Cele ogólne:
- Podsumowanie wiedzy dotyczącej zmian zachodzących w przyrodzie związanych z jesienią
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w sytuacji zabawowo-zadaniowej
- Utrwalanie nazw darów jesieni
- Rozwijanie umiejętności dobierania stroju odpowiednio do pogody
- Rozbudzanie zainteresowań światem przyrody
Przewidywane osiągnięcia – dziecko:
- utrwala nazwy kolorów
- potrafi dobrać się w pary wg określonego kryterium
- potrafi dokonać prostej klasyfikacji dzieląc ubrania na letnie i zimowe
- wykonuje ćwiczenia oddechowe
- koloruje przy muzyce, kreśli pionowe kreski
- potrafi określić swoje odczucia dobierając odpowiednią kropelkę
- słucha uważnie wiersza i odpowiada na pytania dotyczące jego treści
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
Metody pracy:
słowna, czynna – zadania stawiane dziecku, oglądowa
Formy pracy:
indywidualna i zbiorowa
Środki dydaktyczne:
liście w kolorze żółtym i czerwonym, tamburyno, pudełko z ilustracjami ubrań letnich i zimowych, symbol lata i jesieni, odgłos wiatru, odgłos deszczu, dowolny utwór muzyki klasycznej, kolorowe liście, parasol dla każdego dziecka z papieru, kartki, klej, kredki, odznaka przyjaciela jesieni dla każdego dziecka, kropelki deszczu w kolorze niebieskim i czarnym, duży parasol z papieru, wiersz A. Galicy „Skaczące kasztany”, dary jesieni: wrzos, jarzębina, grzybek, kasztany, liście, żołędzie, dynia
Przebieg zajęć:
1. Zabawa powitalna.
Przypomnienie nazw kolorów: żółty i czerwony. Każde dziecko dostaje jeden listek, dzieci dobierają się w pary wg kolorów liści. Na umówiony sygnał szukają dziecka z liściem w takim samym kolorze.
2. Wysłuchanie wiersza A. Galicy.
„Skaczące kasztany”
Gdy jesienny powiał wietrzyk,
Wtedy z drzewa skoczył pierwszy.
Brązowy kasztanek,
Hopla, hopla bęc.
W kolczastym ubraniu
Bęc, bęc, bęc.
Za nim drugi, trzeci.
Patrzcie czwarty jeszcze leci.
Brązowy kasztanek,
Hopla, hopla, bęc.
W kolczastym ubraniu, bęc, bęc, bęc.
Rozmowa na temat wiersza:
- O jakich skarbach jesieni była mowa w wierszu?
- Co zrobiły kasztany?
- Ile kasztanów zeskoczyło z drzewa?
- Jak nazywamy drzewo, na którym rośnie kasztan?
3. Prezentacja innych darów jesieni – żołędzie, wrzos, liście, jarzębina, grzyby.
4. „Porządki w szafie” – zabawa dydaktyczna.
Nauczyciel stawia przed dziećmi pudełko z ilustracjami ubrań letnich i zimowych. Na podłodze kładzie ilustracje z symbolem jesieni i symbolem lata. Zadaniem dzieci jest posegregowanie ubrań na letnie i jesienne.
5. „Podmuchy wiatru” – ćwiczenia oddechowe.
Wiatr – zagadka słuchowa. Po odgadnięciu zagadki dzieci podchodzą do stolików podzielone na grupy, na których rozłożone są papierowe, kolorowe liście. Zadaniem dzieci jest zdmuchnąć liście ze stolików.
6. „Kolorowy deszcz” – zabawa.
Deszcz – zagadka słuchowa. Po odgadnięciu zagadki nauczyciel mówi dzieciom, że Pani Jesień ma już dosyć koloru szarego. Prosi, aby dzieci w trakcie słuchania muzyki narysowały na kartkach kolorowy deszcz – pionowe kreski. Następnie na tak przygotowane tło dzieci naklejają papierową parasolkę.
7. „Przyjaciele jesieni”.
Nauczyciel wręcza dzieciom, w ramach podziękowań za aktywny udział w zajęciach, odznaki przyjaciela Pani Jesieni.
8. Ewaluacja zajęć.
Nauczyciel rozkłada na dywanie duży, papierowy parasol i kropelki deszczyku w kolorze niebieskim i czarnym. Niebieskie oznaczają radość, czarne – smutek. Dzieci wybierają kolor kropelki zgodnie ze swoimi odczuciami w czasie zajęć i kładą kropelkę na parasolu.
Autor: Marzena Kubuj – Czytelniczka Portalu