Temat lekcji: Walentynkowa matematyka
Przedmiot:
edukacja wczesnoszkolna (edukacja matematyczna)
Prowadzący/autor:
Katarzyna Matyjasiak
Termin realizacji:
12.02.2021 r.
Cele ogólne:
- rozwijanie zainteresowania matematyką wykorzystując formę zabawy,
- kształtowanie umiejętności pracy w parach i w grupie.
Cele szczegółowe:
- doskonalenie umiejętności odczytywania godzin na zegarze,
- zrozumienie istoty mnożenia,
- kształtowanie umiejętności przedstawienia mnożenia na konkretach,
- kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji,
- tworzenie liczb,
- kształtowanie umiejętności samooceny.
Metody:
- podające (objaśnienie)
- eksponujące (pokaz)
- praktyczne (działalność praktyczna)
Formy:
- indywidualna
- grupowa
Środki dydaktyczne:
tablica, kreda, taśma klejąca, dzwoneczek, karteczki w kształcie serc, plastikowe serduszka, plansza – pudełko czekoladek, serduszka z działaniami, plansza z zegarami, serca z godzinami, patyczki, karteczki z liczbami, serduszka do oceny, walentynki, słoik „Eliksir uczuć”
Przebieg lekcji
1. Zabawa wprowadzająca – Zakodowane walentynki.
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania wraz z przypisanymi cyframi. Uczniowie naklejają sobie wzajemnie na plecy wycięte serca. Następnie wstają i spacerują po sali. Na dźwięk dzwoneczka podchodzą kolejno do kolegów i koleżanek i zapisują im na plecach wiadomości za pomocą cyfry. Po zakończonej zabawie wracają do ławek i odczytują otrzymane „walentynki”.
Zdania wykorzystane w zabawie:
- Bardzo Cię lubię.
- Jesteś bardzo mądry/mądra.
- Może pobawimy się razem na przerwie?
- Jesteś moim najlepszym kolegą/koleżanką.
- Jesteś jedyny/jedyna w swoim rodzaju.
- Jesteś ładna/ładny.
2. Miłosne zegary.
Nauczyciel wcześniej przygotowuje planszę z oznaczonymi na zegarach w kształcie serc godzinami. Uczniowie losują po kolei serca z zapisaną godziną i dopasowują je odpowiednio na planszy.
3. Pralinki z mnożeniem.
Wychowawca rozkłada 15 plastikowych serduszek – czekoladek oraz pudełko – planszę na nie. Pokazuje dzieciom jak będą układać pralinki na podstawie działania 2×3. Następnie dzieci losują działanie i samodzielnie układają czekoladki w pudełku. Wracają do swoich ławek i powtarzają podobne ćwiczenie z wykorzystaniem patyczków.
4. Tworzymy liczby.
Nauczyciel zapisuje na tablicyciąg cyfr. Zadaniem uczniów jest stworzenie z nich kolejno – dwóch liczb jednocyfrowych, dwóch liczb dwucyfrowych i dwóch liczb trzycyfrowych oraz ich odczytanie.
5. Jaką jesteś liczbą? – zabawa w parach.
Każdy z uczniów wymyśla liczbę od 0 do 15 i zapisuje ją na karteczce, tak by kolega z ławki jej nie widział. Zadaniem partnera z ławki jest odgadnięcie liczby wykorzystując pytania typu: Czy Twoja cyfra to 7? Większa? Mniejsza niż 7? Zabawa trwa aż obydwoje dzieci odgadnie swoje liczby.
6. Podsumowanie lekcji.
- Dzieci otrzymują od wychowawcy pamiątkowe walentynki – kwiatki z zapisanymi pozytywnymi zdaniami o nich.
- Uczniowie za pomocą umownych kolorów kolorują serduszka i wrzucają je do słoika „Eliksiru uczuć”. Znaczenie kolorów: zielony – jestem zadowolony, żółty – jestem średnio zadowolony, czerwony – jestem niezadowolony.
- Pożegnanie i podziękowanie za udział w lekcji.
Autor: Katarzyna Matyjasiak – Czytelniczka Portalu