Cel główny:
- dostarczanie wrażeń sensorycznych w działaniu z galaretką.
Cele operacyjne – dziecko:
- doświadcza faktury, smaku i zapachu galaretki,
- uaktywnia mięśnie dłoni i receptory dotyku w działaniu z galaretką,
- odróżnia bodźce termiczne,
- rozwiązuje zagadki obrazkowe i polisensoryczne,
- dzieli się swoimi wrażeniami i odczuciami związanymi ze wspólnym działaniem i doświadczaniem.
Metody:
- elementy sensoplastyki,
- słowne – instruktaż, rozmowa, swobodne wypowiedzi dzieci,
- czynnościowe – aktywnego działania, swobodnej ekspresji dzieci.
Formy pracy:
- praca z całą grupą,
- indywidualna.
Środki dydaktyczne:
- galaretki w różnych kolorach, np. czerwonym, żółtym, zielonym, niebieskim, pomarańczowym,
- obrazki przedstawiające: cytrynę, pomarańczę, agrest, truskawkę, borówkę,
- podkładki i bezpieczne nożyczki dla każdego dziecka,
- folia malarska,
- foremki do wykrawania ciastek, kostki do przygotowania lodu.
Proponowany przebieg zajęć:
- Przygotowanie:
– uczestnicy zajęć mają na sobie niekrępujący ruchów strój, zdejmują obuwie i skarpetki,
– podłoga sali, w której odbywają się zajęcia, jest zabezpieczona folią malarską,
– prowadzący przygotowuje stanowisko dla każdego dziecka: podkładkę, na której umieszcza porcje przygotowanej wcześniej galaretki w różnych kolorach.
- Uczestnicy zajmują miejsca przy swoich stanowiskach: Prowadzący zaprasza do przyjrzenia się substancji umieszczonej na podkładkach, rozpoznaniu, czym jest.
- Prowadzący prezentuje obrazki z owocami odpowiadającymi rodzajom galaretek – dzieci starają się rozpoznać, jakie rodzaje galaretek znajdują się na ich podkładkach – oglądają, wąchają, smakują galaretki, dzielą się swoimi odczuciami na ten temat.
- Następnie każdy uczestnik otrzymuje nożyk i foremkę do ciastek, swobodnie działa ze swoją galaretką, opowiada o efektach swojej pracy.
- Wszyscy uczestnicy wrzucają swoją rozdrobnioną galaretkę na środek sali.
- Prowadzący wrzuca do galaretki kostki do lodu – część z nich jest zmrożona, część nie. Każdy uczestnik próbuje odszukać w galaretce jedną ciepłą i jedną zimną kostkę.
- Po wyciągnięciu wszystkich kostek, prowadzący zaprasza dzieci do swobodnego doświadczania zmieszanej galaretki dłońmi, stopami.
Bibliografia:
https://malypoliglota.com.pl/2020/05/galaretka-zabawy-sensoryczne/, dostęp z dnia 23.03.2024
własne pomysły i doświadczenia
Scenariusz zajęć sensorycznych opracowała: Urszula Wesół, terapeuta pedagogiczny, pedagog specjalny, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej