Dziennikarskie ABC…
Program autorski pt. „Zajęcia dziennikarskie w SP w klasie 7”
Opracowała: Agata Kappel
Cykl lekcji dla klasy 7 na rok szkolny 2019/2020
I. Wstęp
Program zakłada zdobywanie przez uczniów interdyscyplinarnych umiejętności: planowania, organizowania pracy, komunikacji, posługiwania się technologią informacyjną. Zachęca do podejmowania twórczych działań wzmagając aktywność i samodzielność uczniów. Sprzyja wyrażaniu sądów i myśli.
W swym zakresie obejmuje wiedzę teoretyczną (np. wprowadzenie terminologii dziennikarskiej) oraz praktyczną.
II. Uwagi o realizacji programu
Zajęcia będą odbywały się raz w tygodniu – 1 godzina. W drugim półroczu zaplanowałam konkurs „Super dziennikarz kl. 7”.
III. Cele programu
Cele ogólne:
- wszechstronny rozwój uczniów,
- rozbudzanie zainteresowań i zdolności,
- kształcenie postaw kreatywnych,
- uczenie odpowiedzialności za własną pracę,
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.
Cele szczegółowe:
- zapoznanie z pracą dziennikarza i zasadami obowiązującymi w tym zawodzie,
- doskonalenie umiejętności komunikowania się,
- korzystanie z różnych źródeł informacji (encyklopedie, słowniki, prasa, radio, telewizja),
- doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi formami wypowiedzi pisemnych,
- doskonalenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem pod względem ortograficznym, stylistycznym i gramatycznym,
- przygotowanie uczniów do świadomego i krytycznego odbioru przekazów medialnych,
- rozwój wyobraźni, fantazji, ekspresji artystycznej,
- wykorzystanie programów i technik komputerowych.
IV. Treści programowe
Tematyka zajęć, zadania do realizacji
1. Poznanie pracy dziennikarza i wydawcy.
2. Formułowanie zasad obowiązujących w pracy dziennikarza.
3. Co to znaczy: „dobry dziennikarz”?
4. Słowniczek młodego dziennikarza.
5. Czasopisma i gazety.
6. Środki masowego przekazu.
7. Mass media.
8. – 10. Podstawowe gatunki wypowiedzi dziennikarskiej:
- artykuł,
• sprawozdanie,
• notatka,
• reportaż,
• wywiad (wywiady z nauczycielami).
11. Reklama.
12. Prace redakcyjne – konkursowe.
13. Radio.
14. Podsumowanie całorocznej pracy młodych dziennikarzy: konkurs Super dziennikarz 7.
V. Procedury osiągania celów
Do najczęściej stosowanych należeć będą:
- „burza mózgów”,
- metoda projektu,
- metaplan,
- debata,
- praca z tekstem,
- metoda ćwiczeniowa,
- gry i zabawy dydaktyczne,
- konkursy.
Rzadziej stosowane będą metody podające m.in.: mini – wykład.
Formy pracy:
- indywidualna – podczas samodzielnego przygotowywania materiałów i artykułów,
- praca w małych grupach zadaniowych, najczęściej 2 – 3 osobowych,
- zbiorowa – podczas zajęć w szkole (narady dziennikarskie),
- praca w terenie – przygotowywanie sond i wywiadów,
- udział w imprezach i uroczystościach szkolnych (sprawozdania).
Środki dydaktyczne:
- słowniki i encyklopedie,
- Internet,
- sprzęt audiowizualny,
- teczki z materiałami uczniów.
VI. Ewaluacja
Ocena programu ma na celu określenie jego przydatności w dalszej pracy. Zadaniem takiej ewaluacji będzie w miarę konieczności ulepszanie programu przez ewentualne zmiany. Opierać będzie się ona przede wszystkim na obserwacji działań praktycznych (aktywność i zaangażowanie uczniów na zajęciach, umiejętność współdziałania w grupie, wartości przygotowanych artykułów) oraz finale konkursowym.
……………………………………………
miejsce, data
………………………………………………………
podpis Dyrektora Szkoły
Program autorski pt. „Zajęcia dziennikarskie w SP w klasie 7” opracowała: Agata Kappel – Czytelniczka Portalu