Strona główna Edukacja wczesnoszkolna Edukacja matematyczna Międzynarodowy Dzień Matematyki – scenariusz zajęć dla najmłodszych

Międzynarodowy Dzień Matematyki – scenariusz zajęć dla najmłodszych

0

Cele główne:

  • rozbudzanie zainteresowania dzieci czynnościami matematycznymi
  • rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie liczenia, operowania cyframi, porównywania i dostrzegania zależności między obiektami

Formy pracy:

  • praca z całą grupą
  • w parach
  • indywidualna

Metody pracy:

  • czynnościowe – zadań stawianych dziecku do wykonania, ćwiczeń, samodzielnych doświadczeń dziecka
  • słowne – rozmowa, instrukcja
  • oglądowe – praca z ilustracją
  • aktywizujące – burza mózgów
  • zabawy paluszkowe
  • elementy relaksacji

Środki dydaktyczne:  

  • wycięte z kartonu cyfry
  • ilustracje z życia codziennego (załącznik)
  • miara budowlana lub centymetr krawiecki
  • kilogramowe opakowanie produktu, np. cukru
  • przedmioty z życia codziennego, np. jabłko, książka, łyżka, kredki, ziemniak, płyn do naczyń, gumowa kaczka, poduszka
  • klocki
  • obrazki przedstawiające pasujące do siebie przedmioty (załącznik)
  • sprzęt do odtwarzania i nagranie muzyki balowej i relaksacyjnej

Matematyka tu i tam

1. Zabawa na dobry początek

  • Dzieci siedzą w kole.
  • Prowadzący zaprasza je do zabawy z palcami w roli głównej.

Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych

(podnosimy dłonie do góry),
Mogę wszystko zrobić nimi – paluszkami malutkimi

(ruszamy palcami).
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki

(zamykamy i rozkładamy dłonie).
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni

(otwieramy dłonie, wkładamy do kieszeni).
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko

(podnosimy ręce wysoko i rozkładamy na boki).

Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać

(splatamy dłonie, machamy palcami).
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku!

(łączymy dłonie palcami).

źródło: https://loogomowa.pl/zabawy-paluszkowe/

2. Gdzie jest matematyka?

  • Prowadzący zaprasza dzieci do odszukania ukrytych w sali cyfr.
  • Po zgromadzeniu wszystkich cyfr prowadzący pyta, gdzie jeszcze, oprócz liczb, kryje się matematyka.
  • Prowadzący prezentuje dzieciom ilustracje z życia codziennego.
  • Dzieci określają, w jaki sposób pojawia się w nich matematyka.

3. Ważymy

  • Na dywanie leżą różne przedmioty, które znajdziemy w naszym otoczeniu: kilogramowe opakowanie np. cukru, opakowanie makaronu, jabłko, ziemniak, pudełko z herbatą, butelkę płynu do naczyń, wazon, książkę.
  • Dzieci biorą do ręki kilogram cukru. Następnie biorą inne przedmioty i oceniają, czy są lżejsze, czy cięższe niż kilogram.
  • Dzieci biorą do jednej ręki opakowanie cukru, a do drugiej makaronu, oceniają, który przedmiot jest cięższy. Następnie porównują jabłko i ziemniak, pudełko i butelkę, wazon i książkę, gumową kaczkę, poduszkę…

4. Mierzymy

  • Za pomocą centymetra krawieckiego lub miary budowlanej nauczyciel pokazuje dzieciom, ile to jest jeden metr. Sprawdzamy, czy uda nam się zrobić bardzo duży krok o długości jednego metra?
  • Następnie nauczyciel mierzy odległość pomiędzy ustalonymi punktami za pomocą kroków. Zachęca dzieci do liczenia kroków.
  • Później tę samą odległość za pomocą kroków mierzy chętne dziecko. Dzieci wraz z prowadzącym zastanawiają się, dlaczego otrzymano inny wynik.
  • Mierzyć możemy również dłonią, stopą, łokciem. Ile stóp zmieści się na dywanie? Czy będzie ich tyle samo, co łokci? Ile dłoni zmieści się na stole i czy będzie ich tyle samo, co długości palców?
  • Do mierzenia możemy również wykorzystać: kredki, łyżki, książki, kapcie lub dowolne inne przedmioty.

5. Tworzymy budowle

  • Matematyka jest potrzebna również na budowie. Prowadzący zaprasza dzieci do zabawy w budowanie.
  • Każde dziecko otrzymuje 7 klocków.
  • Nauczyciel proponuje dzieciom, aby stworzyły z klocków dowolne budowle. Dzieci prezentują swoje budowle innym.
  • Nauczyciel ze swoich klocków układa szereg. Prosi dzieci, aby ułożyły swoje klocki w ten sam sposób.
  • Dzieci przeliczają klocki w szeregu.
  • Prowadzący układa swoje klocki najpierw w piramidę, później buduje z nich most.
  • Dzieci naśladują takie samo ułożenie klocków. Za każdym razem je przeliczają i stwierdzają ich ilość.
  • Na koniec prowadzący układa klocki w szeregu tak samo, jak na początku. Dzieci przeliczają je ponownie. Wszyscy wspólnie ustalają, co podczas budowania się zmieniało, a co zmianom nie podlegało.

6. Matematyczny bal

  • Prowadzący rozdaje dzieciom obrazki przedstawiające przedmioty należące do wspólnych zbiorów, np. ubrania, naczynia.
  • Prowadzący zaprasza dzieci do uczestnictwa w balu. Odtwarza muzykę, którą dzieci swobodnie interpretują ruchem. Gdy muzyka cichnie (prowadzący zatrzymuje nagranie), dzieci odszukują kolegów, którzy posiadają obrazki należące do wspólnego zbioru.
  • Dzieci wymieniają się obrazkami.
  • Zabawa trwa tak długo, jak długo sprawia dzieciom radość.

7. Matematyczne podsumowanie

  • Po skończonym balu dzieci kładą się na plecach na dywanie.
  • Nauczyciel odtwarza spokojną muzykę relaksacyjną.
  • Prowadzący prosi dzieci, aby skupiły się na swoim oddechu. Powoli przelicza od 1 do 4 – dzieci w tym czasie nabierają powietrza, podczas odliczania od 4 do 1 – dzieci wypuszczają powietrze.

Modyfikacje:

  • Możemy zaproponować dzieciom porównywanie objętości cieczy lub materiałów sypkich, przelewanie i przesypywanie do kubków, a następnie szeregowanie ich pod względem ilości zawartości.

Bibliografia:

  • K. Dahl, M. Lepp, Matematyka ze sznurka i guzika, wyd. ZAKAMARKI, Poznań 2010
  • A. Łubkowska, Nauka liczenia, wyd. Nasza Księgarnia, Warszawa 2018
  • M. Skura, M. Lisicki (red.), Myślenie matematyczne. Zabawy i zadania dla młodszych przedszkolaków”, wyd. Forum Media Polska, Poznań 2019

Pobierz scenariusz z załącznikami

Międzynarodowy Dzień Matematyki – scenariusz zajęć opracowała: Urszula Wesół

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

BRAK KOMENTARZY

Exit mobile version