21.6 C
Polska
poniedziałek, 23 czerwca, 2025
Strona głównaCzytelniaWięcej niż stopnie, czyli ocenianie kształtujące

Więcej niż stopnie, czyli ocenianie kształtujące

We współczesnych środowiskach edukacyjnych coraz częściej postuluje się odejście od tradycyjnego modelu oceniania w postaci skali stopni od 1 do 6. Powodem takich działań są wyniki badań, według których system ten uchodzi za nieefektywny, niesprawiedliwy czy wręcz opresyjny.

Z sondażu przeprowadzonego przez Stowarzyszenie dO!Pamina Lab wśród ponad 1000 uczniów na różnych etapach edukacji aż 59% badanych stwierdziło, że ocena „nigdy nie jest” lub „rzadko jest dla nich motywacją i pozytywną informacją zwrotną”. Jeszcze większy odsetek – 75%, zadeklarował doświadczenie niesprawiedliwości w procesie oceniania, którego nieodłącznym elementem wydaje się również strach, ponieważ aż 58% respondentów wskazało, że oceny boi się „zawsze” lub „często”. Niepochlebne opinie na temat omawianego systemu pojawiały się oczywiście znacznie wcześniej – w publikacji M.V. Convingtona i K.M. Teela pt. Motywacja do nauki można przeczytać, że „stopnie burzą relacje między uczniami a nauczycielami, są podłożem wielu konfliktów”, „zdobywanie dobrych ocen staje się ważniejsze niż samo uczenie się” oraz że „ocenianie za pomocą stopni zachęca uczniów do oszukiwania, co spowodowane jest presją i chęcią dorównania innym”.

W obliczu tak pesymistycznych wniosków pojawia się potrzeba poszukiwania lepszych rozwiązań, które mogłyby wyeliminować powyższe skutki i zapewnić bardziej efektywny rozwój uczniów. Jednym z podejść rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej jest ocenianie kształtujące, stawiające za cel wspieranie i motywowanie podopiecznych do dalszej pracy, a nie jedynie wystawienie stopnia.

Czym jest ocenianie kształtujące?

Ocenianie kształtujące (OK) to koncepcja pracy, w zakresie której nauczyciel na bieżąco obserwuje postępy ucznia i dostarcza mu informacji zwrotnych, wspierających jego dalszy rozwój. W centrum uwagi nie znajduje się wynik, lecz proces uczenia się – to, jak uczeń myśli, wyciąga wnioski, rozwiązuje problemy. Kluczowym elementem oceniania kształtującego jest budowanie relacji i atmosfery zaufania, która sprawi, że podopieczni nie będą obwiali się porażek i zaczną traktować błędy jako naturalny etap nauki.

A co z ocenami?

Ocenianie kształtujące opiera się na oddzieleniu ocen kształtujących i sumujących w taki sposób, by uczeń mógł skoncentrować swoją uwagę na informacji zwrotnej przekazywanej przez nauczyciela.

Fundamenty oceniania kształtującego – résumé

Informacja zwrotna – część procesu komunikacji nauczycieli z uczniami dotycząca tego, czego i jak się uczą (komentarz zamiast oceny w postaci cyfry); spełnia ona swoją funkcję wtedy, gdy:

  • nawiązuje do znanych uczniowi celów uczenia się i kryteriów sukcesu
  • jest konkretnie sformułowana i przekazywana na bieżąco
  • zawiera sugestie, w jaki sposób uczeń może poprawić wykonane zadanie

Warto pamiętać o tym, że informacja zwrotna nie jest przydatna tylko dla uczniów – dzięki niej nauczyciel zyskuje świadomość na temat postępów swoich podopiecznych i wie, w jaki sposób powinien zaprojektować kolejne lekcje.

Zrozumiałe i znane wszystkim cele i kryteria sukcesu – czynniki zapewniające transparentny proces uczenia się. Na ich podstawie uczniowie mogą samodzielnie planować naukę i śledzić swój rozwój. Są to aspekty, do których nauczyciel odnosi się przy formułowaniu informacji zwrotnej.

Wykorzystywanie błędu na rzecz uczenia się – taktyka, dzięki której pomyłki stają naturalnym elementem edukacji i nie doprowadzają do uczniowskiej rezygnacji z nowych, trudnych wyzwań. By mogła ona zaistnieć, w klasie musi panować przyjazna, bezpieczna atmosfera, oparta na dialogu pełnym zaufania.

Rozwijanie umiejętności samooceny i koleżeńskiej informacji zwrotnej – zdolności, które umożliwiają wypracowanie indywidualnych strategii uczenia się oraz monitorowanie pracy własnej i innych.

Wiara we własne możliwości – wewnętrzna motywacja do podejmowania wyzwań, dzięki której uczniowie wykazują się samodzielnością w podejmowaniu decyzji.

Współpraca i czerpanie z różnorodności – uczenie się w grupie, tj. praca w parach, zespołach. Gdy uczniowie przyjmują pozycję ekspertów dla siebie nawzajem, kształcą umiejętność współdziałania, która jest niezwykle potrzebna w dorosłym życiu.

Dlaczego ocenianie kształtujące jest skuteczne?

Liczne raporty i badania naukowe pokazują, że ocenianie kształtujące ma pozytywny wpływ na praktykę nauczania i ogólną atmosferę szkoły; poprzez stosowanie narzędzi i strategii OK uczniowie m.in.:

  • wykazują się większą motywacją
  • osiągają lepsze wyniki
  • biorą odpowiedzialność za własne postępy
  • rozumieją, dlaczego rozwijają konkretne umiejętności
  • mają większe poczucie własnej wartości, ponieważ widzą, że każdy ich wysiłek zauważany i doceniany, niezależnie od tego, jaki jest efekt końcowy

Podsumowanie: PPP – powoli, podlewać, pomagać

Wprowadzanie oceniania kształtującego do systemu edukacyjnego, w którym główne role odgrywają egzaminy i oceny końcowe, może nie obyć się bez pewnych trudności. Poprzez hasło PPP – powoli, podlewać, pomagać – Danuta Sterna, pionierka wdrażania oceniania kształtującego do polskich szkół, zachęca więc do tego, by proces ten odbywał się małymi krokami i bez pośpiechu – zarówno z uważnością na potrzeby ucznia, jak i na gotowość samego nauczyciela. Dzięki możliwościom, jakie stwarzają narzędzia i strategie OK, szkoła staje się miejscem, w którym podopieczni nie tylko lepiej przyswajają wiedzę, lecz także uczą się, jak się uczyć – a jest to umiejętność potrzebna na każdym etapie życia.

Bibliografia i netografia:

  1. Covington M.V., Tell K.M., Motywacja do nauki, przekł. S. Pikiel, Gdańsk 2004 („Pedagogika – Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne”).
  2. https://pomagajsieuczyc.ceo.org.pl/tematy/ocenianie-ksztaltujace/definicja/, dostęp: kwiecień 2025.
  3. https://sus.ceo.org.pl/ocenianie-ksztaltujace/ocenianie-ksztaltujace-2/, dostęp: kwiecień 2025.
  4. https://szkolajestnasza.pl/2022/02/12/mlodzi-o-szkole-raport-z-badan/, dostęp: kwiecień 2025.
  5. Pintal D., Ocenianie kształtujące. Od koncepcji do praktycznej realizacji w klasie zróżnicowanej, Warszawa 2022, https://ore.edu.pl/2022/11/ocenianie-ksztaltujace-od-koncepcji-do-praktycznej-realizacji-w-klasie-zroznicowanej/, dostęp: kwiecień 2025.
  6. Stowarzyszenie dO!Pamina Lab, Młodzi o szkole. Raport z badań, Dąbrowa Górnicza 2022, https://szkolajestnasza.pl/2022/02/12/mlodzi-o-szkole-raport-z-badan/, dostęp: kwiecień 2025.

Autorka: Joanna Pałka

Szkoła Podstawowa – portal dla nauczycieli

PODOBNE ARTYKUŁY