Z przyrodą jesteśmy na TAK! – scenariusz lekcji o tematyce ekologicznej

0
70
Imię i nazwisko nauczycielaAnita Orzechowska
Poziom edukacjiEdukacja wczesnoszkolna
PrzedmiotEdukacja przyrodnicza/edukacja techniczna
Temat lekcjiZ przyrodą jesteśmy na TAK!
Czas realizacji 90 minut (2×45 minut)
Cele ogólne▪ Kształtowanie świadomości ekologicznej uczniów związanej z potrzebą ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów, poprzez umiejętne wykorzystywanie zużytych materiałów i nadawanie im nowego zastosowania.
Cele operacyjneUczeń:
▪ rozumie postawione pytania problemowe dotyczące konieczności ochrony środowiska przyrodniczego i szuka odpowiedzi;
▪ zna pojęcia: ekologia, recykling, upcycling, sharing is caring;
▪ proponuje konkretne działania związane z ograniczaniem ilości   odpadów oraz ich gospodarowaniem (we własnym domu);
▪ rozbudza wyobraźnię, aktywność i inwencję twórczą;
▪ swobodnie wyraża ekspresję werbalną.
Zaplanowane metody▪ oparta na słowie;
▪ oparta na obserwacji;
▪ oparta na praktycznym działaniu wykorzystując formułę DIY;
▪ elementy terapii ręki.
Formy pracy▪ indywidualna;
▪ grupowa.
Wykorzystane narzędzia ▪ stary, nieużywany T-shirt;
▪ nożyczki;
▪ igła;
▪ nitka;
▪ pisak;
▪ linijka.
Tok lekcji 1. Powitanie uczniów przez nauczyciela.
2. Uczniowie na podstawie podanych przez nauczyciela skojarzeń      dochodzą samodzielnie do tematu lekcji (Ziemia, ochrona, śmieci, zanieczyszczenie, człowiek, ekologia, planeta, 22 kwietnia).
3. Nauczyciel podaje cele lekcji.
4. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od ćwiczeń postawy ciała przygotowujących do pracy stolikowej, mających na celu wyrabianie nawyków prawidłowej pozycji ciała w trakcie pracy stolikowej.
5. Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę lekcji, wyjaśnia pojęcia, które będą odnosiły się do głównego celu lekcji: ekologia, recykling, upcycling, sharing is caring.
Nauczyciel wyjaśnia pojęcia:
Ekologia – z języka greckiego oznacza naukę o domu. Naszym domem jest środowisko, w którym my żyjemy. To w nim dorastamy, uczymy się nowych rzeczy. Ekologia to wszystko, co nas otacza, a więc świat flory i fauny – nasz kontakt z przyrodą.
Recykling – proces mający na celu dążenie do odzyskania i ponownego użycia materiałów (odpadów), przy jak najmniejszym wkładzie energetycznym. Recyklingiem w potocznym słowa znaczeniu nazywamy właściwą selekcję odpadów, a następnie ich przetworzenie na nowe produkty przy maksymalnym stopniu wykorzystania.
Upcycling – ponowne wykorzystanie rzeczy z podniesieniem ich wartości. Upcycling może stać się naszym sposobem na hobby. Upcycling jest więc działaniem łączącym w sobie możliwość kreowania i dbania o środowisko.
Sharing is caring – w tym pojęciu mieści się wiele znaczeń: nie oznacza ono tylko oddawania rzeczy ludziom ubogim, ale także pożyczanie oraz wymienianie się rzeczami, których nie używamy. Jeśli znudzą się nam ubrania i dodatki lub zmieni się nasz styl, a rzeczy, które posiadamy, są w dobrym stanie, nie musimy ich wyrzucać – wystarczy wybrać się z nimi na osiedlową wymianę lub samodzielnie zorganizować takie przedsięwzięcie. Rzeczy można również sprzedać za niewielką cenę lub oddać za pomocą portali internetowych – dzięki temu posłużą one innym.
6. Po części teoretycznej, nauczyciel prowadzi rozmowę kierowaną przygotowującą uczniów do części praktycznej. Nauczyciel informuje uczniów, że śmieci/materiały zużyte, mogą zostać ponownie wykorzystane w procesie recyklingu. Prezentuje przedmioty i wskazuje z jakich surowców wtórnych zostały wykonane np.:
a) polar – z butelek plastikowych;
b) przybornik na narzędzia piśmiennicze lub lampion – z puszki po konserwie. Należy zerwać etykietę, puszkę malujemy farbą, przyda się gwóźdź, którym będziemy robić dziury, układające się w określony kształt np. serca, gwiazdki i tak przygotowany lampion, uzupełniamy świeczką typu tealight;
c) organizer na kable – z rolki po papierze toaletowym. Wystarczy skleić kilka rolek ze sobą i wykorzystać ten surowiec, jako pojemnik na kable.
7. Zadanie „Wykorzystanie wiedzy w praktyce”. Uczniowie mają za zadanie, ze starego, nieużywanego T-shirtu, wykonać ekologiczną torbę na zakupy. Nauczyciel prezentuje etapy pracy:
I etap
– Koszulkę wywijamy na lewą stronę.
– Kładziemy płasko na stole lub podłodze.
– Po rozłożeniu zginamy ją na pół, jeden rękaw do drugiego, aby plecy przylegały do siebie.
II etap
– Rysujemy na koszulce półokrągłą linię, która oddzieli rękawy oraz otwór na głowę.
– Po narysowaniu wycinamy ją, usuwając zbędne kawałki.
– Powstałe półkole zszywamy, żeby nie rozchodziło się na boki.
– Nie zszywamy jedynie dolnej, prostej części z lamówką.
– Rozkładamy ponownie koszulkę na stoliku lub podłodze, po czym   pisakiem rysujemy na materiale kreski – mogą być proste lub     nieregularne.
– Na górze, czyli przy prostej linii koszulki, robimy większą linię na przyszłe „uszy” torby.
III etap
– Przygotowane pisakiem linie, przecinamy nożyczkami.
– Lekko rozciągamy torbę, żeby kreski otworzyły się trochę, po czym odwracamy koszulkę na prawą stronę i gotowe.
8. Nauczyciel podsumowuje zajęcia. Dawanie drugiej szansy rzeczom, które na pierwszy rzut oka nadają się do wyrzucenia, może przynieść nam sporo zabawy i zaoszczędzić pieniądze. Będziemy też postępować proekologicznie i… w końcu może to stać się naszym nowym hobby. Zatem zanim wyrzucimy jakąś rzecz, spróbujmy dać jej drugą szansę – nic nie tracimy, a możemy wiele zyskać – czyściejszą planetę.
9. Wystawa toreb ekologicznych – forma zachęcenia pozostałych uczniów szkoły do bycia EKO.
10. Ewaluacja zajęć.

Autor: Anita Orzechowska – Czytelniczka Portalu