Opis zasad innowacji – budowa programu innowacyjnego
Nazwa szkoły/placówki | Szkoła Podstawowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Piątku |
Nazwa i rodzaj przedsięwzięcia/działania: | innowacja pedagogiczna pt. „Matematyczne łamigłówki mądrej główki”; innowacja programowo-metodyczna |
Obszar pracy szkoły, którego dotyczy: | wychowanie, kształcenie, opieka |
1. Wstęp – uzasadnienie celowości wprowadzenia innowacji
Matematyka to dziedzina wiedzy, której znaczenie wciąż rośnie. Od dawna była nazywana „królową nauk”. Mimo, iż nie zawsze w pełni integruje się z innymi treściami nauczania, jest jednocześnie dziedziną wiedzy niezbędnej i najczęściej wykorzystywaną w życiu codziennym. W dzisiejszym „cyfrowym” świecie jej wpływ na wszystkie dziedziny życia jest widoczny gołym okiem. Metody matematyczne stanowią precyzyjne narzędzie badań w wielu naukach.
Uczenie się matematyki kształtuje u uczniów umysł, wdraża do logicznego myślenia, tworzy umiejętność zwięzłego formułowania i wdrażania myśli, przyzwyczaja do stosowania racjonalnych metod organizacji pracy własnej i sprawnego działania oraz wyrabia wartościowe cechy charakteru, takie jak: inicjatywa, samodzielność, krytycyzm, systematyczność i dokładność w pracy, wytrwałość w pokonywaniu trudności wyłaniających się podczas dążenia do zamierzonego celu. Z tych powodów kształcenie matematyczne jest ważnym składnikiem kształcenia ogólnego. Intelektualne i wychowawcze wartości procesu nauczania i uczenia się matematyki szeroko uwzględnione są w podstawach programowych z matematyki dla szkoły podstawowej.
Głównym celem nauczania matematyki w edukacji wczesnoszkolnej jest nie tylko wszechstronny rozwój zdolności uczniów i przekazywanie treści programowych, ale w równej mierze rozwijanie matematycznego myślenia, rozumowania, dokładności, dociekliwości i samodzielności. Świetnym polem do realizacji tego zadania są zajęcia pozalekcyjne, będące przedłużeniem procesu dydaktyczno-wychowawczego, a zarazem formą rozwijającą zainteresowania i uzdolnienia ucznia, a także zagospodarowującą kulturalny wypoczynek i rozrywkę.
Innowacja programowo-metodyczna pt. „Matematyczne łamigłówki mądrej główki” jest propozycją cyklu zajęć pozalekcyjnych i działań rozwijających w szerszym stopniu umiejętności i zainteresowania matematyczne u uczniów klasy II a, edukacji wczesnoszkolnej z wykorzystaniem gier logicznych. Duży potencjał ciekawości oraz chłonność umysłu dziecka w wieku szkolnym przemawia za tym, aby umiejętności matematyczne oparte na grach logicznych zdobywać jak najwcześniej. Wśród moich uczniów zaobserwowałam liczną grupę dzieci, które chętnie podejmują każde zadanie i doprowadzają je do końca. Interesują się otaczającym światem, zadają wiele pytań, podejmują wspólną dyskusję, charakteryzują się myśleniem przyczynowo-skutkowym. Wykazują zainteresowania matematycznie, lubią rozwiązywać krzyżówki, łamigłówki, chętnie podejmują próby rozwiązywania zadań tekstowych niestandardowych, problemowych. Mam nadzieję, że dodatkowe zajęcia przyczynią się do rozwijania zainteresowań matematycznych i pasji moich uczniów.
2. Adresaci programu:
a) autorzy innowacji:
p. M. Kaczorkiewicz – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
b) uczestnicy: uczniowie klasy II a
3. Rozmiar przestrzenny:
szkoła – klasa – dom rodzinny
4. Rozmiar czasowy:
październik 2019 r. do maj 2020 r.
5. Główny cel programu
Nadrzędnym celem programu innowacyjnego jest stymulowanie rozwoju uczniów poprzez rozwiązywanie ciekawych problemów z różnych dziedzin matematyki.
Szczegółowe cele edukacyjne kształcenia i wychowania:
- kształtowanie logicznego myślenia,
- kształtowanie twórczej postawy, samodzielności i odpowiedzialności za wynik swojej pracy,
- kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości,
- nauczanie dobrej organizacji pracy,
- wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie, zespole,
- nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny,
- wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów,
- przygotowanie uczniów do rywalizacji w konkursach w myśl zasady „fair play”.
Treści programowe:
- rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów na I etapie edukacyjnym,
- doskonalenie rachunku pamięciowego,
- wdrażanie do rozwiązywania problemów matematycznych,
- radzenie sobie w sytuacjach życiowych wymagających obliczania działań matematycznych,
- przekładanie sytuacji konkretnej na język symboli matematycznych, czynnościowe i zabawowe podejście do problemów matematycznych,
- przygotowanie uczniów do rozwiązywania zadań niestandardowych, rozbudzanie naturalnej aktywności, twórczego myślenia,
- wyrabianie motywacji do nauki,
- kształtowanie poczucia własnej wartości,
- wprowadzenie pojęć: pięciokąt (pięciobok), sześciokąt (sześciobok), tangram, sudoku.
6. Sposób realizacji – metody i formy realizacji
Formy pracy:
Dodatkowe zajęcia przeznaczone będą m.in. na wprowadzenie i rozszerzenie zagadnień nie ujętych w podstawie programowej, ale bardzo ważnych w dalszej edukacji. Pokażą uczniom jak wykorzystać wiedzę matematyczną w sytuacjach praktycznych, w życiu codziennym. Dodatkowo na zajęciach oprócz rozwiązywania zadań przygotowujących do konkursów, będziemy stosować gry logiczne, planszowe, łamigłówki matematyczne, rebusy, które dają możliwość rozwiązywania problemów matematycznych w sposób przystępny dla ucznia w młodszym wieku szkolnym.
Planowane formy pracy:
- praca indywidualna – uczeń samodzielnie wykonuje polecenia,
- praca zbiorowa – wszyscy uczniowie pracują wspólnie,
- praca zespołowa – uczniowie pracują w stałych zespołach.
Metody pracy
Na zajęciach będą wykorzystywane aktywizujące metody nauczania, które pozwolą na twórcze podchodzenie do problemów i zagadnień matematycznych. Ważną rolę odegrają gry logiczne, które uatrakcyjnią proces uczenia się, zmotywują uczniów i ułatwią zdobywanie wiedzy, a także pobudzą ciekawość poznawczą, wyzwolą aktywność: „burza mózgów”, metoda przypadków, dyskusja, nauczanie przez rozwiązywanie zadań, praca indywidualna z zadaniami niestandardowymi, gry i zabawy logiczne.
7. Pomoce dydaktyczne:
- tablica multimedialna i ćwiczenia interaktywne,
- komputery (sala komputerowa) z dostępem do Internetu,
- programy edukacyjne,
- gry edukacyjne i komputerowe,
- zegar, domino, kostki do gry, zestaw plansz, taśmy do mierzenia,
- rozkłady (np. jazdy autobusów), program telewizyjny itp.,
- papierowe pieniądze, różnorodne liczmany,
- karty pracy do indywidualnej działalności ucznia,
- testy sprawdzające zdobytą wiedzę i umiejętności,
- testy konkursowe.
8. Planowane rodzaje ćwiczeń
Zadania tekstowe – uczniowie stopniowo będą uczyć się spostrzegania i formułowania związków między wielkościami oraz przyswajania umiejętności logicznego rozumowania. Sytuacje problemowe zawarte w zadaniach tekstowych umożliwiają kształtowanie postawy badawczej uczniów.
Zadania problemowe – będą to zadania, w których brakuje danych lub niektóre dane są zbędne oraz zadania sprzeczne.
Zadania ćwiczeniowe – mające na celu wykształcenie określonych sprawności. Obliczanie przykładów matematycznych bez konkretnej sytuacji problemowej pozwala uczniowi skupić się tylko i wyłącznie na prawidłowym obliczeniu.
Gry i zabawy dydaktyczne – oparte na regułach, zasadach, przepisach i będą to loteryjki, układanki, rebusy, krzyżówki, gry stolikowe np. chińczyk, domino, warcaby, karty logiczne.
9. Oczekiwane efekty
Uczeń:
- potrafi logicznie i twórczo myśleć,
- wierzy we własne możliwości,
- potrafi planować i organizować własną pracę, współpracować w zespole,
- biegle liczy (wprzód i w tył) od danej liczby w zakresie 100,
- zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000,
- dodaje i odejmuje liczby, sprawdza wyniki,
- oblicza w pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia i sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia,
- rozwiązuje zadania tekstowe jednodziałaniowe, dwudziałaniowe,
- wykonuje obliczenia pieniężne i radzi sobie w sytuacjach codziennych wymagających takich umiejętności,
- mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, posługuje się jednostkami długości,
- waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram, wykonuje obliczenia z użyciem tych miar; zamienia je, używając wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach formalnych,
- odmierza płyny różnymi miarkami, używa pojęć: litr, pół litra, ćwierć litra,
- odczytuje temperaturę (5 stopni ciepła, 5 stopni poniżej zera lub mrozu),
- odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim,
- podaje i zapisuje daty; zna kolejność dni tygodnia i miesięcy,
- porządkuje chronologicznie daty,
- wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych,
- odczytuje wskazania zegarów; w systemie 12- i 24-godzinnym, posługuje się pojęciami: pół godziny, kwadrans, minuta; wykonuje obliczenia zegarowe,
- rozpoznaje i nazywa: koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty; rysuje odcinki o podanej długości, oblicza obwody trójkątów, kwadratów, prostokątów oraz pola kwadratów i prostokątów,
- rysuje drugą połowę figury geometrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu,
- rozwiązuje zadania niestandardowe,
- wykorzystuje poznane zagadnienia matematyczne do rozwiązywania zadań tekstowych.
10. Kontrola i ocena osiągnięć uczniów
Dominującą rolę będzie odgrywać ocena słowna wyrażona pochwałą za zaangażowanie uczniów, prawidłowy tok rozumowania, trafne pomysły rozwiązań, wytrwałość, zgodną współpracę w grupie. Stosowane również będą stemple motywacyjne.
Inną planowaną formą oceny będzie samoocena własnych umiejętności uczniów, np. podczas gier edukacyjnych lub w czasie samodzielnie wykonywanych zadań. Uczeń wówczas zauważy, co zrobił dobrze, a nad czym musi jeszcze popracować.
Uczestnicy zajęć poddawani będą również ocenie zewnętrznej w czasie udziału w różnych konkursach. Na zakończenie zajęć – w czerwcu, wszyscy uczniowie otrzymają dyplomy, które będą nagrodą za całoroczny trud i współpracę na zajęciach.
11. Sprzymierzeńcy: j.w.
12. Ewaluacja
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco i na zakończenie roku szkolnego 2019/2020. Oceny atrakcyjności zajęć dokonają sami uczniowie poprzez swoje zaangażowanie w podejmowanie działań w czasie zajęć.
Narzędzia ewaluacji:
- obserwacja uczniów podczas zajęć (praca indywidualna, grupowa),
- aktywność uczniów podczas zajęć,
- analiza kart pracy dzieci,
- arkusz informacji zwrotnej dla ucznia (ankieta),
- udział w konkursach,
- wyniki sprawdzianów wiedzy i umiejętności.
Zgromadzony materiał zostanie uporządkowany i opracowany w postaci sprawozdania. Wnioski pragnę wykorzystać przy wdrażaniu przyszłych programów i planowaniu codziennej pracy.
Autor: Monika Kaczorkiewicz – Czytelniczka Portalu