Walentynkowa matematyka – scenariusz lekcji z zakresu edukacji matematycznej

0
60

Temat lekcji: Walentynkowa matematyka

Przedmiot:

edukacja wczesnoszkolna (edukacja matematyczna)

Prowadzący/autor:

Katarzyna Matyjasiak

Termin realizacji:

12.02.2021 r.

Cele ogólne:

  • rozwijanie zainteresowania matematyką wykorzystując formę zabawy,
  • kształtowanie umiejętności pracy w parach i w grupie.

 Cele szczegółowe:

  • doskonalenie umiejętności odczytywania godzin na zegarze,
  • zrozumienie istoty mnożenia,
  • kształtowanie umiejętności przedstawienia mnożenia na konkretach,
  • kodowanie i odczytywanie zakodowanych informacji,
  • tworzenie liczb,
  • kształtowanie umiejętności samooceny.

 Metody:

  • podające (objaśnienie)
  • eksponujące (pokaz)
  • praktyczne (działalność praktyczna)

Formy:

  • indywidualna
  • grupowa

Środki dydaktyczne:

tablica, kreda, taśma klejąca, dzwoneczek, karteczki w kształcie serc, plastikowe serduszka, plansza – pudełko czekoladek, serduszka z działaniami, plansza z zegarami, serca z godzinami, patyczki, karteczki z liczbami, serduszka do oceny, walentynki, słoik „Eliksir uczuć”

Przebieg lekcji

1. Zabawa wprowadzająca – Zakodowane walentynki.

Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania wraz z przypisanymi cyframi. Uczniowie naklejają sobie wzajemnie na plecy wycięte serca. Następnie wstają i spacerują po sali. Na dźwięk dzwoneczka podchodzą kolejno do kolegów i koleżanek i zapisują im na plecach wiadomości za pomocą cyfry. Po zakończonej zabawie wracają do ławek i odczytują otrzymane „walentynki”.

Zdania wykorzystane w zabawie:

  1. Bardzo Cię lubię.
  2. Jesteś bardzo mądry/mądra.
  3. Może pobawimy się razem na przerwie?
  4. Jesteś moim najlepszym kolegą/koleżanką.
  5. Jesteś jedyny/jedyna w swoim rodzaju.
  6. Jesteś ładna/ładny.

2. Miłosne zegary.

Nauczyciel wcześniej przygotowuje planszę z oznaczonymi na zegarach w kształcie serc godzinami. Uczniowie losują po kolei serca z zapisaną godziną i dopasowują je odpowiednio na planszy.

3. Pralinki z mnożeniem.

Wychowawca rozkłada 15 plastikowych serduszek – czekoladek oraz pudełko – planszę na nie. Pokazuje dzieciom jak będą układać pralinki na podstawie działania 2×3. Następnie dzieci losują działanie i samodzielnie układają czekoladki w pudełku. Wracają do swoich ławek i powtarzają podobne ćwiczenie z wykorzystaniem patyczków.

4. Tworzymy liczby.

Nauczyciel zapisuje na tablicyciąg cyfr. Zadaniem uczniów jest stworzenie z nich kolejno – dwóch liczb jednocyfrowych, dwóch liczb dwucyfrowych i dwóch liczb trzycyfrowych oraz ich odczytanie.

5. Jaką jesteś liczbą? – zabawa w parach.

Każdy z uczniów wymyśla liczbę od 0 do 15 i zapisuje ją na karteczce, tak by kolega z ławki jej nie widział. Zadaniem partnera z ławki jest odgadnięcie liczby wykorzystując pytania typu: Czy Twoja cyfra to 7? Większa? Mniejsza niż 7? Zabawa trwa aż obydwoje dzieci odgadnie swoje liczby.

6. Podsumowanie lekcji.

  • Dzieci otrzymują od wychowawcy pamiątkowe walentynki – kwiatki z zapisanymi pozytywnymi zdaniami o nich.
  • Uczniowie za pomocą umownych kolorów kolorują serduszka i wrzucają je do słoika „Eliksiru uczuć”. Znaczenie kolorów: zielony – jestem zadowolony, żółty – jestem średnio zadowolony, czerwony – jestem niezadowolony.
  • Pożegnanie i podziękowanie za udział w lekcji.

Autor: Katarzyna Matyjasiak – Czytelniczka Portalu