Aktywność plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym wpływa pozytywnie na ich całościowy rozwój.
Temat: Bazie to zwiastuny wiosny.
Grupa wiekowa:
przedszkolaki od lat 3
Miesiąc:
marzec/kwiecień
Cele ogólne:
Wsparcie całościowego rozwoju, a szczególnie kreatywności dziecka w toku twórczych działań plastycznych.
Cele szczegółowe:
- W obszarze fizycznym dziecko: spaceruje, kreśli znaki w powietrzu, wykonuje ćwiczenie grafomotoryczne, rysuje, wydziera, wykleja.
- W obszarze emocjonalnym dziecko: dostrzega emocjonalną wartość przyrody, wyraża radość i zachwyt, wypowiada się na temat swoich odczuć.
- W obszarze społecznym dziecko: komunikuje się z dziećmi i nauczycielem, przestrzega porządku i zasad bezpieczeństwa.
- W obszarze poznawczym dziecko: wyraża się w impresji plastycznej posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk w przyrodzie (zwiastuny wiosny, kwitnienie drzew) i wypowiada się na ten temat, przetwarza obraz ruchowy na graficzny.
Formy:
indywidualna i zbiorowa
Metody:
oglądowe, słowne, praktycznego działania
Pomoce:
- wiersz (piosenka lub krótki tekst literacki) o baziach/pierwszych zwiastunach wiosny – np. Joanna Kulmowa „Kotki marcowe”,
- krótkie gałązki wierzbowe z baziami – po 3-4 sztuki dla każdego dziecka,
- kartka jednokolorowego papieru – np. niebieskiego papieru ksero-kolor – formatu A4 – po jednej dla każdego dziecka,
- kartka białego papieru lub wybranego papieru artystycznego formatu A4 na tło – minimum po jednej dla każdego dziecka,
- brązowy/ciemny pisak – po jednym dla każdego dziecka,
- papier kolorowy, ozdobny, makulaturowy lub artystyczny,
- klej,
- farby akwarelowe – kilka kolorów,
- pędzelki,
- woda
Technika plastyczna:
mieszana
Przebieg zajęć:
- Przygotowanie i organizacja warsztatu pracy.
- Inspiracja. Spacer do miejsca (lasku, parku, ogrodu), w którym dzieci mogą zobaczyć bazie w naturalnym środowisku przyrodniczym. Rozmowa o pierwszych zwiastunach wiosny.
- Wprowadzenie. Wiersz Joanny Kulmowej „Kotki marcowe”, oglądanie gałązek bazi, wąchanie, dotykanie i głaskanie, rozpoznawanie i nazywanie kolorów okazów przyrodniczych.
- Zabawa ruchowa „Duże jajo, małe jajo”. Nauczyciel potrząsa tamburynem, dzieci spacerują. Kiedy tamburyn milknie, nauczyciel wypowiada hasło: „duże jajo” lub „małe jajo”. Dzieci zatrzymują się. Zabawa polega na kreśleniu owali w powietrzu (krążenie ramion – duże jajo, palce wskazujące – małe jajo).
- Podanie i omówienie tematu. Zwrócenie uwagi na ułożenie bazi na gałązkach, pokaz sposobu wydzierania niewielkich kawałków papieru.
- Twórcza aktywność dzieci:
- układanie gałązek na niebieskiej kartce papieru,
- odtwarzanie linii gałązek na białej kartce (lub na tle z papieru artystycznego) – rysowanie pisakiem,
- rysowanie bazi (przylegających do linii owalnych/jajowatych kształtów) pisakiem,
- wydzieranie i naklejanie skrawków papieru w obrysowanych miejscach (potem dzieci mogą je częściowo zarysować pisakiem od dołu – w miejscach zetknięcia z linią),
- malowanie tła farbami akwarelowymi.
- Galeria – podziwianie prac.
- Porządkowanie miejsc pracy.
- Wstawienie gałązek do wody i umieszczenie w kąciku przyrody.
Wskazówki praktyczne:
- Starszaki mogą najpierw wydzierać z papieru i naklejać „bazie”, a potem obrysowywać je pisakiem (ćwiczenie grafomotoryczne) i dorysowywać gałązki.
- Do wyklejania nadają się niewielkie kawałki/duże ścinki papieru. Warto zastosować recykling plastyczny.
- Dzieci powinny mieć swobodę w malowaniu tła. Może ono zostać pomalowane w dowolny sposób wg własnych pomysłów, może być jednokolorowe lub wielokolorowe.
- Można zapytać dzieci, co chciałyby jeszcze dorysować (może słonko, chmurę, kwiatek itp.).
- Tę pracę można wykonać na gotowym podkładzie z wybranego papieru artystycznego. Wiele pomysłów na taki papier znajduje się na blogu Kreatywne Prace Plastyczne.
- Uwaga na bezpieczeństwo podczas pracy.
Podstawa Programowa
Zadania przedszkola.
Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom aktywności sensorycznej.
Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Uczestniczy w zabawach ruchowych. Używa chwytu pisarskiego podczas rysowania.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
Społeczny obszar rozwoju dziecka. Komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą impresji plastycznych i języka mówionego.
Scenariusz zajęć plastycznych opracowała: Beata Grzeszczuk-Nedza – autorka bloga KREATYWNE PRACE PLASTYCZNE – najpopularniejszego edukacyjnego bloga plastycznego dla nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, pedagogów, terapeutów i rodziców