Program realizacji doradztwa zawodowego w Szkole Podstawowej nr …
z Oddziałami Integracyjnymi im. … w …
Rok szkolny 2019/2020
CZĘŚĆ I
1. Podstawa prawna
Program opracowany w oparciu o Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
2. Odbiorcy działań
Odbiorcami działań realizacji doradztwa zawodowego w szkole są:
- oddziały w klasach I-III,
- oddziały w klasach I-VI,
- oddziały w klasach VII-VIII,
- nauczyciele,
- rodzice.
3. Sposób dokumentowania realizacji doradztwa zawodowego
Realizacja działań doradztwa zawodowego udokumentowana będzie wpisami w e-dzienniku, w przypadku zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, w programach nauczania. Wymagania z zakresu doradztwa zawodowego zostały włączone do zestawu celów edukacyjnych zaplanowanych na konkretne lekcje.
4. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego
4.1. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I-III
1. Poznanie siebie
Uczeń:
1.1. opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać;
1.2. prezentuje swoje zainteresowania wobec innych osób;
1.3. podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi;
1.4. podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach;
1.5. podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1. odgrywa różne role zawodowe w zabawie;
2.2. podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach;
2.3. opisuje, czym jest praca, i omawia jej znaczenie w życiu człowieka na wybranych przykładach;
2.4. omawia znaczenie zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonuje;
2.5. opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu;
2.6. posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1. uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności;
3.2. wskazuje treści, których lubi się uczyć;
3.3. wymienia różne źródła wiedzy i podejmuje próby korzystania z nich.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1. opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić;
4.2. planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując na podstawowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3. próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą.
4.2. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV-VI
1. Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1. określa własne zainteresowania i uzdolnienia oraz kompetencje;
1.2. wskazuje swoje mocne strony oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia;
1.3. podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość;
1.4. prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1. wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach;
2.2. opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka;
2.3. podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe;
2.4. posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
2.5. wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1. wskazuje różne sposoby zdobywania wiedzy, korzystając ze znanych mu przykładów oraz omawia swój indywidualny sposób nauki;
3.2. wskazuje przedmioty szkolne, których lubi się uczyć;
3.3. samodzielnie dociera do informacji i korzysta z różnych źródeł wiedzy.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1. opowiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych;
4.2. planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu;
4.3. próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z jego osobą.
4.3. Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII
1. Poznawanie własnych zasobów
Uczeń:
1.1. określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.2. rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
1.3. dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
1.4. rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
1.5. rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6. określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
1.7. określa własną hierarchię wartości i potrzeb.
2. Świat zawodów i rynek pracy
Uczeń:
2.1. wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
2.2. porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
2.3. wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
2.4. uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
2.5. analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
2.6. wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
2.7. dokonuje autoprezentacji;
2.8. charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Uczeń:
3.1. analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
3.2. analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
3.3. charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej;
3.4. określa znaczenie uczenia się przez całe życie.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Uczeń:
4.1. dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
4.2. określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
4.3. identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
4.4. planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.
Pobierz cały dokument
Program realizacji doradztwa zawodowego opracowała: Aneta Maniak – Czytelniczka Portalu