Strona główna Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna Wielkanocne zabawy – scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Wielkanocne zabawy – scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

0

Cele:

  • rozwijanie sprawności ruchowej, równowagi i koordynacji oraz orientacji w przestrzeni,
  • rozwijanie umiejętności rozumienia tekstu i samodzielnego myślenia,
  • rozwijanie umiejętności arytmetycznych,
  • dostarczanie pozytywnych wrażeń płynących z aktywności poznawczej i ruchowej.

Metody pracy:

  • słowne – rozmowa kierowana, instrukcja,
  • czynnościowe – zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń ruchowych,
  • gry i zabawy dydaktyczne, muzyczno-ruchowe.

Formy pracy:

  • indywidualna lub praca w małym zespole (do 5 osób).

Środki dydaktyczne:

  • łyżki i plastikowe jajka – w ilości wystarczającej dla wszystkich uczestników,
  • szablony jajek z zapisanymi działaniami arytmetycznymi,
  • kartki z zadaniami,
  • pluszowe zajączki (dla każdego uczestnika).

Przebieg zajęć:

1. Zabawa na rozgrzewkę i skupienie: Wiosenny wyścig jajek

Każdy z uczestników otrzymuje łyżkę i plastikowe jajko. Zadaniem uczestników jest przejście wzdłuż wyznaczonej trasy tak, aby nie upuścić jajka. W zależności od możliwości i potrzeb uczestników zajęć, modyfikujemy stopień trudności trasy, umieszczając wzdłuż niej różne przeszkody (np. materac, piłki, krzesełka).

2. Wielkanocne obliczenia

Prowadzący rozkłada na podłodze lub na stoliku wycięte z papieru jajka, rozcięte na dwie części. Na jednej z części zapisane jest matematyczne działanie (w zależności od ćwiczonych umiejętności mogą to być np. zadania z dodawaniem, odejmowaniem czy tabliczką mnożenia), a na drugiej z części jego wynik. Zadaniem uczestników jest połączenie w całość pasujących do siebie części.

3. Świąteczne poszukiwania

Prowadzący przed rozpoczęciem zajęć umieszcza w różnych częściach sali kartki z zapisanymi wskazówkami. Uczestnicy otrzymują pierwszą wskazówkę, np. Szukaj tam, gdzie przechowujemy książki – w każdym miejscu znajduje się wskazówka prowadzącego do kolejnego, np. Szukaj tam, gdzie jest najcieplej; Szukaj tam, gdzie odpoczywamy; Szukaj tam, gdzie najczęściej znajdziesz nauczyciela. Na końcu poszukiwań możemy umieścić puzzle lub ulubioną grę, w którą wspólnie zagramy. W miarę możliwości organizacyjnych poszukiwania kartek możemy przenieść poza salę zajęć.

4. Zabawa „Skaczące jajka”

Prowadzący rozkłada na podłodze kilkanaście jaj i włącza muzykę. Uczestnicy tańczą do muzyki, uważając, żeby nie nadepnąć żadnego jajka – kto to zrobi, kończy zabawę. Oryginalnie do zabawy używa się prawdziwych jajek, można je zastąpić plastikowymi lub styropianowymi.

5. Odpoczynek z zajączkiem

Uczestnicy kładą się na podłodze na plecach, każdy z nich na brzuchu umieszcza pluszowego zajączka. Oddychają powoli i głęboko, obserwując ruch zajączka na brzuchu.

6. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie.

Wielkanocne zabawy opracowała: Urszula Wesół – terapeuta pedagogiczny

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

BRAK KOMENTARZY

Exit mobile version