Strona główna Edukacja wczesnoszkolna Edukacja przyrodnicza 25 kwietnia Światowy Dzień Pingwina – scenariusz

25 kwietnia Światowy Dzień Pingwina – scenariusz

0

Cele główne:

  • poszerzenie zasobu wiadomości na temat środowiska przyrodniczego
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, odbioru informacji i ich zastosowania
  • utrwalanie orientacji w przestrzeni
  • rozwijanie kreatywności, wyobraźni przestrzennej i współpracy

Formy pracy:

  • praca z całą grupą
  • zespołowa
  • indywidualna

Metody pracy:

  • czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, metody ćwiczeń wzrokowych
  • oglądowe – pokaz filmu
  • polisensoryczne – ćwiczenia wzrokowo-słuchowo-ruchowe, zabawy słowno-ruchowe
  • słowne – rozmowa, instrukcja
  • metody ekspresji plastycznej
  • elementy relaksacji

Środki dydaktyczne:  

  • wizytówki z imionami (załącznik)
  • nagranie filmu „Poznajemy pingwiny” oraz sprzęt do jego odtworzenia
  • plakietki do udzielenia odpowiedzi „tak”/,,nie” (załącznik)
  • szablony kier lodowych (załącznik)
  • materace, koce, poduszki, kształtki gimnastyczne potrzebne do zbudowania igloo
  • nagranie wybranego utworu muzycznego relaksacyjnego oraz sprzęt do jego odtworzenia
  • szablony pingwinów (załącznik)
  • kredki lub inne przybory plastyczne

Światowy Dzień Pingwina – W krainie pingwinów

1. Taniec pingwina.

Dzieci siedzą w kole. Prowadzący zaprasza je do zabawy zuchowej, którą dzieci ilustrują ruchem.

Mam dwa bilety (pokazujemy dwa palce)

Idę do kina (maszerujemy)

W drodze do kina (nadal maszerujemy)

Coś mnie wygina (wyginamy ciało w różnych kierunkach)

To nowy taniec (poruszamy tułowiem na boki)

Małego pingwina (obracamy się w miejscy ze złączonymi nogami, ręce „przyklejamy” do nóg z wystawionymi dłońmi na zewnątrz – tak jak pingwin)

2. Bilety do kina

Prowadzący zaprasza dzieci do kina – proponuje projekcję filmu o pingwinach. Na dywanie rozłożone są bilety do kina – wizytówki z imionami dzieci. Każde dziecko wyszukuje swoją wizytówkę i zajmuje miejsce przed ekranem/projektorem.

3. Film o pingwinach

Prowadzący zaprasza dzieci do obejrzenia filmu: https://www.youtube.com/watch?v=pzuNKN2Iv-A

4. Quiz

Każde dziecko otrzymuje plakietki do udzielania odpowiedzi: tak/nie. Prowadzący zadaje pytania związane z informacjami na temat pingwinów zawartymi w obejrzanym filmie. Jeśli dzieci uważają, że przedstawiona informacja jest prawdziwa, podnoszą etykietkę z kciukiem do góry, jeśli nie – pokazują kciuk skierowany w dół.

  • Pingwiny potrafią pływać i latać.
  • Antarktyda to najzimniejsze miejsce na Ziemi.
  • Antarktyda pokryta jest miodem.
  • Pingwiny wykluwają się z jajek.
  • Wszystkie pingwiny wyglądają tak samo.
  • Pingwiny występują w bajkach i filmach.

5. Labirynt

Na dywanie rozłożone są szablony w postaci kawałków lodu. Jeden z szablonów oznaczony jest napisem START. Dzieci kolejno przechodzą po szablonach słuchając instrukcji nauczyciela, np. „Dwie kry do przodu i jedna w lewo”. Prowadzący konstruuje instrukcje tak, aby dziecko po kilku ruchach wróciło na start. Instrukcje mogą wydawać kolegom chętne dzieci.

6. Igloo

Dzieci pracują w kilkuosobowych zespołach. Każdy zespół buduje igloo, korzystając z materacy, koców, poduszek. Po skończonej pracy każde dziecko znajduje miejsce do swobodnego odpoczynku. Prowadzący proponuje dzieciom relaks przy muzyce.

7. Galeria pingwinów.

Dzieci sprzątają po skończonej relaksacji. Każde dziecko otrzymuje szablon pingwina, który uzupełnia zgodnie ze swoim nastrojem lub odczuciami towarzyszącymi zajęciom. Rysunki mogą utworzyć galerię pingwinów lub posłużyć do zabaw teatralnych, klasyfikacyjnych, gry w memory.

Modyfikacje:

  • W celu dostarczenia dodatkowych bodźców sensorycznych, można zamienić salę w krainę pingwinów: zasłonić okna niebieskimi i białymi prześcieradłami, zaproponować wrażenia świetlne i termiczne w postaci kuli świetlnej, ozdób fluorescencyjnych i kostek lodu.
  • Możemy wrzucić drobne przedmioty, np. figurki z czekoladowych jajek do foremek na kostki lodu i poprosić dzieci o ich uwolnienie.
  • Figurek albo innych skarbów możemy szukać w pudle wypełnionym ryżem zabarwionym na niebiesko lub hydrożelowymi kulkami.

Pobierz załączniki

Bibliografia:

 S. Schrey, C. Whelon, Gdzie jest pingwin?, wyd. IUVI, Kraków 2013

 E. Czewrenka, Cała rodzina szuka pingwina, wyd. Debit, Katowice 2017

 J. Fromental, 365 pingwinów, wyd. Tatarak, Warszawa 2014

 J. Bajtlik, Europa pingwina Popo, wyd. Dookoła Świata, Kutno

https://www.youtube.com/watch?v=kxzMw1C7id8, dostęp z dnia 15.01.2021

https://instruktor.pabianice.zhp.pl/wp-content/uploads/2018/01/Gry-i-zabawy-dla-ka%C5%BCdego.pdf, dostęp z dnia 19.04.2024


Światowy Dzień Pingwina – scenariusz opracowała Urszula Wesół – pedagog, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

BRAK KOMENTARZY

Exit mobile version