Strona główna Edukacja wczesnoszkolna Edukacja przyrodnicza Międzynarodowy Dzień Lasów – propozycje zajęć dla młodszych i starszych

Międzynarodowy Dzień Lasów – propozycje zajęć dla młodszych i starszych

0

Międzynarodowy Dzień Lasów to święto obchodzone 21 marca. Zostało ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 2012 roku. Ma na celu uświadomić ludzkość, jak ważny jest las dla prawidłowego funkcjonowania planety.

Przygotowaliśmy dla naszych Czytelników propozycje na obchody Dnia Lasów zarówno dla młodszych, jak i starszych uczniów.

Propozycje dla młodszych uczniów:

  • „Las w naszej sali” – urządzenie lasu w sali z wykorzystaniem zaciemnienia okien, zapachów (np. olejków eterycznych), dźwięków (nagrań odgłosu lasu), eksponatów pozyskanych z lasu z poszanowaniem świata przyrody.
  • „Odgłosy lasu” – rozpoznawanie dźwięków związanych z lasem: odgłosy natury, zwierzęta mieszkające w lesie.
  • „Dary lasu” – rozpoznawanie skarbów, które oferuje las: owoców, nasion, liści, dobieranie ich do ilustracji przedstawiających drzewa, z których pochodzą.
  • „Las wokół nas” – wyjście edukacyjne do pobliskiego lasu połączone z obserwacją gatunków zamieszkujących go roślin i zwierząt.
  • „Sokole oko” – wyszukiwanie w lesie lub w przypadku braku możliwości wyjścia do lasu, na plakacie/ilustracji, ustalonych wcześniej elementów.
  • „Kodeks miłośnika lasu” – sporządzenie listy zasad obowiązujących w lesie, odczytywanie zdań opisujących różne przykłady zachowania w lesie i wspólna ocena czy zachowanie jest właściwe, czy nie.
  • „Wiem, jak zachować się w lesie” – odgrywanie scenek przedstawiających właściwe zachowanie się w lesie.
  • „Las pełen korzyści” – zapisywanie lub rysowanie na kartkach papieru pomysłów dzieci na korzyści płynące z lasu. Dzieci mogą przedstawiać swoje pomysły na kartkach w kształcie wyciętych z papieru liści, kasztanów, żołędzi, które następnie umieszczone są na wykonanej z szarego papieru makiecie drzewa.
  • „Mój wkład w dbanie o las” – dzieci zapisują/rysują na kartkach papieru swoje pomysły na to, w jaki sposób mogą chronić i dbać o lasy. Analogicznie do poprzedniej propozycji, uczniowie mogą pracować z wyciętymi z papieru chmurami lub kroplami deszczu, które uzupełnią makietę drzewa.
  • „Moje wymarzone drzewo” – konkurs na pracę przestrzenną wykonaną z surowców wtórnych przedstawiającą drzewo.
  • „Kreatywny recykling” – konkurs na najbardziej kreatywną pracę wykonaną z recyklingu.

Propozycje dla starszych uczniów:

  • „Lasy świata” – umieszczanie na mapie ilustracji przedstawiających różne rodzaje lasów, np. las strefy umiarkowanej, podzwrotnikowej, tropikalnej.
  • „Świat pełen różnorodności” – dobieranie do ilustracji przedstawiających różne rodzaje lasów obrazków lub napisów z nazwami żyjących w nim gatunków roślin i zwierząt.
  • „Poszukiwania” – ustalanie, gdzie żyje dany gatunek zwierzęcia lub rośliny – z wykorzystaniem wiedzy uczniów lub formułowanych przez nich pytań pomocniczych.
  • „Las wokół nas” – uczniowie podają przykłady przedmiotów z otoczenia, których wyprodukowanie było możliwe dzięki zasobom lasu.
  • „Mapy myśli – dlaczego lasy znikają” – uczniowie generują możliwe przyczyny zanikania lasów na świecie.
  • „Debata ekspertów” – uczniowie w grupach starają się znaleźć rozwiązania pozwalające chronić lasy.
  • „Leśne podchody” – zorganizowanie zabaw tropiących w lesie.
  • „Nasz las w słoiku” – wykonanie wspólnej kompozycji wykonanej wyłącznie z materiałów pozyskanych z szacunkiem dla przyrody. Kompozycja może być ozdobą sali, wykorzystana jako podarunek lub przeznaczona na cele charytatywne.
  • „Fotograficzne safari” – konkurs na najciekawsze zdjęcie/reportaż zrealizowany w lesie.
  • „Las pełen przygód” – konkurs na najciekawsze opowiadanie, którego akcja toczy się w lesie lub las jest jego ważnym elementem.

Bibliografia:

  • P. Houghton, J. Worroll, Leśna szkoła dla każdego, wyd. MUZA, Warszawa 2017.
  • https://www.lasy.gov.pl/pl/informacje/publikacje/e-book-od-lasow-panstwowych, dostęp z dnia 11.03.2022 r.
  • https://www.ekokalendarz.pl/kategoria/swieta/dzien-lasow/, dostęp z dnia 10.03.2022 r.

Autor: Urszula Wesół – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

BRAK KOMENTARZY

Exit mobile version