Temat: W krainie baśni – utrwalenie wiadomości
Cele główne:
- wskazanie cech baśni
- podanie tytułów najbardziej znanych baśni
Cele szczegółowe – uczeń:
- wymienia tytuły poznanych baśni
- wymienia cechy baśni
- analizuje informacje o cechach baśni (gazetka)
- słucha tekstu literackiego
- wykonuje ćwiczenia na tablicy interaktywnej
- segreguje rzeczowniki według podanej cechy
- dopasowuje rekwizyt do tytułu baśni
- analizuje wiersz
- słucha z uwagą piosenki
Metody:
- praca z piosenką
- praca z wierszem
- rozmowa
- ćwiczenia z tablicą multimedialną
- ćwiczenia gramatyczne
Formy pracy:
- praca zbiorowa
- praca indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
- tablica interaktywna
- laptop
- magnetofon
- piosenka o Andersenie
- płyta CD – Interaktywna gramatyka GWO
- płyta CD – Język polski kl. 4
- gazetka z cechami baśni
- wiersz „List do Andersena”
Przebieg lekcji
1. Zapisanie na tablicy tematu lekcji i jego wyjaśnienie.
2. Określenie celów lekcji przez nauczyciela.
3. Sprawdzenie pracy domowej uczniów – jest to zarazem wstęp do lekcji. Każdy z nich miał przygotować rysunek wskazanej przez nauczyciela baśni, która była wcześniej omawiana na lekcjach. Uczniowie prezentują po kolei swoje prace, a klasa ma za zadanie odgadnąć tytuł baśni. Obrazki zostają przywieszone do kolorowego brystolu. Pod obrazkami uczniowie przyczepiają tytuły baśni i powstaje plakat pt. „Ulubione baśnie kl. 4”.
Część właściwa lekcji
4. Ćwiczenie z tablicą interaktywną. Dzieci dopasowują obrazki rekwizytów do baśni.
5. Nauczyciel pyta uczniów o nazwiska twórców baśni – bracia Grimm i H. Ch. Andersen. Wyjaśnia, że dziś zajmiemy się analizą wiersza pt. „List do Andersena”. Odczytuje głośno tekst wiersza. Następnie zadaje uczniom pytania dotyczące tekstu – za co podmiot liryczny dziękuje Andersenowi? Uczniowie dopasowują bohaterów baśni wskazanych w wierszu do tytułów baśni.
6. Odsłuchanie piosenki „Dzień dobry panie Andersenie”. Zwrócenie uwagi, że Andersen był bardzo popularnym twórcą, dlatego można usłyszeć o nim w piosence lub przeczytać o nim w wierszu.
7. Klasa przypomina sobie cechy baśni (nieokreślone miejsce i czas, bohaterowie o nadnaturalnych umiejętnościach, czary, szczęśliwe zakończenie, dobro zwycięża zło, dłuższy utwór). Prezentacja gazetki o cechach baśni.
8. Kolejne ćwiczenie wykorzystuje tablicę interaktywną. Uczniowie segregują określenia dotyczące baśniowego czasu i miejsca.
9. Ćwiczenie z tablica interaktywną. Dzieci zostają poproszone o posegregowanie nazw rzeczowników (osoby, zwierzęta, rośliny, przedmioty, zjawiska). Nauczyciel pyta, czy któraś z tych nazw znajdowała się w baśniach. Jeśli nie, to jaka musiałaby być, aby pojawić się w baśni.
10. Podsumowanie lekcji.
- Przypomnienie tytułów baśni.
- Przypomnienie cech baśni.
Zadanie domowe – Nauczyciel rozdaje uczniom kartki, na których mają wypisać cechy baśni według podanych na kartkach wskazówek.
Opracowanie: Hanna Kempa – Czytelniczka Portalu