Zdrowy styl życia – konspekt zajęć wychowawczych

0
328

Temat zajęć: Zdrowy styl życia.

Wiek uczestników:

12 +

Cele zajęćwychowankowie:

  • znają i rozumieją pojęcia „zdrowie”, „zdrowy styl życia”
  • podają przykłady czynników sprzyjających i zagrażających zdrowiu
  • analizują swój styl życia i jego wpływ na stan zdrowia
  • planują zmiany w swoim stylu życia wpływające korzystnie na ich stan zdrowia
  • mają świadomość wpływu własnego stylu życia na zdrowie

Metody pracy:

  • pogadanka
  • burza mózgów
  • dyskusja
  • metoda działań praktycznych
  • gra dydaktyczna

Pomoce dydaktyczne:

  • tablica korkowa, pisaki, karteczki samoprzylepne
  • plakat z definicją zdrowia wg WHO
  • plakat pt. Pola zdrowotne wg Lalonda
  • karty pracy pt. Mój plan zdrowego stylu życia
  • plansze pt. Zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu
  • gra dydaktyczna „Wiem co jem”

Przebieg zajęć:

  1. Wychowawca przedstawia tematykę i cele zajęć oraz zadaje uczniom pytanie: jak rozumieją pojęcie zdrowia?
  2. Metoda burza mózgów – uczniowie podają i zapisują swoje propozycje definicji zdrowia, a nauczyciel porównuje wypowiedzi uczniów z zaprezentowaną definicją zdrowia wg WHO (zał. 1).
  3. Pogadanka na temat aspektów zdrowia, nauczyciel krótko omawia poszczególne aspekty zdrowia tj. zdrowie fizyczne, psychiczne, społeczne i duchowe (zał. 2).
  4. Wychowawca pyta uczniów, na czym, wg nich, polega zdrowy styl życia? Jak duży, wg nich, ma wpływ na nasze zdrowie? (Prezentacja planszy z diagramem pt. Pola zdrowotne wg Lalonda – zał. 3[1])
  5. Wychowawca prosi uczniów o zapisanie na karteczkach samoprzylepnych po jednym przykładzie zachowań sprzyjających i zagrażających zdrowiu. Następnie wspólne tworzenie kolumny z podziałem na zachowania pozytywne/negatywne dotyczące zdrowia.
  6. Podsumowanie tabeli i porównanie z planszą pt. Zachowania sprzyjające i zagrażające zdrowiu (zał. 4).
  7. Pogadanka nauczyciela połączona z dyskusją dotyczącą praktycznych wskazówek, w jaki sposób wprowadzić zdrowy styl życia.
  8. Metoda praktycznych działań poprzez wypełnianie kart pracy pt. Mój plan zdrowego stylu życia (zał. 5).

* Wychowawca kontroluje pracę, odpowiada na wątpliwości, proponuje rozwiązania.

Netografia:

[1] www.malgorzatarusek.pl/zdrowie-czym-jest-i-od-czego-zalezy/

Pobierz konspekt z załącznikami

Autor: Joanna Dąbrowska – Czytelniczka Portalu