8 C
Polska
poniedziałek, 14 października, 2024
Strona głównaKlasy 4-8Definiuję patriotyzm i tworzę wzorcowy model młodego patrioty - zajęcia wychowawcze

Definiuję patriotyzm i tworzę wzorcowy model młodego patrioty – zajęcia wychowawcze

ZAJĘCIA WYCHOWAWCZE

Temat lekcji: Definiuję patriotyzm i tworzę wzorcowy model młodego patrioty.

Cele zajęć:

  • poznaję definicję patriotyzmu
  • określam cechy młodego patrioty
  • wskazuję cechy, które są przeciwieństwem patriotyzmu.

KARTA PRACY

Zadanie 1.

Pomyśl o kilku osobach, które kochasz szczerą, głęboką miłością.

Zastanów się:

  • czy kochasz tych ludzi dlatego, że odznaczają się jakimiś szczególnymi zaletami?
  • czy może kochasz ich po prostu za to, że są, niezależnie od tego, jakie mają zalety lub wady?

Zastanów się, co to znaczy, że kogoś kochasz.

Podaj przykłady swoich postaw, reakcji i zachowań, które świadczą o tym, iż kogoś kochasz.

Zadanie 2.

Podaj przykłady swoich postaw, zachowań i reakcji, od których powstrzymujesz się wobec osób, które darzysz miłością.

Zadanie 3.

Przeczytaj poniższy tekst. Dowiesz się, jak interpretują miłość psychologowie.

Miłość to bardzo silne, głębokie, pozytywne uczucie, którym darzymy drugą osobę.

Miłość oznacza, że kochana osoba jest dla nas bardzo ważna, czujemy się z nią bardzo silnie związani, jest nam ona potrzebna, abyśmy czuli się szczęśliwi.

Zadanie 4.

Przeczytaj poniższy tekst. Dowiesz się, jakie postawy, reakcje i zachowania świadczą o miłości albo są jej przeciwieństwem.

Jeśli kogoś kochamy, to:

  • chcemy znać tę osobę, dużo o niej wiedzieć (np.: co lubi, czego nie znosi, jaką ma przeszłość, o czym marzy)
  • staramy się obchodzić, świętować ważne dla tej osoby uroczystości (np.: data imienin, urodzin)
  • troszczymy się o tę osobę, dbamy o nią, aby czuła się dobrze i żeby było jej miło
  • szanujemy rzeczy należące do tej osoby
  • wypowiadamy się dobrze o tej osobie
  • bronimy tej osoby, jeśli jest atakowana.

Ponadto, jeśli kogoś kochamy, to staramy się:

  • nie oceniać, nie krytykować i nie ośmieszać tej osoby.

Zadanie 5.

Przeczytaj poniższy tekst. Dowiesz się, czym jest patriotyzm.

Termin patriotyzm wywodzi się z języka łacińskiego i greckiego, w których słowa: patria, patriotes oznaczają ojczyznę.

Pod pojęciem patriotyzmu rozumie się więc postawę umiłowania własnej ojczyzny.

Zadanie 6.

Patriotyzm oraz miłość międzyludzka mają wiele podobieństw.

Spróbuj porównać patriotyzm z miłością do drugiej osoby.

Zastanów się, jak postawy, zachowania i reakcje opisane w zadaniu 4. można zastosować w odniesieniu do ojczyzny? Swoje pomysły zapisz w poniższej tabeli.

Jeśli kochamy drugą osobę, to:Jeśli kochamy swoją Ojczyznę, to:
chcemy znać tę osobę, dużo o niej wiedzieć (np.: co lubi, czego nie znosi, jaką ma przeszłość, o czym marzy)
staramy się obchodzić, świętować ważne dla tej osoby uroczystości (np.: data imienin, urodzin)
troszczymy się o tę osobę, dbamy o nią, aby czuła się dobrze i żeby było jej miło
szanujemy rzeczy należące do tej osoby
wypowiadamy się dobrze o tej osobie
bronimy tej osoby, jeśli jest atakowana
staramy się nie oceniać, nie krytykować i nie ośmieszać tej osoby

Zadanie 7.

Przeczytaj poniższy tekst. Dowiesz się, jakie postawy, reakcje i zachowania świadczą o patriotyzmie – według socjologów, filozofów i historyków.

Patriotyzm to postawa, którą cechuje między innymi:

  • znajomość języka, historii i geografii własnej ojczyzny
  • pielęgnowanie narodowych tradycji, zwyczajów i kultury
  • pełne szacunku traktowanie symboli narodowych
  • odpowiednie obchodzenie świąt narodowych (właściwy wygląd i zachowanie podczas uroczystości narodowych, prawidłowe eksponowanie symboli narodowych)
  • właściwe zachowanie w Miejscach Pamięci Narodowej
  • troska o losy ojczyzny (aktywny udział w wyborach – w przypadku dorosłych; uczciwa nauka i praca dla dobra ojczyzny i narodu)
  • dbałość o środowisko naturalne, przyrodę oraz mienie ojczyste
  • godne zachowanie za granicą, wśród obcokrajowców, abyśmy nie przynieśli wstydu naszej ojczyźnie.

Ponadto, podczas wojny, patriotyzm oznacza także, że jesteśmy gotowi bronić naszej ojczyzny, czyli poświęcić swoje zdrowie albo nawet życie, walcząc z wrogiem.

Zadanie 8.

Zastanów się, w jakim stopniu posiadasz cechy patrioty opisane w zadaniu 7.

W tym celu odpowiedz na następujące pytania:

  • umiesz wymienić nasze symbole narodowe?
  • znasz tekst naszego hymnu?
  • wiesz, jak powstały nasze symbole narodowe?
  • potrafisz wytłumaczyć, co oznaczają nasze poszczególne symbole narodowe?
  • znasz nazwy i daty naszych świąt narodowych?
  • wiesz, jak zachować się podczas hymnu, w obecności flagi i godła?
  • uczysz się pilnie języka polskiego oraz historii i geografii naszego kraju?
  • czy wystarczająco dbasz o środowisko, przyrodę oraz mienie wspólne naszego narodu?
  • wiesz, co to jest Miejsce Pamięci Narodowej? potrafisz podać jego przykład?
  • umiesz wskazać kilku naszych bohaterów narodowych (jak się nazywali, kiedy żyli, czym się zasłużyli dla ojczyzny?

Jeśli znasz odpowiedzi na wszystkie te pytania, możesz być z siebie dumny!

Jeżeli nie znasz odpowiedzi na któreś z powyższych pytań, nie martw się! Przecież w każdej chwili możesz to zmienić! Po prostu wyszukaj je – korzystając z podręczników do historii, WOS lub z internetu.

Zadanie 9.

Przemyśl i, jeśli możesz, przedyskutuj z innymi następujące kwestie:

  • czy łatwo być patriotą?
  • czy warto być patriotą?
  • czy patriotyzm jest ważny dla współczesnej młodzieży?

Zadanie 10.

Odpowiedz na poniższe pytania:

  • co Ci się podoba, co lubisz, co cenisz w związku z naszą ojczyzną, naszym narodem?
  • z czego możemy być dumni jako Polacy?

Zadanie 11.

W celu podsumowania zajęć, dokończ poniższe stwierdzenia.

Dowiedziałem się…

Zdziwiło mnie…

Nauczyłem się…

Uświadomiłem sobie…

Zaskoczyło mnie…

Trudno było mi…

Z łatwością…

Chciałbym…

Zapamiętam…

Zrozumiałem…

Zadanie 12.

Jeśli w związku z tematem zajęć chcesz o coś zapytać, o czymś opowiedzieć, podzielić się przemyśleniami, napisz do mnie.

Dziękuję bardzo za Twoją pracę i zaangażowanie.

Pobierz materał

Autor: Elżbieta Wika – pedagog

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY