Temat: Utrwalanie głoski „r” w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach
Cele:
Cele ogólne:
- utrwalenie głoski „r” w wyrazach, wyrażeniach i zdaniach;
- usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych;
- rozwijanie percepcji słuchowej;
- usprawnienie pamięci i koordynacji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
- poszerzenie słownika biernego i czynnego.
Cele szczegółowe:
- usprawnianie aparatu mowy i prawidłowego oddychania (wdech nosem, wydech ustami);
- doskonalenie percepcji wzrokowo-ruchowo-słuchowej;
- utrwalanie prawidłowej wymowy głoski „r”w wyrazach;
- doskonalenie percepcji słuchowej (określanie miejsca głoski „r” w wyrazach: na początku, w środki, na końcu);
- utrwalanie głoski „r” w wyrażeniach;
- usprawnianie techniki czytania (w trakcie wykonywania ćwiczeń).
Metody:
- ćwiczeń ortofonicznych;
- oglądowa;
- słowna;
- ćwiczeń praktycznych;
- aktywizująca.
Forma pracy:
indywidualna.
Czas trwania zajęć:
60 min.
Zastosowane środki dydaktyczne:
bańki mydlane, paski papieru z zagadkami, lustro, karty pracy, książeczki „kontrastowe”.
Przebieg zajęć
I. Zajęcia wprowadzające
1. Ćwiczenia oddechowe:
- „Wąchanie zapachu pieczonego ciasta” – wciąganie powietrza i zatrzymywanie;
- „Dmuchanie baniek mydlanych”;
- „Chłodzenie gorącego ciastka na talerzu”;
- „Sprawdzanie ciasta w piekarniku” – głęboki wdech, przy skłonie wydech, przy prostowaniu wydech;
- „Sprzątanie po robieniu ciasta” – zdmuchiwanie mąki (drobnych papierków) z blatu długo i równomiernie oraz szybko.
2. Ćwiczenia artykulacyjne:
a) konik – parskamy, źrebak – kląskamy, cukierek – mlaskamy, ryba – robimy okrągłe usta;
b) filiżanka – dmuchamy zimnym strumieniem, baloniki – wypuszczamy powietrze, lew – ziewamy, ręce – chuchamy;
c) ćwiczenie języka – „Języczek wędrowniczek”:
Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Postanowił, że trochę pobiega (kląskanie). Kiedy przybiegł do lasu rozejrzał się dookoła (oblizywanie językiem górnej i dolnej wargi). Zauważył, że w lesie są bardzo gęste krzewy i pomyślał, że wspaniałą zabawą byłoby przedrzeć się przez nie (przeciskanie języka przez zaciśnięte zęby górne i dolne). Na drzewie zauważył piękne szyszki i chciał koniecznie je zdobyć, zaczął bardzo wysoko skakać, aby dosięgnąć szyszki (dotykanie językiem górnych zębów). Kiedy udało mu się zerwać kilka szyszek, uśmiechnął się szeroko (uśmiechamy się) i poukładał wszystkie na ziemi (dotykamy kolejno dolnych zębów) i postanowił, że jutro wróci tu i sprawdzi, czy nikt ich nie zabrał. W tym czasie zrobiło się już ciemno i Języczek postanowił wrócić do domu. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (przesuwanie języka z jednego końca ust do drugiego, potem sięganie nim nosa i brody) i truchtem pobiegł do domu (kląskanie).
3. Powtarzanie sylab i logatomów. Dziecko powtarza kolejne połączenia „r” z samogłoskami: ra, ro, re, ru, ry,
ara, oro, ere,uru, yry,
ar, or, er, ur, yr.
II. Zajęcia zasadnicze
1. Utrwalanie „r” w wyrazach:
a) powtarzanie wyrazów i określanie położenia „r” w wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos):
- nagłos: róża, radio, ramka, ryba
- śródgłos: aparat, żyrafa, piorun, firanka
- wygłos: tor, ster, ser, por
b) rozwiązywanie zagadek – dziecko wybiera pasek papieru z zagadką, podaje jej rozwiązanie i określa położenie „r” w odgadniętych wyrazach:
- Mieszka w rzece albo w stawie i szczypcami tnie jak krawiec. (rak)
- Mama je w sklepie kupuje, a ty je potem w cieście znajdujesz. (rodzynki)
- Domowy ptak, co jajka znosi. Ma mały grzebyk, często pstre pióra. To jest na pewno… (kura)
- Latem w ogrodzie wyrósł zielony. A zimą w beczce leży kiszony. (ogórek)
- Co to za zwierzę, może zgadniecie, ma torbę, w której nosi swe dzieci? (kangur)
- Czerwony kapelusz w białe kropeczki, omijają go nawet małe wiewióreczki. (muchomor)
2. Utrwalanie „r” w wyrażeniach i zdaniach:
a) uzupełnianie zdań brakującymi wyrażeniami. Dziecko czyta zdania, a następnie dobiera brakujące wyrażenia;
O jakie wyrażenie chodzi?
W zeszłym roku zepsuł się ………………………………………………………………………………………
Gdy jest zimno zakładam ……………………………………………………………………………………….
Mam w domu ……………………………………………………………………………………….
Widziałem nieraz dużo ……………………………………………………………………………………….
Renata dostała bukiet ……………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………..dają pyszne mleko.
Wyrażenia do wyboru: czerwonych raków, różowe rękawiczki, stary telewizor, kolorowe kredki, czerwonych róż, zdrowe krowy, szarego królika oraz kolorowe rybki.
b) utrwalanie „r” w zdaniach – odczytanie przez dziecko wierszyka logopedycznego:
Rak i rekin, ryba, ryk
nie ma głoski wilk i byk
Głoska siedzi w okularach,
jest w rodzinie i talarach.
Ser i torba, seler, ryż
nie ma głoski kot i mysz.
Burak, rower i drabina,
niech już głoskę wypowiedzą!
A te dzieci, które wiedzą,
jeszcze rymu odrobina.
III. Zajęcia końcowe
1. Karty pracy – podsumowanie zajęć.
2. Zadanie pracy domowej.
3. Podziękowanie za współpracę i pożegnanie.
Bibliografia:
- Ćwiczenie języka – „Języczek wędrowniczek”: http://www.spgostomia.pl/
- Rozwiązywanie zagadek: http://zagadkidladzieci.net
- utrwalanie „r” w zdaniach – odczytanie przez dziecko wierszyka logopedycznego: http://www.przedszkolefregata.pl/
- Grażyna Krzysztoszek, Małgorzata Piszczek, MATERIAŁ WYRAZOWO-OBRAZKOWY DO UTRWALANIA POPRAWNEJ WYMOWY GŁOSEK l, r, Wydawnictwo Impuls
Autor: Barbara Wiktorska – Czytelniczka Portalu