Temat dnia:
„Świat kolorów” – kolor brązowy.
Grupa wiekowa:
Dzieci 4-letnie
Podstawa programowa
I Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- uczestniczy w zabawach ruchowych, naśladowczych
II Społeczny obszar rozwoju dziecka
- używa zwrotów grzecznościowych
- współdziała z dziećmi w zabawie
III Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych
- klasyfikuje.
Cele ogólne:
- Uczestniczenie w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych (I.5.).
- Wyrażanie swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, konstrukcji i modeli z tworzyw i z materiału naturalnego (IV.1.).
- Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np.: opadanie liści z drzew (IV.18.).
Cele operacyjne
Dziecko:
- uczestniczy w zabawach ruchowych
- nazywa barwy – barwy powstałe ze zmieszania barw podstawowych
- uczestniczy w różnorodnych zabawach muzyczno-ruchowych
- uczestniczy w zabawach opartych na wybranych technikach i metodach aktywizujących.
Formy pracy:
- indywidualna
- zbiorowa
Metody pracy:
- słowna – rozmowa, objaśnienia
- oglądowe – obserwacja, pokaz
- czynna – praktycznego działania, zadań stawianych do wykonania
Warstwa biologiczna
Uczestniczy w zabawach organizowanych metodą opowieści ruchowej.
Warstwa psychologiczna
Klasyfikuje przedmioty ze względu na jakość (np. barwa).
Poznaje zjawiska pogodowe charakterystyczne dla jesieni. Dostrzega zmiany kolorów liści.
Warstwa socjologiczna
Potrafi zgodnie działać w grupie podczas zabaw ruchowych.
Warstwa kulturologiczna
Naśladuje ruchem wiatr.
Warstwa duchowa
Przestrzega umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie.
Środki dydaktyczne:
chusta animacyjna, kartonowe liście, farby plakatowe, zabawki, kostka
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie i zaproszenie do zabawy piosenką:
Chodźmy wszyscy do kółeczka zatańczymy raz i dwa,
tańczy misiu i laleczka,
mały pajac hop sa sa.
2. Wyciszanka na początek zajęcia:
Cichuteńko już siadamy
i zajęcia zaczynamy.
Cicho – sza, cicho-sza,
cicho-sza.
Gdy szybciutko usiądziemy,
dużo rzeczy się dowiemy,
Cicho-sza, cicho-sza,
cicho-sza.
Gdy ktoś chciałby nam przeszkodzić,
pani palcem mu pogrozi.
Cicho-sza, cicho-sza,
cicho-sza.
3. Zagadka.
W jakim kolorze borowik – elegant
na swoją głowę kapelusz przywdziewa (pokazanie borowika, opisanie wyglądu).
4. W kółeczku razem siedzimy,
liść w kolorze brązowym mam.
Sąsiadowi go podajemy,
a on dalej i dalej,
i zabawa trwa.
Nauczyciel trzymając liść w kolorze brązowym, przekazuje go dziecku siedzącemu obok niego w kole, a następnie liść wędruje po kolei do każdego dziecka.
5. Zabawa w wyszukiwanie w naszej sali zabawek koloru brązowego.
6. Zabawa – zamiana sali w ,”las”.
Czary – mary, hokus pokus,
Zamieniam salę w wielki las.
Nauczyciel rozrzuca liście w kolorze zielonym, czerwonym, brązowym. Dzieci zbierają tylko liście koloru brązowego, które odkładamy na ustalone miejsce, następnie zbieramy liście koloru czerwonego i zielonego (klasyfikacja według koloru).
7. Zabawa z kostką przy piosence Jedzie pociąg z daleka – utrwalenie kolorów.
Nauczyciel umieszcza w kieszonkach na ściankach kostki fiszki w różnych kolorach. Dzieci nazywają kolory samodzielnie lub z pomocą nauczyciela. Ustawiamy się w pociąg, śpiewając piosenkę: Jedzie pociąg z daleka, na nikogo nie czeka, konduktorze łaskawy zawieź nas do stacji … (np. kolor brązowy). Na przerwę wskazaną przez nauczyciela, osoba rzuca kostką. Dzieci nazywają kolor, który wypadł na kostce. Szukają w sali przedmiotu w tym kolorze, a potem umieszczają go w kole.
8. Zabawa z chustą animacyjną – zabawa ruchowa w kolory.
Dzieci ustawione są w kole i trzymają chustę. Wysypujemy na chustę brązowe listki, delikatnie unosimy chustę tak, aby liście nie spadły, coraz wyżej i wyżej. Robimy duży wiatr, tak aby liście pospadały na dywan.
9. Zabawa badawcza – mieszanie kolorów, w celu uzyskania barwy brązowej
- czerwony z zielonym
- pomarańczowy z niebieskim
- żółty z fioletowym.
10. Każde dziecko miesza kolory i uzyskanym brązowym kolorem maluje wybrany gatunek liścia (według wyboru dziecka).
11. Podziękowanie za wspólną zabawę – wystawa prac.
Literatura:
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego z dnia 14 lutego 2017r. (Dz.U. z dnia 24 lutego 2017 r., poz.356)
- Program Wychowania Przedszkolnego ,,Wokół przedszkola” MAC Edukacja
Scenariusz zajęć dla dzieci czteroletnich opracowała: Grażyna Itrich