Wietnam – „Skąd pochodzi twój posiłek?” – zajęcia w przedszkolu

0
57

Produkt lokalny to najczęściej wyrób lub usługa, z którą utożsamiają się mieszkańcy regionu. Jest on produkowany w sposób nieprzemysłowy, niemasowy, z surowców lokalnych lub przy użyciu lokalnych metod wytwarzania. Produkt lokalny to także produkt, który dla mieszkańców danego regionu jest codzienny, pospolity, natomiast dla osób z zewnątrz stanowi coś wyjątkowego i specyficznego.

Wytwarzaniem produktu lokalnego często zajmują się mali producenci rolni, którym taka produkcja zapewnia zbyt, przynosi zysk i daje źródło utrzymania. Taka produkcja wspiera także lokalną gospodarkę, zmniejsza koszty transportu i pozytywnie wpływa na środowisko (źródło www.produktytradycyjne-dobrepraktyki.pl).

Zajęcia dla dzieci 5-6 letnich

Cele ogólne:

  • Rozbudzenie ciekawości dziecięcej i poszerzenie wiedzy o otaczającym świecie.
  • Ukazanie znaczenia kupowania produktów lokalnych.

Cele operacyjne – dziecko:

  • potrafi wskazać Wietnam na mapie świata,
  • rozpoznaje flagę Wietnamu,
  • dziecko zdolne czyta wyraz Wietnam,
  • wie, jakie zboże jest podstawą wietnamskiej diety,
  • wie, jakie owoce rosną w Wietnamie,
  • zna funkcje i znaczenie wietnamskiego kapelusza Non la
  • rozwija wyobraźnię,
  • zna pojęcie food miles,
  • wie, skąd sprowadzane są niektóre produkty spożywcze,
  • rozumie, dlaczego warto kupować produkty lokalne,
  • potrafi zgodnie uczestniczyć we wspólnej zabawie.

Wietnam – puszczanie muzyki wietnamskiej, prezentacja gdzie na mapie występuje, pokaz flagi i napisu globalnego.

I Wyjaśnienie pojęcia „Jedz produkty lokalne” – podstawą naszej diety powinny być właśnie produkty lokalne, których nie trzeba z daleka przywozić, powinniśmy jeść przede wszystkim polskie zboża, owoce i warzywa, zwłaszcza w sezonie. Określanie cech ryżu nieugotowanego. Degustacja ryżu ugotowanego i ziemniaków. Pomoce: ryż i ziemniaki gotowane.

II Wietnamska zabawa Bit Mat Bat De (łapanie gęsi z zawiązanymi oczami). Gra rozpoczyna się, kiedy tropiciel powie: „Gotowe!”. Gęś może poruszać się gdzie tylko chce, ale musi od czasu do czasu gęgać. Tropiciel nasłuchuje gęgania gęsi i stara się ją znaleźć. Gęś z kolei musi poruszać się bezszelestnie, żeby uniknąć złapania! Ponieważ oboje mają zawiązane oczy, muszą wytężać słuch i inne zmysły, żeby wygrać. Pozostali gracze nie stoją bezczynnie, ale próbują zmylić gęś i jej tropiciela na różne sposoby – podszczypują, klepią, rozpraszają. To przedłuża grę i czyni ją o wiele zabawniejszą. Kolejna runda rozpoczyna się, gdy gęś zostanie złapana. Pomoce: chusty.

III Wyjaśnienie pojęcia „foot miles” (odległość, którą pokonują produkty) – pokaz na mapie świata, skąd przyjeżdżają do nas te produkty i ile kilometrów muszą pokonać, żeby trafić na nasze stoły. Segregowanie produktów polskich i z zagranicy przy tablicy. Pomoce: mapa, obrazki jedzenia, napisy.

IV Praca przy stolikach, karta pracy na 3 poziomach. Praca 2-etapowa. Nazwij owoce i warzywa. Wytnij i przyklej pod odpowiednią flagą. Wypełnij kontur obrazków kółeczkami. Praca – etapowa 2 stopień trudności. Nazwij owoce i warzywa. Wytnij i przyklej pod odpowiednią flagą. Wypełnij kontur obrazków kółeczkami. Ułóż wg wzoru podpisy z rozsypanki wyrazowej. Praca – etapowa 3 stopień trudności. Nazwij owoce i warzywa. Wytnij i przyklej pod odpowiednią flagą. Wypełnij kontur obrazków kółeczkami. Ułóż podpisy z rozsypanki wyrazowej. Pomoce: karty pracy, klej, kredki, nożyczki, obrazki.

V Kolejny dzień. Prezentacja kapelusza Non La, wyjaśnienie z jakich materiałów jest zrobiony, do czego służy. Pomoce: obrazki, kapelusz Non La.

VI Wykonanie kapelusza Non La. Z kartonu wytnij koło o promieniu około 20 cm (lub więcej). Następnie natnij koło po promieniu (od brzegu aż do środka koła), zwiń nacięte koło tak, by uzyskać stożkowy kształt. Na koniec zepnij zszywaczem dwie ścianki kapelusza lub posmaruj karton wzdłuż nacięcia klejem i przyłóż ścianki kapelusza do siebie. Przytrzymaj chwilę i upewnij się, że klej faktycznie skleił. Na koniec do dwóch przeciwległych ścianek przypnij zszywaczem grubą wstążkę – tak by dziecko mogło zawiązać sobie kapelusz pod szyją. Wietnamski kapelusz gotowy. Pomoce: papier, nożyczki, zszywacz, klej, wstążka.

VII Eksperyment – farbowanie ryżu i wykonanie pracy plastycznej wg pomysłu nauczyciela. Ryż może też być świetnym materiałem do prac plastycznych, żeby jednak był ciekawszy, można go ufarbować na różne wesołe kolory. Przygotuj kawałki krepiny w różnych kolorach, miseczkę z nieugotowanym ryżem i butelkę z wodą. Poproś dzieci, aby podarły krepinę na drobniejsze kawałki i wrzuciły ją do kubeczków – każdy kolor do osobnego kubeczka. Kiedy krepina zafarbuje wodę, wyjmijcie ją z kubeczków i do kolorowej wody wsypcie ryż. Pomoce: ryż, woda, chusteczki, krepina, miski, sitko.

Autor: Magdalena Tuszyńska – Czytelniczka Portalu