Cele:
- rozwijanie sprawności ruchowej, równowagi i koordynacji oraz orientacji w przestrzeni,
- rozwijanie umiejętności rozumienia tekstu i samodzielnego myślenia,
- rozwijanie umiejętności arytmetycznych,
- dostarczanie pozytywnych wrażeń płynących z aktywności poznawczej i ruchowej.
Metody pracy:
- słowne – rozmowa kierowana, instrukcja,
- czynnościowe – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń ruchowych,
- gry i zabawy dydaktyczne, muzyczno-ruchowe.
Formy pracy:
- indywidualna lub praca w małym zespole (do 5 osób).
Środki dydaktyczne:
- łyżki i plastikowe jajka – w ilości wystarczającej dla wszystkich uczestników,
- szablony jajek z zapisanymi działaniami arytmetycznymi,
- kartki z zadaniami,
- pluszowe zajączki (dla każdego uczestnika).
Przebieg zajęć:
1. Zabawa na rozgrzewkę i skupienie: Wiosenny wyścig jajek
Każdy z uczestników otrzymuje łyżkę i plastikowe jajko. Zadaniem uczestników jest przejście wzdłuż wyznaczonej trasy tak, aby nie upuścić jajka. W zależności od możliwości i potrzeb uczestników zajęć, modyfikujemy stopień trudności trasy, umieszczając wzdłuż niej różne przeszkody (np. materac, piłki, krzesełka).
2. Wielkanocne obliczenia
Prowadzący rozkłada na podłodze lub na stoliku wycięte z papieru jajka, rozcięte na dwie części. Na jednej z części zapisane jest matematyczne działanie (w zależności od ćwiczonych umiejętności mogą to być np. zadania z dodawaniem, odejmowaniem czy tabliczką mnożenia), a na drugiej z części jego wynik. Zadaniem uczestników jest połączenie w całość pasujących do siebie części.
3. Świąteczne poszukiwania
Prowadzący przed rozpoczęciem zajęć umieszcza w różnych częściach sali kartki z zapisanymi wskazówkami. Uczestnicy otrzymują pierwszą wskazówkę, np. Szukaj tam, gdzie przechowujemy książki – w każdym miejscu znajduje się wskazówka prowadzącego do kolejnego, np. Szukaj tam, gdzie jest najcieplej; Szukaj tam, gdzie odpoczywamy; Szukaj tam, gdzie najczęściej znajdziesz nauczyciela. Na końcu poszukiwań możemy umieścić puzzle lub ulubioną grę, w którą wspólnie zagramy. W miarę możliwości organizacyjnych poszukiwania kartek możemy przenieść poza salę zajęć.
4. Zabawa „Skaczące jajka”
Prowadzący rozkłada na podłodze kilkanaście jaj i włącza muzykę. Uczestnicy tańczą do muzyki, uważając, żeby nie nadepnąć żadnego jajka – kto to zrobi, kończy zabawę. Oryginalnie do zabawy używa się prawdziwych jajek, można je zastąpić plastikowymi lub styropianowymi.
5. Odpoczynek z zajączkiem
Uczestnicy kładą się na podłodze na plecach, każdy z nich na brzuchu umieszcza pluszowego zajączka. Oddychają powoli i głęboko, obserwując ruch zajączka na brzuchu.
6. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie.
Wielkanocne zabawy opracowała: Urszula Wesół – terapeuta pedagogiczny
Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli