17.3 C
Polska
środa, 14 maja, 2025

Zajęcia logopedyczne w szkole

Według Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach szkoły są zobowiązane do zapewnienia wsparcia psychologiczno-pedagogicznego swoim uczniom, ich rodzicom i nauczycielom według zasad określonych w tym dokumencie.

Organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej nadzoruje dyrektor szkoły, a udzielają jej nauczyciele, wychowawcy, a w szczególności psycholodzy, pedagodzy, pedagodzy specjalni, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni. Pomoc ta może być udzielana na wniosek m.in. ucznia, jego rodzica, dyrektora szkoły, wychowawcy, nauczyciela, specjalisty, a także pracownika.

Zajęcia psychologiczno-pedagogiczne mogą przybierać różnorodne formy, takie jak:

  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
  • zajęcia specjalistyczne,
  • klasy terapeutyczne,
  • zajęcia rozwijające uzdolnienia.

Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Maksymalna liczba uczestników takich zajęć to 4, a czas trwania zajęć to 45 minut. Do zadań nauczyciela logopedy należy przede wszystkim:

  • prowadzenie badań przesiewowych,
  • diagnozowanie logopedyczne,
  • prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów,
  • organizowanie porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulowania rozwoju mowy uczniów oraz eliminowania jej zaburzeń,
  • podejmowanie działań zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej,
  • wspieranie nauczycieli i wychowawców.  

Na zajęcia logopedyczne uczęszczają uczniowie, którzy posiadają orzeczenie lub opinię
z poradni psychologiczno-pedagogicznej ze wskazaniami do terapii logopedycznej, a także Ci, którzy zostali wyłonieni przez nauczyciela logopedę podczas przeprowadzania badań przesiewowych w szkole. Rodzice, którzy martwią się rozwojem mowy swojego dziecka, również mogą zgłosić je na badanie logopedyczne do logopedy zatrudnionego w szkole, do której ich dziecko uczęszcza. Uczniowie zakwalifikowani do zajęć logopedycznych zostają podzieleni na grupy zajęciowe i otrzymują wsparcie właściwe dla ich potrzeb i możliwości. Rodzice mogą zrezygnować z udziału dziecka w zajęciach.

W szkołach zajęcia logopedyczne rzadko odbywają się indywidualnie (uczeń – logopeda), zdecydowanie częściej jest to praca w niewielkich grupach (maksymalnie 4 uczniów). Taka sytuacja jest wynikiem stale rosnącej liczby dzieci wymagających wsparcia specjalisty. Celem zajęć logopedycznych w szkole jest usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego, rozbudzenie aktywności werbalnej uczniów, korekta wad i zaburzeń artykulacji, usprawnianie funkcji prymarnych w obrębie aparatu mowy (odgryzanie, gryzienie, rzucie, połykanie, oddychanie), wspieranie rozwoju umiejętności komunikacyjnych czy rozwijanie wrażliwości słuchowej. Niebagatelne znaczenie ma tu współpraca logopedy i rodzica, który będzie stosował się do zaleceń specjalisty i kontynuował działania w domu dla powodzenia procesu i wspomagania dziecka w osiąganiu kolejnych sukcesów terapeutycznych.

Zajęcia logopedyczne w szkołach odbywają się zazwyczaj w warunkach bardzo komfortowych, w gabinecie specjalnie przygotowanym do tego typu zajęć. Specjaliści zatrudnieni w szkołach niczym nie różnią się od tych zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych czy prywatnych gabinetach. Posiadają oni odpowiednie kwalifikacje, które stale podnoszą i doskonalą, aby móc zapewnić swoim uczniom profesjonalną pomoc na najwyższym poziomie.

Bibliografia:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i  placówkach ( Dz.U z 2023 r., poz.1798 ).

Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i dorosłych, Tom II, Opole 2003


Autor: Beata Gęczelewska – logopeda, Czytelniczka Portalu

PODOBNE ARTYKUŁY