Edukacyjne zabawy z patyczkami do lodów

0
891

„Aby malować, musisz zamknąć oczy i zacząć śpiewać”

Pablo Picasso

Patyczki do lodów znane są zarówno młodszym, jak i starszym dzieciom. Zazwyczaj przywołują na myśl przyjemne emocje związane z latem, upałem i jedzeniem lodów. Jednak dzięki naszej wyobraźni, zwykłe patyczki do lodów mogą zamienić się w patyczki kreatywne o nieograniczonym zastosowaniu.

Patyczki do lodów mogą mieć ogromną wartość edukacyjną. Stanowią źródło wielu inspiracji i wielu ciekawych pomysłów do samodzielnego wykonania. Za ich wykorzystywaniem przemawia również fakt, że jest to produkt ekologiczny. Patyczki są dostępne w naturalnym (drewnianym) kolorze albo w różnych barwach. Mogą służyć do tworzenia prac plastycznych, do ćwiczenia motoryki małej, do stymulacji wzrokowej, do szacowania wielkości, przeliczania, nauki kolorów.

Prawie wszystkie edukacyjne czynności wymagają od dziecka dobrej koordynacji wzrokowo-ruchowej, odpowiedniego skupienia uwagi i zaangażowania w wykonywane zadanie. Bywa, że zarówno rodzicom, jak i nauczycielom, brakuje niekiedy pomysłów na interesujące dzieci zabawy. Kreatywne patyczki dają możliwość wprowadzania, ćwiczenia i utrwalania dydaktycznych treści w przystępny i ciekawy dla dzieci sposób.

Przykładowe zabawy z patyczkami do lodów

Segregowanie patyczków

Kolorowe patyczki dziecko segreguje kolorami, wkładając je do kubeczków lub dobierając kolorowy patyczek do takiego samego koloru kartki.

Układanie wzorów

Dziecko układa z patyczków wzory (słoneczko, kwiatek, płotek, kwadrat) według instrukcji obrazkowej, a następnie słownej.

Patyczkowe domino

Na drewnianych patyczkach rysujemy różne sekwencje wzorów (kropki, krzyżyki, kreski lub figury geometryczne) tworząc patyczkowe domino. Podobne domino powstanie, gdy na patyczkach przykleimy kolorowe wzorki wycięte dziurkaczem lub zapiszemy działania do obliczenia (odpowiadające możliwościom dziecka).

Składanie figur

Na dwóch patyczkach naklejamy przeciętą na pół figurę geometryczną. Zadaniem dziecka jest złożenie figury w całość. Podnosząc stopień trudności, naklejamy podzieloną figurę do złożenia na trzech lub czterech przyległych patyczkach.

Szukanie takiego samego patyczka

Dziecko szuka patyczka z takim samym wzorem.

Układanie dużych wzorów

Z patyczków układamy linię łączącą punkt A z punktem B (łączymy takie same litery, takie same cyfry), zamek, dom, zagrodę dla zwierzątek…

Budowanie drogi

Dziecko układa z patyczków dwie linie stanowiące drogę, po której jadą samochody. Przy drodze można zbudować stację benzynową, bar, supermarket – wówczas prosta zabawa staje się zabawą tematyczną, stwarzającą okazję do rozwijania komunikacji i wzbogacania słownictwa dziecka.

Labirynt

Na dużej kartce rysujemy labirynt, który może prowadzić z domu do sklepu. Zadaniem dziecka jest ułożyć patyczkami po narysowanym śladzie wzór labiryntu.

Patyczkowe ubranka

Z kolorowego filcu szyjemy prostokątne kieszonki – „ubranka” dla patyczków. Na jednym końcu patyczka zaznaczamy flamastrem kolor. Zadaniem dziecka jest dobrać kolor patyczka do koloru „ubranka”, a następnie włożyć do niego patyczek.

Przeliczanki

Z kolorowych patyczków tworzymy zbiory, a następnie przeliczamy ich zawartość.

Losowanko

W woreczku umieszczamy kolorowe cyfry. Dziecko losuje cyfrę i ze stosika kolorowych patyczków wybiera odpowiednią liczbę patyczków takiego samego koloru, jak wylosowana cyfra.

Patyczki to nie tylko idealny pomysł na wspólną zabawę z dziećmi. Patyczki po lodach można zbierać i nadawać im drugie życie. W ten sposób posłużą do wprowadzenia dzieci w temat domowego recyklingu i ochrony najbliższego środowiska.

Kreatywne myślenie to wymóg naszych czasów. Warto więc już u małych dzieci rozbudzać ciekawość i motywować je do samodzielnego działania, wymyślania, zmieniania. Pamiętajmy, że wszystko, co dziecko robi i jest dla niego ciekawe, jest również stymulujące dla jego mózgu. Najlepszą zachętą do kreatywnego myślenia jest nagroda – pełne uznania spojrzenie, brawa, miłe słowa. Sprawia, że dziecko chętniej się uczy i pokonuje codzienne trudności. I co równie ważne – jest dostępna na wyciągnięcie ręki.

Autor: Dorota Majcher – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli