Zabawka ekologiczna, czyli jak wykorzystać pudełka do zabawy młodszych i starszych dzieci

0
778

Kupuj mniej, nie marnuj zasobów naturalnych, bierz tylko to, co ma dobrą jakość – to moje motto”

Gabriela Hearst

Zabawa nie pozostawia czasu na nudę. Dobrze zorganizowana rozwija, uczy, inspiruje. Zabawa uprzyjemnia dzieciom czas, a rodziców zachęca do kreatywnego patrzenia na otaczające ich domowe przedmioty. Zużyte zazwyczaj szybko trafiają do kosza na śmieci. Jeśli jednak damy im szansę na drugie życie, jeszcze niejednokrotnie potrafią nas zaskoczyć. Ponowne wykorzystanie już zużytych i niepotrzebnych opakowań z papieru, znakomicie wpisuje się w ekologiczny styl życia oraz w ekologiczne rodzicielstwo. W naturalny sposób już od najmłodszych lat wdraża dziecko do życia w ekologicznym duchu.

Możliwości tekturowych pudeł, pudełek i pudełeczek są wręcz nieograniczone. Przy odrobinie wyobraźni potrafią zmienić się w sekretną kryjówkę, skrzynię skarbów, statek piracki, pociąg lub tor przeszkód.

Przykłady pudełkowych zabaw

Po prostu pudło

Co przygotować?

  • duże tekturowe pudło

Jak się bawić?

Duże pudło to piracki statek, domek dla lalek lub kryjówka, w której dziecko może się bawić swoimi ulubionymi zabawkami. Przestrzeń pudła w żaden sposób nie ogranicza wyobraźni dziecka. Wręcz przeciwnie.

Tor dla kulek

Co przygotować?

  • kredki lub patyczki do lodów
  • klej Magik
  • dużą tekturową pokrywkę do pudełka lub dwie mniejsze
  • szklane kuleczki
  • plastikowe kubeczki

Jak się bawić?

Od wewnętrznej strony tekturowej pokrywki przyklejamy ukośnie w różnej odległości kredki lub patyczki do lodów tworząc tor przeszkód dla szklanych kulek. Na końcu pokrywki, po jej szerokości przyklejamy leżące kubeczki. Zadaniem dziecka jest wprowadzić wszystkie kulki do kubeczków.

Piłkarzyki

Co przygotować?

  • pudełko po butach
  • 6 długich słomek do napojów (2 kolory po 3 sztuki)
  • plastikową piłeczkę
  • klamerki do bielizny (2 kolory po 6 sztuk)

Jak się bawić?

W pudełku (boisku) z dwóch przeciwległych stron wycinamy otwory – bramki. Z obu stron dłuższych boków pudełka robimy sześć otworów. W tak powstałe na tej samej wysokości otwory wsuwamy naprzemiennie kolorowe słomki. Mocujemy zawodników – po dwie klamerki jednego koloru na słomce i po jednej klamerce – bramkarzu przed bramką. Boisko gotowe, pora na mecz.

Tajemnicze pudełko

Co przygotować?

  • pudełko po butach
  • przedmioty o różnej fakturze, kształcie, zapachu

Jak się bawić?

W pudełku ukryty jest przedmiot, który trzeba odgadnąć. W zależności od przyjętego wariantu gry, dziecko może przez wycięte w pudełku otwory, przedmiot dotykać albo wąchać. W wersji dla starszych dzieci zgadujemy po dźwięku, jaki przedmiot wydaje bądź zadając pytania pomocnicze.

Ładowanie wagoników

Co przygotować?

  • kilka mniejszych pudełek po butach
  • większe pudełko z małymi przedmiotami do segregowania
  • dwie podkładki

Jak się bawić?

Pudełka łączymy ze sobą tak, aby powstał pociąg (spinaczami do bielizny lub dużymi spinaczami biurowymi). Pierwsze pudełko to lokomotywa – siedzi w niej motorniczy (ulubiona zabawka dziecka), robimy w nim dziurkę i mocujemy sznurek służący do ciągnięcia pociągu. Bawimy się z dzieckiem w ładowanie wagoników. Opowiadamy, co należy włożyć do pierwszego z nich, co do drugiego. Ładujemy wagoniki wspólnie, najlepiej na zmianę. Po zapełnieniu pociąg jedzie po pokoju aż do stacji oznaczonej podkładką i tam rozładowuje towar.

Modyfikacje:

  • Na wagonikach przyklejamy symboliczne oznaczenia, np. na pierwszym przyklejamy karteczkę z narysowanym czerwonym kwadratowym klockiem, na drugim – z zielonym trójkątnym klockiem, na trzecim – z prostokątnym niebieskim klockiem.
  • Oprócz oznaczeń przedmiotów, które wkładamy do wagoników, przyklejamy również cyfrę, np. 2 czerwone klocki, 3 klocki zielone trójkątne, 5 klocków żółtych kwadratowych.
  • Przewozimy spinacze do bielizny lub nakrętki do butelek, które segregujemy podobnie jak klocki (wg koloru lub wg liczby).
  • Przewozimy kartoniki z literami (np. na pierwszym wagoniku przyklejamy karteczkę z literą A, na drugim z literą O, na trzecim z literą E …). Zadaniem dziecka jest wybrać spośród karteczek z literami te odpowiednie do danego wagonika.
  • Przewozimy kartoniki z cyframi (np. na pierwszym wagoniku przyklejamy karteczkę z cyfrą 1, na drugim z cyfrą 3, na trzecim z cyfrą 5). Zadaniem dziecka jest wybrać spośród karteczek z cyframi te odpowiednie do danego wagonika.
  • Pociąg przewozi tylko te przedmioty, które są zapisane na karteczce. Dziecko losuje kartkę i czyta polecenie samodzielnie lub z pomocą rodzica np. „Pociąg ma przewieźć tylko litery A, O, E”. Wtedy dziecko samo decyduje, jak rozmieści elementy oraz ile zmieści w jednym wagonie.
Zabawy ruchowe z wykorzystaniem pudełek
  • Z rozbiegu dziecko skacze przez karton do przodu.
  • Ustawiamy klika kartonów w rzędzie (np. trzy). Zadaniem dziecka jest przeskoczyć przez nie do przodu.
  • Dziecko przeskakuje bokiem przez karton z lewej strony na prawą i z powrotem.
  • Utrudniamy nieco skoki przez karton (lub kilka kartonów):
    – skaczemy ze złączonymi stopami – w przód i w tył
    – skaczemy na lewej (prawej) nodze
    – skaczemy z zamkniętymi oczyma.
  • Z kartonów możemy urządzić także slalom przez kilka kartonów.
  • Dla dziecka czytającego możemy opisać proste polecenia na kartonie, np. przeskocz, okrąż, omiń z lewej strony, omiń z prawej strony. Dziecko dobiega do kartonu, czyta polecenie i szybko je wykonuje.
  • Dziecko biegnie z piłeczką na pokrywce od pudełka między kartonami do mety na czas.

Do radosnej i kreatywnej zabawy nie zawsze potrzeba wiele. Szczególnie jeżeli samemu „wyprodukuje się” do niej zabawki. Warto wiedzieć, że dobra zabawka ekologiczna to taka, która:

  • została wyprodukowana z surowców naturalnych lub z recyklingu
  • powstała w zgodzie z naturą, w poszanowaniu środowiska
  • jest dla dziecka całkowicie bezpieczna
  • pełni funkcje edukacyjne, pobudza do kreatywnego myślenia.

Robiąc domowe porządki rozejrzyjmy się zatem wokół. Spoglądając innowacyjnie na niepotrzebne kartonowe pudła i pudełka wykorzystajmy je ponownie do zabaw z dziećmi.

Źródła:

Demeter R. „Wesołe ćwiczenia”
Sabik M., Szczypczyk A. „Zabawy dla dzieci z autyzmem”
Zasoby własne oraz internetowe

Autor: Dorota Majcher – pedagog specjalny, terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli