6.9 C
Polska
sobota, 24 września, 2022
Strona głównaNajpopularniejszeScenariusz zajęć prowadzonych metodą storyline w grupie 4-5-latków „Żabka Amelka i odpowiedzialność...

Scenariusz zajęć prowadzonych metodą storyline w grupie 4-5-latków „Żabka Amelka i odpowiedzialność za innych”

Cele ogólne:

  • kształtowanie świata wartości – odpowiedzialność

Cele operacyjne – dziecko:

  • rozumie potrzebę wypełniania obowiązków i pomagania innym
  • rozumie znaczenie bycia odpowiedzialnym
  • wypowiada się publicznie

Metody:

problemowa, burza mózgów, storyline, bajkoterapia

Formy pracy:

indywidualna i zbiorowa

Środki dydaktyczne:

duży arkusz, flamaster, opowiadanie „Żabka Amelka i odpowiedzialność za innych” ze zbioru „Przygody Fryderyki czyli bajki terapeutyczne” Joanny Brodowskiej, pacynka/ilustracja żabki

Przebieg:

Burza mózgów na temat, co to jest odpowiedzialność. Nauczyciel spisuje odpowiedzi dzieci na dużym arkuszu papieru. Następnie zaprasza dzieci do koła. Prezentuje im pacynkę lub ilustrację żabki. Zapowiada, że przez kolejne dni będziemy się spotykać z żabką Amelką, poznamy jedną z przygód żabki, która pomoże nam zrozumieć, czym jest odpowiedzialność. 

Epizod 1

Nauczyciel prezentuje dzieciom fragment bajki:

Ta historia wydarzyła się całkiem niedawno… s.57 do s.58 „(…) – pomyślała zatrwożona żabka i krzyknęła ze zgrozą”.

Nauczyciel pyta dzieci:

  • Gdzie mieszka żabka Amelka?
  • Dokąd lubiła chodzić sama żabka Amelka?
  • Dlaczego droga do sklepu była niebezpieczna?
  • Kogo po drodze spotkała żabka?
  • Co robił pająk?
  • Jak myślicie, co się wydarzyło dalej?

Epizod 2

Nauczyciel czyta dzieciom dalszy ciąg przygody Żabki Amelki:

s. 58 „Fred, zejdź z ulicy!(…) – s. 59 „Zresztą skoro wszyscy nazwali go Zakrętem Śmierci, coś w tym musiało być”.

Nauczyciel pyta dzieci:

  • O co żabka Amelka prosiła pająka Freda?
  • Czy pająk posłuchał żabki?
  • Czy Fred postąpił dobrze, czy źle, nie słuchając żabki Amelki? Dlaczego?
  • Jak myślicie, czy warto słuchać innych?
  • Co się dalej wydarzy, jak myślicie?

Epizod 3

Nauczyciel czyta dalszy ciąg bajki:

Od s. 59 „- Jaki ten Fred nierozsądny.” do s. 59 „- To chodźmy”

Nauczyciel pyta dzieci:

  • Na jaki pomysł wpadła żabka Amelka?
  • Czy pająkowi Fredowi spodobał się ten pomysł?
  • Jak oceniacie zachowanie żabki? Dlaczego żabka chciała oddać jedynego loda, którego mogła kupić sobie?
  • Co będzie dalej – nauczyciel zaprasza dzieci do swobodnych wypowiedzi, następnie prosi, żeby dzieci narysowały swoje pomysły na kartkach. Podpisuje je i zostawia na następny dzień.

Epizod 4

Nauczyciel zaprasza dzieci wraz z ich rysunkami z poprzedniego dnia do koła i czyta ostatni już fragment opowiadania:

s. 59 „Ledwo zdążyli się odwrócić (…)” do końca s. 60

Nauczyciel pyta dzieci:

  • Czy pająkowi Fredowi i żabce Amelce udało się dojść do sklepu?
  • Czy Fred był wdzięczny żabce Amelce?
  • Czy przygoda żabki skończyła się dobrze?
  • Jak myślicie, co mogłoby się wydarzyć, gdyby Amelka nie była odpowiedzialna?

Nauczyciel zwraca się do dzieci z pytaniem, kto był najbliżej prawdziwego zakończenia przygody – dzieci oglądają rysunki i wspólnie wybierają.

Nauczyciel wraca do planszy z zapisami z przebiegu burzy mózgów w celu usystematyzowania wiedzy na temat tego, czym jest odpowiedzialność. Wyjaśnia, że jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za siebie, ale również za innych.

Scenariusz zajęć metodą storyline opracowała: Marzena Kubuj – Czytelniczka Portalu

PODOBNE ARTYKUŁY