Według Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach szkoły są zobowiązane do zapewnienia wsparcia psychologiczno-pedagogicznego swoim uczniom, ich rodzicom i nauczycielom według zasad określonych w tym dokumencie.
Organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej nadzoruje dyrektor szkoły, a udzielają jej nauczyciele, wychowawcy, a w szczególności psycholodzy, pedagodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni. Pomoc ta może być udzielana na wniosek m.in. ucznia, jego rodzica, dyrektora szkoły, wychowawcy, nauczyciela, specjalisty, a także pracownika.
Zajęcia psychologiczno-pedagogiczne mogą przybierać różnorodne formy, takie jak:
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- zajęcia specjalistyczne,
- klasy terapeutyczne,
- zajęcia rozwijające uzdolnienia.
Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Maksymalna liczba uczestników takich zajęć to 4, a czas trwania zajęć to 45 minut. Do zadań nauczyciela logopedy należy przede wszystkim:
- prowadzenie badań przesiewowych,
- diagnozowanie logopedyczne,
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów,
- organizowanie porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulowania rozwoju mowy uczniów oraz eliminowania jej zaburzeń,
- podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej,
- wspieranie nauczycieli i wychowawców.
Na zajęcia logopedyczne uczęszczają uczniowie, którzy posiadają orzeczenie lub opinię
z poradni psychologiczno-pedagogicznej ze wskazaniami do terapii logopedycznej, a także Ci, którzy zostali wyłonieni przez nauczyciela logopedę podczas przeprowadzania badań przesiewowych w szkole. Rodzice, którzy martwią się rozwojem mowy swojego dziecka, również mogą zgłosić je na badanie logopedyczne do logopedy zatrudnionego w szkole, do której ich dziecko uczęszcza. Uczniowie zakwalifikowani do zajęć logopedycznych zostają podzieleni na grupy zajęciowe i otrzymują wsparcie właściwe dla ich potrzeb i możliwości. Rodzice mogą zrezygnować z udziału dziecka w zajęciach.
W szkołach zajęcia logopedyczne rzadko odbywają się indywidualnie (uczeń – logopeda), zdecydowanie częściej jest to praca w niewielkich grupach (maksymalnie 4 uczniów). Taka sytuacja jest wynikiem stale rosnącej liczby dzieci wymagających wsparcia specjalisty. Celem zajęć logopedycznych w szkole jest usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego, rozbudzenie aktywności werbalnej uczniów, korekta wad i zaburzeń artykulacji, usprawnianie funkcji prymarnych w obrębie aparatu mowy (odgryzanie, gryzienie, rzucie, połykanie, oddychanie), wspieranie rozwoju umiejętności komunikacyjnych czy rozwijanie wrażliwości słuchowej. Niebagatelne znaczenie ma tu współpraca logopedy i rodzica, który będzie stosował się do zaleceń specjalisty i kontynuował działania w domu dla powodzenia procesu i wspomagania dziecka w osiąganiu kolejnych sukcesów terapeutycznych.
Zajęcia logopedyczne w szkołach odbywają się zazwyczaj w warunkach bardzo komfortowych, w gabinecie specjalnie przygotowanym do tego typu zajęć. Specjaliści zatrudnieni w szkołach niczym nie różnią się od tych zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych czy prywatnych gabinetach. Posiadają oni odpowiednie kwalifikacje, które stale podnoszą i doskonalą, aby móc zapewnić swoim uczniom profesjonalną pomoc na najwyższym poziomie.
Bibliografia:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U z 2023 r., poz.1798 ).
Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i dorosłych, Tom II, Opole 2003
Autor: Beata Gęczelewska – logopeda, Czytelniczka Portalu