Temat zajęć: Zdrowy styl życia.
Wiek uczestników:
12 +
Cele zajęć – wychowankowie:
- znają i rozumieją pojęcia „zdrowie”, „zdrowy styl życia”
- podają przykłady czynników sprzyjających i zagrażających zdrowiu
- analizują swój styl życia i jego wpływ na stan zdrowia
- planują zmiany w swoim stylu życia wpływające korzystnie na ich stan zdrowia
- mają świadomość wpływu własnego stylu życia na zdrowie
Metody pracy:
- pogadanka
- burza mózgów
- dyskusja
- metoda działań praktycznych
- gra dydaktyczna
Pomoce dydaktyczne:
- tablica korkowa, pisaki, karteczki samoprzylepne
- plakat z definicją zdrowia wg WHO
- plakat pt. Pola zdrowotne wg Lalonda
- karty pracy pt. Mój plan zdrowego stylu życia
- plansze pt. Zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu
- gra dydaktyczna „Wiem co jem”
Przebieg zajęć:
- Wychowawca przedstawia tematykę i cele zajęć oraz zadaje uczniom pytanie: jak rozumieją pojęcie zdrowia?
- Metoda burza mózgów – uczniowie podają i zapisują swoje propozycje definicji zdrowia, a nauczyciel porównuje wypowiedzi uczniów z zaprezentowaną definicją zdrowia wg WHO (zał. 1).
- Pogadanka na temat aspektów zdrowia, nauczyciel krótko omawia poszczególne aspekty zdrowia tj. zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne i duchowe (zał. 2).
- Wychowawca pyta uczniów, na czym, wg nich, polega zdrowy styl życia? Jak duży, wg nich, ma wpływ na nasze zdrowie? (Prezentacja planszy z diagramem pt. Pola zdrowotne wg Lalonda – zał. 3[1])
- Wychowawca prosi uczniów o zapisanie na karteczkach samoprzylepnych po jednym przykładzie zachowań sprzyjających i zagrażających zdrowiu. Następnie wspólne tworzenie kolumny z podziałem na zachowania pozytywne/negatywne dotyczące zdrowia.
- Podsumowanie tabeli i porównanie z planszą pt. Zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu (zał. 4).
- Pogadanka nauczyciela połączona z dyskusją dotyczącą praktycznych wskazówek, w jaki sposób wprowadzić zdrowy styl życia.
- Metoda praktycznych działań poprzez wypełnianie kart pracy pt. Mój plan zdrowego stylu życia (zał. 5).
* Wychowawca kontroluje pracę, odpowiada na wątpliwości, proponuje rozwiązania.
Netografia:
[1] www.malgorzatarusek.pl/zdrowie-czym-jest-i-od-czego-zalezy/
Pobierz konspekt z załącznikami
Autor: Joanna Dąbrowska – Czytelniczka Portalu