciasta w piekarniku” – głęboki wdech, przy skłonie wydech, przy prostowaniu wydech;
  • „Sprzątanie po robieniu ciasta” – zdmuchiwanie mąki (drobnych papierków) z blatu długo i równomiernie oraz szybko.

2. Ćwiczenia artykulacyjne:

a) konik – parskamy, źrebak – kląskamy, cukierek – mlaskamy, ryba – robimy okrągłe usta;

b) filiżanka – dmuchamy zimnym strumieniem, baloniki – wypuszczamy powietrze, lew – ziewamy, ręce – chuchamy;

c) ćwiczenie języka – „Języczek wędrowniczek”:

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Postanowił, że trochę pobiega (kląskanie). Kiedy przybiegł do lasu rozejrzał się dookoła (oblizywanie językiem górnej i dolnej wargi). Zauważył, że w lesie są bardzo gęste krzewy i pomyślał, że wspaniałą zabawą byłoby przedrzeć się przez nie (przeciskanie języka przez zaciśnięte zęby górne i dolne). Na drzewie zauważył piękne szyszki i chciał koniecznie je zdobyć, zaczął bardzo wysoko skakać, aby dosięgnąć szyszki (dotykanie językiem górnych zębów). Kiedy udało mu się zerwać kilka szyszek, uśmiechnął się szeroko (uśmiechamy się) i poukładał wszystkie na ziemi (dotykamy kolejno dolnych zębów) i postanowił, że jutro wróci tu i sprawdzi, czy nikt ich nie zabrał. W tym czasie zrobiło się już ciemno i Języczek postanowił wrócić do domu. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (przesuwanie języka z jednego końca ust do drugiego, potem sięganie nim nosa i brody) i truchtem pobiegł do domu (kląskanie).

3. Powtarzanie sylab i logatomów. Dziecko powtarza kolejne połączenia „r” z samogłoskami: ra, ro, re, ru, ry,
ara, oro, ere,uru, yry,
ar, or, er, ur, yr.

II. Zajęcia zasadnicze

1. Utrwalanie „r” w wyrazach:

a) powtarzanie wyrazów i określanie położenia „r” w wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos):

  • nagłos: róża, radio, ramka, ryba
  • śródgłos: aparat, żyrafa, piorun, firanka
  • wygłos: tor, ster, ser, por

b) rozwiązywanie zagadek – dziecko wybiera pasek papieru z zagadką, podaje jej rozwiązanie i określa położenie „r” w odgadniętych wyrazach:

  • Mieszka w rzece albo w stawie i szczypcami tnie jak krawiec. (rak)
  • Mama je w sklepie kupuje, a ty je potem w cieście znajdujesz. (rodzynki)
  • Domowy ptak, co jajka znosi. Ma mały grzebyk, często pstre pióra. To jest na pewno… (kura)
  • Latem w ogrodzie wyrósł zielony. A zimą w beczce leży kiszony. (ogórek)
  • Co to za zwierzę, może zgadniecie, ma torbę, w której nosi swe dzieci? (kangur)
  • Czerwony kapelusz w białe kropeczki, omijają go nawet małe wiewióreczki. (muchomor)

2. Utrwalanie „r” w wyrażeniach i zdaniach:

a) uzupełnianie zdań brakującymi wyrażeniami. Dziecko czyta zdania, a następnie dobiera brakujące wyrażenia;

O jakie wyrażenie chodzi?

W zeszłym roku zepsuł się ………………………………………………………………………………………

Gdy jest zimno zakładam ……………………………………………………………………………………….

Mam w domu ……………………………………………………………………………………….

Widziałem nieraz dużo ……………………………………………………………………………………….

Renata dostała bukiet ……………………………………………………………………………………….

………………………………………………………………..dają pyszne mleko.

Wyrażenia do wyboru: czerwonych raków, różowe rękawiczki, stary telewizor, kolorowe kredki, czerwonych róż, zdrowe krowy, szarego królika oraz kolorowe rybki.

b) utrwalanie „r” w zdaniach – odczytanie przez dziecko wierszyka logopedycznego:

Rak i rekin, ryba, ryk

nie ma głoski wilk i byk

Głoska siedzi w okularach,

jest w rodzinie i talarach.

Ser i torba, seler, ryż

nie ma głoski kot i mysz.

Burak, rower i drabina,

niech już głoskę wypowiedzą!

A te dzieci, które wiedzą,

jeszcze rymu odrobina.

III. Zajęcia końcowe

1. Karty pracy – podsumowanie zajęć.

2. Zadanie pracy domowej.

3. Podziękowanie za współpracę i pożegnanie.

Bibliografia:
  1. Ćwiczenie języka – „Języczek wędrowniczek”: http://www.spgostomia.pl/
  2. Rozwiązywanie zagadek: http://zagadkidladzieci.net
  3. utrwalanie „r” w zdaniach – odczytanie przez dziecko wierszyka logopedycznego: http://www.przedszkolefregata.pl/
  4. Grażyna Krzysztoszek, Małgorzata Piszczek, MATERIAŁ WYRAZOWO-OBRAZKOWY DO UTRWALANIA POPRAWNEJ WYMOWY GŁOSEK l, r, Wydawnictwo Impuls

Autor: Barbara Wiktorska – Czytelniczka Portalu